Gå til innhold

Er Sonata Miditower uegnet for disse komponentene?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag et kabinett av typen Antec Sonata.

Som dere ser er det et midi ATX kabinett med en stor vifte i bakkant.

Jeg har i dag en P4 2,53GHz inni pluss 3 HDer, 2 DVD/CD drev. Jeg har ingen overklokking, vanlig CPU vifte (Coolermaster) samt en liten vifte på mitt Radeon 9700 skjermkort. Det er ingen vifte på hovedkortet. Maskina er stabil og jeg har ingen problemer med temperaturen i kabinettet (jeg har aldri målt temp. på komponentene men trur ikke det er noe overoppheting).

I alle fall - nå planlegger jeg oppgradering av maskina og kommer derfor til å kjøpe følgende:

- 311700 AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte

- 310299 Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

- 303203 Microsoft Windows XP Home SP2 Programvare Engelsk OEM

- 306368 Samsung 19" LCD Syncmaster 193P TCO03 Monitor, Red

- 301825 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

- 313573 XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz

Som dere ser, her kommer det komponenter som jeg vil anta utvikler mye mer varme enn de jeg har i dag og dermed er spørsmålet mitt: er kabinettet for lite? Tror dere jeg kan putte alt dette inn i mit Sonata kabinett uten å få probelmer med varme? Jeg har sans for det lydløse og ønsker ikke å investere i en rekke ekstravifter for å holde temp. nede (har vel mulighet til å innstallere en vifte i front av kabinettet). Det er bl.a. derfor jeg har valgt hovedkort uten vifte. Jeg har heller ikke lyst å hive meg utpå vannavkjøling. Jeg vet at 7800GT bråker mye så kanskje det ikke gjør noen forskjell dersom jeg innstallerer en ekstra vifte i front?

Hvis dere mener kabinettet ikke er egnet, har dere da noen gode kabinett å anbefale?

Takk for svar!

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veit ikke hva slags vifte plass det er i front av det kabinettet, men hvis den ikke er mindre enn 80mm tror jeg ikke den vil overdøve skjermkortet ditt. Du kan jo kjøpe en fan mate eller annen vifte kontroller å skru ned volten hvis det blir for ille. Under spilling kommer uansett skjermkortet til å bråke mer enn alt annet skulle jeg tro...

Du kan jo poste det samme på silentpcreview.com sine forumer, de har mye peiling på stille maskiner og sonata'en er en gjenganger der (selv om den ikke er regnet som optimal)

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg skal ha en 120mm vifte i front. Jeg er inneforstått med at systemet kommer til å støye men det som bekymrer meg mest er ikke støyen men temperaturene i kabinettet. Jeg ønsker ikke overoppheting og lurer derfor primært på om kabinettet er egnet for god luftsirkulasjon. Men takk for svar!

mvh.

muthe

Lenke til kommentar

er jo en del åpninger i front på kabinette særlig rundt cd/dvd å disket stasjonen så vis du monterer en vifte som blåser inn i front skulle ikke dette by på noen problemer.

Har akuratt samme kabinet selv.

akurat montert en 120mm mist vifte

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=16137

og her

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...MISTYLFA120LSCL

skal senere montere Zalman CNPS9500LED

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312473&cks=PRL

og dette blir problemfritt og nokk kjøling + stille

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...