Gå til innhold

Problemmer med nok kjøling

heckler

Anbefalte innlegg

Har en P4 3 Ghz Prescott, med en Zalman CNPS7000B-Cu kjøler. Da ligger CPU på 53 grader ved når den ikke er under på kjenning. Når den er bruk til spill ligger den på 58-60 grader.

Bruker også kjøle pasta.

Noen som har ide til en bra men stille gående kjøler. Ikke vannkjøling.

Endret av heckler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du ikke noen vifter i kabinettet som kan være satt på feil vei eller noe da??

på kabinettet mitt blåste alle vifter inn, unntatt en som blåste ut. Fikk senket tempraturen fra +50 i cpu vanligvis til +30. Ville sjekket dette før jeg kjøpte ny kjøler :thumbup:

Lenke til kommentar
har du ikke noen vifter i kabinettet som kan være satt på feil vei eller noe da??

på kabinettet mitt blåste alle vifter inn, unntatt en som blåste ut.  Fikk senket tempraturen fra +50 i cpu vanligvis til +30.  Ville sjekket dette før jeg kjøpte ny kjøler :thumbup:

5083694[/snapback]

Har 7 stk 80 mm vifter hvor 6 blåser inn og 1 ut.

Ser ikke noe forskjell på det.

alle vifter går på max fart.

Lenke til kommentar

på kabinettet mitt blåste alle vifter inn, unntatt en som blåste ut.  Fikk senket tempraturen fra +50 i cpu vanligvis til +30.  Ville sjekket dette før jeg kjøpte ny kjøler :thumbup:

5083694[/snapback]

Har 7 stk 80 mm vifter hvor 6 blåser inn og 1 ut.

Ser ikke noe forskjell på det.

alle vifter går på max fart.

5083816[/snapback]

du bør nok kanskje få fler til å blåse ut... f.eks. at de framme og på sidene blåser inn mens de bak blåser ut.... var stor forskjell før og etter hos meg ihvertfall...

Lenke til kommentar
du bør nok kanskje få fler til å blåse ut... f.eks. at de framme og på sidene blåser inn mens de bak blåser ut....   var stor forskjell før og etter hos meg ihvertfall...

5084008[/snapback]

I second that! Du bør absolutt endre på vifteoppsettet.

5084589[/snapback]

Har nå 2 bak og 1 på toppen som blåser ut.

2 på siden og 2 forand som blåser inn.

Det hjelper ikke noe.

Hmmm.....

Har gjort reine alle vifter og kjøle riber med trykk luft. Bare sånn for å være sikker. Men det hjelper ikke.

Ligger på 53 grader når det ikker er noe belasning, og 58 grader når den er belastet.

Blir vel til at man må bygge seg en egen cpu kjøler tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har også en P4 3Ghz/800 prosessor og samme kjøler og i skrivende stund, relativt idle, så ligger denne på 38°C. Med belastning har jeg aldri vært over 54°C.

Bruker Arctic Alumina Termisk Pasta fra Microplex på denne. Jeg har to vifter i front som blåser inn kald luft og en bak + power som blåser ut.

Ser i profilen din denne: P4 3 Ghz Prescott @ 3,6 Ghz. Hvis du har overklokket prosessoren så kan det gjøre at den går så varm som du sier.

Da jeg byttet fra Chieftec stålkabinett til Lian-Li aluminiumskabinett falt temperaturen på prosessoren med ca. 8°C. Hadde også problemer med at kjøleren kunne beveges når den lå ann mot prosessoren, dette fordi presset mot prosessoren var for dårlig. På hovedkortets "retention guide" satte jeg på noen små strips imellom bøylene til kjøleren og toppen av "guide'n" slik at jeg fikk økt presset mot prosessoren. Det hjalp noen grader på idle, men mest ved belastning.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Jeg har også en P4 3Ghz/800 prosessor og samme kjøler og i skrivende stund, relativt idle, så ligger denne på 38°C. Med belastning har jeg aldri vært over 54°C.

Bruker Arctic Alumina Termisk Pasta fra Microplex på denne. Jeg har to vifter i front som blåser inn kald luft og en bak + power som blåser ut.

Ser i profilen din denne: P4 3 Ghz Prescott @ 3,6 Ghz. Hvis du har overklokket prosessoren så kan det gjøre at den går så varm som du sier.

Da jeg byttet fra Chieftec stålkabinett til Lian-Li aluminiumskabinett falt temperaturen på prosessoren med ca. 8°C. Hadde også problemer med at kjøleren kunne beveges når den lå ann mot prosessoren, dette fordi presset mot prosessoren var for dårlig. På hovedkortets "retention guide" satte jeg på noen små strips imellom bøylene til kjøleren og toppen av "guide'n" slik at jeg fikk økt presset mot prosessoren (Se vedlagte bilde og de røde feltene). Det hjalp noen grader på idle, men mest ved belastning.

5094249[/snapback]

Den er ikke overklokket. Har bare ikke rettet opp det enda i profilen.

Lenke til kommentar

Ser i profilen din at du har Abit hovedkort. De viser gjerne en del høyere tempratur enn noen av de andre hovedkort produsentene. Jeg har en Celeron m/Prescott kjerne som økte omkring 12 grader ved idle etter bytte fra Asus til Abit hovedkort i maskina (ingen andre endringer).

Min Prescott 3GHz@ 3,75, på Abit AI7 hk, idler som regel like i underkant av 50grader, og kommer opp i omkring 70 etter et par timer med dual prime. Etter hva jeg har sett rundtomkring er dette temmelig vanlige tempraturer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...