daffyd Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 ... og at alle studenter kommer til å bruke hardware-duppeditter (helst fra Microsoft). http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108916 I stedet vil de bare betale 2500 kroner på å kjøpe innretningene og materialet som skal til for å være trådløst på Internett. De vil bruke mindre penger og samtidig få en dramatisk bedre erfaring, sier Bill Gates. Det som er litt fascinerende er at Bill tydeligvis tror at forfattere jobber gratis og gir bort sine lærebøker, og at den store kostnaden ved å kjøpe bøker i dag er papiret de er trykket på? I tillegg så vil lærebøker man kjøper i fremtiden sannsynligvis være låst til studenten, slik at man neppe kan selge den videre når man er ferdig med det gitte faget. I dag kjøper mange lærebøkene brukte, og de man kjøper nye får man som regel solgt for minimum halv pris. Min påstand er at det vil bli vesentlig dyrere å være student om X antall år, når alle lærebøker er "elektroniske". Er det noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
acon Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 ja, det vil bli dyrere, men så slipper vi å betale for hva det kostet å trykke boken. Finnes jo også bøker idag som ligger på nett, og så kjøper du elev-lisens for et år Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 ja, det vil bli dyrere, men så slipper vi å betale for hva det kostet å trykke boken. 5091599[/snapback] Kostnadene går ned og prisen går opp. Kapitalisme i praksis. (Eller er det bare DRM i praksis?) Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Jeg håper bill forsvinner. Han har vel tenkt å lære folk kapitalismens lov gjennom å distrubuere bøkene selv. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Det som er litt fascinerende er at Bill tydeligvis tror at forfattere jobber gratis og gir bort sine lærebøker, og at den store kostnaden ved å kjøpe bøker i dag er papiret de er trykket på? I tillegg så vil lærebøker man kjøper i fremtiden sannsynligvis være låst til studenten, slik at man neppe kan selge den videre når man er ferdig med det gitte faget. I dag kjøper mange lærebøkene brukte, og de man kjøper nye får man som regel solgt for minimum halv pris. Min påstand er at det vil bli vesentlig dyrere å være student om X antall år, når alle lærebøker er "elektroniske". Er det noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette? 5089292[/snapback] Det er jo ingen ting som hindrer forfatterene å bruke "åpen kildekode" prinsippet bak utviklingen av skolebøker. Det blir jo allerede brukt når det gjelder utvikling av os og programvare idag, hvorfor ikke av skolebøker? Problemet i dag er at de må gå via et forlag som skal ha sin del av kaken. I fremtiden er det kanskje et statlig utvalg som kvalitetssikrer de elektroniske lærebøkene, slik at skolene kan betale direkte til forfatterene istedenfor å gi en stor del av kaken til alle mellomleddene. I tillegg finnes det mye gratis informasjon ute på nettet som skolene kan benytte, og samtidig lære elevene om viktigheten av kildekritikk. Men egentlig rart at dere som støtter åpenkildekode og er motstander av software pantenter er de som reagerer sterkest. Navnet Bill Gates er vel det som gjør at dere reagerer Endret 1. november 2005 av kjhanken Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Men egentlig rart at dere som støtter åpenkildekode og er motstander av software pantenter er de som reagerer sterkest. Navnet Bill Gates er vel det som gjør at dere reagerer 5091944[/snapback] Amen. Endret 1. november 2005 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 *host* 640KB *host* Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 *host* 640KB *host* 5093315[/snapback] Og så kan vi ta IBM som såg for seg et verdensmarked på rundt 4 datamaskiner. La meg si det slik at det sitatet du henviser til er ikke godt nok dokumentert at det er faktisk Bill som har sagt det. Det har heller en blitt en mye. I tillegg kan jo han i dette tilfellet ikke beskylde Bill for å være for snever i sine fremtidsspådommer eller for urealistisk (om vi ser på den rike delen av verden). Lenke til kommentar
Lorang-Dahl Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 En bok koster ca. 30 kr å lage. Så dere har rett, dere som sier at forlagene tar sin del av kaka. Desverre kommer også distrubisjonskostnader, og andre kostnader med i bildet, men skolebøker kunne vært billigere! Jeg har uansett problemer med å tro at skolebøker og magasiner kommer til å bli borte. Jeg synes det er fantastisk å kunne ha skuffen full av gamle magasiner, så jeg i tide og utide kan dra de frem, for å lese en gammel artikkel, eller liknende. Samme grunn til at jeg bestiller alle mine digitale bilder på papir, og legger de i en skoeske. Vil nesten strekke meg til å si at det er "egoistisk" å ikke etterlate seg noe. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Hvis ikke det blir brukte bøker i omløp og alle må kjøpe hvert år vil jeg tro at dette vil gjøre prisen billigere pr bok også og kanskje vi alle slipper unna med brukt pris for internettbøker. Selv syntes jeg det å lese bøker på internett er veldig "forstyrrende" jeg er jo veldig dataintressert og det finnes lagt mere intressante ting på internett og på pc'er enn skole litteraturen. Det er mye lettere for meg å studere faglitteratur (som ikke har noe med pc å gjøre) hvis jeg kommer meg vekk fra pc'en og kan konsentrere meg kun om boka jeg skal lese. Bill har tatt feil før da... Endret 18. november 2005 av Hans Erling Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Min påstand er at det vil bli vesentlig dyrere å være student om X antall år, når alle lærebøker er "elektroniske". Er det noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette? 5089292[/snapback] tja, mange bøker trenger oppdateringer og endringe med kort mellomrom, hvis skolene holder elektroniske bøker og elevene bruker f.eks det kommende elektroniske papiret som medium så burde man drastisk kunne redusere elevens kostnader. Jeg vil tro at papirbasert aviser og andre medier blir bort, det er alt for dyrt og trykke og sende ut tungt papir. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) *host* 640KB *host* 5093315[/snapback] Jeg regnet med at den berømte 640K referansen ville dukke opp i en diskusjon om Bill Gates. Det er egentlig utrolig hvordan en "urban legende" som dette lever i beste velgående etter så mange år. Faktum er at Bill Gates aldri har sagt "640 K ought to be enough for anybody", eller noen av de andre variantene av dette sitatet. Det finnes ingen kilder for når og hvor han skulle ha sagt dette, og mannen selv har kategorisk benektet enhver befatning med sitatet. Fra en artikkel fra 1997: QUESTION: "I read in a newspaper that in 1981 you said '640K of memory should be enough for anybody.' What did you mean when you said this?" ANSWER: "I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time." Link I denne artikkelen forteller Bill hvordan minnet på 640K (som var en hardware begrensining, ikke software) ble regnet som et stort problem allerede på den tidens systemer: Link Som sagt er det fantastisk at et oppdiktet sitat lever i beste velgående etter så mange år. Eller kanskje ikke...folk som tror på slikt, er de samme menneskene som tror på et hvert kjedebrev de får i inboxen og sprer de videre i øst og vest. Ikke rart de er sinna på Bill Gates, etter alle I.LOVE.YOU og MELISSA liknende epidemiene de må ha vært igjenom Endret 3. november 2005 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
Lorang-Dahl Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg vil tro at papirbasert aviser og andre medier blir bort, det er alt for dyrt og trykke og sende ut tungt papir. 5098683[/snapback] Det er jo egentlig ikke så dyrt, er bare så mange mennesker som skal ha sitt. Men jeg tror alikevel at ting som aviser, "lett" kunne blitt flyttet over på en digital plattform. Med tanke på hvor mange aviser som går hver dag, hadde nok akkurat dette vært veldig praktisk. En annen ting er om folk i det hele tatt vil ha det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 En annen ting er om folk i det hele tatt vil ha det. 5098857[/snapback] Man må ha et bedre medium enn PC-skjermen, elektroniskpapir ville være ideelt hvis det greier og få en papirfølelse og oppførsel. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Det som er litt fascinerende er at Bill tydeligvis tror at forfattere jobber gratis og gir bort sine lærebøker, og at den store kostnaden ved å kjøpe bøker i dag er papiret de er trykket på? I tillegg så vil lærebøker man kjøper i fremtiden sannsynligvis være låst til studenten, slik at man neppe kan selge den videre når man er ferdig med det gitte faget. I dag kjøper mange lærebøkene brukte, og de man kjøper nye får man som regel solgt for minimum halv pris. Min påstand er at det vil bli vesentlig dyrere å være student om X antall år, når alle lærebøker er "elektroniske". Er det noen som har gjort seg opp noen tanker rundt dette? 5089292[/snapback] Det er jo ingen ting som hindrer forfatterene å bruke "åpen kildekode" prinsippet bak utviklingen av skolebøker. Det blir jo allerede brukt når det gjelder utvikling av os og programvare idag, hvorfor ikke av skolebøker? Problemet i dag er at de må gå via et forlag som skal ha sin del av kaken. I fremtiden er det kanskje et statlig utvalg som kvalitetssikrer de elektroniske lærebøkene, slik at skolene kan betale direkte til forfatterene istedenfor å gi en stor del av kaken til alle mellomleddene. I tillegg finnes det mye gratis informasjon ute på nettet som skolene kan benytte, og samtidig lære elevene om viktigheten av kildekritikk. Men egentlig rart at dere som støtter åpenkildekode og er motstander av software pantenter er de som reagerer sterkest. Navnet Bill Gates er vel det som gjør at dere reagerer 5091944[/snapback] Om vi tar utgangspunkt i musikk, som ligger litt foran bøker på dette området, så har ikke jeg lagt noe merke til at musikken er blitt merkbart billigere. Man kan kjøpe musikk til ca. 100,- albumet på iTunes, altså 50-60,- billigere enn for den fysiske plata. Men en artist kommer sjelden langt uten å ha et "forlag" (eller platestudio) i ryggen. Tror ikke det blir noe annerledes med bøker. Når det gjelder åpen kildekode så er jeg ikke enig i at dette er en reell sammenligning. De som skriver åpen kildekode tjener ofte penger indirekte på produktet sitt. Ved at de leier ut konsulenttimer rundt produktet, selger dokumentasjon og den slags. Hva skal en forfatter som har brukt 2000 timer på å skrive en "Open Source" bok leve av? Det måtte isåfall være om det var en organisasjon som sponset arbeidet hans, eller at han fikk "kunstnerlønn" fra staten eller noe lignende. Jeg er fortsatt overbevist om at studenter går en dyrere hverdag i møte med innføring av "elektroniske" bøker. Men, for all del, jeg er for at man kan ha hele boka på laptop'en. Men håper isåfall at boka blir håndtert som en "fysisk" sak, som man kan selge videre, og ikke som en "leie-sak" som er knyttet opp mot person slik som programvare og musikk er i dag. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Jeg tror at et system hvor studenter leier elektroniske fagbøker for et semester, et år eller en studieperiode er ganske optimalt. Mulighetene for å holde bøker oppdatert til enhver tid er enestående, og man slipper å tenke på verditap og videresalg av brukte bøker. Dette er fremtiden, og kostnadene for studentene bør også kunne reduseres. Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 http://www.romteknologi.no Tror aldri jeg har brukt mindre penger på bøker enn hva jeg gjorde når jeg gikk romtek. Og jeg var meget fornøyd med at læreverket lå på nett, nå skal det legges til at nettstedet er driftet av NAROM og er myntet på ei linje som kun 1 videregående skole i landet har. Det er mange som skriver lærebøker pga. fortjenesten, men du har også de som lager en lærebok fordi de føler at alternativene er dårlige. Det er ikke alle som er ute etter å tjene penger, bare majoriteten Uansett, så er jeg nok rimelig sikker på at papirutgavene av bøker en dag vil forsvinne. Bare ikke i nærmeste fremtid. Og jeg tror ikke at det vil bli 100% internettbasert. Det er mange som foretrekker å sitte konsentrert med papirutgaven sin, og jeg må si meg enig der. Øynene mine foretrekker det. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Når det gjelder hva folk foretrekker, så tror jeg det også nok vil endre seg. Leserne blir jo bare bedre og bedre, og snart er det nok ikke noe skille på kvaliteten. Leserne som kommer om noen år har garantert mulighet for å markere/utheve tekst, samt legge til egne kommentarer. Men jeg har vondt for å tro at elektroniske bøker vil gjøre livet billigere for studentene. Garantert lettere, men ikke billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå