Gå til innhold

Hjelp til valg av HTPC dele

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å velge meg ut deler til en PC som jeg skal bruke til HTPC og til multimedia.

Jeg skal kjøre MCE 2005. jeg trenger ikke ta hensyn til støy og varme da den skal stå i et egent rom med kablene gjennom veggen. Derfor er det ok å bruke et standar kabinett.

Hadde tenkt å bruke AMD 3800*2 da jeg ser for meg litt multitasking. Skjermkortet bør ha 2*DVI, ellers så hadde jeg tenkt å havne på ca 10000 kr

Er det noen som har tid å sette opp et forslag til meg. Også med tanke på at ting må funke sammen med MCE 2005.

Hilsen KAN :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har plukket ut noen komponenter som jeg har tengt å bruke i en HTPC.

Er det noen som har peiling på om dette vil kunne gå bra sammen med Windows Mediacenter.

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM

PowerColor Radeon X800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI-I, Tv-Out

Hilsen KAN

Lenke til kommentar

du trenger ikke så syk pc din tullebukk

skjermkortet kan være et radeon 9200 for alt en htpc trenger , er nettopp d!

htpcn din kan du redusere budsjettet med 5000-6000 kr, jeg mener "Hva f*** skal du med det?"

En venn av meg har en htpc til ca. 3800 kr, den fungerer flott som htpc! Hw sin guide har ikke vært utfyllende nok på d at du ikke trenger en mongodyr maskin (som den du tenker på) for å ha en god htpc. Har du erfaring med htpc i det hele tatt?

Hvis ikke, gjør du lurt i å høre på dette rådet.

Hvis du har erfaring, skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha en superduper maskin til htpc, ffs denne maskina er sikkert over standarden til de fleste "vanlige" pcene.

:thumbup: hør på dette rådet :yes:

merk deg at jeg nå ikke går utifra media center 2k5 specs. , men vanlige xp specs, som i og for seg funker fjell.

dessuten må du vurdere hva htpcn din skal være kapabel av

koman! flame me all u want u bunch of "clarinet players" :dribble:

Endret av Vegi
Lenke til kommentar
koman! flame me all u want bitches  :dribble:

Vel jeg får begynne: pass språket ditt!

Og HW sine guider påpeker vel heller det motsatte: at HTPC nødvendigvis må være dyre for at det skal kunne kalles en HTPC og ikke Multimediapc. Men jeg er i og for seg enig at for en gjennomsnittsbruker som meg, ville man ha klart seg lenge med en løsning til under 5000.

Da henviser jeg altså til Mastiff sine guider.

Jeg prøvde selv å sette opp et forslag til en billig HTPC (eller mediepc som Mastiff ville ha kalt det), bare for gøy, men jeg droppa det. Kan ta det opp igjen i morgen hvis jeg får tid.

kan1: regner med det vil funke. Men hvis du likevel har tenkt å bruke masse penger på dette, kan du finne en billig vannkjølingsløsning, dersom du tør å montere dette. Dette fjerner ganske mye støy, da det ikke blir stort mer enn den ene viften på radiatoren som ofte er ganske stor og lydsvak (kanskje pluss chipsetvifte, PSU osv, men hvis du prøver å se etter HK med passiv chipsetkjøling og fyrer inn en NorthQ 400W eller en annen stillegående PSU, er det neppe mye å bry seg om). Lyd er en uting når du snurrer film.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

-God luftkjøling eller vann eller bedre(klokke for best mulig fddshow)

-god lagringsplass om du skal legge filmer inn på datan for å slippe å bytte DVD etc

-skjermkortet er vel ikke SÅ nøye om du ikke skal spille noe særlig... men les deg fram til hva som gir best billedkvalitet:)

Endret av Corwin
Lenke til kommentar

Intel er å foretrekker for htpc. da ffdshow drar nytte av klokkehastighet. ein p4 på socket 775 på rundt 3.2GHz klokka til rundt 3.6 med grei kjøling og eit eller anna skjermkort med dual dvi rundt som dette :

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=32810

eller eit slikt kanskje? : https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34330 og kanskjeiet tv kort i tillegg likar leadtek winfast tv expert kortet godt pga bra fjernkontroll. 1024MB minn ( er jo så billig uansett) eit sett med 400GB disker kanskje og eit eller anna kabinett... 10k for ein htpc høyres for meg ut som eit fornuftig budsjett for ei maskin som kan vare litt. korleis bilde fremvisar har du? anlegg? kanskje vurdere eit bra lydkort (avhengig av hk valget sjølvsagt)

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i starten så trenger jeg ikke ta hensyn til støy, og det bringer meg vel til å kunne velge andre komponenter en di som er tiltenkt i en ferdig HTPC.

Jeg ønsker å bruke PC til andre ting, samtidig som den brukes som HTPC.

Det er i dag et hav av komponenter, men om jeg forstår rett så er det ikke alle som jobber like godt sammen, spesielt med tanke på å kjøre Windows Mediasenter.

Da står jeg igjen med å kunne velge ut komponenter som ikke trenger å ta hensyn til støy og til en pris på ca 10000 kr.

Delene som jeg hadde funnet valgte jeg ut kjapt, men uten å vite om disse vil virke bra sammen.

Går ut fra at det nå er mangen som begynner å tenke i samme bane som meg, med tanke på å lage seg en bra pc som kan brukes til det meste.

Hilsen KAN

Lenke til kommentar

Og her sitter jeg med min AMD 1,4ghz, 512mb ram og Geforce3 skjermkort som blir brukt til spilling av DIVX, XVID, Quicktime, wmv, wma, streams, mp3 ved bruk av HTPC programmet Meedio (www.meedio.com)

Hva tenker folk med som vil ha monsterpc'er til slikt arbeid.

(Når sant skal sies, jeg holder på å planlegge innkjøp av ny, men det er ikke pga at pc'en er for treig til det den blir brukt til.)

Lenke til kommentar
Som jeg skrev i starten så trenger jeg ikke ta hensyn til støy, og det bringer meg vel til å kunne velge andre komponenter en di som er tiltenkt i en ferdig HTPC.

Det er i dag et hav av komponenter, men om jeg forstår rett så er det ikke alle som jobber like godt sammen, spesielt med tanke på å kjøre Windows Mediasenter.

Da står jeg igjen med å kunne velge ut komponenter som ikke trenger å ta hensyn til støy og til en pris på ca 10000 kr.

Delene som jeg hadde funnet valgte jeg ut kjapt, men uten å vite om disse vil virke bra sammen.

Går ut fra at det nå er mangen som begynner å tenke i samme bane som meg, med tanke på å lage seg en bra pc som kan brukes til det meste.

Hilsen KAN

5087568[/snapback]

Kva skal htpcen kobles opp mot? har ein god del å seie korleis hw ein skal velge. kan sette opp noko eg ville brukt,men må vite om det er plasma/pj/LCD vanleg tv?

for å køyre HD filmar så trur eg du kosh sliter godt med den lille maskina di...

Lenke til kommentar

Hilsen KAN

5087568[/snapback]

Kva skal htpcen kobles opp mot? har ein god del å seie korleis hw ein skal velge. kan sette opp noko eg ville brukt,men må vite om det er plasma/pj/LCD vanleg tv?

for å køyre HD filmar så trur eg du kosh sliter godt med den lille maskina di...

5087758[/snapback]

HD funker det, men ettersom projektoren bare takler 800 blir det da nedskalert til 800x600. Dessuten er HDTV ikke så utbredt i Norge at det gjør så alvorlig mye og noe poeng i å bruke ekstra på det før du har HDTV materiale.

Poenget mitt er at noe slikt som han fyren beskriver er overkill. Du trenger ikke slik hardware, dersom du ikke vil svi av mange tusen da...

Endret av kosh
Lenke til kommentar
Og her sitter jeg med min AMD 1,4ghz, 512mb ram og Geforce3 skjermkort som blir brukt til spilling av DIVX, XVID, Quicktime, wmv, wma, streams, mp3 ved bruk av HTPC programmet Meedio (www.meedio.com)

(Når sant skal sies, jeg holder på å planlegge innkjøp av ny, men det er ikke pga at pc'en er for treig til det den blir brukt til.)

5087694[/snapback]

Hei det er det samme som jeg gjør i dag, men synes nå at det er på tide med en ny PC, og nå som det er så inn med HTPC så har jeg lyst å velge ut komponente som er godt egnet for dette nå og gjerne litt fram i tid. Den gamle bli en server.

Den nye HTPC skal være primær PC, og ikke bar dedikert til film

Jeg skal bruke den mott PJ og LCD HD Redy

Endret av kan1
Lenke til kommentar

5087694[/snapback]

Hei det er det samme som jeg gjør i dag, men synes nå at det er på tide med en ny PC, og nå som det er så inn med HTPC så har jeg lyst å velge ut komponente som er godt egnet for dette nå og gjerne litt fram i tid. Den gamle bli en server.

5087773[/snapback]

Det forklarer litt bedre :)

Og skal den også brukes som vanlig PC forklarer jo det bare enda mer.

Ettersom du sa HTPC trodde jeg du mente dedikert HTPC :)

Endret av kosh
Lenke til kommentar

5087773[/snapback]

då har eg satt saman ein handlevogn til deg her : https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=20723

viss den skal brukes som vanleg pc i tillegg så hadde eg kanskje bytta ut skjermkortet med eit eller anna som egner seg til ditt bruk... men elles så er det jo eit knalloppsett... etter min meining.

Lenke til kommentar
De som mener en ikke trenger bra hardware for å kjøre HTPC kan jo teste noen av disse i 1080p...

http://www.microsoft.com/windows/windowsme...ntShowcase.aspx

Eller se denne i 1080p:

http://www.platekompaniet.no/dvdproduct.asp?id=1550231

Det er kanskje ikke dagligdags med denne type filemer idag, men det kommer nok mer krevende ting etterhvert...

5087864[/snapback]

Joa, men du kan spare mye på å vente til da enn å kjøpe hardwaren nå: :)

Lenke til kommentar

5087773[/snapback]

då har eg satt saman ein handlevogn til deg her : https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=20723

viss den skal brukes som vanleg pc i tillegg så hadde eg kanskje bytta ut skjermkortet med eit eller anna som egner seg til ditt bruk... men elles så er det jo eit knalloppsett... etter min meining.

5087891[/snapback]

Da blir det ikke noen AMD men greit nok

Endret av kan1
Lenke til kommentar

Da blir det ikke noen AMD men greit nok

kan ikkje sjå i beskrivelsen din at du måte ha amd. det stod du tenkte på det... kan jo berre bytte ut med amd... men som sagt so er intel best på ffdshow, men du bryr deg kanskje ikkje...

5088760[/snapback]

Kommer til å nærme meg det forslaget som du har gitt meg.

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg er kommet fram til, noe som ikke passer sammen her ?

Intel CPU Pentium 4 640J 3.2GHz LGA S-775 800MHz 2M Boxed "Prescott EM64T",

Asus Mainboard S-775 Intel 945P ATX Audio GbLAN Raid SATA Retail, P5LD2

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR2 PC5300 667MHz Value BGA, GX21GB5300DC

Hitachi Harddisk 250.0GB SATA II 3.5" 7200RPM 8MB Deskstar T7K250,

Aopen Case H700B Silver Full Tower 400W Silent W / SATA USB / Audio /

Aopen VGA-Card GeForce 6600GT Xtreme 128MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV

Kom med endring nå for om en time er det for sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...