Gå til innhold

CD-plate eksploderte i DVD-brenneren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741
Denne linker til kelkoo med CIV III, du kan klikke deg inn på leverandør, da får du kjøpt et nytt eksemplar.

5094826[/snapback]

Hvorfor kjøpe nytt for egne penger når produsenten er skyld i problemet og skal/bør erstatte de defekte produktene de selger ut?

5095004[/snapback]

 

Joda, det er nok det letteste å la de ta seg av det. Hvis ikke kan han jo ordne det selv og sende regningen til de som skal betale. Siden det er vanskelig å skaffe ville prøvd å forhandle med komplett at dette er noe som er vanskelig å skaffe, hvis jeg får 400 (f.eks) med dere til å erstatte dette så fikser jeg det selv.

Regner med at de godtar det siden komplett neppe har tid til å lete etter spillet selv å styre med dette.

 

Til syvende og sist så er det kanskje greit for han å ha denne linken alikevel hvis han gjør det på nevnte metode ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Det kan kanskje virke sannsynlig, men når en CD-plate ikke har synlige skader, hva kan da være galt med CD-platen som gjør at den eksploderer? Jeg tror de er mer sannsynlig at det er en produksjonsfeil i en CD-spiller..

Lenke til kommentar
Det kan kanskje virke sannsynlig, men når en CD-plate ikke har synlige skader, hva kan da være galt med CD-platen som gjør at den eksploderer? Jeg tror de er mer sannsynlig at det er en produksjonsfeil i en CD-spiller..

5096429[/snapback]

CD'er kan ha defekter og mekaniske svakheter selv om du ikke ser de. Slik CD'er produseres så forekommer det variasjoner i materialkvaliteten. De aller fleste CD'er tåler sikkert 70x hastighet, mange tåler sikkert også 100x, men på grunn av variasjoner så er det ikke til å unngå at enkelte av platene tåler noe mindre enn andre. F.eks 50x hvis man er uheldig. CD'en tåler kanskje bruk i lang tid før plutselig vibrasjonene blir ørlite kraftigere enn normalt. Kanskje CD'en er varmere eller kaldere enn normalt, eller andre ting som påvirker den mekaniske styrken. Plutselig begynner den å revne noen millimeter. Når den spinner så raskt som 50x (ca 10.000rpm, 167 runder per sekund) så fortsetter revnen å bre seg utover og på millisekunder er det bare småbiter igjen. Dette høres som et kraftig smell og oppfattes som en eksplosjon. Bitene beveger seg med opptil 225 km/t (ytterste kant på CD'en ved 50x) og kan rasere CD-spilleren på innsiden.

 

Hvis spillprodusenten kunne valgt en CD-produsent som har færre plater som eksploderer, men velger billigere CD'er med større kvalitetsvariasjon så er det et valg produsenten bør se opp mot kostnaden av de ekstra skadene det vil medføre. For at produsenten skal kunne se denne siden av saken er det viktig at det er de som må betale for skadene og ikke kunden, butikken, eller CD-leser-produsenten.

Lenke til kommentar
Er det noe vi ellers skulle vite så er det bare å spørre Simen1 :p

5097884[/snapback]

 

 

jeg synes det Simen1 er fornuftig og greit. mulig jeg oppfatter kommentaren din som litt mer krass enn det du mente, men det Simen1 sier oppfatter ikke jeg som "briefing" med kunnskaper eller noe. det er enkle fakta. greit å få satt det litt i perspektiv om hva cd-platene faktisk utsettes for.

 

ellers er jeg også enig i at her må det være spillprodusenten som antakeligvis er erstaningspliktig, selv om trådstarter naturlig nok leverer inn spillet (eller delene av det, hehe) til butikken og forklarer problemet, så tar de det derfra. komplett er allright å ha med å gjøre når det gjelder å få bytta inn varer, og det er bra, men det skal ikke være urettferdig heller. det er jo mest sannsynlig cd-platen som er problemet hvis det ikke har kommet noen merkelige lyder el. fra cd-spilleren først. det er jo også flere som har opplevd det samme...

 

ellers kan jeg bare nevne i forbifarten at jeg har vært borti et par fenomener som kan ødelegge cd-plater på vanlige cd-spillere (ikke til pc). det verste var nok den gangen en cd-spiller begynte å spinne opp til sinnsyke hastigheter, og da mener jeg fort! jeg trodde motoren satte en slags hastighetsbegrensning, men her må det ha dreid som en ferrari-motor som var feilplassert i en 2CV. den spant opp cd`en så det kom en hvinelyd som minnet om et fly, og det blåste faktisk ganske friskt ut av alle sprekker rundt cd-skuffen. jeg trykka cd`en ganske fort ut igjen, og når skuffen var ute så lå cd`en fremdeles og spant! (ja, på selve skuffen) og var ganske lunka, noe som var rart, gi og med at jeg nettopp putta den inn.

hehe, først så trodde jeg faktisk det var et jagerfly som kom ganske lavt et stykke unna. tanken på at lyden kom fra cd-spilleren slo meg ikke engang...

Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at jeg alltid tar backup av spillene mine, og kjører dem fra harddisken hvis det er mulig. Jeg har selv opplevd at en CD har blitt splintret i

spilleren, det var en plate som kom med et blad i abonnement, så det er ikke godt å vite hva posten har utsatt den for. Det viser også hvor tåpelig regelen om at det ikke er lov til å diskutere noe som kan føre til piratkopiering er: det som kan føre til piratkopiering kan også føre til høyst nødvendig backup av spill/programmer man har kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...