datageni Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) har et asus pg5d2 prerium ddr hovedkort (48 grader på idle) og en 3,4 ghz socket 775 cpu. (rundt 72 grader på idle) orginal boxed cpu vifte. 300w 60pin strømforsyning (FOR LITE???) ååååpent kabinett. viften støyyer nå på 2700 rmp på idle, men den var før nede i 1800 rpm. men nå støyer den på 2700 med samme instilligene som før. har klart å knukket et blad på viften og åpnet kabinettet mer enn det var før. blir rmp lavere om jeg heller skaffer meg et sikkelig kabinett som ikke er over modifisert? har nemmelig klippet ut jernfilterene for å få mer luftdrenering men det så ikke ut til å redusere rpm på cpu vifta. kabinettet mitt er nå så åpen som mulig og står bak skrivebordet mitt. er det en bedre plassering å ha det på skrivebordet om det ikke er så åpent som mitt er? bør jeg anskaffe meg en ny cpu vifte? -> anbefallinger? har jo 2700 rmp på idle. var ikke slik før. har ikke gjort noen forandringer på hardware. Endret 31. oktober 2005 av deltaaaa Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) deltaaaa Postet i dag, 10:03 viften støyyer nå på 2700 rmp på idle, men den var før nede i 1800 rpm. men nå støyer den på 2700 med samme instilligene som før. har klart å knukket et blad på viften og åpnet kabinettet mer enn det var før. Altså hvis jeg forstår deg rett har du knukket et blad på cpu viften, og bruker den fortsatt? Hvis viften mangler et blad må den jo selvsagt gå fortere rundt for å flytte like mye luft som den gjorde ved et lavere turtall med alle blader inntakt. En annen, og mer allvorlig sak er at om viften mangler et blad, vil det skape stor ubalanse i viften, som i beste fall skaper dure- lyd, og i værste fall rister seg selv i stykker. (eller rister seg løs fra cpu) (Hvis du faktisk har 72 grader på cpu @ idle, burde spørsmålet ditt heller ha vært; Hjelp, hvordan få viften til å gå fortere...) Såvidt jeg husker er det rundt 72-74 grader Prescott begynner og aktivisere sine nedkjølingsfunksjoner. I praksis innebærer det redusert ytelse, og om du har 72 grader idle, tør jeg ikke tenke på hva du har ved max load. Hvis jeg har forstått deg rett, MÅ du bytte cpu viften snarest, og sørg for at det er god kontakt mellom kjøler og cpu når du monterer den nye. Min erfaring med Boxed til Prescott er at den kjøler relativt godt, men støyer noe vanvittig på høyt turtall, så skal det først kjøpes noe nytt, bør du kanskje kjøpe noe bedre enn orginal. Hvis kabinettet ditt er helt åpent nå, er det neppe særlig varm luft rundt cpu kjøleren, men det kan høres ut som det er dårlig kontakt mellom kjøler/cpu. Så ville ikke bekymret meg for kabinettplasseringen før det andre er fikset. Endret 31. oktober 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Vis du har knukket et blad på viften så er nok det problemet... Tipper det blir stillit hvis du kjøper en slik en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå