Gå til innhold

Sony installerer spyware på PCen din

Anbefalte innlegg

Dette er skremmende,

Kanskje kommer Sony til å legge inn Spyware på BluRay?

Sony :thumbdown: navnet er herved betydelig svekket.

Dette gjør meg faktisk forbannet.

Heretter,

-Kjøper jeg Sony Plasma? Nei!

-Kjøper jeg Sony DVD spiller? Nei!

-Kjøper jeg Sony Forsterker? Nei!

Gratulerer Sony, dere skjøt dere selv i foten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er skremmende,

Kanskje kommer Sony til å legge inn Spyware på BluRay?

Sony :thumbdown: navnet er herved betydelig svekket.

Dette gjør meg faktisk forbannet.

Heretter,

-Kjøper jeg Sony Plasma?          Nei!

-Kjøper jeg Sony DVD spiller?    Nei!

-Kjøper jeg Sony Forsterker?      Nei!

Gratulerer Sony, dere skjøt dere selv i foten.

5092363[/snapback]

Helt enig! Jeg hadde ikke planer om å bruke Blu-Ray, men nå vil jeg starte boikott. (<- korrekt skrivemåte?)

Skal tro om det er flere selskaper som ønsker å bli brukeruvennlig?

Lenke til kommentar

Håper diverse AntiSpyware- og eventuelle AntiTrojanprogrammer knerter denne malware'n snart. Så kan en sende CD'en i retur til Sony og klage på at det ikke virker som det skal muligens, for hvis det krever den driveren for å fungere så må det vel få en slik virkning. Lurer på om det stopper å fungere hvis filene/registernøklene ikke lenger finnes på systemet ditt.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være allmenn enighet her om at platebransjen generelt og sony spesielt er teite...

Spørsmålet er, hva gjør vi med det? Jeg tror vi kan anta at sonys lille rootkit ikke vil dukke opp i noen virusdatabaser på lang tid ennå*, noe som bety at vi ikke kan stole på vårt vanlige virusvern.

Vet noen om noen "root-kit defenders"? Helst noen som virker på generell basis og ikke trenger en 17MB signaturfil som oppdateres daglig.

*Dette synspunktet er pessemistisk/paranoid begrunnet, jeg tror nemlig at så lenge sonys advokater kan argumentere for at deres rootkit faktisk ikke gjøre annet enn å beskytte musikken deres, så blir det veldig vanskelig for de store seriøse virusfirmaene å liste rootkitet i sine signaturfiler.

Lenke til kommentar

Min oppfatning av denne saken er at dette er datainnbrudd på samme måte som hvis jeg skulle ha brytt med inn på Sonys maskiner. Jeg tror jeg skal forfølge denne saken, jeg skal finne ut mer om rootkittet og om det står noe om det i brukeravtalen. Gjør det ikke det, så er anmeldelse eneste utvei.

Lenke til kommentar
Dette er alvorlig, og ganske sikkert ulovlig, med mindre det står noe om det i brukeravtalen. Jeg må si at min tillit til Sony virkelig er svekket nå, og håper at vi kommer til å se flere søksmål mot selskapet i beste USA-stil i tiden fremover.

5089059[/snapback]

Brukeravtale for å høre på en CD?! Når var det dette skjedde? Hvorfor må jeg godta en brukeravtale for å høre på en CD? Ffølger denne avtalen med i papirform slik at jeg kan lese den hvis jeg bare spiller CDen i min bærbare CDspiller, eller gjelder denne avtalen kun for MS Windows brukere? Jeg blir bare litt oppgitt over at dere godtar at det er en avtale på å høre på CDer dere har kjøpt. Skal vi godta at det er brukeravtaler på mobiltelefoner, radioer, mp3spillere og lignende?

Se forøvrig også for mer info om rootkittet/viruset/ditt-navn-på-denne-softwaren her (den andre linken er veldig interesant lesing):

http://europe.f-secure.com/v-descs/xcp_drm.shtml

http://www.sysinternals.com/blog/2005/10/s...tal-rights.html

Min oppfatning av denne saken er at dette er datainnbrudd på samme måte som hvis jeg skulle ha brytt med inn på Sonys maskiner. Jeg tror jeg skal forfølge denne saken, jeg skal finne ut mer om rootkittet og om det står noe om det i brukeravtalen. Gjør det ikke det, så er anmeldelse eneste utvei.

I følge den andre linken jeg postet, står det at det ikke er nevnt i "brukeravtalen", men i kommentarene lenger ned på siden står det at Sony BMG nå har endret teksten slik at det står nevnt om dette programmet. Jeg har ikke sjekka dette selv så jeg veit ikke.

Lenke til kommentar
Dette rootkittet blir bare installert ved at man godtar brukeravtalen, altså kan man ikke si noe i mot det hvis avtalen inneholder informasjon om rootkittet.

5093927[/snapback]

Joda, hvis brukeravtalen prøver å ta fra deg lovfestede rettigheter vil den være ugyldig.

Kikket på analysen av dette rootkitet, hovedproblemene ser ut til å være at det er nesten umulig å avinstallere, pluss at det ikke er særlig godt skrevet med tanke på ressursutnyttelse osv...dessuten lager det et (eller flere) ekstra sikkerhetshull.

Lenke til kommentar
Dette rootkittet blir bare installert ved at man godtar brukeravtalen, altså kan man ikke si noe i mot det hvis avtalen inneholder informasjon om rootkittet.

5093927[/snapback]

Joda, hvis brukeravtalen prøver å ta fra deg lovfestede rettigheter vil den være ugyldig.

5094015[/snapback]

Ja, det er jeg fullt klar over. Det skrev jeg også tidligere, men jeg er usikker på hvordan de lovfestede reglene er når det gjelder slikt. Noen som har lenke til lovinfo?

Lenke til kommentar

Kommentar fra Sony BMG i Norge når jeg sendte dem en mail:

Utgivelsen som er nevnt i artikkelen er kun utgitt i USA, og vi har for tiden ingen utgivelser i Norge med slik kopibeskyttelse. Hva framtiden angår, så vet vi kun at hvis en slik anordning blir innført på våre utgivelser i Norge, vil den følge norsk lovgivning til punkt og prikke. Det vil si at det vil være opp til deg som kunde om du vil installere programvare for å få kopiert CDen. Det vil ikke være nødvendig å installere programvare for å avspille CDen, da den følger Philips Blue Book-standard for "Enhanced CD" 100%. Eventuelle problemer med avspilling vil derfor skyldes at avspilleren ikke følger standarden, og det er det desverre en god del produsenter (spesiellt lavkostprodusenter i Korea/Taiwan etc.) som ikke gjør.

Som et eksempel fra hjemlige trakter kan nevnes at den danske produsenten Kiss har brukt drev i flere av sine multi-spillere (CD/DVD/CD-R etc.) som ikke følger standarden.

First4Internet, som er selskapet bak XCP-tekologien er forøvrig en Symantec-partner, og Symantec har "Signed Off" på den siste versjonen at teknologien som "Unharmful for computers".

Lenke til kommentar

Jeg er ikke beroliget. Det er nok bare et spørsmål om tid før det kommer til norge. En annen ting er at jeg ikke ønsker å støtte Sony når de opptrer så fientlige ovenfor sine amerikanske kunder. Av ren sympati for forulempede amerikanske kunder fortsetter jeg boikotten.

Lenke til kommentar

En kan gjerne sende oppfordring til AntiVirus produsenter med mer om at en ønsker at de legger deteksjon for dette Sony "stuntet" inn i virusdefinisjonene. Begrunn det med at Sony gjør et overtramp mot deg og din PC, basert på det du kan fiske ut av presseomtalene. Gå gjerne til den lokale platebutikken og fortell dem at du aldri skal kjøpe platene heller. Noe bør vi vel gjøre som signal tilbake til Sony. Vi sitter nok på gjerdet resten av året her i dette landet. :)

Lenke til kommentar
En kan gjerne sende oppfordring til AntiVirus produsenter med mer om at en ønsker at de legger deteksjon for dette Sony "stuntet" inn i virusdefinisjonene. Begrunn det med at Sony gjør et overtramp mot deg og din PC, basert på det du kan fiske ut av presseomtalene. Gå gjerne til den lokale platebutikken og fortell dem at du aldri skal kjøpe platene heller. Noe bør vi vel gjøre som signal tilbake til Sony. Vi sitter nok på gjerdet resten av året her i dette landet. :)

5097830[/snapback]

Personlig har jeg gitt Copyright-anvarlig i Sony BMG Norge (kontaktinfo) klar beskjed om at jeg kommer til å boikotte plateselskapet, og at jeg med tanke på datasikkerhet kommer til å råde andre til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
De som driver med utvikling på open-source antivirus, burde lagt denne applikasjonen inn i programmet som et virus. Da vil antivirusprogrammet fjerne denne dritten hvis den eksisterer på systemet.

5098012[/snapback]

Og noen burde sikkert gå i seg selv og lure på hva et virus er :) At dette ikke er ønsket programvare er vel alle enige om, men det er langt fra noe virus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...