Gå til innhold

Bør jeg bytte vifte på AMD 64 x2 3800+ boxed ?

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal bestille meg en AMD 64 x2 3800+ boxed CPU og lurer på om vifta som følger med er god. Den holder nok temperaturen nede som den skal men hva med støy? Anbefaler dere at jeg bytter denne ut umiddelbart eller har den god kvalitet?

Jeg har ikke tenk å overklokke i første omgang men på sikt så kommer jeg nok til å skru opp hastigheten noe. Kan jeg da fremdeles bruke orginalvifta eller må jeg da bytte til noe bedre?

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere som syns Boxed-kjølere er bråkete gjort de innstillinger som er nødvendige i BIOS? Utrolig hva man får til der...

Nå kan det godt hende Kalahari har aktivert viftestyring i BIOS, med temperaturgrenser for hvor fort vifta skal gå, men jeg tror det er _mange_ som setter vifta i pluggen på hovedkortet uten å gjøre noen innstillinger, så vifta kjører på 100% hele tiden. Så kaster man bort 400,- på en enorm kjøler som er støysvak, når man egentlig bare kunne trykke litt i BIOS.

Lenke til kommentar

Har slått på ting og tang i BIOS, og vifta kjører på cirka 1400 omdreininger på idle med 40 i temperatur. Den er ikke helseskadelig bråkete på det nivået, langt ifra. Men kunne tenkte meg noe som var litt roligere under belastning.

Strømforsyningen min støyer faktisk mer enn CPU på idle, så den må jeg nok bytte ut i hvert fall :( AeroCool PSU var ikke noe godt kjøp støymessig.

Jeg er vel litt støyfiksert også :blush:

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

Så og si alt av nyere hovedkort du kjøper løst i dag, lar deg stille på minst en vifte i maskinen; CPU-vifta. Hovedregelen her er at man aktiverer en eller annen støysvak-modus ("smart fan", "q-fan", "silent BIOS" osv), og deretter setter en max temperatur for denne støysvake modusen. Settes denne temperaturen til f.eks 60 grader (som begynner å bli litt høyt), vil ikke CPU-vifta sette opp hastigheten før CPU når 60 grader, noe en K8-prosessor (AMD, Socket 754/939) aldri skulle nå, forutsatt at det er grei luftgjennomstrømning i kabinettet.

Wintermuthe, det er i hvert fall ingen vits i å kjøpe en annen kjøler enn den som følger med, med mindre du syns selv den støyer for mye (etter å ha justert i BIOS), eller du vil overklokke CPU, og trenger litt lavere temperaturer. Sjekk med Boxed-kjøler først du!

Selv kan jeg trygt anbefale Bitspower Silent Storm. Denne har samme design og prinsipp som Zalmans 7700-serie og NorthQ Giant Ufo, men koster mindre. Denne har jeg da kun fordi jeg litt etter litt prøver å eliminere alle støykilder i PCen, og fordi jeg overklokker, og trenger litt ekstra kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...