Gå til innhold

Sony installerer spyware på PCen din

Anbefalte innlegg

Lurer på når platebransjen kommer til fornuft? I forhold til piratnettene så har de kun *en* naturgitt ulempe, prisen. På alle andre områder sånn som kvalitet, tilgjengelighet og tilleggstjenester så er faktisk dem som sitter med de beste forutsetningene til å levere et bra produkt. Hvorfor insisterer de da på å rævkjøre (de lovlige) brukererne sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nok er forsøk på å "ta" piratene. Huff.

5088939[/snapback]

Det virker mer som et forsøk på å "ta" ærlige kjøpere av kopibeskyttede CD'er.

Da gjelder det bare å holde CDene unna datamaskina...

Eller ennå mer effektivt: Holde seg unna orginale CD'er fra Sony.

Er ikke dette egentlig ulovlig å gjøre i Norge?

Jeg vet ikke om vi har noen gode lover mot programvare som tvinger seg på uten brukerenes tillatelse, men hvis vi har det så håper jeg de beslutter å totalforby dette i norge. (= alle CD'er med spyware må fjernes fra handelen, og forhåpentlig må Sony også komme med en erstatnings-CD til alle de forulempede kundene.) Edit: Hvis det stemmer at det faktisk ER spyware. (Definisjonen kan sikkert hentes herfra)

Nok en god grunn til ikke å kjøpe CD'er som er merket med copy protection.

Jepp, jeg har i hvertfall klart å unngå de helt. Er litt stolt av det :)

Ellers: Mange gode poenger her i tråden :yes:

Bare husk å ikke ønsk dere "CD" til jul, for da er det godt mulig PC'en din blir infisert av søppel. Hvis dere vil ha CD til jul: Ønsk dere gavekort så dere kan kontrollere at dere kjøper en skikkelig audio-CD. Hvis dere ikke finner noen bra og ekte audio-CD'er så kjøp heller noe annet for gavekortet. F.eks en DVD-film, en spindel med CD-R eller noe annet.

Lenke til kommentar
Hvilke filformater gjelder dette? WMA, WAVE. eller gjelder det alle? Mp3, OGG, osv?

5089985[/snapback]

Nei, det gjelder ingen av disse filformatene. Dvs. programvaren innstalleres uten at man vet det så snart man putter "CD'en" i CD-leseren. Selv om man ikke spiller av lyden en gang og selv om man ikke kopierer noe som helst fra plata. Vips så er de misstenkelige filene innstallert.

Lenke til kommentar
Selv om man ikke spiller av lyden en gang og selv om man ikke kopierer noe som helst fra plata. Vips så er de misstenkelige filene innstallert.
Nettopp. Denne 'geniale' DRM-implementasjonen er nok et eksempel på kopibeskyttelse som er avhengig av Windows' autokjøring av CDer for å fungere. Hvis man ikke lar installasjonsfilen eksekvere i det hele tatt kan man tilsynelatende helt greit rippe platen til hvilket som helst format man vil. Det er kun *etter* at rootkitet er installert at dette ikke lengre er mulig. Endret av qwert
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er litt misvisende. Det er ikke snakk om spyware overhodet, men rett og slett et såkalt "rootkit"

Dette brukes for å gjemme DRM systemet. Problemet er at dette er vanskelig og fjærne uten og skade operativsystemet, du blir ikke på noen måte gjort oppmerksom på at det installeres et ondsinnet program på din datamaskin, og, ikke minst, at rootkit'et som SONY installerer enkelt kan misbrukes av andre som vil skjule filer på et infisert system.

Det er på høy tid at noen roper varsku. Dette er langt over streken i forhold til å beskytte opphavsretten. Når man går så drastiskt til verks at man går til de steg og installerer programvare som nesten ikke kan kalles noe annet en ondsinnet og som kompromiterer sikkerheten på brukerens datamaskin uten at brukeren selv er klar over det........

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar
Med mindre lydsporene er kodet i et proprietært format som krever disse filene for å kunne dekodes og spilles av.
Tilsynelatende ikke. Ved å følge diskusjonen/lenkene på sysinternals kan man se at en av tingene Sony 'skryter av' er at sesjonen som inneholder audio følger Philips/Redbook, og altså er en standard Audio-CD.

Edit: La til quote.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Dette overrasker meg egentlig ikke, da spillindustrien i lengre tid har brukt lignende systemer som f.eks. StarForce, som også installerer skjulte drivere som overvåker hva som foregår mellom CD/DVD-spilleren og harddisk. Jeg stiller meg 100% bak en boikott av slike systemer, men jeg frykter at Sony og andre utgivere gir blaffen uansett. Slikt svineri vil nok dessverre bli mer og mer vanlig etterhvert - kapitalisme på sitt verste...

EDIT: Nyansering av kapitalisme-begrepet brukt her.

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

Sony ødelegger først og fremst for brukerene men også for seg selv. De fleste som liker ei plate de har lastet ned, kjøper den. Slike plater skal ikke inn i min pc.

BTW: Hvor på cdene lagres de skadelige filene? Er det sånn autorun-greie eller er det noe i boot-sectoren?

Lenke til kommentar
BTW: Hvor på cdene lagres de skadelige filene? Er det sånn autorun-greie eller er det noe i boot-sectoren?
When you insert such a CD to a Windows-based PC, the record will display a license agreement and then it will seem install a song player software - while it really installs a rootkit to the system.
The DRM software requires administrative privileges to be installed successfully. When a user inserts an XCP protected CD into a computer that has the Windows Autoplay feature enabled, an EULA is automatically presented and if the user accepts it, the DRM software is installed.
Endret av qwert
Lenke til kommentar
Denne artikkelen er litt misvisende. Det er ikke snakk om spyware overhodet, men rett og slett et såkalt "rootkit"

5090998[/snapback]

Rootkit er omtalt av Anti-Spyware Coalition Definitions:

"Examples of Spyware and Potentially Unwanted Technologies".

•  
  • Common Terms for Well-Known Unwanted Varieties: Rootkits

• Underlying Technology: System Modifying Software

• Description of Underlying Technology: Used to modify system and change user experience: e.g. home page, search page, default media player, or lower level system functions

• Why the Underlying Technology May Be Unwanted:
    # Without appropriate consent, system modification is hijacking
    # Can compromise system integrity and security
    # Can drive user to spoofed web sites in order to steal their ID.

• Why the Underlying Technology May Be Wanted: May be used for desirable customization

Siden definisjonen ikke er vedtatt ennå så kan vi altså ikke kalle rootkit for spyware, men jeg ser ikke bort i fra at det blir en del av definisjonen.

Slikt svineri vil nok dessverre bli mer og mer vanlig etterhvert - kapitalisme i et nøtteskall...

Nå forbinder du aldt ondt med kapitalisme. Det synes jeg blir feil, for kapitalismen er i all hovedsak en stor fordel for verden og fungerer stort sett bra. Det som skjer her vil jeg heller kalle kapitalisme som har løpt løpsk. Det finnes gode måter å temme vilt som Sony for å få de til å jobbe til beste for menneskeheten: Lage lover som beskytter forbrukere mot den aggressive holdningen sony har og gi høye bøter for brudd. Akkurat som villhester så gjør kapitalismen en god jobb for menneskeheten, men må vå selvfølgelig temme og disiplinere de skikkelig først.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
"Examples of Spyware and Potentially Unwanted Technologies".
De sier også:
In its narrow sense, Spyware is a term for Tracking Software deployed without adequate notice, consent, or control for the user.

In its broader sense, Spyware is used as a synonym for what the ASC calls “Spyware and Other Potentially Unwanted Technologies.”

Vi snakker altså om "Other Potentially Unwanted Technologies" her, og at dette er uønsket teknologi er det vel liten tvil om. Det ser dog ikke ut som om dette faktisk spionerer på noen da det hverken samler inn eller sender fra seg noen informasjon, så jeg skjønner at noen vil anse den brede definisjonen som misvisende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...