Gå til innhold

[FIX] Hakking/knitring/skipping med Audigy 2 PCI

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt et Audigy 2-kort, og jeg er selvfølgelig svært fornøyd med lydkvaliteten. Men, det var noen skjær i sjøen. Først og fremst opplevde jeg knitring og hakking ved avspilling i Winamp, og til en viss grad noen små "blipp" i spill. Dette er hva jeg gjorde for å bli kvitt disse irritasjonsmomentene.

Først: Last ned og installer nyeste drivere. Skru av Line-in. Sjekk at det ikke er støv i tilkoblingene og på kortet.

1. Fix for hakking i Winamp

Dette er noe som tilsynelatende skjer bare med Winamp og andre programmer som ikke benytter hardware-akselerasjonen default. Hakkingen oppstår bare mens du benytter tastaturet. Du blir kvitt dette problemet ved å trykke ctrl+p i Winamp -> Trykk på Configure -> Device -> Merk av "Allow hardware acceleration".

2. Fix for knitring og "blipping" i diverse multimedia-programmer

Dette problemet kommer tilsynelatende av at Soundblaster-kort er veldig følsomme for trafikk på PCI-bussen. Prøv å flytte kortet ditt til øverste og/eller nederste pci-slot på hovedkortet, og se om problemet forsvinner. Hvis ikke, prøv å koble fra utstyr og fjerne ekspansjonskort gradvis mens du kontrollerer lyden for hver gang. Dette tar tid, men det er verdt det! Som regel løser dette problemet seg bare ved å flytte kortet til øverste eller nederste pci-slot.

Håper dette er til hjelp for de som opplever lignende problemer. Har merket meg at mange irriterer seg over slike problemer med Audigy2 (og Live!) kort :)

NB! Jeg bruker en AMD Athlon XP CPU og et EPoX 8RDA3G hovedkort.

Endret av Oracel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt en del problemer med et "Soundblaster live value" kort i div. spill. Jeg fikset det med å laste ned "Pci latency tool", og endra latency-en til lydkortet til 0. Endre også skj.kortet fra 255 til 32 noe som medførte bedre fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...