Gå til innhold

Ingen som har de nye XP-prosessorene enda?

Anbefalte innlegg

Dette er frustrerende ass; jeg hadde nå endelig bestemt meg for å invistere i en av de nye Athlon XP prosessorene basert på T-Bred "B" kjernen (XP 2400+ og XP 2600+), men oppdaget at ingen av de butikkene jeg kjenner til har disse på lager. F. eks. komplett.no har forventet ankomstdato 30.9... :sad:

Er det ingen butikker, som har disse prosessorene enda? Det samme gjelder VIA KT400-baserte hovedkort for den sags skyld...

[ Denne Melding var redigert av: azidG på 2002-08-25 09:53 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vent med kjøp til Hammer kommer.

Det eneste du kans kjøpe deg nå er Kabinettet Lepont ser bra ut.

Via KT400 er etn skuffelse. savner litt DDR400 støtte. Vent heller til nVidia kommer med sin nForce2 brikka. detta blir desidert den beste chipsetet til AMD.

Jeg tror ikke at Hammer kommer til å varme så vanvittig som XP serien gjør. AMD har fått nå full kontroll på 0.13 teknologien og det ser ut som varmespreder blir på alle nye CPUer.

Perfekt system over jul blir:

Hammer 3000+

1GB DDR400

Skjermkort basert på NV30

Hovedkort til hammer fra ABit,Soyo, Gigabyte eller MSI

Dette skal jeg ha! Tenker meg det blir en overkill maskin!

Lenke til kommentar

En CPU blir ikke kjølt bedre fordi den har heatspreader. Kjølern du setter oppå chippen blir en heatspreader og det er bedre med et sted to flater skal ha kontakt enn to steder slik det blir med en heatspreader. Heatspreader er mer fordi newbies ikke skal ødelegge chip-ene siden.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-25 10:39, Lufen skrev:

bare å kjøpe 2600+ det blir jo billigere fordi du trenger da kan du jo selge komfyren og varme ovnen til vintern bare fyr opp pcen

Den produserer like mye varme som en P4 2,1 GHz (68 Watt). Husk at den nye revisjonen/coren til XP gjør at den produserer en del mindre varme enn tidligere versjoner. På samme måten som P4 2 GHz på 180 nm er den CPUen som produserer mest varme (100Watt) så produserer ikke 130 nm utgaven mer enn 66 Watt.

Legger til at 2,53 GHz P4 produserer 77 Watt.

MAO: P4 lager mer varme enn XP CPUer. Dog har P4 større core å overføre varmen på :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-25 16:49, pgressum skrev:

Quote:

Den 2002-08-25 10:39, Lufen skrev:

bare å kjøpe 2600+ det blir jo billigere fordi du trenger da kan du jo selge komfyren og varme ovnen til vintern bare fyr opp pcen

Den produserer like mye varme som en P4 2,1 GHz (68 Watt). Husk at den nye revisjonen/coren til XP gjør at den produserer en del mindre varme enn tidligere versjoner. På samme måten som P4 2 GHz på 180 nm er den CPUen som produserer mest varme (100Watt) så produserer ikke 130 nm utgaven mer enn 66 Watt.

Legger til at 2,53 GHz P4 produserer 77 Watt.

MAO: P4 lager mer varme enn XP CPUer. Dog har P4 større core å overføre varmen på :smile:

du sier indirekte her at p4 trenger mer bråkete kjøling enn xp, ikke sant?

det jeg sier, leve AMD :grin:

Lenke til kommentar

Det folk er opptatt av i dette forumet er hvor varm CPU-en deres er. Jo kaldere en CPU er, jo bedre er den mener folk her. Jeg gir blanke i tempen, så lenge den yter bra driter jeg i om den holder 35 grader eller 55 grader. Pris/ytelse teller mest.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-25 17:11, Jannis-15 skrev:

P4 varmere en XP?? jaja, stemmer jo nesten det da..
:lol:
NOT!
:lol:

"lenge leve varmeovnen..."
:grin:

Når skal dere drittunger lære dere at AMD ikke er noe varmere enn P4? Det er **** meg lenge siden jeg har sett! AMD sine CPUer har kun blitt kaldere i det siste, mens Intel sine kun har blitt varmere :grin:. Er nok redd for at fondus sin teori stemmer ganske bra.

Lenke til kommentar

Noe alle bør huske på er at det er ikke total varmeutvikling som er det viktigste å se på, men hvor mye den utvikler per cm². Dvs om coren er 1cm² og utvikler 60W varme så er den vanskeligere å kjøle enn om den var på 2cm² og utvikla 70W varme

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-08-25 20:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

fondus skrev (2002-08-25 17:05):

du sier indirekte her at p4 trenger mer bråkete kjøling enn xp, ikke sant?

det jeg sier, leve AMD
:grin:

Nei, det sier jeg ikke. Jeg sier at P4 lager mer varme enn XP CPUer. Det betyr at den må ha kjøling som kan få unna mer varme enn for XP.

Så kommer det to viktige poenger:

1. P4 har langt større core og vil derfor få kaldere CPUcore enn tilsvarende XP CPUer.

2. P4 CPUene kommer med 70 mm vifte mens de fleste XP kjølere kommer med 60 mm vifter. 60 mm vifter bråker, generelt sett, mye mer enn 70 mm vifter gitt samme luftstrøm.

Hvor mye en CPU bråker kommer, som kjent, helt an på hvilken vifte en bruker. Min bror har en 12 dB vifte på sin 1600+ (80 mm papstvifte på en taisol-ribbe). En boxed P4 vifte lager vel ca 20-25 dB (?) som en ca dobbelt så mye som min brors løsning. Dog er 25 dB også veldig lite og et normalt PSU bråker vel ca 30 dB.

For de som ikke tror at P4 lager mer varme enn XP så se på sandpile.org for Watt på de fleste CPUer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...