Gå til innhold

Overopphetet prosessor, problemer med kjølevifte

pegar

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en tre-fire år gammel PC som jeg har planer om å benytte som "stue-PC", dvs hovedsaklig til å spille av filmer og musikk. Problemet er at prosessoren blir alt for varm etter bare fem minutter. BIOS viser at CPU kommer opp i over 90 Celsius!

BIOS er nettopp oppgradert uten at det hjalp. Er også sikker på at den ikke viser feil temperatur, kjøleribbene over prosessoren blir virkelig varm, og det lukter nesten svidd i kabinettet. Gjorde en test ved å ta av dekselet på maskinen, kaldboote og gå rett inn i "System Monitor" i BIOS, der var det bare å sitte og se på at temperaturen klatret oppover fra 30 til 90 grader. Det eneste man kunne konstatere var at kjølevifta i løpet av den tiden ikke startet i det hele tatt!

Det rare er at vifta starter i det man slår på maskinen. Da går den for fullt i noen sekunder før den faller til ro for godt. Mao ser det ikke ut til å være noe fysisk galt med selve vifta, men "noe" gjør at den ikke starter ellers. Noen som har en idè om hva det kan være?

Finner ingen andre valg i BIOS som har med det å gjøre, har inntrykk av at "termostaten" skal gå automatisk uansett. Har forøvrig også tatt av vifta og renset kjøleribbene for en god del støv, utelukker ikke at dette kan ha skapt problemer tidligere.

Sitter med en følelse av at jeg kan bli nødt til å kjøpe inn nytt hovedkort og/eller kjøler, men er det noen som har noen forslag til hvor jeg skal begynne før jeg legger penger i dette?

AMIBIOS 1.24

AMD Athlon 1.0 Ghz

Kjøler: Vet ikke, men den har sittet i originalt. :)

Hovedkort: Gigabyte GA-7ZXE (Skal innrømme at jeg ikke har hørt så mye positivt om disse hovedkortene)

~Pegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for godt tips!

Dessverre gikk det ikke helt som planlagt. Resultatet er nå at vifta fungerer utmerket, men.. Kremt.. Ingenting annet fungerer... :blush:

Min feil, selvsagt. Ledningen til vifta var lagt innimellom kjøleren og clipsen som holder den fast i hovedkortet, så den måtte av før jeg fikk plugget inn vifta på "System fan". Men jeg var nødt til å bruke litt krefter for å løsne clipsen og kjøleren, og i den prosessen er jeg redd jeg kan ha kommet borti noe og skadet enten prosessoren eller kretsene i hovedkortet. Resultatet er i alle fall at maskinen (og CPU-vifta) durer i gang, men skjermen viser "No signal".

Hvis det er noe godt nytt oppi det hele, så er det at de to opprinnelige problemene er borte. CPU-vifta går for fullt - også når den er plugget inn i sitt opprinnelige uttak faktisk - og CPUen holder seg kald og fin, selv uten noen form for kjøling. Ehem. :whistle:

Har forøvrig sjekket at ikke noen av de andre ledningene er fallt ut e.l. Det lyser i nettverkskortet, hovedkortet får strøm og vifta på skjermkortet går. Alt tyder i mine øyne på at det er prosessoren som er død.

Så nå lukter det nytt hovedkort og ny CPU her. I fare for å skli ut tråden fra det opprinnelige emnet; Er det noen som har en anbefaling å komme med på en hovedkort/CPU kombinasjon til en relativt rimelig penge, til en maskin som ikke har for store krav til spill, fancy fremtidige oppgraderinger e.l, men som skal yte godt som "TV og stereoanlegg"?

~Pegar

Lenke til kommentar

Takk for linkene. Har surfet litt på Komplett nå og lurer litt på disse:

Abit ATX - i865PE

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303313&view=detailed

Intel Pentium 4 506 2.66 GHz 1 MB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311907&view=detailed

Ser det oppsettet fornuftig ut? Ser ut som det gir ganske OK muligheter på et begrenset budsett. Mulig det er enda noen kr å spare hos SHG, skal sjekke litt rundt der.

Dermed blir vel den nå utmerkede AMD-kjøleren overflødig ved overgangen til Intel, men jeg får i alle fall prøve å gi vifta et verdig liv videre når jeg først har jobbet så hardt med den: http://www.stud.ntnu.no/~arnesen/peltierbeer/ ;)

~Pegar

Lenke til kommentar

Ah! Da misforstod jeg den forrige posten din. Når jeg klikker på linkene dine får jeg kun opp oversikt over hhv Hovedkort - Alle og CPU - AMD Socket 462 / A.

Intel og Abit er ikke viktig for meg, tar selvsagt gjerne omtrent samme ytelse til halvparten av prisen. Hvilke modeller tenkte du på?

~Pegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...