Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Riktig måling av internett-hastighet

Anbefalte innlegg

Jedg kjenner til tp tjenester som måler Internett-hastighet:

www.dinside.no/data sin "surfometer" (se øverst til høyre)

http://www.itavisen.no/services/speedometer/

Problemet er at disse viser forskjellig hastighet. Ifølge den første ligger hastigheten på rundt 1000 kbis/s, mens den andre sier at den ligger på 13-1400 kbit/s.

Får dere også forskjellig resultat her, og hva er det som er riktig?

Grunnen til at jeg er interessert er at min linje skal være 1500, og jeg mener bestemt at jeg fikk 1500 hos www.dinside.no inntil for noen dager siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får 2111 hos www.dinside.no og 2068 hos itavisen, noe som er rimelig likt. Prøvde 2 ganger og fikk samme resultat hver gang. Har 2048 fra Tele2 og sitter på postnr. 3950.

5084668[/snapback]

Forskjellen ligger jo somoftest på linja di, hvor mange kbit\s levrandøren kan tilby deg i de sekundene. Og de varierer jo litt...

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar

Ja og det har som oftest sammenheng med hvor i landet du bor. Derfor er det kanskje lurt å oppgi postnummer i slike sammenhenger. Selvsagt kommer det også an på hvilken tid på døgnet man tester linja si med hensyn til trafikk etc. Der jeg bor må kanskje kapasiteten på linjene være spesielt romslig siden jeg får de samme verdiene hver gang +/- ubetydelige avvik. Forskjellen mellom de 2 resultatene ligger vel helst i metoden for målingene.

Lenke til kommentar

Beste er ofte å teste hastigheten mot f.eks. ftpservern til UiO. Last ned f.eks. en iso fil eller noe.

Testen til Itavisen kan fort vise lit feil siden filen som lastes ned ikke er så veldig stor. En liten "hikk" på linja vil fort gi mye feil. Overlasting av linja til itavisen er også en mulig feilkilde.

Lasting av en stor fil over tid er den beste måten å skaffe et riktig bilde av linjens egentlige kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...