Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

jeg  vile  bare  poengtere  at  hvis ma kjøper  et  spil ma har  lyst på så kan de komme til å koste  mere  en man først  tror bare  fordi utsyret er lit  for  dårlig.

5125441[/snapback]

 

Da er det ene og alene din feil, siden du ikke har brydd deg med å sjekke systemkrav på boksen, eller lest om det online. Informasjon er ikke akkurat noe en trenger rasjonsmerker for i disse dager..

 

hvor  ender  denne antikopierigen  henn ?

det var en stud  at  cden man kjøpte ikke kunne  spilles i bilen bare fordi den hade kopibeskytelse.

 

5125441[/snapback]

 

Og hvorfor tror du at kopibeskyttelsen var der i det hele tatt? Jo, nettop fordi de vil unngå at folk STJELER innholdet. Så det er piratkopieringen som er synderen også i dette tilfellet. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt at de leverer et produkt som ikke virker på noen cdspillere, men uten pirater hadde de ikke trengt å prøve ut slik teknologi.

 

hvis jeg  kjøper et  spill en gang og  ødeleger platen ved et uhell -platen som jeg ikke har  fått kopiert fordi den er  kopiebekytet .

 

hvodan kan jeg  da  legge inn dette spillet etter at windows  har kreset ?

kjøpe  ny platet  his det  finnes ?

5125441[/snapback]

 

 

Om du har betalt for spillet en gang, så har du betalt for spillet. Jeg mener da at du er i din fulle rett til å laste det ned og installere med cdkeyen du har fra før. Og mange utgivere lar deg sende inn ødelagte disker, og du får en ny en, med kun porto som utgift.

 

husker  der  mp3 loven som hldigvis ikke ble endre  denne gangen ?

man risikerer i fremtiden at  man ikke kan ta opp et  pgram fra  tven  som man skal se på senere

 

hvor  endrer dette ?

5125441[/snapback]

 

 

Mange av de som lager lover har ikke god nok kunnskap til å kunne lage lover. Slik er det bare. Lobbyvirksomhet fra visse aktører kan også lede folk med makt i feil retning. Heldigvis er den opplyste delen av befolkningen raskt på pletten å si ifra når ting går helt over styr. Det er viktig at vi er på vakt.

 

Det vi trenger er et helt nytt sett med lover bygd fra grunnen av, som omgår de nye problemstillinger rundt det digitale markedet. Ikke dagens lover som baserer seg på utdaterte eksempler og i stor grad urelevante lover. Om vi får et lovverk som omhandler piratkopiering av spill på en måte som faktisk maker sense, så tror jeg det blir mye lettere å slå ned på piratkopiering. Gråsoner må viskes bort, og holdningnen til ola nordmann må forandres på.

Endret av slash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å unngå det altfor oppbrukte argumentet om at du ikke stjeler noe fysisk, kan du ta en titt på det jeg skrev tidligere.

Ja, selvfølgelig om det er etisk riktig er en helt annen sak. Personlig mener jeg at i utgangspunktet det ikke etisk riktig å bryte med andres ønsker og vilje. Dersom man kopierer uten eiers samtykke vil i utgangspunktet dette ikke det være etisk riktig. Det jeg først og fremst protesterte på var :

1. At enkelte blander sammen begreper som "ulovlig kopiering" og "stjeling" Dette er ulike begreper som faller under hvert sitt lovverk.

2. Enkelte hevder at ulovlig kopiering uforbeholdent fører til et tap hos eier av originalen.

Jau, faktisk so har ein teke ein (ulovleg) kopi.

Dette blir tøysete. Man kan like gjerne bruke begrepet "lage en kopi". At man bruker et begrep som å "ta en kopi" sier ingenting om dette er stjeling/umoralsk/ulovlig etc.

Legg forøvrig merke til korleis eg nettop stjal noko frå ein annan forumbrukar utan at ein fysisk gjenstand vart fjerna...

Jo man kan bruke "stjele" om mange "ikke fysiske" ting(spillet stjal fritiden min!) og ulovlig kopiering og stjeling har selvfølgelig mange klare paralleller. Men som jeg nevnte, det er forskjellige begreper i henhold til lovverk og dersom vi skal holde en objektiv diskusjon er det viktig at man ikke blander sammen begrepene. Subjektivt sett kan man selvsagt bruke hvilket som helst begrep på ting slik man oppfatter dem, men det kan veldig fort føre til at saklighten i en diskusjon sklir ut.

Lenke til kommentar

Når du laster ned et produkt som f.eks spill så ser jeg på det som et tyveri. Du tar noe som du ikke betaler for, selv om det koster i butikken.

 

Du ville ikke tatt et spill i en butikk, og ikke betalt for det. Hadde du gjort det hadde det vært tyveri.

 

Å stjele kommer i mange formater, og jeg ser på nedlasting av spill som et tyveri. Mange mennesker har jobbe iherdig med spillet for å få det ut til kundene, er jo bare rett og rimelig at du betaler litt for det. De skal jo ha til salt på borde de å.

 

Men å si at kopier du selv lager er tyveri, det er å gå for langt. Tenker på en eller annen dott som jeg leste om i VG da MP3 loven raste som værst rundt om i landet. Når du har kjøp noe digitalt, som spill, CD, DVD, så annser jeg det bare som rett og rimelig at du får lage kopier av dette, dog ikke gir det bort eller selger det videre. Du har jo kjøpt produkte, og du tjener jo ingen ting på å kopiere det til eget bruk.

 

At kopi beskyttelse kanskje har gått litt for langt, det kan jo så være. Men prøv heller å se på det fra en spill designers øyner. Ingen ting kommer gratis, alt koster. Fra ansatte til utstyr. Og en som laster ned spillet isteden for å kjøpe det stjeler noe, IMO. Kan jo ikke forvente at noe kommer gratis i dag.

 

Skulle bare ønsket at myndighetene brukte tid og penger på å ta de store fiskene i akvariet, og ikke små synderne som kanskje laster ned et og annet spill. Mye enklere å stoppe det om du røsker planten opp med rota. Da er det større sjangse for at du får med deg alt sammen.

 

Og til slutt, de som måtte annse det som en demo. En demo kommer ikke i full versjon uten forpliktelser. Demoer finner du overalt på nette.

Lenke til kommentar
Jau, faktisk so har ein teke ein (ulovleg) kopi.

Dette blir tøysete. Man kan like gjerne bruke begrepet "lage en kopi". At man bruker et begrep som å "ta en kopi" sier ingenting om dette er stjeling/umoralsk/ulovlig etc.

5127581[/snapback]

:) Greit nok. Men eg meiner faktisk at å piratkopiere er å ta (anskaffe) noko. Du ender opp med å ha noko som kostar pengar, utan å ha betalt for det. Derfor synest eg òg det er riktig å kalle det ei form for tjuveri, sjølv om det ikkje er den meir klassiske typen der ein fjernar fysiske gjenstandar frå eigar.

 

Kay

Lenke til kommentar
Men å si at kopier du selv lager er tyveri, det er å gå for langt. Tenker på en eller annen dott som jeg leste om i VG da MP3 loven raste som værst rundt om i landet. Når du har kjøp noe digitalt, som spill, CD, DVD, så annser jeg det bare som rett og rimelig at du får lage kopier av dette, dog ikke gir det bort eller selger det videre. Du har jo kjøpt produkte, og du tjener jo ingen ting på å kopiere det til eget bruk.

5127708[/snapback]

Heil einig. Å ta ein backup for sin eigen del, for å unngå at mediet produktet blir levert på blir slitt ut, burde vere heilt greit. Det burde ikkje vere begrensningar på slikt, og heller ikkje på kva avspelarar ein kan bruke for t.d. musikk ein har kjøpt.

 

 

At kopi beskyttelse kanskje har gått litt for langt, det kan jo så være.

Det dumme med kopibeskyttelsar er at dei ofte rammar ærlege forbrukarar i mykje større grad enn piratane. Trur der er fleire tiltak bransjen bør revurdere med tanke på kor effektivt dei hindrar piratkopiering vs. kor mykje dei irriterar dei av oss som betalar for oss.

 

Kay

Lenke til kommentar

Det finnes flere grader av piratvirksomhet.

 

1. Den som laster ned spill til eget bruk

2. Den som laster ned spill til eget bruk, eller kjøper spill for så å kopiere disse og som legger dette ut til fri nedlasting.

3. Den som laster ned spill/kopierer kjøpte kopier, og selger disse.

 

Først må myndighetene konsentrere seg om nummer tre. dette er den absolutt værste formen for piratvirksomhet. Heldigvis er ikke dette særlig utbredt i norge.

 

Så må de konsentrere seg om nummer to. Når en får bukt med disse, vil nummer en forsvinne av seg selv til slutt.

 

Det må selvfølgelig store forandringer til i systemet før en skal klare å få bukt med noen av disse...

 

 

Jeg mener at det er viktig å ikke slå ned på de som lager nocd cracker eller programmer til å lage/bruke cd-images. Selv om disse kan bli brukt til piratkopiering så er det fremdeles verktøy som lar ærlige kjøpere bruke spillet på den måten de selv vil, noe jeg mener en har full rett på.

Lenke til kommentar

jeg ser at det har sniket seg noen skrivefeil i mine tidligere innleg . Dette beklager jeg .skal prøve å rette det opp

 

hvis man har kjøpt et spill så skal man ha rett til å ta en bakup ( kopi) av platen(e).

blir det feil med platen uten at man har mistet den i gulvet el.l så skal man ikke engang betale porto for ny platet -på samme måte som om noe harware ryker og man må sende det til nettbutikken til kontrol og bytting .

 

hvorfor kan ikke produsentene av spill, filmer og musikk høre på oss forbrukerere ?

bare fordi de er så redd for piratkopiering så lager de problemere ( i mere elle mindre grad ) for oss som kjøper dette spilet eller dene musikken.

Lenke til kommentar
Det finnes flere grader av piratvirksomhet.

 

1. Den som laster ned spill til eget bruk

2. Den som laster ned spill til eget bruk, eller kjøper spill for så å kopiere disse og som legger dette ut til fri nedlasting.

3. Den som laster ned spill/kopierer kjøpte kopier, og selger disse.

 

Først må myndighetene konsentrere seg om nummer tre. dette er den absolutt værste formen for piratvirksomhet. Heldigvis er ikke dette særlig utbredt i norge.

 

Så må de konsentrere seg om nummer to. Når en får bukt med disse, vil nummer en forsvinne av seg selv til slutt.

 

Det må selvfølgelig store forandringer til i systemet før en skal klare å få bukt med noen av disse...

 

 

Jeg mener at det er viktig å ikke slå ned på de som lager nocd cracker eller programmer til å lage/bruke cd-images. Selv om disse kan bli brukt til piratkopiering så er det fremdeles verktøy som lar ærlige kjøpere bruke spillet på den måten de selv vil, noe jeg mener en har full rett på.

5128067[/snapback]

 

Hvordan skal man straffe dem da? Økonomisk? Eller med fengsel?

 

Synes det blir rart å gi noen som har cracket noen spill og lagt dem ut på nett fengsels straff slik at de må sone med voldtektsmenn og konemishandlere.

 

Ser på dette som en mer "ren" kriminalitet som f.eks. pengevasking eller underskudd av ett firma.

Lenke til kommentar

At PoWerFeeD:

 

Faltisk ville jeg tro at bøter er en fin måte å få bukt på dem som kopierer spill og selger dem. Da vil det jo det tilslutt ikke lønne seg å gjøre dette mer. Dessuten vil jo ikke akkurat en merknad på rullebladet se særlig pent ut hos eventuelle arbeidsgivere. Dette vil kanskje få dem til å innse at det de gjør ikke er lov i henhold til lover i de fleste land.

 

Fengselstraffer er vel litt i meste laget. Slik jeg ser det er grunnen til at noen soner straff i fengsel, at dersom de hadde gått rundt på gaten kunne de skadet noen. Så vidt meg er kjent er ikke dette fullt så utbredt blant storpirater (Av data/musikk-typen). Så fengselstraff blir i mine øyne litt bortkastet.

Lenke til kommentar

Tjener eller ikke tjener.

 

Hva om en ungdom lastet ned 3dsmax 5 for noen år siden, og nå så har han blitt proff på det, fordi han fikk testet det mer enn 30 dager. Og lært seg det skikkelig.

 

Feks han nå driver et firma som kjøper siste versjon når den er ute og slikt. Det taper de jo ikke på.

 

Men for spill så er det jo en anen sak mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg mener at programvare som 3dstudio max eller photoshop er en helt annen diskusjon. Det er fremdeles like ulovlig, men som du sier, det lærer opp fremditige legitime brukere av programvaren, og vil i siste omgang tjene de som lager programvaren. Her er det ikke snakk om underholdning, men utdanning. Mange av de som lager sånne program har innsett nettop dette, og tilbyr gratisutgaver av programmene med tilnærmet full funksjonalitet, såkalte personal learning editions.

Lenke til kommentar

en person som har lyst til å lere seg et profesonelt progream ( 3d tegning og bilder til spill eller lage spill ) må jo enten vere milionær , bli sponset elelr håpe på at det finnes en bligutgave.

 

så kan man begynne å tjene penger på det man lager med dette programmet.

 

et program som DElphi 7.0 pe (programering ) har jeg forståt slik at men ikke har lov til ta betealing for tingene man lager - hvem kan kontrolere dette?

 

De fleste bilig utgavene av pro-programmer mangler en del i forhold til pro utgaven og har i tillegg en del begrensninger i hva men har lov til å gjøre.

Lenke til kommentar

jeg laster ned en del musikk og noen spill og filmer, og episoder av diverse, som det ikke nytter å følge med på her til lands.. (TVN begynte å sende ungkars kvinnen 2 midt i slutten av S4 av smallville feks) men hvis jeg liker cden\spillet og spiller det \ hører på det mye så kjøper jeg det... for filmer gjelder samme greia selv om jeg ikke kjøper filmer så ofte. men det blir litt dumt når bransjen klager på at nå er det 100 millioner som har lasta ned den og den cden \ spillet \ filmen , når veldig få av dem faktisk hadde kjøpt det om det ikke hadde vært tilgjengelig for nedlasting.. sånn er det hvertfall for meg.

Lenke til kommentar

Helt enig med 2mass, hadde jeg kjøpt alle spillene jeg har lastet ned, så hadde jeg angret på endel.

Mange ganger en demo er missvisende. For meg er det try before you buy. Er det et spill jeg liker kjøper jeg det, liker jeg det ikke, sletter jeg det. Stjeler ikke cd-keys for online-bruk

Syntes det er greit, men å selge piratvare er fy fy. Er det noen som skal ha penga er det de som lager det.

 

Største grunnen til at folk laster ned er enten fordi de ikke har penger til spill/film/musikk eller fordi de vil teste ut hva dem får før de kjøper det.

De som laster ned for å selge, ser jeg ingen grunn til at ikke blir tatt.

Piratkopiering ødelegger nok litt for markedet, men ikke så mye som folk tror.

Lenke til kommentar

Noen har sikkert sagt dette før, men det skader vel ikke om jeg kommer med det igjen.

 

Prodesentene burde gjort det til litt mer stas å ha ett kjøpt produkt. De kunne ha lagt med musematter, plaketer osv i produktene sine, som kanskje hadde gjort at flere ville kjøpt dem. Dessuten så kunne de laget noen rabatter elns. Dvs kort som man kunne bruke og samle opp til å få ett annet spill litt billigere. no lignende som ta 3 betal for 2, men i en mye mildere utgave...

 

Håper det var noen som skjønte noe av det jeg prøvde å få frem :p

Endret av RegRot
Lenke til kommentar
Så noen her som sammenlikner piratkopiering med stjeling av fysiske gjenstander.

 

Herregud.. Kunne man gått i en butikk, og "duplikert"/fordoblet en sjokolade og spist den? Så hvorfor ikkje?

 

Du stjeler ikkje en verdi når man piratkopierer. Du tar ikkje noe fast eller fysisk fra noen andre.

 

Du henter en binærkode, så når jeg ser reklamer som sier at piratkopiering er som å stjele en bil blir det å gå for langt.

 

Det blir det samme som å si at å drepe ett dyr er akkuat det samme som å ta ett menneskeliv.

5112405[/snapback]

 

Jeg var veldig enig med deg, helt til du kom med det siste punktet ditt... For der ser ikke jeg forskjellen.. Men, det får bli en annen diskusjon..

 

 

 

Jeg piratkopierer! Og, jeg har ingen betenkeligheter med det!

 

Hvorfor?

 

Fordi jeg kjøper såpass mye av spill og film og musikk ellers.. Spillene som jeg ikke kjøper (men har lastet ned), spiller jeg ikke allikevel.. Laster vel mest ned pga "gammel vane", og fordi jeg liker det litt..

 

Musikk laster jeg aldri ned lenger.. Det VIL jeg ha orginalt.

 

Etter at jeg har begynnt å tjene egne penger, så har jeg kjøpt så mye film og spill og musikk at det nesten er kriminelt.. (I forhold til mitt budsjett vs. bruk)..

 

Spill som jeg har lastet ned og ikke har kjøpt, har jeg heller aldri kommet til å kjøpt. Så derfor taper heller ingen på min kopiering.. Men, kanskje snarere tjener!?!? .. Hvorfor?

 

For; Kanskje spillet virket litt interessant, men kanskje ikke interessant nok til at jeg orket å bry meg noe særlig, da det er "flere spill der ute".. Kanskje senere, hvis det kommer en 2'er av spillet, og den har fått en del forbedringer; Kanskje jeg da husker tittelen og ser nærmere på saken, og DA kjøper den?!

 

Kanskje diverse spill må man få litt interresse for, før man liker.. Spesielle sjangere..

 

F.eks.. jeg liker overholde ikke sportsspill! Men, jeg har allikevel lastet ned en del sportsspill! Per i dag vil jeg ALDRI ha gitt en eneste krone for å få et spilt spill... Men, setter jeg meg ned og spiller noen av disse spillene, så kanskje jeg begynner å finne sportsspill veldig OK!? Kanskje at jeg da kjøper FIFA 07, når det kommer!? Fordi at jeg fikk interresse av dem ved å prøve dem litt.. Noe jeg aldri har fått hvis jeg skulle ha kjøpt dem orginalt, for det har jeg aldri kommet til å gjort!

 

..men.. det er ikke å komme unna at mange spill overhodet ikke fortjener å bli kjøpt! Da det er "spy ut" -produkter, for å tjene penger! Det finnes en haug av disse..

 

..men, det finnes også de som fortjener hver en eneste kroner..

 

 

Men, selve piratkopieringen har jeg ikke i mot, så lenge du gjør ditt til de som fortjener det..

Lenke til kommentar

Har veldig lite til overs for den haldninga om at ein kan laste ned det ein vil, og so betale for det ein synest fortener det, eller det ein har råd til. Det baserar seg på ein grunntanke om at ein har ein slags rett til å bruke spela utan vidare, noko eg meiner er fullstendig feil. Det er dei som har laga spelet som eig det. Vi andre kjøper retten til å bruke det. VI kan ikkje bestemme at spel skal ha ei gratis prøveordning. Om du meiner at utviklaren kan tene på det på andre måtar er knekkande likegyldig, det er rett og slett ikkje du som bestemmer over ting som tilhøyrer andre.

 

Kay

Lenke til kommentar

AKkurat det der kan jo diskuteres i det uendelige da. Er jo ikke akkurat som alle spill og programutviklere gir ut klokkereine spill, og det er mer enn nok firmaer som ikke gidder følge opp feil på produktet sitt. Syns veldig mange her glorifiserer spillindustrien med "stakkar folk blir stjelt fra..". Er en synd og skam å stjele, er helt enig i det, men man må alltid se ting i kontekst ikke sant. Skal ikke si at om det ikke hadde vært for piratkopiering så hadde alt vært dyrere, men tenk over hvertfall.

 

Forøvrig er jo internett vanligdags idag, og da å kjøre no alà Valve gjorde med HL2 (som jo tok en goood stund før det ble cracka) er jo ikke dumt. Eller lage noe slags krypteringsmotor som kan lese av og lagre uten at noen kan lese av den.. Mange måter å lage ting på, men vær så snill : "skal jo ha litt salt på bordet"?? Det hele er snakk om å lage et tilfredstillende nok produkt. Jeg mener at mange gir ut elendig software og likeledes oppfølgning, og i mine øyne får de bare som fortjent..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...