Gå til innhold

Tv-kort. Digitale el analoge signal?

geronimo_nn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det kort som er både analog og digital? Tviler på det.

Vanlig TV kort brukes på ukrypterte analoge signaler.

For digitale signaler trenger man et DVB-C kort, men hvis du har UPC så tror jeg det er liten sjangs for å få det til å virke.

Skal du derimot bare koble deg til en dekoder så trenger du ikke TV kort, det holder med et skjermkort med video-in.

Lenke til kommentar

Har ikke UPC nei, kabeltvselskapet heter Jæren Kabelnett. (www.jkn.no)

Det er foreløpig slik at signalene for alle norske kanaler sendes digitalt, men endel av de andre sendes analogt. Så da betyr det i prinsippet at jeg må ett "digialt" og ett analogt tv-kort....

DVB-C kort, er det slike som er tilrettelagt for digitale bakkenett?

Lenke til kommentar
Det er foreløpig slik at signalene for alle norske kanaler sendes digitalt, men endel av de andre sendes analogt. Så da betyr det i prinsippet at jeg må ett "digialt" og ett analogt tv-kort....

5084341[/snapback]

Jeg er rimelig overbevist om at det ikke sendes digitale TV-signaler til vanlige forbrukere ennå. Det nærmeste man kommer digitalt er vel:

1. Det digitale bakkenettet som er under betatesting

2. Tekst-TV (altså ikke digitale TV-signaler, men en digital tilleggstjeneste, sammenlignbart med å sende digitale signaler gjennom en analog telefonlinje ved hjelp av et modem)

3. Deling av båndbredde opp i analoge og digitale signaler over samme kabel slik at man kan ha digitalt internett på samme kabel som analoge TV-signaler. (Mange kabel TV-selskaper har dette)

4. Den digitale tilkoblingen mellom mikrobølgehodet på en parabolantenne og tuneren. (Merk: signalet mellom tuneren og TV'en er det vanlige analoge)

De analoge TV-signalene sendes både via luft (TV-antenne) og via kabelTV.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

DVB-T er for digitalt bakkenett, DVB-C er for kabel. (og DVB-S er for satelitt).

Å motta digitale signaler er relativt kurant, men problemet ligger i at signalene er kryptert. Kabelselskapet vil ikke gjøre det mulig å motta med bare et enkelt kort, du må betale for hver mottager.

Med Canal Digital skal dette være kurant, da man kan bruke en mottager med CAM og et smartkort.

Så du må spørre selskapet ditt om det er greitt at du velger mottager selv, så kan du sikkert få kjøpt et ekstra abonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...