kristian79h Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Håper noen kan hjelpe meg - problemet lyder som følger; Har satt opp 3 accesspunkt med ca 100m mellomrom (fri sikt, ingen vinduer). Disse er satt opp som bridge og fungerer tilsynelatende bra, med noen unntak. AP1 er koblet til bredbåndet, mens AP2 er koblet til en filserver. Filoverføring fra filserver mot internett går helt fint (yter maks, 2mbit), mens filoverføring mellom pc (AP1, pc er koblet i lan-porten på ap'en i begge ender) og server går tregt (ca 0,5mbit). Filoverføringen er også ustabil. Kanalvalget skal være greit med tanke på andre trådløse nettverk i nærheten (3 kanal regelen som er nevnt her i forumet). Det jeg lurer på er om accesspunktene favoriserer noen ip-adresser, eller evt internett-trafikk? Og eventuelt om det har mye og si på ytelsen at 3 ap'er "snakker sammen" samtidig. Vi har målt ytelsen mellom to og to ap'er til ca 10mbit. Finnes det da noen ap'er som er spesielt gode på å håndtere samtidig trafikk mellom tre (snart fire) punkter, eller er det mulig å sette opp de punktene jeg har til å håndtere dette bedre. Har for tiden 2 stk asus 300wlg og 1 Dlink 2100AP. Er det noen som har god peilling og tips, så setter jeg usannsynlig stor pris på gode råd! Mvh Kristian Lenke til kommentar
Chief Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Dette høres bare merkelig ut. Litt usikker på hvordan du har satt dette opp. Du må iallfall ha et punkt som aksesspunkt, og resten som bridge for at det skulle fungere. Det må vel være bedre å bare kjøpe et aksesspunkt og kjøpe Bridge bokser til resten, f.eks. D-link DWL-810+ eller tilsvarende. Aksesspunkt favoriserer ingenting, de er rimelig dumme enheter, og kobler bare sammen det trådløse nettet med det kablede nettet. -Chief- Lenke til kommentar
kristian79h Skrevet 1. november 2005 Forfatter Del Skrevet 1. november 2005 Dette høres bare merkelig ut. Litt usikker på hvordan du har satt dette opp. Du må iallfall ha et punkt som aksesspunkt, og resten som bridge for at det skulle fungere. Det må vel være bedre å bare kjøpe et aksesspunkt og kjøpe Bridge bokser til resten, f.eks. D-link DWL-810+ eller tilsvarende. Aksesspunkt favoriserer ingenting, de er rimelig dumme enheter, og kobler bare sammen det trådløse nettet med det kablede nettet. -Chief- 5088859[/snapback] Takk for svar. Nettverket er satt opp med WDS, samt macadresseliste til hvilken ap'er som skal kobles i bridge. Kristian Lenke til kommentar
Chief Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Min erfaring med Bridge er på mottakersiden vil man få opp de som er koblet på LAN siden via Bridgen som klienter, og dermed må de også ligge i MAC filteret. Hmm... er ikke helt sikker på hva som kan gjøre dette. Om trafikken fungerer fint på en maskin, burde det jo fungere fint på resten også. Og uansett hvor trafikken går. Lenke til kommentar
kristian79h Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Når jeg tenker meg om, begynte problemene etter at anleggsarbeidet startet i nabolaget. Kan dette ha noe å si? Kristian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå