Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener at mange gir ut elendig software og likeledes oppfølgning, og i mine øyne får de bare som fortjent..

5139029[/snapback]

Dersom du ikkje meiner programvara er god, so er det jo berre å ikkje kjøpe ho. Du har ikkje betalt noko, du får ikkje den elendige programvara, ingen har noko å klage på. Det er jo ikkje slik at ein ikkje har noko aning om kva ein får, dei fleste program og spel har demonstrasjonsversjonar, og dersom ikkje står det side opp og side ned med omtalar og erfaringar over heile verdsveven. Om du skulle vere so uheldig å kjøpe noko som ikkje fungerar, må du heller ta det med deg attende til butikken og klage.

 

EDIT: Er forresten einig i at internett-registrering er ein god idè, mykje betre enn mange av dei kunde-fiendlege tiltaka som har blitt brukt til no. Når eg kjøper eit spel vil eg helst ha moglegheit både til å ta backup av mediet og å kunne spele utan å ha disken i (det er særleg greit når du har berbar).

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Man kjøper heller ikke en bil før man har prøvekjørt den!

 

Try before buy!

 

..men, HVIS du bruker den; Kjøp!

5139019[/snapback]

Og korleis gjer ein det når ein prøvekøyrer ein bil? Ein snakkar med forhandlaren og får nøklane. Ein valsar ikkje berre inn i butikken, juksekoplar tenninga og køyrer av garde. Det er noko som heiter ein "demo". Det er det som er spel-ekvivalenten til prøvekøyring.

 

Kay

Lenke til kommentar
Noen har sikkert sagt dette før, men det skader vel ikke om jeg kommer med det igjen.

 

        Prodesentene burde gjort det til litt mer stas å ha ett kjøpt produkt. De kunne ha lagt med musematter, plaketer osv i produktene sine, som kanskje hadde gjort at flere ville kjøpt dem. Dessuten så kunne de laget noen rabatter elns. Dvs kort som man kunne bruke og samle opp til å få ett annet spill litt billigere. no lignende som ta 3 betal for 2, men i en mye mildere utgave... 

 

Håper det var noen som skjønte noe av det jeg prøvde å få frem  :p

5137647[/snapback]

 

Jaudå, sikkert ikkje dumt å bruke litt gulrot, og ikkje berre pisk. Særleg med tanke på at piska har det med å treffe ærlege forbrukarar i større grad enn piratane. Kjekt å få med i det minste ein trykt manual og ein plakat når ein kjøper eit spel.

 

Kay

Lenke til kommentar
Man kjøper heller ikke en bil før man har prøvekjørt den!

 

Try before buy!

 

..men, HVIS du bruker den; Kjøp!

5139019[/snapback]

Og korleis gjer ein det når ein prøvekøyrer ein bil? Ein snakkar med forhandlaren og får nøklane. Ein valsar ikkje berre inn i butikken, juksekoplar tenninga og køyrer av garde. Det er noko som heiter ein "demo". Det er det som er spel-ekvivalenten til prøvekøyring.

 

Kay

5139516[/snapback]

 

 

Man prøver det FULLE produktet før man kjøper.. Altså hele spillet! ..har ingenting med å tjuvkoble å gjøre..

 

Og, det er av og til også veldig stor forskjell på en Demo og Fullversjonen..

 

..på en annen side; Hvis piratkopiering hjelper til at man kjøper spillet orginalt, hvem har det da skadet?

 

I innlegget mitt så sa jeg også at du også må "gjøre ditt til de som fortjener det"; Med det mente jeg at hvis man da liker spillet, og ønsker å benytte seg av det i en slik skala at det overskrider "prøving", så bør du også kjøpe det..

 

 

Men.. Det er også spill som man synes er litt vittig til tidsfordriv, men som man aldri hadde kjøpt uansett.. Så heller ikke her vil noen tape penger på piratkopieringen..

 

 

Men igjen; Spiller du spillet "ordentlig"; Kjøp det! ..

Lenke til kommentar
Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

 

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

 

:hmm:

5083312[/snapback]

 

Det synes ikke jeg . Spillene har virkelig dabbet av i kvalitet og utviklerne gir oss det samme gamle om og om igjen . Derfor er det vel litt smart å faktisk laste ned og teste det ut før man kjøper det.

 

Jeg gjorde ikke det med Quake 4 og guuuuud som jeg angrer meg. SP og MP suger like mye ... 500 kroner rett ut vinduet.

5084631[/snapback]

 

Jeg er helt enig med tråstarter :yes:

Jeg kjøper bare spill jeg tror/vet er gode etter å ha lest anmeldelser (på gamer.no) og hørt hva folk sier, spesielt her på forumet. Slik får bare de produsentene jeg mener fortjener penger, pengene mine.

 

Ps: spill jeg angrer på: NFSU, True Crime, Sonic Heroes, burnout, hittman2 (men det var billig versjon) gjelder pc, xbox, ps2, ds. Det er 5 spill av 101.

Lenke til kommentar
Noen har sikkert sagt dette før, men det skader vel ikke om jeg kommer med det igjen.

 

        Prodesentene burde gjort det til litt mer stas å ha ett kjøpt produkt. De kunne ha lagt med musematter, plaketer osv i produktene sine, som kanskje hadde gjort at flere ville kjøpt dem. Dessuten så kunne de laget noen rabatter elns. Dvs kort som man kunne bruke og samle opp til å få ett annet spill litt billigere. no lignende som ta 3 betal for 2, men i en mye mildere utgave... 

 

Håper det var noen som skjønte noe av det jeg prøvde å få frem  :p

5137647[/snapback]

 

Jaudå, sikkert ikkje dumt å bruke litt gulrot, og ikkje berre pisk. Særleg med tanke på at piska har det med å treffe ærlege forbrukarar i større grad enn piratane. Kjekt å få med i det minste ein trykt manual og ein plakat når ein kjøper eit spel.

 

Kay

5139546[/snapback]

Men man får jo limited edition av mange spill, om jeg har kjøpt spill det følger med plakat, kart, og pistol.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen, i likhet med alle andre om piratkopiering her på Gamer, degenererer ned i en ordkrig mellom oppegående folk som kommer med gode argumenter, og en gjeng suppehuer som kommer farende med i beste fall logisk usammenhengende usagn, dårlige argumenter og urovekkende moral.

 

Bli voksen.

5139947[/snapback]

 

Du trenger ikke å vere med på diskusjonen om du ikke vil.

Synes ikke det er noe barnslig med å diskutere, det er jo det forumet er til for.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen, i likhet med alle andre om piratkopiering her på Gamer, degenererer ned i en ordkrig mellom oppegående folk som kommer med gode argumenter, og en gjeng suppehuer som kommer farende med i beste fall logisk usammenhengende usagn, dårlige argumenter og urovekkende moral.

 

Bli voksen.

5139947[/snapback]

 

 

Hvem siktet du til?`

 

..på hvilken side står de "oppegående", og hvilken side står "suppehuene"?

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen, i likhet med alle andre om piratkopiering her på Gamer, degenererer ned i en ordkrig mellom oppegående folk som kommer med gode argumenter, og en gjeng suppehuer som kommer farende med i beste fall logisk usammenhengende usagn, dårlige argumenter og urovekkende moral.

 

Bli voksen.

5139947[/snapback]

 

 

Hvem siktet du til?`

 

..på hvilken side står de "oppegående", og hvilken side står "suppehuene"?

5140079[/snapback]

Hehe, bra spørsmål.

Noe sier meg også at "bli voksen" ble fryktelig fryktelig malplassert på slutten av cetrams innlegg.

Lenke til kommentar
Man prøver det FULLE produktet før man kjøper.. Altså hele spillet! ..har ingenting med å tjuvkoble å gjøre..

Det var ein metafor. Poenget mitt var at i det eine tilfellet, prøvekøyring, har du fått lov av dei som eig bilen, i det andre tilfellet har du berre teke deg til rette.

 

Men.. Det er også spill som man synes er litt vittig til tidsfordriv, men som man aldri hadde kjøpt uansett.. Så heller ikke her vil noen tape penger på piratkopieringen..

5139737[/snapback]

Det blir fort veldig hypotetisk når ein skal vurdere om ein "aldri hadde kjøpt det uansett". Kva om det faktisk ikkje gjekk an å piratkopiere, hadde du kjøpt fleire spel då? Uansett handlar det ikkje berre om pengar, men òg om respekt for utviklarane, og deira rett til å bestemme over det dei har produsert.

 

Kay

Lenke til kommentar

At noen faktisk sitter å sier, at spillutgiverene ikke tjener nok penger fordi noen laster ned er skremmende. Som nevnt flere ganger før, så skjer det faktisk at folk kjøper det orginale spillet etter å ha testet ein piratversjon, noe som dei mest sannsynlig ikke hadde gjort ellers. Etter som dei aller fleste spillene som blir gitt ut nå støtter multiplayer og blir følgt godt opp med patcher osv, lønner det seg ofte å kjøpe orginale spill, noe som mange gjør om dei likte spillet. :)

Lenke til kommentar
At noen faktisk sitter å sier, at spillutgiverene ikke tjener nok penger fordi noen laster ned er skremmende.

5141411[/snapback]

Javel, kven seier det då? Spelutgivarane tener nok pengar. Pengane kjem frå folk som kjøper spela. Vi betalar heile kostnaden, på vegne av alle som ikkje gidd å betale. Det at dei som lagar spel tener nok, betyr ikkje at piratkopiering er ok. Dersom eg bestiller ein handverkar for å gjere noko, som deretter vinn i førstepremien lotto, kan eg ikkje nekte å betale rekninga fordi "han har jo nok pengar". Om Color Line går med kjempeoverskot eit år, må du fortsatt betale om du skal reise med båtane deira, sjølv om du meiner dei klarar seg bra. Du kan ikkje ta ting på Rema utan å betale berre fordi Reitan er styrtrik.

 

Dersom ein vil ha noko som kostar pengar, skal ein betale for det, ikkje stjele det.

 

Som nevnt flere ganger før, så skjer det faktisk at folk kjøper det orginale spillet etter å ha testet ein piratversjon, noe som dei mest sannsynlig ikke hadde gjort ellers.

Og dermed er det ok å piratkopiere? Greit nok, dersom det ikkje finst ein demoversjon, og ein lastar ned noko for ei kort prøvetid (la oss seie ein times tid), før ein slettar det, ser eg ikkje det store problemet. Men eg trur dessverre det ikkje er derfor dei fleste lastar ned spel frå nettet. Ein lastar ned spela for å ha dei. Og kanskje kjøper ein nokre av dei etterpå. Men det er ei dårleg unnskyldning for dei 10 spela du ikkje betalte for, men likevel beholdt.

 

Kay

Lenke til kommentar

Nå har det vel seg sånn at det har blitt så veldig lett å laste ned fra nett også da...

Jeg vil si at "alle" som som har litt peiling på detta med spill og mp3 veit åssen de skal få ned en låt fra det store nett.

Det er jo ikke lovlig men alle gjør det, så hvorfor det? nei si det... Tror ikke myndighetene har vært strenge nok på dette området, jeg syns det er bra at i det siste så har man hørt om at det har kommet ut endel bøter til folk som har drivet med dette.

Men håper for all del at det bare er starten og at det vil komme mye større bøter framover, men jeg personlig tror at man aldri vil få bukt med dette problemet fordi det alltid sitter noen glupe hjerner der ute som vil ødlegge det andre har brukt tid og resurser på....

Det er sånn sammfunnet har blitt nå til dags...

Lenke til kommentar
Hvem siktet du til?`

..på hvilken side står de "oppegående", og hvilken side står "suppehuene"?

5140079[/snapback]

 

Var kanskje litt kjapp der da jeg inn innleggene, så jeg hadde to separate poenger. La meg sette ting litt klarere.

 

Veldig mange argumentene, spesielt de som kommer fra pro-piratkopieringsfolkene, er svært barnslige og bærer preg av dårlige argumenter, ikke logiske sammenhenger og generellt dårlig diskusjon. Det er ikke slik at *alle* på den siden er suppehuer, mens alle som er imot piratkopiering ikke faller i disse fellene, men det er en sterk overvekt av saklig og grundig argumentasjon på siden av folk som er imot piratkopiering, og det er viss overvekt blant pro-pirat folket som kanskje burde ta 101:Argumentasjon før de ble sluppet løs her. Det er dette jeg mener med å "bli voksen". Det har ingentig med alder å gjøre, det går utelukkende på å tenke gjennom det man skriver..

 

Det også gøy å diskutere, men det blir litt håpløst når folk som kommer med gode argumenter blir møtt med en fingre-i-ørene hodlning, og folk som står steilt på sine argumenter og holdninger som i beste fall er bygget på sviktende etiske og moralske prinsipper.

 

Nå er det riktignok endel her inne blant pro-pirat folkene som faktisk klarer å gi gode argumenter for sin side, men de er desverre i mindretall.

Lenke til kommentar
Hvem siktet du til?`

..på hvilken side står de "oppegående", og hvilken side står "suppehuene"?

5140079[/snapback]

 

Det også gøy å diskutere, men det blir litt håpløst når folk som kommer med gode argumenter blir møtt med en fingre-i-ørene hodlning, og folk som står steilt på sine argumenter og holdninger som i beste fall er bygget på sviktende etiske og moralske prinsipper.

5142431[/snapback]

 

Hvist jeg kommer med gode argumenter (tror jeg gjør det :hmm: ) og noen stapper fingrene i ørene og ikke kommer med noen gode mot argumenter så driter jeg i dem og bare forholder meg til de som kan diskutere. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg må bare skyte inn angående det bil eksempelet som ble dratt inn her. Hvordan kan dere sammenligne prøvekjøring med å prøve ut programmer? At man tjuvkobler og stikker av med bilen er jo greit, det stemmer hvertfall. Når man er hos bilforhandler og prøvekjører får man hvertfall se det fulle potensialet til bilen. For å si det enkelt, hadde utviklere vært villige til å gjøre som WoW, SketchUp eller andre mmorpg ved å gi en tidsfrist av hvordan spillet i sitt fulle potensialet ser ut med bugs og hele pakka, tror jeg man i veldig stor grad hadde sluppet dette.

 

KayAU, først av alt, å si at spillutviklere i økonomisk er helt og totalt belaget på hvor mange som kjøper produktet er nok ikke så veldig riktig. Alle spillselskaper har hatt flopper, men det betyr ikke at alle spillutviklere får sparken fordè (og nei jeg vet at det ikke var direkte det du sa, men du hinter ganske godt i den retninga :roll: ).

For det andre tror nok veldig mange laster ned fordi de er usikre på produktet (meg selv inkl.). Er det visse mennesker som elsker å svi av penger i hytt og pine på programmer de ikke ikke vet med sikkerhet holder mål, så vær så god. Som jeg skrev noen linjer opp, SketchUp f.eks er et veldig fint eksempel på hvordan man kan gjøre det, ved å gi ut programmet og at man kjøper lisensen.

 

Cetram, for å si det slik så kan innleggene virke barnslige, men man må fortsatt ta de i betraktning, fordi dette tross alt er et forum. :roll:

 

Og til slutt, om dere virkelig ikke gidder å diskutere her lenger så syns jeg egentlig litt synd på dere. Prøver å holde meg saklig så lenge jeg har diskutert (og må innrømme til tider er det vanskelig :p ), men å gi meg kunne jeg ikke finne på. Istedenfor å komme med gode gamle staute argumenter som cetram påpeker så godt, prøv heller å vise hvorfor dere ikke gjør det. Og da gjerne ikke med moralsk grunnlag, selskapene lider tap-argumenter (fordi de har vi allerede hørt). Ingen er helt plettfrie så om dere også hadde innrømmet at dere ikke alltid har rent mel i posen hadde jo det også vært ærlig gjort. håper jeg ikke virker som en av de virkelig sære her...... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...