Gå til innhold

Spørsmål om USB tilkoblet harddisk

Spinor

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke windows til å kjenne igjen min Iomega eksterne harddisk på 160 Gb. Det virker som om det er noe galt med usb-portene. Har et par usb-høyttalere som heller ikke virker.

Det som skjer er at windows oppdager ny hardware, men klarer ikke å finne driver til denne. Til begge de nevnte produktene skal det ikke være nødvendig med egen driver i følge fabrikanten.

Tenkte derfor at det kanskje var problem med strømforsyning (har en usb-nøkkel som funker, men denne tar vel lite strøm?), så jeg kjøpte en usb-hub med egen strømforsyning. Men samme problem! windows finner ikke driver til den heller..

Ganske frustrert nå, så jeg håper noen kan hjelpe!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får ikke windows til å kjenne igjen min Iomega eksterne harddisk på 160 Gb. Det virker som om det er noe galt med usb-portene. Har et par usb-høyttalere som heller ikke virker.

Det som skjer er at windows oppdager ny hardware, men klarer ikke å finne driver til denne. Til begge de nevnte produktene skal det ikke være nødvendig med egen driver i følge fabrikanten.

Tenkte derfor at det kanskje var problem med strømforsyning (har en usb-nøkkel som funker, men denne tar vel lite strøm?), så jeg kjøpte en usb-hub med egen strømforsyning. Men samme problem! windows finner ikke driver til den heller..

Ganske frustrert nå, så jeg håper noen kan hjelpe!

På forhånd takk!

5086235[/snapback]

Har du partisjonert usb-disken?

Lenke til kommentar

god ide, jeg er ganske sikker på at den er 2.0.

Iomega har ikke lagt ut driver siden det ikke skal være nødvendig.

Er det mulig å finne en annen driver til disken ett eller annet sted?

Det er en Iomega 160 GB, 7200 rpm, usb 2.0...

Lenke til kommentar

Det hele grunnes sannsynligvis i at USB 2.0 driverene i SP2 ikke er korrekt installert (jeg forutsetter at du har WinXP med SP2 ?). Problemet oppstod med USB 2.0 utstyr, uten egne drivere, på både min og min datters maskin for et års tid siden - litt forskning på det viste at det ikke var et uvanlig fenomen dersom SP1 hadde vært installert uten at Patch for USB 2.0 var installert før SP2 ble installert (mye installasjon her gitt).

Det finnes muligens en rekke løsninger på dette (her er Google din venn), men vi hadde behov for en liten opprydding på maskinene og valgte å installerte XP med SP2 på nytt. Voila - alt såre vel.

LASR

Lenke til kommentar
Det hele grunnes sannsynligvis i at USB 2.0 driverene i SP2 ikke er korrekt installert (jeg forutsetter at du har WinXP med SP2 ?). Problemet oppstod med USB 2.0 utstyr, uten egne drivere, på både min og min datters maskin for et års tid siden - litt forskning på det viste at det ikke var et uvanlig fenomen dersom SP1 hadde vært installert uten at Patch for USB 2.0 var installert før SP2 ble installert (mye installasjon her gitt).

Det finnes muligens en rekke løsninger på dette (her er Google din venn), men vi hadde behov for en liten opprydding på maskinene og valgte å installerte XP med SP2 på nytt. Voila - alt såre vel.

LASR

5089032[/snapback]

Det stemmer nok at jeg har oppdatert til Sp2 på samme måte som deg. Tusen takk!

Da har jeg ihvertfall en ting til å forsøke når jeg kommer hjem. :thumbup:

Et par spm til:

Jeg har ikke windows med Sp2 på cd (tror det er med sp1), hvilken installasjonsrekkefølge er det som funker?

Må man ha "enhanced host controller" under usb i device manager?

Har du det larsr?

Lenke til kommentar

Dersom du har en XP cd med SP1:

Installer fra CDen, sjekk om USB 2.0 fungerer. Hvis ikke, installer USB patch for SP1 (http://download.microsoft.com/download/d/5/d/d5dc65b3-fda4-454f-813d-ae4ca2638c87/WindowsXP-KB822603-x86-ENU.exe)

Installer SP2

Har du CD uten SP1:

Installer XP + SP2

Enhanced angir at du har USB 2.0 controller, men ikke nødvendigvis at driveren er korrekt installert. Samtidig skal vel USB disken din være bakoverkompatibel med USB 1.1 så den bør virke så lenge installasjonen er god.

Før du begynner - ta på dette nettstedet: http://www.usbman.com/

Mange gode tips og god hjelp der

LASR

Endret av lasr
Lenke til kommentar
Dersom du har en XP cd med SP1:

Installer fra CDen, sjekk om USB 2.0 fungerer. Hvis ikke, installer USB patch for SP1 (http://download.microsoft.com/download/d/5/d/d5dc65b3-fda4-454f-813d-ae4ca2638c87/WindowsXP-KB822603-x86-ENU.exe)

Installer SP2

Har du CD uten SP1:

Installer XP + SP2

Enhanced angir at du har USB 2.0 controller, men ikke nødvendigvis at driveren er korrekt installert. Samtidig skal vel USB disken din være bakoverkompatibel med USB 1.1 så den bør virke så lenge installasjonen er god.

Før du begynner - ta på dette nettstedet: http://www.usbman.com/

Mange gode tips og god hjelp der

LASR

5089343[/snapback]

OK. Da prøver jeg det i kveld

Tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg har litt for mange ting jeg vil ta avre på, så jeg venter litt med å reinstallere windows..prøver å finne en annen løsning.

Installerte nå nye drivere for intel chipsettet. Da får jeg opp "enhanced.." under usb i device manager. Et lite framskritt, men den finner ikke driver når jeg oppdaterer uansett.

Er det en måte å fjerne Sp2 på uten å formatere disken? (sikkert dumt spørsmål...)

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem med min Maxtor OneTouch 300GB. Har mistanke om at enten var det en venn av meg sin PC som slakta den (den har en tendens til å gjøre det mot ext. harddisker) ellers så har jeg gjort noe feil / noe er feil med usb-portene mine.

Holder utkikk her etter svar jeg også =)

Lenke til kommentar
Jeg har samme problem med min Maxtor OneTouch 300GB. Har mistanke om at enten var det en venn av meg sin PC som slakta den (den har en tendens til å gjøre det mot ext. harddisker) ellers så har jeg gjort noe feil / noe er feil med usb-portene mine.

Holder utkikk her etter svar jeg også =)

5091948[/snapback]

Fint at det ikke er bare jeg som sliter.... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...