Gå til innhold

939 nå, eller vente på neste generasjon?

Anbefalte innlegg

Sitter i dag med med A64 3200, på 754, 6800 Ultra AGP. Kjemper en daglig kamp med skal/skal ikke ift til kjøp av et nytt dual core 939 system. Jeg er klar over at det alltid er noe bedre som "kommer snart", og at om man begynner med en slik tenkning får man aldri oppgradert datautstyret sitt. Utfordringen min er nok at den riggen jeg sitter på ikke er fullstendig utdatert, og hvis neste generasjon CPU/Socket virkelig bringer noe nytt, så klarer jeg kanskje å vente.

Spørsmålet er derfor: Hva vet vi om AMD sin neste generasjon CPU/Socket ? Hvilke forbedringer gir denne ift til dagens 939/dual core ? Når er den forventet lansert ? Og dermed.......er den verd å vente på ?

Om dette spørsmålet ikke hører hjemme under denne forumkategorien, ber jeg vennligst om at den flyttes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden du har et såpass bra skjermkort ville jeg vurdert et ASRock AGP/PCIe hovedkort (550,- kr og bra) og en kraftigere CPU til, siuden det er der flaskehalsen er...

5089150[/snapback]

Med det Hovedkortet får du ikke bare mulighet til senere oppgradering til PCI-E skjermkort, men også M2 socket cpu når den kommer :thumbup:

Asrock 939DUAL-SATAII tråden

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Sitter med det samme dilemmaet.

Har en:

Abit NF7v2 (tror jeg)

Athlon xp 3200+

1gb RAM

GeForce 6800GT AGP

Er på et litt kjedelig punkt, før kunne jeg bare kjøpe en og en ny komponent for å forbedre maskina mi. Men nå får jeg ikke stort bedre CPU som passer til hovedkortet, så da må jeg også oppgradere hovedkort, og jeg gidder jo ikke gå videre med AGP nå som PCIe kommer for fult. Dette betyr jo da at jeg også må bytte ut skjermkortet.

Konklusjonen er da: Splitter ny maskin.. Men jeg gidder ikke kjøpe meg en totalt ny maskin så før jeg vet hva Windows Vista krever og om ATI-Xfire blir dugandes. Jeg anbefaler å vente ivertfall til Vista (Jo mindre du ikke kjører windows da).

Endret av SEeKz0r
Lenke til kommentar
Konklusjonen er da: Splitter ny maskin.. Men jeg gidder ikke kjøpe meg en totalt ny maskin så før jeg vet hva Windows Vista krever og om ATI-Xfire blir dugandes. Jeg anbefaler å vente ivertfall til Vista (Jo mindre du ikke kjører windows da).

5089316[/snapback]

Vista er ment å skulle kunne kjøres glatt på integrerte vga løsninger som f.eks Intel 945G express og ATI RS400 - RS480.

Minimums kravet til ram er vel 512 mb, men 1gb anbefales.

Athlon 64 3000+ har vært nevnt som et "excelent" valg av cpu til Vista

Så Vista er vel bare barnemat sammenlignet med med systemkravene enkelte spill har kommet med. Og maskinen du allerede har, vil nok takle Vista helt supert.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Med det Hovedkortet får du ikke bare mulighet til senere oppgradering til PCI-E skjermkort, men også M2 socket cpu når den kommer  :thumbup:

5089271[/snapback]

Vil M2 bli socket 939-kompitable? Vil det si at M2-prosessorer kan kjøre på mitt kommende hovedkort, Asus A8N32-SLI Deluxe? Kjempebonus hvis det gjorde det, for jeg klarer uansett ikke å vente på nye løsninger. Bare se på maskinvaren min nederst :blush:

Lenke til kommentar
Vil M2 bli socket 939-kompitable? Vil det si at M2-prosessorer kan kjøre på mitt kommende hovedkort, Asus A8N32-SLI Deluxe?

5091422[/snapback]

Nei, M2 blir ikke kompitabelt med 939, og vil ikke passe på Asus A8N32-SLI Deluxe. Men Asrock 939Dual SataII har et spor for oppgradering, slik at M2 prossesorer kan kjøres på et eget oppgraderingskort.

Så sitter du med et AGP skjermkort som fortsatt duger, men vil oppgradere til en 939 CPU, kan Asrock kortet være et smart valg. Da kan du senere oppgradere både til PCI-E eller M2 uten å måtte bytte hovedkort.

Lenke til kommentar

Om vi hele tiden skal vente på det neste, så må vi vente ganske lenge. Jeg ser ikke noe revolusjonérende i det som kommer til neste år, men valget er ditt om du vil vente. Selv om M2 kommer om et halvt år, så kan det ta lang tid før hovedkort med bugfrie brikkesett er i butikkhyllene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...