Gjakmarrja Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har 2 250GB hardisker i maskinen og ingen av de er i nærheten av full... Jeg har A8N SLI-Delux.. så det støtter vel raid1 sant? Jeg vet ikke hva raid1 er og hvordan det funker.. men her e hvordan jeg håper det funker... Det som ligger på den ene er identisk med det på den andre sant? Men jeg la også merke til at det er 4 røde tilkobling saker på hoved korte og det står noe om raid på de... sant.. også 4 svarte.. Noen som vet kordan eg kan koble de for å oppnå what i want? Lenke til kommentar
roac Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har 2 250GB hardisker i maskinen og ingen av de er i nærheten av full... Jeg har A8N SLI-Delux.. så det støtter vel raid1 sant? Jeg vet ikke hva raid1 er og hvordan det funker.. men her e hvordan jeg håper det funker... Det som ligger på den ene er identisk med det på den andre sant? Men jeg la også merke til at det er 4 røde tilkobling saker på hoved korte og det står noe om raid på de... sant.. også 4 svarte.. Noen som vet kordan eg kan koble de for å oppnå what i want? 5087433[/snapback] Kort fortalt: 0. Hvorfor vil du ha noe du ikke vet hva er, for å være kul? 1. Ta bakcup av dataene på de to diskene, ved opprettelse av array vil du typsik miste data som ligger på diskene. 2. RTFM. Manualen som følger med hovedkortet gir deg en grei beskrivelse av hvordan du setter opp RAID. Lenke til kommentar
BKB Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Raid0 - Stripping. Dataen blir fordelt 50/50 på hver disk. = økt ytelse. Raid1 - Mirroring. Dataen blir lagra på begge diskene. = økt sikkerhet. Lenke til kommentar
roac Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Raid0 - Stripping. Dataen blir fordelt 50/50 på hver disk. = økt ytelse.Raid1 - Mirroring. Dataen blir lagra på begge diskene. = økt sikkerhet. 5087956[/snapback] Føler for å utdype litt. Med Raid 0 (som forøvrig kan gå over flere disker) har du større risiko for datatap, siden du mister dataene på alle diskene dersom en enkelt disk i arrayet ryker. Merk at du har forbedret leseytelse på Raid 1 også, siden to enkeltblokker kan leses fra to forksjellige disker samtidig. Dette er spesielt vesentlig dersom det er mange småfiler eller relativt tilfeldige diskoperasjoner, som f eks en database. Ellers, helt enig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå