Gå til innhold

Blitt oppsagt fra jobben, innspill?


k-mouse

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

fikk for få dager siden et brev fra aftenposten (eller rettere sagt Romerikes MedieDistrubisjon) om at jeg har blitt oppsagt. Jobber altså som avisbud for aften-utgaven.

 

Det dem skriver er at dem skal "gjennomføre ny rutestruktur som er basert å store ruter med bil og hvor fleksibiliteten mellom skiftene er viktig for oss i fremtiden med tanke på lørdagsfriordning (?) for morgenbud som en del av den landsomfattende avisbudavtalen. I tillegg til å kunne utnytte hele distribusjonstiden som er til rådighet."

 

Til slutt i brevet får jeg altså to valgmuligheter.

A. Jeg godtar oppsigelsen

B. Jeg godtar ikke oppsigelsen og vil gjøre gjeldene at oppsigelsen ikke er saklig begrunnet. Jeg kommer derfor til å fremsette skriftlige krav om forhandlinger.

 

Selv synes jeg at dette er utrolig ergerlig. Jeg er ganske så avhengig (eller ihvertfall blitt avhengig :p) av denne lønnsinntekten. Å skaffe meg ny jobb er egentlig ikke helt bare bare. Jeg synes det egentlig er frekt av dem å utnytte ungdom som meg som ikke har peiling på lover osv. ved å prøve og bare kvitte seg med oss uten noe som helst tilgodegjørelser.

Hvordan kan dem ha fått igjennom et slikt forslag i det hele tatt uten at vi som blir sagt opp får noe som helst igjen av det? Synes jeg egentlig er utrolig urettferdig, men er vel kanskje slik det er og skal være?

 

 

Som en 16-åring lurer jeg altså på hva jeg skal gjøre nå. Jeg har jo ingen anelse om hva som skjer hvis jeg tar dette videre (sender inn skriftlig klage). Hva kan jeg regne med å oppnå ved å kreve forhandlinger? Og hvordan foregår dette?

Og hvis jeg ikke får noe ut av det, kan jeg tjene noe som helst ved et evt. søksmål? Jeg er ikke akkurat den som ser meg selv sitte i vitneboksen i en rettsak. Hvordan ligger jeg an i saken i det hele tatt?

 

Kom gjerne med kommentarer og innspill, alt blir sett på som hyggelig hjelp.

Endret av mr1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sånne situasjoner er det en fordel å være organisert. Du kan velge å kreve forhandlinger og be om hjelp av en advokat til å vurdere saken din, deretter kan du vurdere ett søksmål. Sett av min. 50000 kroner til moroa og vær forberedt på å betale motpartens omkostninger.

 

I praksis har du ikke annet valg enn å akseptere oppsigelsen, og sørge for å være organisert i din neste jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har jo selvfølgelig ingen planlagt strategi om å saksøke dem akkurat. Det jeg ihvertfall hadde i tankene, var å skrive et lite brev om hva jeg synes om saken osv. og heller spørre om å få en liten bonus (e.l.) som en slags sluttpakke. Synes dette er helt fair, og ingen grunner til at det kan skade (dette trenger jeg neppe 50 000,-i kapital til heller ;)).

 

Har ikke lest noen brev akkurat om at jeg kommer til (står i fare for) å miste jobben. Har vel fått et bittelite "hint", men tenkte ikke på å bli oppsagt før noen venner av meg hadde snakka med avis-veilederen sin om at vi får fyken alle mann. Trodde egentlig aldri på det før vi nå fikk et konkret brev litt over én måned før fratredelse.

 

 

Lykkeliten: Hva mener du egentlig med å være mer organisert i neste jobb, tenker du på lover osv? I tilfellet har jeg ikke peiling hvor jeg skal starte hen...

Lenke til kommentar

De to «mulighetene» du blir gitt i slutten av brevet er der fordi de er formelle krav fra myndighetene sin side. Det hele har selvfølgelig vært vurdert av en forretningsadvokat, slike saker blir ikke gjennomført uten at det finnes en saklig grunn for oppsigelse. Og, man har rimelig mye å tape på et brev, om en må betale saksomkostninger i arbeidsretten blir dette neppe billig.

 

For øvrig stiller jeg meg uforstående til utsagnene om at det skulle hjelpe å være fagorganisert, det er greit at enkelte prøver å forsvare at de kaster bort masse penger i fagforeninger, men utfallet av saken ville vært akkurat det samme uansett.

Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at din klage faktisk er å anse som en anke av oppsigelsen, vil det ikke skje noe voldsomt. I teorien skal arbeidsgiver da ha to muligheter; han kan enten gå med på klagen og opprettholde stillingen ellers går saken inn for arbeidsretten. I dette tilfellet ville jeg tro og håpe på at den som mottar brevet er litt fornuftig, får tatt noen telefoner og får kansellert anken, men jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å ta risikoen.

Lenke til kommentar
Det trenger da ikke å bli en rettssak ut av det bare fordi jeg sender et brev om å få til noen forhandlinger.

 

Har forøvrig skrevet brevet allerede, pakket det ned i konvolutten, og lar det ligge klart til å bli sendt senere i dag. Så får vi se hva som skjer videre ;)

5103387[/snapback]

 

Å få en "usaklig" bonuspakke pga en oppsigelse er fra før av uaktuelt, det får dem lurt seg unna uansett. Du har jo på en måte ikke gjort noen ekstratjeneste for bedriften, og du er i den laveste stillingen som finnes. De vil ikke løfte et øyelokk for dine "krav" en gang.. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Saksøk dem!

(Ikke det at det funker, men du slår hvertfall tilbake)

5086915[/snapback]

Jeg anbefaler du ikke saksøker. Forleden hørte jeg på en karriererrådgiver som kunne fortelle at oppsigelser var kurante i Norge, fordi det er "lovløse tilstander". Videre fortalte han at ingen har råd til å ta en rettsak mot sin arbeidsgiver med mindre en planlegger å flytte til f.eks. Brasil etterpå.
Lenke til kommentar

Altså, i utgangspunktet må han selvfølgelig ikke finne på å saksøke, som nevnt tidligere er dette en helt legitim oppsigelse gjennomført på solid juridisk grunnlag.

 

Men, hva i alle dager mener du med at tilstandene i Norge er lovløse Codename_Paragon? Vi har en av verdens strengeste lover på området, arbeidsretten (+ de vanlige domstolene) og generelt ekstremt god rettssikkerhet?

 

Det er et sant helvete å si opp mennesker i Norge i svært mange tilfeller (da spesielt i offentlig sektor, noe som forklarer enkelte utstkudd, muligens også denne karriererådgiveren), og det er på ingen måte slik at man ikke har en solid rettslig beskyttelse i tilfeller der en har behov og en legitim rett til det.

 

At det er den som saksøker en annen part på et helt usaklig grunnlag som må bære saksomkostningene ser jeg på som lite annet enn en selvfølge (hvorvidt det faktisk fungerer slik vet jeg ingenting om, må jeg presisere).

Lenke til kommentar

Uttrykket "lovløse tilstander" ble brukt av karriererådgiver Thorleif Solstad på et møte i regi av New Monday. Dette kan du lese mer om her.

 

Med dette mente han at loven finnes, men fungerer ikke. Folk som har saksøkt og fått tilbake jobben sliter, ikke minst neste gang de skal ha ny jobb, dette har også vært oppe i nyhetene i et intervju med en som hadde vunnet en slik rettsak, men hadde fått problemer i ettertid.

 

Og vinner du en slik rettsak, hvor mye lønnspålegg, annet opprykk eller kurs (der relevant) tror du at du kommer til å få?

 

En serie artikler i avisen Dagens Næringsliv har også omhandlet psykopater i ledelsen, hvor mange de er og hvilke problemer de steller istand. Dette er mennesker med fint lite empati.

 

Ellers hører jeg at Aftenposten har hatt mange oppsigelser i de siste årene, det rent juridiske her kan de nok til fingerspissene med all denne treningen.

Lenke til kommentar

Har du fått oppsigelsen personlig i hånden eller som rekommandert brev? Hvis ikke så er oppsigelses brevet ikke gyldig :D Da må de gjennom hele prosessen på nytt og du er ansatt litt lenger :)

 

P.S Du må huske å protestere da med bakgrunn i dette.

 

Så hvis ikke brevet ble sendt rekkommandert eller levert personlig: Saksøk dem samt tips VG og Dagbladet hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...