Gå til innhold

Plasma Lcd Prosjektor

Anbefalte innlegg

Lenge siden eg har vore borti tv diskusjonen no så eg lurer på fleire ting hovud tingen er forskjellen på dei forskjellige tv'ane

vanleg tv ( bilderør kva har det å seie? )

Plasma?

Lcd?

Posjektor vanleg og prosjektor tv.

nokon som kan fortelje meg forskjellen mellom desse og kva som er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CRT: Bruker bilderør

Plasma: Bruker bla.a. fosfor

LCD: Bruker opplyste krystaller

Projektor: Sender at et bilde som må vises på en vegg (kanon)

Bakprojekson: Samme "system" som projektor, bare kanonen sitter baki tv'en.

Skal man ha tv under 35" velger man lcd, over 25" så velger man plasma. Skal man ha over 60-70" så tar man projektor eller bakprojeksjon. CRT kjøper man kun hvis man skal tenkt økonomisk.

Ta en tur innom en butikk og kikk litt du, se forskjellen f.eks. mellom lcd og plasma.

Lenke til kommentar

CRT er de "vanlige" tv'ene som bruker billedrør, slike som omtrent gis bort i butikkene for tiden.

Plasma er en skjerm med fosforceller elns. og begynner på 37"

LCD er flytende krystaller. Dette brukes stort sett på mindre skjermer, stort sett under 32". (Jada vet at sony og samsung har skjermer oppi 40" og noen andre merker har skjermer oppi 50", men bildet på disse er ikke like bra som en tilsvarende plasma)

Projektor er en fremviser, slik som brukes på kino. Fordelen er at du får veldig stort bilde for pengene, men driftskostnaden er mer enn på èn tv.

Bakprojeksjonstv er et tv som bruker projektor-prinsippet, bare at lampen ligger baki tv'n.

Lenke til kommentar

Skal du ha 32" må du ha lcd-tv, da ville jeg tittet nærmere på Samsung sin LE41-modell, den er veldig bra. :)

Skal du ha 42" burde du ha plasma og da har du mange muligheter, men jeg personlig syns Hitachi sin PD6600 eller PD7200 er gode valg, det er også Panasonic sin. (husker ikke modellen)

Lenke til kommentar
tenker på å kjøpe ein 42" plasma, er det bra?

noen som kan linke til ein god ein?

kva skal eg sjå på når eg skal kjøpe?

5091430[/snapback]

Nå oppgir du to forskjellige størrelser så da antar jeg at du ikke har bestmt deg helt for størrelsen? Når du bestemmer deg for størrelsen er det viktig å tenke på hvor langt fra skjermen du kommer til å sitte når du ser på. Du må også ta hensyn til hvor mye penger du vil bruke. En 42" som er koster 12000 har som regel ikke det beste bildet. Så

Når det kommer til plasma/lcd må er det mange ting som spiller inn.

Har du mange vinduer i rommet, og skal skjermen brukes mye i dagslys? LCD-skjermer har en matt overflate og vil reflektere mye mindre lys fra rommet enn en plasma.

Skal du bruke den mye til pc og konsoll? LCD-skjermer har som regel høyre oppløsning enn plasma. Plasmaskjermer har og et problem som heter innbrenning. Det vil si at bildet brenner seg fast, og at du kan oppleve at stillestående bilder brenner seg fast. Hvis du f eks ser på Tv-norge i mange timer, for deretter ser en dvd vil du kunne se rester av logoen. Den forsvinner ofte veldig fort.

Plasmaskjermer har bedre kontrast og det er kun på plasma at svart virkelig er svart. På LCD-skjermer er blir det som regel en grå blanding. For å forstå grunnen til dette må du vite hvordan skjermen fungerer. På en LCD er det en krystall som slipper gjennom lys fra lysstoffrører på baksiden. Hvor mye lys som slippes gjennom av hhv rød grønn blå avgjør hvilken farge pixelen får. Man klarer ikke å stenge helt for dette lyset og derfor vil man ikke få det til å bli helt sort. Plasmaskjermer fungerer på en helt annen måte. Her er lyskilden i hver enkelt pixel. Gassatomer sender stråling til fosfor, som deretter sender ut synlig lys. Det kommer nå LCD-skjermer som gir en kontrast som er bedre enn den har vært tidligere fordi de har erstattet lysstoffrørene med mange leds.

Plasmaskjermer har kortere levetid fordi fosforbelegget reduseres med bruken.

Så for å konkludere litt: Hvis du skal bruke tven mye til PC og konsoll-spilling ville jeg vurdert en LCD. Hvis du vil se på DVD med den beste kontrasten og sortnivå bør du ha en plasma. Det er stort sett kun på skjermer rundt 37" du har noe særlig valg, for de fleste skjermer større enn dette er plasma og de som er mindre er LCD. Det finnes små unntak. Når du går i butikken for å se på skjermer må du be de sette på en skikkelig film med mørke scener. Da vil du mye lettere kunne se at LCD-skjermer sliter på detaljnivået. På animasjonsfilmer ser du mye mindre forskjell.

Hvis du vil ha noen tips så kan jeg jo nevne de jeg selv vurderer å kjøpe, en plasma og en LCD. Jeg har sett endel på Pioneer PDP436XDE og Philips 37PF9830. Jeg syns begge har et bra bilde, men jeg tror jeg går for Pioneer'en fordi den har endel bedre bilde, er uten høytalere, stiliere design, ekstern tuner og at resten av mitt anlegg er av samme merke. Det som kunne tale for Philipsen er først og fremst pris, men også flere innganger, samt en rekke av LCD-skjermers generelle fordeler ovenfor plasma. Det forresten ingen 436xde på lager noe sted for tiden da etterspørselen har vært mye større enn de forventet. :(

Endret av oro2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...