Gå til innhold

Blitt oppsagt fra jobben, innspill?

k-mouse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet du over her hva det vil si å saksøke?

5144100[/snapback]

like godt som deg og meg

5152421[/snapback]

Den som anbefaler en enkeltperson å saksøke arbeidsgiveren sin aner ikke hva en rettsak fort koster.

5152575[/snapback]

he

Meg du tenkte på??

Tja, trenger ikke å koste all verden. Men sender du de et brev der du krever kompensering for tapt lønn som følge av usakelig oppsigelse og henviser til aml så tror jeg du kommer litt på vei. Dessuten kan man kontakte arbeidstilsynet.

Bare legge litt press på så kan ma nfå ut litt ekstra grunker :)

Lenke til kommentar

Tipper det står noe i arbeidskontrakten som tilsier at detter er en helt grei måte å si opp han på...

Avisbud etter behov eller noe sånt... Nå har de ikke behov, å da er han heller ikke en nødvedig annsatt....

(bare et eksempel.)

Jeg hadde kontrakt som tilkallingshjelp vekter, da trenger de ikke en gang å si opp, bare ikke bruke meg... ( sa opp selv, flyttet.)

Lenke til kommentar
Tja, trenger ikke å koste all verden. Men sender du de et brev der du krever kompensering for tapt lønn som følge av usakelig oppsigelse og henviser til aml så tror jeg du kommer litt på vei. Dessuten kan man kontakte arbeidstilsynet.

Hva tror du timelønn for en advokat er?
Bare legge litt press på så kan ma nfå ut litt ekstra grunker :)

5156076[/snapback]

Om du i det hele tatt skulle få noen grunker ut av dette, er jeg likevel i tvil om at det er verdt slitet eller det at du kommer på flere svartelister enn du drømte om at skulle finnes i dette landet.

Folk snakker sammen, selv der de overhodet ikke har lov til det. Eksempel: en som var etterforsket for narkotikabruk av forsvaret (men ble renvasket) ble i årevis etter konfrontert med dette i arbeidslivet, og forsvaret hadde ikke lov til å lekke dette.

Trygge arbeidsplasser finnes neppe i år 2005. En bør ikke engang regne med at en kan holde på en jobb i mer enn 5 år. Ikke bare oppsigelser, men også konkurser er etterhvert rutine, se bare på Oslo børs-listen: få selskaper det er mer enn 20 år gamle, og dette er bedrifter med større krav til soliditet enn ikkenoterte selskaper.

Lenke til kommentar

Min mor, den tiden hun jobbet, fungerer som konsulent/juridisk rådgiver i oppsigelsessaker og trygderett. Tror du må gjøre litt mer enn å sende et brev, men det spørs hvor mye bedriften har budsjettert med å bruke i omstillingsprossesen.

Når det er sagt, så var det det med kostnaden av en rettsak. Jeg er for øyeblikket ansvarlig for utsendelser av fakturaer for et lite, norsk advokatfirma. Jeg ser hva ting koster. Selv med laveste takst blir ingen rettsak særlig gratis. Du skal få en god del oppreisning for å klare å dekke utgiftene til et par dager i retten med forbredelse. En arbeidsrettsak er kanskje gjort raskere i selve retten, men krever vel fortsatt en god del forbredelse. Gratis blir det ikke. For et avisbud klarer ikke jeg få eventuell kompensasjon til å bli særlig høy. Omkostningene blir skyhøye ved rettsak!

Lenke til kommentar

For at du skal kunne bli oppsagt må følgende finne sted;

- Arbeid som tilsvarer din tjeneste har bortfalt. Dette kan være i sammenheng med effektivisering m.m

- Du har brutt avtalen med arbeidsgiver.

- Arbeidet har endret seg til en slik art at du ikke lenger har den nødvendige kompetansen.

Slik jeg ser det er det en kombinasjon av førstnevnte og sistnevnte. Det du kan gjøre er å be om dokumentasjon for at dine tjenester ikke lenger er behov for, samtidig som å få dokumentert at det ikke er mulig for deg å gjøre jobben din uten sertifikat - Altså se om det finnes alternativer som gir samme resultat.

Og så kan du forsikre deg om at det ikke finnes andre jobber innenfor selskapet som du kan utføre, av lignende art.

Er du uenig i oppsigelsen så kan du ta det inn for arbeidsretten. Du kan kreve at oppsigelsen er ugyldig. Husk at det er arbeidsgiveren som har plikt til å dokumentere at det er riktig å si deg opp, men det skader ikke din sak om du har noe dokumentasjon som motbeviser deres påstand.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...