Kenneth Solfjeld Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Har nettopp satt sammen en ny maskin med en helt ny Western Digital 250GB harddisk. Den blir urovekkende varm 51*C idle uten vifte. Temperaturen er nå 46*C idle med en 120mm vifte foran. Jeg er fortsatt ikke fornøyd fordi jeg vet at slike høye temperaturer forkorter levetiden til harddisken. Men kan jeg kreve ny? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Synes vel egentlig ikke 50grader er SÅ utrolig høyt da.? Andres meninger..? Sitter med everest åpent nå å begge (200G IDE & 36G 10.000rpm) ligger nå på 41grader, da leses eller skrives det ingeting, å sidedøra er av på kabinettet... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Vel, nå har jeg en IBM(80gb) harddisk som ligger på 29C, 1x seagate 160gb som ligger på 26C, i tillegg har jeg 4x 250gb seagate disker, som kjennes ut som dem holder noenlunde samme temperaturen som 160gb seagate disken. Dette er med 2x PABST 120mm i fronten og en 120mm i bunn av ett AOpen HX08, viktigste for min del, tror jeg at det er at hardiskene står med litt mellomrom slik at luften får passert mellom hardiskene. Ble litt sent dette her, så hvis du får noe ut av det ovenfor, er det bra. Men, med tanke på retur, nja hvis du har kjøpt den på internett så har du jo 14dagers angrefrist. Men, sånn ellers WD er jo kjent for å være varme da. Eller dem var det før i hvertfall. Forresten, diskene mine er under load når dem holder disse temperaturene. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Mine står helt inntil hverandre, uten vifte mot, å dårlig sirkulasjon rundt de... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 En harddisk når veldig lett 50 grader uten vifte. Dette er selvsagt voldsomt avhengig av hvordan kabinettet ellers er, hvor god kontakt harddisken har med metall i kabinettet osv, men som regel må man regne med slike temperaturer hvis man ikke har noen aktiv kjøling på diskene. Og 4 grader ned med en 120mm-vifte rett foran disken tyder på dårlig luftflyt ellers i kabinettet. Noen disker blir varmere enn andre, men dette er neppe noe som kan godkjennes som en reklamasjon, med mindre selgeren har opplys til deg at denne harddisken er så og så kjølig, og vil holde den og den temperaturen under ulike forhold. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 1. november 2005 Forfatter Del Skrevet 1. november 2005 Trodde ikke det skulle være et problem med luftflyten, har i tillegg til 1 vifte foran 2stk. 120mm i bakkant. Det kan selvfølgelig bero på rot i ledninger etc som hindrer fri flyt. Skal prøve å rydde opp så mye som mulig for å se om det hjelper.. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Skal se om jeg kan få tatt bilder av maskinen i morgen, så kan du se hvordan det ser ut hos meg. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Totalt OT... Det merkeligste EVER.! Når jeg skulle renske pcn for støv nå, så merket jeg at vifta på Sjermkortet ATI Artic Cooler, som skal blåse varmluften ut av kabinettet, blåser alt inn.!? Kan jeg snu vifta på noen måte.? SKAL den blåse innover.? Tror jeg må starte ny tråd om dette....... --------------------------------- EDIT : For ikke å ødelegge tråden med OT.... Har brukt natten på å forbedre kabinettet å renske det for STØV.! Fytti katta.... Har revet ut no metallplater for diskettstasjon å flyttet noen vifter, å fått bedre gjennomstrømning forbi hardiskene og kabinettet generelt... Å sjermkortkjølern, var tett av støv.! så nå forsvinnervarmlufta ut i stedet for å bare resirkuleres i kabinettet... (før 48grader, nå 35grader) ON T: hardiskene har stått på leeenge nå, å jeg har flyttet noen filmer å stått på for å prøve å øke temp.... Å temp ligger jevnt på respektive 200G=33grader (før 41grader), 10.000rpm=31grader (før 41grader)...!! (200G er øverst å får sikkert varme fra den under..) Så konklusjon, få luft til å passere Hardiskene, ikke bare stå å blåse varmluft rundt de... Endret 1. november 2005 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå