tommy_sn Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Hei! Hvordan kobler jeg meg til en pc med Remote Desktop over internett? Må jo selvfølgelig ha ip-adressen, men hvordan kobler jeg til en spesiell pc på hjemmenettverket mitt? Hvis eksempelvis ip-adressen ut er 100.100.100.100 og den pcn på nettverket har 1.1.1.1 (pc-navn: Server), hvordan skal jeg da skrive? Går det ann å endre så remote desktop kobler seg på en port mellom 9000-9100? Hvordan? Tommy! Lenke til kommentar
smh Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 RDP protokollen bruker port 3389. Du kan jo sette at ekstern port er 9001 f.eks og at intern port er 3389. Då vil du kunne koble gjennom brannmuren ved å skrive på Start->Kjør: "mstsc /v:100.100.100.100:9001" Husk å sette portforwardingen i ruteren din. PS. Har ikkje testa dette sjølv med portane, men det skal virke i teorien Lenke til kommentar
miXer Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Har en pc på jobben som jeg ville likt å hatt kontakt med hjemmenifra. Pc'en på jobben får jo såklart IP fra en DHCP server, er dette da mulig via XP's innebydge RDP? Er det likt som du skriver over her eller er det en annen måte? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) du må portforwarde all trafikk på den aktuelle porten til maskinen som skal fjernstyres. http://www.portforward.com/default.htm har masse info om portforwarding. denne viser bytte av RD port: http://www.dslwebserver.com/main/sbs-remot...hange-port.html edit: og hvis du skal portforwarde, så vil jeg si at det er lurt å sette fast IPpå maskinen som skal fjernstyres. Endret 31. oktober 2005 av MrLee Lenke til kommentar
roac Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 I tillegg til det som er skrevet her vil jeg få informere om at sikkerheten i forbindelse med RDP ikke er den beste. For tilkobling til en PC som står hjemme, for en vanlig sluttbruker, vil det nok være tilstrekkelig, men mot en bedrift, eller dersom du har sensitive data, ville jeg vært litt mer enn kritisk. Løsningen i slike tilfeller er ofte VPN, hvorpå man kjærer RDP gjennom VPN-tunellen. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 I alle tilfeller kan det være en idé med tanke på sikkerhet å bytte ut port-nummeret Remote desktop bruker, slik at den ikke er 3389. Et søk på google viser hvordan. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 I alle tilfeller kan det være en idé med tanke på sikkerhet å bytte ut port-nummeret Remote desktop bruker, slik at den ikke er 3389. Et søk på google viser hvordan. 5088137[/snapback] Litt off topic her, sorry, men hva heter den filmen som det er bilde av i avataren din? Har alltid hatt lyst til å se de! Lenke til kommentar
roac Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 I alle tilfeller kan det være en idé med tanke på sikkerhet å bytte ut port-nummeret Remote desktop bruker, slik at den ikke er 3389. Et søk på google viser hvordan. 5088137[/snapback] Jeg ser bare at det evt skaper litt problemer dersom det går ver VPN, og i andre tilfeller så holder det bare de ute de som uansett ikke er den største trusselen. De som kan sakene sine "finner deg" uansett, så jeg føler meg fristet til å si meg uenig. Men for all del, for å holde "naboen" unna så funker det sikkert helt greit. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Jeg ser bare at det evt skaper litt problemer dersom det går ver VPN, og i andre tilfeller så holder det bare de ute de som uansett ikke er den største trusselen. De som kan sakene sine "finner deg" uansett, så jeg føler meg fristet til å si meg uenig. Men for all del, for å holde "naboen" unna så funker det sikkert helt greit. 5088828[/snapback] De som kan sakene klarer nok uansett å komme seg inn. Å bytte port på remote desktop filtrerer nok bort minst 90% av de som forsøker seg, siden de da må faktisk aktivt lete etter en remote desktop service, i stedet for å få den servert automatisk når de har IP'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå