krippa1970 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Bor i et ganske så tettbebygd størk (finner 11 trådløse nett) Ser at 80 % av disse kjører på kanal 6 og noen på 11 og en på 1 og 14.. Hvilken kanal burde jeg sette min router på? 5726303[/snapback] Jeg ville prøvd 3 eller 9 etter det du sier Lenke til kommentar
9374j Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 I mitt tilfelle får jeg snart en trådløs ruter i en leilighet som ligger i 3.etg. Totalt er 5.etg her og opp i mot 7 ulike wlan-nettverk her i området. Så da er det bare å søke med netstumbler og finne en ledig kanal? Lenke til kommentar
knut Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 I mitt tilfelle får jeg snart en trådløs ruter i en leilighet som ligger i 3.etg. Totalt er 5.etg her og opp i mot 7 ulike wlan-nettverk her i området. Så da er det bare å søke med netstumbler og finne en ledig kanal? 5787779[/snapback] Om jeg var deg hadde jeg sett etter en router med 11a istedet, greit nok at det er litt dyrere, men det kan spare deg for mange problemer. Om det er en ledig kanal kan det gi litt mindre problemer, men likevel vil den overlappe med de andre kanalene i 2,4 GHz området noe som resulterer i langt svakere hastigheter for alle. Lenke til kommentar
9374j Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Ok, men hovedsakling kommer det til å være et kablet nettverk men i tillegg trådløs for 2 bærbarer som vi har her i leiligheten. Selv om det trådløse skulle bli tregere pga. forstyrrelser fra andre WLAN, påvirker vel ikke dette kabelnettverket/internetten? Lenke til kommentar
knut Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Ok, men hovedsakling kommer det til å være et kablet nettverk men i tillegg trådløs for 2 bærbarer som vi har her i leiligheten. Selv om det trådløse skulle bli tregere pga. forstyrrelser fra andre WLAN, påvirker vel ikke dette kabelnettverket/internetten? 5793719[/snapback] Det er korrekt, men husk at om ditt trådløse nettverk går tregere på grunn av andre trådløse nett i nærheten vil også de andre trådløse nettverkene gå tregere. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Jo mer jeg lærer om WiFi, jo mer blir jeg overbevist om at dette ikke er noe vanlige folk burde ha lov til å drive med... 5667721[/snapback] helt enig! 5670067[/snapback] Hehe, jeg har solgt drøssevis av trådløse rutere/aksesspunkt, og til mange som åpenbart ikke har peiling, men gjerne vil ha trådløst internett. et gjengangerspørsmål er blant annet: "det krever vel ikke noen konfigurering vel?" De samme som viser at de ikke har peiling når de kjøper den trådløse ruteren, har tydeligvis veldig peiling når de kommer tilbake og sier at den er ødelagt, fordi det ikke fungerer. Endret 15. mai 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 De samme som viser at de ikke har peiling når de kjøper den trådløse ruteren, har tydeligvis veldig peiling når de kommer tilbake og sier at den er ødelagt, fordi det ikke fungerer. 6112175[/snapback] Der har du et kjempepoeng. Derfor mener jeg at trådløst nettverksutstyr er noe av det vanskeligste du kan selge. Skal man kunne tjene penger på salg av trådløst utstyr (altså slippe å få tilbake alle AP'ene fra alle amøbene) må man nesten kun selge en "trådløs oppkoblingstjeneste" der du foretar en site survey for alle kundene, og anbefaler hvilket utstyr og frekvensområde de bør bruke. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det finnes ikke noe sånt som for dumme brukere. Alt du har er dårlige produkter eller produkter som selges i feil marked Med en del forbedringer kunne wifi-utstyr blitt solgt problemfritt til alle, dagens utstyr bør strengt tatt bare selges til de med "Databedreviterkortet kl.A" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jaggu hadde ikke naboen kanal 7 og jeg 6 da ;P Syntes trådløs virka ustabilt! Noen som vet hva ACK skal stå på? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Noe jeg lurer litt på selv, som du også kanskje burde ta med i stickyen - Er det forskjellig styrke på de forskjellige kanalene? Selv tror jeg det har noe å si med forstyrelse fra andre apparater som sender via radio, jeg opplever selv at TV-en blir veldig uklar om jeg setter ruteren på Ch 1. for eks (Har antenne til TV). Kjører ruteren på Ch 6 nå som er standard på ruteren, signalet er stabilt men er utrolig svakt selv om det er kun snakk om 10 meter til PC-en som er tilkoblet. Noen som kan komme med noe tips for å øke styrken? Har prøv med to forskjellige rutere og flere antenner, uten noe særlig forbedring. Endret 1. oktober 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
axelaxel Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 wuhu, endelig et svar på hvorfor internettet mitt sliter som en 90 år gammel gubbe med kols, deler kanal 11 med 5 andre naboer, som jeg får inn sterkt signal fra. Men da kommer mitt problem, når jeg skal logge inn på min D-link ruter påstår IE at jeg har tastet feil passord og jeg får da såklart access denied. Jeg vet godt hva mitt brukernavn (navn på nettverket sant? ) og passord er, men kommer meg ikke inn for å kunne bytte kanal, jeg finner heller ikke ut hvordan jeg kan bytte brukernavn og passord Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 wuhu, endelig et svar på hvorfor internettet mitt sliter som en 90 år gammel gubbe med kols, deler kanal 11 med 5 andre naboer, som jeg får inn sterkt signal fra. Men da kommer mitt problem, når jeg skal logge inn på min D-link ruter påstår IE at jeg har tastet feil passord og jeg får da såklart access denied. Jeg vet godt hva mitt brukernavn (navn på nettverket sant? ) og passord er, men kommer meg ikke inn for å kunne bytte kanal, jeg finner heller ikke ut hvordan jeg kan bytte brukernavn og passord 7173092[/snapback] Høres ut som du må restarte ruteren, dette gjør du enkelt via reset-knappen plassert på ruteren. Deretter kobler du til via kabel for førstegangs oppsett, det kan spare deg for utrolig mye tid og arbeid fremfor å gjøre det trådløst. Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 wuhu, endelig et svar på hvorfor internettet mitt sliter som en 90 år gammel gubbe med kols, deler kanal 11 med 5 andre naboer, som jeg får inn sterkt signal fra. Men da kommer mitt problem, når jeg skal logge inn på min D-link ruter påstår IE at jeg har tastet feil passord og jeg får da såklart access denied. Jeg vet godt hva mitt brukernavn (navn på nettverket sant? ) og passord er, men kommer meg ikke inn for å kunne bytte kanal, jeg finner heller ikke ut hvordan jeg kan bytte brukernavn og passord 7173092[/snapback] Brukernavnet pleier å være: "admin" eller blankt... Har ikke hørt om en trådløs router som har navnet på nettverket som brukernavn... Lenke til kommentar
Sti9nsky Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Takk for god guide. Veldig fint å linke til for kollegaer som spør om temaet hele tiden ... Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Det bør ikke overstige 3 AP'er innenfor hverandres rekkevidde. Kanalene har hver en båndbredde på 22MHz og avstanden mellom dem bør være minst 25 MHz. Dette resulterer i kanal 1, 7 og 13 i Europa, og 1, 6 og 11 i USA. Ellers en bra tråd. Lenke til kommentar
avp0 Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Denne tråden, er genial. IKT-Norge burde slenge deg på forsiden i media med denne artikkelen, så alle får dette inn i huet. Jeg var selv clueless til jeg leste dette, har hatt så store problemer at det har vært jævlig Helt til jeg imorgen overtaler landlord til å la meg bytte kanal for han, valgte jeg å deaktivere automatisk tilkobling til di to andre nettverkene her på kanal 6. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Det er noe som heter "If it ain't broke, don't fix it", og det kan jo passe bra på det jeg skal spørre om: Jeg har jo da noen naboer, og de fleste av dem er på kanal 11, med ett eller to unntak som er på kanal 6. Min ruter er automatisk satt til kanal 11 også, så jeg tenkte jeg skulle forandre til kanal 1, for den er det ingen som bruker. Men da jeg hadde gjort dét, fikk jeg for det første voldsomme problemer med å koble til, men i tillegg fikk jeg en strek mindre på signalkvaliteten. Signalkvaliteten holder seg som regel på 'Ypperlig' (full guffe) når jeg er på kanal 11, selv om omtrent alle naboene også bruker kanal 11. Jeg har dobbeltsjekket dette nå - når jeg velger kanal 1, blir internett helt ubrukelig. Jeg kom meg ikke engang ordentelig inn på ruteren igjen så jeg fikk gjort om på det, uten å måtte koble til kabel. Nå har jeg gått over til kanal 13, og det later til å funke bra. Men hvorfor får jeg dårligere signal på kanal 1 enn på kanal 11, som "alle" bruker? Kanal 1 er jo så langt fra de andre som mulig? [endret igjen] Merkelig... Valgte altså kanal 13 nå sist for å prøve, og det fungerte, men nedlastningshastigheten ble en tidel av hva den skal være. Gikk nå tilbake til kanal 11 igjen - og der blir den! For nå har jeg full pupp på ned- og opplasting igjen. [/endret] Endret 15. desember 2006 av John P. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Fin artikkel, men du bør rette opp 2 ting: 1. Japan bruker ikke kun kanal 14, men de bruker 14 kanaler, dvs. kanal 1-14. 2. "Kjernefrekvens" er et lite brukt ord i Norge. Senterfrekvens er vel ordet du egentlig er på utkikk etter, eller bærebølgefrekvens som allerede er blitt nevnt. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Hey! Har ikke sett innom denne tråden på lenge, og er gøy å se at folk enda har nytte av den! Har rettet på noe småtteri. Vi har nå brukt 802.11a på jobb med Cisco 1130AG accesspunkt og cisco 4402 WLC på jobb i ca. et halvt år nå, og det fungerer UTMERKET! Vi har på det meste i underkant av 200 trådløse brukere samtidig, og det er minimalt med klager på trådløsnettet. Vil abefale 802.11a nett til alle som sliter med ustabilt nettverk pga. støy. Det krever såklart muligens noen fler AP'er hvis området du skal dekke er stort, men det er i såfall absolutt verdt det. Cisco WLC er forøvrig det mest geniale produktet jeg noen gang har vært borti. Skal også snart prøve meg på Cisco WCS! Det blir gøy! Endret 31. desember 2006 av JKJK Lenke til kommentar
Geimst Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) 5ghz nettet har mye bedre rekkevidde og datahastighet en 2.4ghz.. Jobber i breibandsfirma der vi bruker 5ghz og 2.4ghz, og på 2.4 kan vi gå max 4-6km å da ligger datahastigheta på 3-5mbit, mens på 5ghz så kjører vi fint 10km med 20mbit datahastighet Kan gå opp til 4mils avstand med pungt til pungt og ha 20mbit datahastighet. Vi bruker da Mikrotik Routerboards med både 65mW og 400mW sendereffekt Dette er da utendørs utstyr, har ingen erfaring med 5ghz innendørs! Endret 4. januar 2007 av Geimst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå