_ziggy_ Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Har Sparklan trådløs router, sparklan dongle i en maskin og DLink trådløs pci kort i den andre maskina. Alle er 54mbit, men ved filoverføring oppnår jeg kun 10% av den hastigheten i følge oppgavebehandling i windows. Har sjekka om det er noen andre nett som kan forstyrre med et prog som heter "network stumbler", men finner kun mitt eget. Er det noen typiske innstillinger jeg bør se på som muligens begrenser hastigheta e.l? Det virker som om den nesten er sperra fra å overstige 10% av hastigheta fordi den ofte dukker ned i 9%, 8%, 7% men aldri over 10%. Er dette helt vanlig? At man sjelden oppnår mer enn 10% av teoretisk hast med tråløs e.l? Bruker 128bit WEP kryptering og signalstyrken til begge pc`ene er veldig bra (ca 80-85% på den ene og bortimot 100% på den andre) og det er ingen problem med internett hastighet eller at nettet faller ut osv. Hastighet står som 54mbit når jeg holder musepekern over nettverksikonet og txrate er still som automatic, har også prøvd å sette den til 54mbit uten at det hjalp noe. Noen som har noen gode råd? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Tror ikke du får den til å overstige 10%, har både trådløst og kablet og jeg har aldri sett mer enn 10% forbruk i oppgavebehandling. Hvis alt fungerer greit så er det ikke noe du skal bry deg om. Lenke til kommentar
smh Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det er ganske vanlig at det ikkje vises meir enn 10 % i oppgavebehandlig. Sjekk på trådbasert og, er noko alla det same der. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Ok, får bare slå meg til ro med at den fungerer som den skal da Men jeg syntes det er spekulativt at de selger produktet som 54mbit når det ikke er mulig å oppnå mer enn 5? Er det de oppgir "teoretisk oppnåelig hvis man hadde utnytta hardwaren maksimalt dersom man hadde brukt programvare som hadde støtta det" eller noe? 50% hastighet kunne jeg godtatt, det er det jeg vanligvis får med kryssa kabel, men 10!?!? Lenke til kommentar
smh Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Evt så er det oppgavebehandleren som ikkje viser riktig? Min viser ikkje meir enn 10 %, men under måling var det meir. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Viser også det samme i det programmet som følger med D-Linken. Står der rundt 5000 bit. I stad overførte jeg en fil på ca. 4gb, det tok ca. 2 timer. Etter min kjappe kalkulering tilsier det en gj.snitt hastighet på ca. 4,4mbit. Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg ligger på ca. 20 mbit/s med min d-link dgl-4300 router (pc'en har en 3com usb dongle). Lenke til kommentar
smh Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Snakker dere om om bit eller Byte? 54Mbit = 6,75 MByte Ziggy: Kos har du kome fram til 4,4millibit? Eller om det skulle ha Megabit. Skulle likt å vite kos du kom fram til talet. For eg får ikkje dette talet når eg rekner. Dersom det er bit det er snakk om kommer eg fram til 582,54 bit per sekund. Edit: Ligger på ca 44Mbit på mitt Signamax trådløse nettverk. Det skal i teorien klare 108Mbit. Edit2: Dersom det er 4GB det er snakk om så stemmer utrekninga di nesten, Så sant du meinger Mb og ikkje mb. Eg får då ein overføring på 4,5511111Mb per sekund. Måten dette er rekna ut på er først å gjera om 4GB til MB (4096MB) Del dette på antal sekunder og gang med 8bit per Byte og ein får kor mange Megabit per sekund dette er. Rett på meg dersom eg har gjordt noko gale her. Endret 31. oktober 2005 av smh Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Snakker dere om om bit eller Byte? 54Mbit = 6,75 MByte Ziggy: Kos har du kome fram til 4,4millibit? Eller om det skulle ha Megabit. Skulle likt å vite kos du kom fram til talet. For eg får ikkje dette talet når eg rekner. Dersom det er bit det er snakk om kommer eg fram til 582,54 bit per sekund. Edit: Ligger på ca 44Mbit på mitt Signamax trådløse nettverk. Det skal i teorien klare 108Mbit. 5086162[/snapback] Jeg snakker om megabit. Fikk tallet ved å regne 4gb på 2 timer = 2000mbyte pr time * 8 = 16000mbit pr time / 3600 = 4,4mbit pr sek. Har da tatt en kjapp kalkisutregning og ikke regna så nøye at 1Mbyte = 1024 Kbyte osv da Edit : sliter også litt med om man skal bruke stor eller liten m for mega og stor/liten b for bit/byte osv Er det stor M for Mega/liten for milli? og stor B for Byte og liten for bit? Endret 31. oktober 2005 av _ziggy_ Lenke til kommentar
smh Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Er ganske stor forskjell på Gb og GB Lenke til kommentar
smh Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Edit : sliter også litt med om man skal bruke stor eller liten m for mega og stor/liten b for bit/byte osv Er det stor M for Mega/liten for milli? og stor B for Byte og liten for bit? 5086494[/snapback] Heilt rett: Stor M = Mega Liten m = milli Stor B = Byte Liten b = bit Sleit sjølv med dette for ca 8-10 år sidan då eg skulle lære dette på skulen EDIT: Fant at ein grei regel var at det største er stort, og det minste er lite. (Dersom du forstår kva eg meiner ) Endret 31. oktober 2005 av smh Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 11b gir normal 2,5 - 5Mbit 11g gir normalt 13 - 25Mbit Er du sikker på at 11g er aktivert? Lastet ned riktige/siste drivere? Er signalstyrke / støy ok? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå