Gå til innhold

Oppstart uten skjerm?

MemorX

Anbefalte innlegg

Hei,

Satt akkuratt opp en PII 400 maskin med debian installert som webserver.

Jeg vil gjerne at denne skal kunne starte uten å ha skjerm tilkoblet. Er det en instilling i BIOS som kan ordne dette?

Sånn den er nå, må jeg ha en skjerm tilkoblet under oppstart, ellers nekter den å starte opp. Får ikke *piip* lyden :)

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

noe som kunne a funket er og bruke en KVM switch, som lar deg bruke skjerm, mus og tastatur på to pcer (ikke samtidig..) veit ike om det var en sånn løsning du tenkte deg da. hvis det er greit med sånn switch, så har de det nesten overalt der det selges datautstyr...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

BIOSen er satt opp til "Halt on no errors", dette fordi den ellers ville klage på tastatur osv. Testa med skjerm tilkoblet, og tastatur frakoblet, og det fungerte fint. Men med en gang man tar vekk skjermkabelen nekter maskinen å starte.

Kansje skjermkortet har noe rart for seg, men maskinen gir ikke fra seg "alt ok" pipet under oppstart hvis ikke en skjerm er tilkoblet.

Jeg trodde ikke at maskinen kom til å trenge skjerm for å starte, men den er jo ganske gammel, så den kan jo finne på mye rart :)

Lenke til kommentar
Hadde et problem med et TNT2 kort når det gjelder dette. En PCI versjon. Maskinen boota ikke uten skjerm tilkoblet, løsning; kaste inn et annet gammalt kort, også et TNT2 kort, men dette var av typen AGP.

5089114[/snapback]

Det var da merkelig, for det kortet som står i maskinen nå, er et AGP kort.

Jeg har jo et annet kort, men det er egentlig ødelagt, og det ville være litt frustrerende om maskinen nektet å starte opp fordi skjermkortet plutselig fant ut at det ikke ville mer (noe det gjorde mens jeg brukte det i hovedmaskinen).

Men det er jo verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Eldre nVIDIA-kort (Riva og nedover) må ha kabel tilkoblet for å fungere (men trenger ikke kontakt med skjermen). En gammel kabel som ikker er koblet til noe skjerm kan løse problemet, ellers så kan du bare ta ut skjermkortet, det er jo ikke nødvendig med skjermkort nå du ikke har skjerm ;) Du kan også se om du finner et annet kort å putte inni maskinen.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Eldre nVIDIA-kort (Riva og nedover) må ha kabel tilkoblet for å fungere (men trenger ikke kontakt med skjermen). En gammel kabel som ikker er koblet til noe skjerm kan løse problemet, ellers så kan du bare ta ut skjermkortet, det er jo ikke nødvendig med skjermkort nå du ikke har skjerm ;) Du kan også se om du finner et annet kort å putte inni maskinen.

5089783[/snapback]

Det prøvde jeg faktisk. Jeg har en 1,8m skjøtekabel til skjerm, prøvde å koble til den, uten å ha andre enden koblet til skjermen, men maskinen ville fortsatt ikke starte uten kontakt med skjermen.

Løsningen bli vel at vi prøver et annet gammelt skjermkort vi graver fram et sted :)

Lenke til kommentar
Har du prøvd å ta ut skjermkortet, altså starte opp uten?

Jeg kjører en pc uten skjermkort (HK p4c800E-Deluxe) gir bare fra seg et par ekstra pip under oppstart før den går videre  :)

5101058[/snapback]

Nei, det har jeg ikke prøvd, det skal jeg gjøre :)

Men jeg har mine tvil om at en så gammel pc skal ville være med på det, likevel er det verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Merkelig problem, dog veldig dårlig emnetittel! (Raportert)

Jeg har aldrig hatt noe problemer med og starte mine servere uten skjerm.

Jeg har alltid tastatur i serverene mine da..

Bruker stort sett Radmin til og styre alle pcene mine så slipper jeg switch ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...