Gå til innhold

konstant brum lyd i høyttaler

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet dette temaet har blitt diskutert ganske mye før, har søkt litt rundt og likevel ikke funnet løsningen for meg.

Problemet:

Har et audigy lydkort som jeg har koblet til stereoanlegget med en 3 meter lang phon til minijack kabel. Ved normalt volum på anlegget har jeg en konstant brumme lyd i tillegg til lyden.

Har prøvd følgende:

koble ut alt bortsett fra lydkortet fra forsterkeren

prøvd forskjellige kontakter

lydkabelen virker uten brumming på mp3spilleren min

muter jeg lyden kommer det likevel brumming

brummingen blir høyere ved høyere volum

Noen som har noen forslag?

Må jeg leve med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for raskt svar!

Jeg har faktisk ikke hatt flere kabler og teste med. Men jeg har som skrevet prøvd den på mp3spilleren min.

Vet ikke om den er skjermet, det er bare en sånn 40 kroners kabel.

En kollega av meg foreslo og isolere den med alu-folie. Dette hjalp heller ikke, men det var ganske lett å få hull i folien og med et eneste hull er det vel verdiløst.

Endret av FSOL
Lenke til kommentar

prøv å mute mikrofonen i volumkontroll. Sjekk at digital utgang ikke er aktivert noen plasser. Prøv deg frem med volumkontrollen. Har du ett integrert lydkort på hovedkortet du kan prøve med? Hvis du da slipper brummelyden, så er det ikke umulig at det er Audigy-kortet som er defekt. Prøv å installere Audigy-kortet på nytt. Har du noen sterke strømkilder i nærheten av pc`en?

Her er noen løsningsforslag du kan prøve. Lykke til

Lenke til kommentar

Takk for gode råd!

Prøvde å bruke hovedkortlydkortet, selv uten drivere, samme brum.

Muting av mikrofon hjalp ikke.

Prøvde også å flytte kablemodemet med tilhørende strømledning litt lenger bort.

Så at det var noen på nettet som hadde hell med en sånn audio ground loop. Noen som vet hvor i landet man kan få tak i det?

Kan det hjelpe med en kortere og bedre kabel selv om det ikke var brum i mp3 spilleren min med nåværende kabel og plassering ved siden av pcen?

Lenke til kommentar

Det virker som det er pc`en som er problemet. Det er ikke umulig et problemet er at pc`en ikke er tilkoblet en jordet stikkontakt. Det kan nemmlig være slik at det går strøspenning gjennom hovedkortet og kabinettet. Prøv med en annen datamaskin, evt en laptop. Sett den oppå den "gamle" maskinen og prøv igjen. Hvis du nå får brumming så kan du flytte på laptoppen samtidig for å se om det gir seg.

Jeg vet desverre ikke hvor du kan få tak i en ground loop, men jeg tror vanlig joring av pc`en bør gjøre samme nytte. Hvis du har en jordet stikkontakt f.eks på badet, så kan du trekke en jordet sjøteledning. Husk at det på være jordet hele veien.

Lenke til kommentar

Hehe.. ser ut til at jeg har skapt litt forvirring angående begrepet "audio ground loop".

En ground loop er ikke en gjenstand, det er selve problemet med humm... Problemet har ofte noe med jording å gjøre, men det er ikke alltid mulig å framprovosere det heller. Det er ikke alltid nødvedigvis jording av typen gul ledning i stikkontakter som er løsningen, det kan være nok å sette kabinettene til datamaksinen og forsterkeren i kontakt med hverandre.

Ta en titt her:

http://www.equitech.com/support/wiring.html

EDIT: eller her:

http://www.epanorama.net/documents/groundl...me_solving.html

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Hei FSOL.

Jeg har hatt det samme problemet selv, og det var på grunn av det radiated nevner her: "ground loop".

Årsaken til mitt problem var at både PC og forsterker var jordet på samme strømkrets og lagde dermed det som kalles "ground loop".

Jeg løste det midlertidig ved å koble PC-en på en ikke-jordet strømledning. Prøv og se om det løser ditt problem også. Hvis det gjør det, så må du vurdere å putte PC-en på en annen jording-/strømkrets eller å ikke jorde PC-en og/eller forsterkeren.

Edit: "ground loop" blir også kalt "earth loop"

Endret av fAke_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for gode råd. Nå har jeg til og med prøvd å trekke en skjøteledning helt fra badet og inn i stuen uten at det hjalp. Da kom det til og med støy når jeg dro på scrollbarer i windows :hmm::( . Har dere andre gode forslag?

Endret av FSOL
Lenke til kommentar

Dette er en jordsløyfe eller "ground loop" som de andre her sier. Jeg har to forslag til feilsøking. 1 Som en nevnte prøv å sett PC i ujordet stikkontakt. 2 har du forsterker koblet til tv video eller noe sånnt?? om det er tilfelle enten koble fra allt TV utstyr fra forsterker eller koble fra alle antennekontakter.

Hmm du sa vel at du hadde koblet ut allt fra forsterkeren, men er forsterkeren jordet og er pcen jordet??

Endret av jogamaster
Lenke til kommentar

Du må nok fjerne en jording. Husk du har jord både i stikkkontakt og på tv-kabel. (Hvis radio'n får signal via tv-kabel har du jordig der. Har du TV'n koblet til forsterkeren har du enda en loop å leke med.)

Det enkleste kan nok være å ikke bruke jordet stikkontakt, selv om dette ikke er noen god løsning. Ikke-jordet stikkontakt lager du ved å bruke en skjøteledning, skru av kontakta i enden, koble fra jordledningen, og TEIPE DEN slik at den ikke kommer borti strømførende ledninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...