Gå til innhold

Ny harddisk til bærbar - stille, pålitelig, 80GB

Wetatron

Anbefalte innlegg

Ser etter ny harddisk til min bærbare da den gamle..:

- Lager klikkelyder, den er stort sett stille, men så plutselg begynner den "klikk-klikk-klikk.." med cirka 4-8 klikk per sekund eller noe i den duren. Veldig hørbart også.

- Her forrige dagen når jeg skulle starte den opp fant den først en korrupt config.sys, og ved neste oppstart fant den ikke min lokale profil. Jeg tok da backup av det viktigste og ved neste oppstart er den fin igjen. Er dette harddisken?

Ser etter en harddisk på minumum 80GB, passelig støysvak, 5400 rpm tenkte jeg er greit mtp. støy, varme og batterbruk. Og naturligvis ikke altfor dyr.

Alternativene er forsåvidt her:

80GB disker i prisguiden

Øynene mine faller på Hitachi Travelstar 5K100 100GB

Kr 300,- ekstra for 20GB er jo ok i en bærbar, den jeg har nå på 60 er litt snau må jeg innrømme.

Er det noen som har noen gode grunner til at jeg burde velge noe annet? Tross alt derfor jeg spør..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres veldig ut som det er disken ja, helt klare symptomer. Med verktøy som Western Digitals "windlg" vil du kunne kjøre en full sjekk på harddisken og sannsynligvis få opp feilmelding som tyder på at disken er defekt, og kanskje på god vei til å dø.

Av 2,5"-disker er det dessverre ikke noen jeg har erfaring med. Men av tester jeg har sett, og det jeg har fått høre av kunder, virker Samsung sine disker som veldig gode. Det er billige også, men de har vel max 80GB.

Men en ting er jeg sikker på: Hold deg langt unna 4200 rpm-disker. Jeg kjøpte en Acer-bærbar i god tro på at 80GB-disken var med 5400rpm, men neida. 4200rpm er treigt og kjipt, og skikkelig sirup i forhold til min Raptor i den stasjonære.

Hold deg utelukkende til 5400rpm-disker, og vil du ha det lille ekstra, vurdér 7200rpm.

Lenke til kommentar

4200rpm er ikke aktuelt nei, men bryr meg heller ikke så veldig om det lille ekstra. Ihvertfall ikke i forhold til prisen.

Samsung har max 80GB ser det ut som ja, og spes. 80'n har ikke fått veldig bra kommentarer på f.eks. www.komplett.no . Dessuten så frister 100GB veldig siden ekspansjonsmulighetene i en laptop er relativt små (ja, har ekstern disk, men er ikke så lysten på flere..).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...