_M@ts_ Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Hei, Jeg lurer på hvordan lyden på forskjellige motorer blir til, altså ikke tekniske. F.eks. en ameriansk V8 lager gromlyd mens en rekke 4'er hører man knapt. Er det pga. eksosanlegg eller måten den er lagd på ? Mvh Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 ekte lyd kommer forfra.. tror nok en amrikansk v8er henter all lyden forfra ja.. mens en uslig Honda Civic trenger en stor potte for å få grom lyd.. men hvorfor vet jeg ikke.. men skal følge med her så lærer jeg det sikkert.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det finnes også V8`ere som knapt lager lyd som i luksusbiler o.l, dette har ikke bare med eksosanlegget og gjøre men mest innsuget mange biler har resonatorbokser koblet til innsuget, noen på opp til 10L alt etter motorstørrelsen. En resonatorboks reduserer lydpulser som motoren lager når den suger inn luft, kombiner dette med et godt designet eksosanlegg så får du en veldig stille motor som knapt kan høres på tomgang og er veldig stille når du kjører normalt, Slaglengde, motorvolum forgasser, innsprøytning, tenningsrekkefølge ect spille også inn på hvilken lyd motoren lager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå