Gå til innhold

Prosjekt: "ColdMetal" *UPDATE: 3/12-05

Anbefalte innlegg

Mandag 31/10-05

Ok. Da var det tid for et nytt prosjekt for min del. Etter at The Black Box står bare 80% ferdig, ser jeg at resultatet bare er helt "ok!"

Etter mye tenking, ideér og noen hint fra dere i forumet, så vil jeg faktisk begynne på "nytt" med "The Black Box!" Denne gangen bedre og grundigere utført.

Det artige med The Black Box var den halvautomatiske (måtte trykke på en knapp) elektriske åpninga av kassa, samt at det var min første worklog etter masse ideer og inspirasjon fra dere alle. Mange Petter Smart's her gitt ;) Men jeg ser at resultatet har mye mangler. Jeg tok aldrig forbehold om plass til å bygge inn vannkjøling, og lydsystemet levde ikke helt opp til forventningene. Dessuten tok den elektriske åpningsmekanismen altfor mye plass, og det ble fokusert altfor mye på å få akkurat den biten til å fungere som den skulle. Det hele resulterte i at jeg faktisk ikke har en praktisk måte å komme til CD-ROM/DVD-ROM og floppy på. Dessuten er den ganske støyende, og vannkjøling er det ikke plass til. ALternativet var jo Zalman Resarvoir1 plus, eller Thermaltake Rocket. Men som Humbug sa tidligere, så er vel ikke disse løsningene helt ideélle når The Black Box ikke blir like mobil som tiltenkt.

Derfor har jeg kanskje tenkt å skrinlegge videre oppgraderinger av The Black Box, og heller vende nesa i en litt annen retning. Mitt nye prosjekt blir lignende som The Black Box, men her skal alt bygges i aluminium, samt en del plexi. Lydsystemet skal få mye fokus, og det hele skal ha innebygget vannavkjøling. Jeg brygger her på en løsning som kanskje blir viftefri. Tanken er at selve kabinettet, eller boxen fungerer som en stor radiator.

Kjapp skisse av tiltenkt utseende:

post-87682-1130852370_thumb.jpg

Som dere ser så blir formen ganske lik The Black Box. Dette fordi den fungerer veldig godt til mitt bruk. Jeg liker å ha muligheten å "klappe sammen" hele greia om jeg skal ha den med andre steder. Pluss at jeg vil ha masse plass til utstyr og oppgraderinger som gjør den til en kraftig gamer-PC!

Ettersom at det meste er tenkt bygd i aluminium, så ser jeg for meg at boksen blir skeiv og slår fort bulker. Derfor må jeg ha et skjellett til kassa. Dette skjellettet blir konstruert slik at det er hult, vanntett og åpninger mellom de ulike skjellettdelene á-la 4-kantstål (bare i aluminium)

Da tenkte jeg å kombinere dette med en slik løsning:

post-87682-1130852383_thumb.jpg

Som det fremgår av min vakre skisse (paint er mitt mest avanserte tegneprogram, lol) så kan jeg ha ganske så lang vanngjennomstrømning i selve skjellettet på kassa. Der vannet ikke får gå, stenger jeg for på et eller annet vis, og der det krasjer, eller jeg får problemer med føringa, bruker jeg bare en slangebit for å få det dit jeg vil. I tillegg til dette, så vil jeg bygge inn en vanlig (ganske stor) radiator i selve lokket på kassa (der skjermen sitter) som ikke blir synlig! Med dette håper jeg at det ikke blir nødvendig med vifter fordi hele konstruksjonen fungerer som en stor radiator i tillegg til den vanlige.

Jeg nevnte tidligere at The Black Box ikke tilfredstilte meg lydmessig. Tanken med bruk av bilhøyttalere og bilforsterker var ok, men gjenomføringa ble for dårlig. Forsterkeren er av billig Biltemavare, og lydsystemet er bare to 4,5" høttatlere med tilhørende diskanter. Det ny lydsystemet får en velbrukt Alpine V12 til disposisjon:

post-87682-1130813627_thumb.jpg

Den skal strippes for alt av kjøleribber, chassis og overflødig metall, helt ned til printplata. Kjølinga skal transistorene få gjennom et langt kobberrør som sitter fastlodda i alle transistorene. Håper dette holder, ellers får jeg finne på noe annet. Noen som hvet om andre komponenter i en bilforsterker trenger kjøling? (regner med det meste sier seg selv når jeg demonterer den.)

I tillegg så skal jeg legge ned noen ekstra kroner på et skikkelig frontsett bestående av 4stk 8ohms høyttalere. Disse skal kobles to og to i parallell, slik at jeg i realiteten sitter med to 4ohms element. ser for meg at disse blir ca 4-5" store, og har et sølvfarget membran (naturligvis ;)

Åsså må vi ha ein sjikkele subb da!! (som vi sier i Verdal) :!: Jeg har forsøkt tegnet inn en subwooferløsning (pluss der frontsettet sitter) i skissen nedenfor. hele subkassa er lufttett, og suben sitter innestengt i kassa. Eneste kontakt med omverdenen er gjennom subrøret som sitter vendt mot meg. Er ikke sikker på hva som gir best effekt; suben på utsiden av kassa, eller innestengt.. Noen erfaringer? Subkassa blir stående ca midt i PC-kassa, og jeg vil lage denne minst mulig. En del effekt vil jo forsvinne, men jeg håper at det skal være nok til å få en skikkelig følelse når jeg spiller eller ser film. Jeg hadde håpet på å få presset inn en 8" men er redd det kan bli litt trangt.. Vi får se!

post-87682-1130852376_thumb.jpg

Så imorgen skal jeg gjøre meg kjapt ferdig med jobb (er så heldig å få styre selv :p ) og så skal jeg løpe rundt på forskjellige bedrifter om prisoverslag på å få bygget en slik ramme. Denne vil jeg ikke begynne med selv, fordi aluminum er veldig vanskelig å sveise uten riktig utstyr, samt at den må bli vanntett!

Alle feedbacks er velkomne. Håper også på nyttig, tekniske innspill fra Snekkern, Skrue og alle dere andre ekstrem-workloggere. Alt kan forbedres, og flere hjerner tenker bedre enn én! (eller var det noe med noen kokker og noe søl...?! :hmm::hmm: )

Tirsdag 10/11-05

EDIT:

Da har jeg ruget frem en løsning for åpningsmekanismen, for helt manuell løfting av lokket kan vi ikke ha noe av ;) Jeg vil bruke to stk litt halvlange "gassdempere" som er vanlig på baklukene i biler. Disse lange skal ta seg av selve løftet av lokket. Disse burde ha kraft i massevis. I tillegg skal jeg ha to korter versjoner, som ved hjelp av et ledd skal kunne dra eller skyve selve lokket frem og tilbake i posisjon på kassa. Dette for å få skjermen nærmere i åpnet stilling. Noe sånt som dette:

post-87682-1130853312_thumb.jpg

Det som skjer i praksis (håper jeg) er at den "sorte" støtdemperen vil løfte selve lokket. Den grønne er koblet til et leddstag, som roterer rundt sin egen akse. Rotasjonspunktet er forskjøvet med vilje, slik at jeg får mer bevegelse på lokket enn jeg trenger å ha på selve demperen. I tillegg ser jeg for meg at den "grønne" demperen vil (med staget) klare å "dra" bakdelen av lokket ned når jeg prøver å stenge kassa, slik at jeg får en ganske tett låsing av lokket mot resten av kassa.

Alt her er fortsatt på idé og planleggingsstadiet, og jeg har en tendens til å få idéer som ikke lar seg gjennomføre i praksis, hehe. Derfor er alle invendinger velkommne :p

Onsdag 2/11-05

Da har jeg pratet med den lokale blikkenslageren, Lagnes og Bakkan A/S, og levert inn en røff skisse på hvordan kassa kommer til å se ut, og ca hvor stor den blir. På fredag skal jeg få et endelig svar om pris. De hadde kjøpt inn noe nytt utstyr som var istand til å sveise alt som måtte være, så det passet veldig godt. Har dessuten veldig gode erfaringer med dette firmaet fra tidligere prosjekt.

post-87682-1131028891_thumb.jpg

Hjemmeside: http://www.lbb.no/

I mellomtiden nå så sitter jeg på komplett.no å plukker ut vannkjølingskomponenter.

Disse har jeg valgt så langt (ikke bestemt meg ennå):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311023&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306764&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304874&s=sc (2stk pga 2 HDD)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302310&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309335&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310220&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310205&s=sc (kun fordi den blir så kul ved siden av skjermen, hehe)

Torsdag 3/11-05

Var på Langnes og Bakkan idag.. klarte ikke å dy meg helt til fredagen, men de hadde desverre ingen prisoverslag ennå, hehe. Venter spent til i morgen nå!

Fredag 4/11-05

Har nylig vært hos blikkenslagern å fått prisoverslaget. Aluminiumskassa kommer til å koste mellom 4500-5000 +mva... Ble dyrere enn forventet dette. Skal ta kontakt med et annet firma for å få et prisoverslag der også, før jeg bestemmer meg om kassa skal produseres eller om ideén skal kasseres.

Torsdag 10/11-05

OK, da er tegningene av kassa overlevert til Hanssen Mek på i Verdal. Håper på et bedre tilbud her ;)

post-87682-1131650037_thumb.jpg

Hjemmeside!

Er usikker om det er mulig å lage vannkjøling gjennom rammestrukturen. Blir mye jobb, og dyrt. Derimot tror jeg at jeg løser dette ved å lage en radiatorlignende struktur med kobberrør i bunnen av kassa. Oppå dette legger jeg en plexiglassplate som da fungerer som bunn til hovedkort osv. Rør-radiatoren loddes fast i bunnen for å få god varmeoverføring til kabinettet. Kanskje jeg må kalle hele prosjektet "HotMetal" i tilfelle kabinettet blir j***** varmt, lol Noen som har erfaring med å lodde kobber til aluminium?

Fredag 11/11-05

Fikk svar fra Hanssen Mek. De har regnet litt på det, og kommet fram til pris. Fortsatt litt dyrt for å gjenomføre dette. Ble derfor tipset om Scanagentur. Skriver mail til dem "as we speak" og håper svar iløpet av kommende uke ;)

Lørdag 3/12-05

Etter at jeg har vært i kontakt med uttallige firma med forespørsel om å bygge selve kabinettet, er det ingen som kommer inn på et gunstig prisnivå. Jeg ser at jeg sannsynligvis må finne en annen løsning på selve kabinettet. Jeg legger derfor prosjektet på is inntil jeg har kommet på en løsning. Takk for alle innspill hittill!

Endret av jackjonsson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har bare skummet gjennom men jeg må si jeg liker vannkjølingsideen din..

Men HALLO! bmp bilder, tviler på at noen kommer til å gidde å åpne de. gjørde iallefall ikke jeg.. se til å få komprimert de litt med .jpg, eller et annet format smo en enttleser kan lese..

Lenke til kommentar

Un0kai:

Okey! Der var problemet vettu. Skjønte ikke hvorfor bildene mine ikke ble vist på vanlig måte, men nå ble jeg litt smartere vettu. .bmp bilder blir byttet ut med .jpg ASAP! ;) Takk.

tofter:

Hmm der sa du noe.. Har ikke tenkt på det. Det blir jo ganske "tett oppi" da. Noen med erfaringer eller tips om hvordan jeg kan skjerme EMS? Vibrasjoner er jeg også litt spent på. Nå skal HDD lagres opp i egne gummifester - det samme som er brukt på plastdekslet over motoren i en del nyere VAG-biler. Dette vil vel berge HDD, men CD-ROM har jeg ikke funnet på noe til enda. Jeg hadde tenkt å investere i en slik "slot-in" CD-ROM om de finnes. En med samme insertsystem som en bil-cd-spiller, og på utsiden av kassa blir det en lite "sprekk" der CD'n puttes inn.

Takk for tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar

tofter:

Hmm der sa du noe.. Har ikke tenkt på det. Det blir jo ganske "tett oppi" da. Noen med erfaringer eller tips om hvordan jeg kan skjerme EMS? Vibrasjoner er jeg også litt spent på. Nå skal HDD lagres opp i egne gummifester - det samme som er brukt på plastdekslet over motoren i en del nyere VAG-biler. Dette vil vel berge HDD, men CD-ROM har jeg ikke funnet på noe til enda. Jeg hadde tenkt å investere i en slik "slot-in" CD-ROM om de finnes. En med samme insertsystem som en bil-cd-spiller, og på utsiden av kassa blir det en lite "sprekk" der CD'n puttes inn.

5089804[/snapback]

jeg har lite erfaring på det feltet, men det fins brukere på forumet her som har god peiling på konstruering av resonans kasser etc. de kan sikkert hjelpe!! ;)

Så lenge du bruker gummifester, så klarer vel harddisken seg.. kan du ikke gjøre noe lignede med cd-romen da??

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

tofter:

5089804[/snapback]

jeg har lite erfaring på det feltet, men det fins brukere på forumet her som har god peiling på konstruering av resonans kasser etc. de kan sikkert hjelpe!! ;)

Så lenge du bruker gummifester, så klarer vel harddisken seg.. kan du ikke gjøre noe lignede med cd-romen da??

5090019[/snapback]

Mmm jo. Men i og med at CD-ROM'en blir av en slot-in-type (sånn bilCD-sak) og at "sprekken"for å puttet CD'n inn i blir på utsiden av kassa, så tenkte jeg at det ble litt for ustablit med gummifester, og var redd for at CD-ROM'en etterhvert ville forskyve seg såpass fra slot'en at det ble vanskelig å treffe med plata.. Men jeg tror nok egentlig jeg går for den løsningen der du. Den beste hittil.

Takk!

EDIT: Dessuten har jeg da noen å legge skylda på når evt problem oppstår :p

Endret av jackjonsson
Lenke til kommentar

Takk klikka_bzerk!

Et lite sidesprang:

Denne herligheten er jeg blitt lovt å få se og prøve på Torsdag:

post-87682-1130888994_thumb.jpg

Om alt går bra, så kanskje jeg legger inn en linje eller to om den. Men holder meg saklig til worklogen min etterpå ;) Mer informasjon kan sees på hjemmesiden her!

(Håper ingen moderator ser dette sidespranget, hehe) :!: :!:

Lenke til kommentar

tofter:

5089804[/snapback]

5090019[/snapback]

Mmm jo. Men i og med at CD-ROM'en blir av en slot-in-type (sånn bilCD-sak) og at "sprekken"for å puttet CD'n inn i blir på utsiden av kassa, så tenkte jeg at det ble litt for ustablit med gummifester, og var redd for at CD-ROM'en etterhvert ville forskyve seg såpass fra slot'en at det ble vanskelig å treffe med plata.. Men jeg tror nok egentlig jeg går for den løsningen der du. Den beste hittil.

Takk!

EDIT: Dessuten har jeg da noen å legge skylda på når evt problem oppstår :p

5092193[/snapback]

hehe prøv deg :tease:

gå for den løsningen du;)

Endret av tofter
Lenke til kommentar

Takk.

Er sånn smått igang. Venter svar fra Hanssen Mek iløpet av uken regner jeg med. Har undersøkt med komplett.no ang sponsing av deler av prosjektet. Har ennå ikke mottat svar.

Er usikker om det er mulig å lage vannkjøling gjennom rammestrukturen. Blir mye jobb, og dyrt. Derimot tror jeg at jeg løser dette ved å lage en radiatorlignende struktur med kobberrør i bunnen av kassa. Oppå dette legger jeg en plexiglassplate som da fungerer som bunn til hovedkort osv. Rør-radiatoren loddes fast i bunnen for å få god varmeoverføring til kabinettet. Kanskje jeg må kalle hele prosjektet "HotMetal" i tilfelle kabinettet blir j***** varmt, lol :!: Noen som har erfaring med å lodde kobber til aluminium?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter at jeg har vært i kontakt med uttallige firma med forespørsel om å bygge selve kabinettet, er det ingen som kommer inn på et gunstig prisnivå. Jeg ser at jeg sannsynligvis må finne en annen løsning på selve kabinettet. Jeg legger derfor prosjektet på is inntil jeg har kommet på en løsning. Takk for alle innspill hittill!

--midlertidig død--

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...