Lenore86 Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Vi er en gruppe fra NITH OSLO som trenger litt hjelp av dere. Vi har et prosjekt om P2P-networking, og håper at dere kan hjelpe oss med å svare på noen spørsmål. Bare kopier disse spørsmålene inn i et vanlig word-dokument og send det + svar til følgende epost innen torsdag den 3.11.05: [email protected] Til dere som tar dere tid til dette... TUSEN TAKK! 1. Bruker du P2P? Svar: a)JA b)NEI 2. Hvis "JA", hvor ofte bruker du det? Svar: a)Hver dag b)litt hver uke c)litt hver måned d)Sjelden 3.Hva bruker du det til? Svar: a) Laste ned programmer b)Laste ned spill c) Laste ned filmer d)Laste ned musikk e) Annet Annet:_________________________ 4.Hva Synes du om P2P-networking? Svar: a) JEG ELSKER DET!! b) synes det er helt greit c) har ikke sansen for det d)JEG HATER DET!! 5. Tror du myndighetene kan finne deg hvis du har/bruker piratkopierte programmer? a)HAH!! ALDRI! b) Er veldig små sjanser for det c) prøver å være så forsiktig som mulig d) HJELP! NÅ ER DE HER!! 6. Hva synes du om myndighetenes innsats for å hindre piratkopierte programmer/spill o.l. i å sirkulere i et P2P-nettverk? a)Synes de virkelig står på! b) synes de prøver sånn passe.. c)Synes det er litt dårlig d)Synes det er tragisk Si Gjerne noen ord om hvorfor du liker/ikke liker P2P-networking/fildeling, hvilke konsekvenser du tror det har for mediebedriftene og hva du tror kan gjøres for å hindre ulovlig deling av filer over internett. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Ok, dette er kanskje ikke helt relevant til det dere vil ha hjelp til, men jeg vil allikevel gjerne si noen ord angående emnet p2p-nettverk. Nå ser et ut som oppgaven deres fokuserer seg veldig mot fildeling og piratkopiering. Dette er også det som blir fokusert på i media og av de sterke kreftene som prøver å stoppe piratkopiering. P2p handler om veldig mye mer enn dette. Det er en teknologi, en nettverks arkitektur om du vil, som ikke har noe med (ulovlig)fildeling å gjøre. Dette er bare et av bruksområdene. Det er også andre miljøer som har bidratt sterkt til utviklingen av p2p - uten onde hensikter. Målet har vært å utvikle metoder for å utnytte ressursene på ytterkanten av nettverkene, altså PCer, mobiler, håndholdte, og det meste annet med en elektronisk puls som er koblet til nettet. Dette er bedre kjent som grid-computing. Dette miljøet har dog ikke samme krav til anonymitet og total desentralisering som fildelermiljøet har, men er mer opptatt av å kunne utnytte ressurser best mulig for å utføre større kalkulasjoner (eksempler er SETI@home, Folding@home osv). Faktisk driver jeg selv på med en Masteroppgave ved NITH/Brunel der planen er at jeg skal utvikle og teste metoder for distribuering av oppgaver i et grid (p2p-nettverk) i en spillapplikasjon. Så ja, jeg har sansen for p2p (men sier nok ikke det samme om 6 måneder!! ) Føler p2p har fått et dårlig rykte på seg basert på feilaktige antagelser - selv om dette er en teknologi som blir vanligere og vanligere også næringslivet og andre steder. Synes det blir feil å gi sparken til forelesere som underviser teknologien til sine studenter (ref. en sak i Portugal eller Spania, orker ikke finne link). Da ville nok en viss foreleser hos dere i Oslo også blitt tatt Men dette ser heldigvis ut til å endre seg. Mange store seriøse selskaper driver med videre utvikling av denne teknologien. Teknologien blir vanligere og vanligere til annet bruk enn fildeling. Heldigvis.... Lykke til med oppgaven! Når jeg tenker meg om så hjelper nok ikke svaret mitt dere noe særlig. Burde heller opprettet en ny tråd selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå