Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

id kunne lett ha gitt ut et singel-playerspill i Doom eller Quake-serien, og tjent penger på det. Men det kunne ikke vært med en splitter ny grafikkmotor.

 

id har forsåvidt vært veldig kritiske til produksjonsmåtene i bransjen, og deres utspill om at det er kopiering som skyldes at de går vekk fra PC stemmer ikke med mange av deres tidligere uttalelser om hvorfor produksjonsmåtene i bransjen er skadelige.

8302555[/snapback]

 

Men no har dei altså på grunn av piratkopiering valgt å gå der pengane ligg: konsoll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
id kunne lett ha gitt ut et singel-playerspill i Doom eller Quake-serien, og tjent penger på det. Men det kunne ikke vært med en splitter ny grafikkmotor.

 

id har forsåvidt vært veldig kritiske til produksjonsmåtene i bransjen, og deres utspill om at det er kopiering som skyldes at de går vekk fra PC stemmer ikke med mange av deres tidligere uttalelser om hvorfor produksjonsmåtene i bransjen er skadelige.

8302555[/snapback]

 

Men no har dei altså på grunn av piratkopiering valgt å gå der pengane ligg: konsoll.

8302587[/snapback]

Jeg er bare ikke sikker på om iDs argumentasjon faktisk holder vann, eller om de går over til konsoll enkelt og greit fordi det er enklere å skifte format enn å forandre sin egen strategi.

Lenke til kommentar
Jeg er bare ikke sikker på om iDs argumentasjon faktisk holder vann, eller om de går over til konsoll enkelt og greit fordi det er enklere å skifte format enn å forandre sin egen strategi.

8302648[/snapback]

 

Viss ein skal snakke om konspirasjonsteoriar, så vil eg tru at dei kanskje hadde ein litt meir ideologisk tilnærming til problemet inntil dei såg dei utakknemlege drittungande lasta ned Doom 3 og Quake 4 millionar av gongar.

Lenke til kommentar
Jeg er bare ikke sikker på om iDs argumentasjon faktisk holder vann, eller om de går over til konsoll enkelt og greit fordi det er enklere å skifte format enn å forandre sin egen strategi.

8302648[/snapback]

 

Viss ein skal snakke om konspirasjonsteoriar, så vil eg tru at dei kanskje hadde ein litt meir ideologisk tilnærming til problemet inntil dei såg dei utakknemlege drittungande lasta ned Doom 3 og Quake 4 millionar av gongar.

8302717[/snapback]

Konspirasjonsteori?

 

Å være kritisk til selskaper sine egne uttalelser om hvorfor de gjør som de gjør, er ikke konspirasjonsteori. Det er sunn fornuft.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Å være kritisk til selskaper sine egne uttalelser om hvorfor de gjør som de gjør, er ikke konspirasjonsteori. Det er sunn fornuft.

8302822[/snapback]

 

Uansett holder nok kva du måtte meine at Id egentleg meiner mest vatn inni ditt eige hovud enn noko som helst anna.

8302886[/snapback]

Jeg mener ikke at iD mener noe som helst annet enn det de sier. Jeg betviler kun argumentasjonen, ikke ærligheten bak meningene.

Lenke til kommentar
Hehe. Nøyaktig samme type argumentasjon som pianistene kom med da pianorullene kom :lol:

8301517[/snapback]

Ikke så flink til å forstå argumenter, Pricks?

Neida. Du bruker skremselsargumentet "dette er døden for musikk", noe man har brukt i alle år, men musikk blir bare større og større.

 

Hvor mange får pianister hjem til seg for å spille musikk i dag?

Hvorfor skulle jeg ønske det? Det er mye enklere og billigere å spille av en MP3-fil.

8302269[/snapback]

Er dette en slags spøk? Leser du i det hele tatt hva folk skriver, for dette er jo bare tull - du tar jo ikke opp et eneste av poengene mine.

 

Jeg har aldri sagt at piratkopiering betyr døden for musikk. Jeg sier at det vil forandre bransjen, og at hvis man piratkopierer så bør man også være klar over hvilke konsekvenser det kan få. Og ikke minst at vi ser en del av disse forandringene allerede (sterkere satsing på konsollspill kontra pc, knotete kopibeskyttelser etc).

 

Jeg har sett at du har diskutert piratkopiering i en tidligere (enorm) tråd, og tapt argumentasjonen så det suser. Jeg la også merke til at en av teknikkene dine (hvis vi kan kalle det det) er å ikke skjønne hva motparten sier. Kanskje du bør lese ting litt nøyere før du svarer?

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at iD mener noe som helst annet enn det de sier. Jeg betviler kun argumentasjonen, ikke ærligheten bak meningene.

8302965[/snapback]

 

Den argumentasjonen kjøper iallfall eg.

 

Statistikk fra det amerikanske spillbransjeorganet ESA fra 2004 viser at det i USA årlig omsettes for rundt sju milliarder dollar (43 milliarder kroner) i dataspill - men at rundt tre milliarder dollar (19 milliarder kroner) er tapt på grunn av piratkopiering av pc- og konsollspill

 

- Men det ingen nevner er at denne statistikken ikke innebærer internettbasert piratvirksomhet, og det er her de virkelig høye tallene dukker opp, kunne Todd Hollenshead fortelle under Game Developers Conference i San Francisco forrige uke.

 

 

100 prosent piratspill

 

Hollenshead er sjef for spillselskapet id Software, som har laget klassiske spillserier som «Doom» og «Quake».

 

- Scott Miller i spillfirmaet 3D Realms («Prey», «Max Payne» og «Duke Nukem Forever», journ. komm.) anslår at rundt 50 prosent av salget av pc-spill tapes hvert år på grunn av piratkopiering. ESA anslår selv at denne andelen i Vest-Europa, der det selges mange pc-spill, er på opp mot 70 prosent, fortalte Hollenshead, og legger til at det kan bli verre:

 

-Om du går til Asia, Øst-Europa, Sør-Amerika og Afrika er så og si 100 prosent av markedet piratstyrt.

 

 

Hva kan gjøres?

 

Det store spørsmålet id Software og andre spillselskaper nå stiller seg er er hva man som en pc-fokusert spillutvikler kan gjøre for å minimere problemet med piratkopiering.

 

- En mulighet er å gå utelukkende over til spill som avhenger av abonnement, men dette gjelder mer for onlinebaserte rollespill som «World of Warcraft» og ikke de mer tradisjonelle skytespillene vi lager. Vi kunne kreve at brukeren måtte koble seg på nettet og hente den siste «brikken» for å få spillet til å virke fra produsentens servere, men det er også en løsning vi ser svakheter ved, forteller Hollenshead, før han nevner en stadig mer vanlig taktikk:

 

- En siste utvei er jo å gi opp pc-markedet, og bevege seg over på konsollmarkedet der problemene med piratkopiering er mindre. Epic, for eksempel, har jo alltid vært store på pc. Men deres mestselgende spill noensinne, «Gears of War», er jo nå ute på en spillkonsoll.

 

 

- En holdningsendring må til

- Flere lager nå spill først på konsoll, for så å gi dem ut på pc et års tid senere. Om man er fan av pc, som vi er her i id Software, er det trist om vi må ty til et sånt grep - jeg tror ikke vi er der helt ennå. Men det er hovedsaklig på grunn av piratkopiering på pc at vi nå har endret fokus til multiplattform. Fra å basere alle våre spill på pc, vil det nye, uannonserte spillet vi jobber på nå utvikles samtidig til pc, Xbox 360 og PS3, sa Hollenshead, før han mer eller mindre oppsummerer det aller største problemet med piratkopiering:

 

- Det er dessverre slik at mange ikke ser på piratkopiering som et stort problem. Folk ser opp til hackere og grupper som skaffer og distribuerer spill ulovlig, i stedet for å anerkjenne at disse i stor grad skader spillsamfunnet. Her må en holdningsendring til.

 

Spillbransjen taper

Også spillbransjen er sterkt rammet av piratvirksomheten. Et firma som har merket det på kroppen, er Activision. Et av deres siste spill, «Quake 4», topper nå nedlastingslisten på The Pirate Bay med over 1,2 millioner nedlastinger.

 

- Dette påvirker naturligvis salget negativt. Dessverre vet jeg ikke hvor mye vi taper på at så mange laster ned «Quake 4». Vi hadde samme problemet med «Doom 3» i fjor - det spillet var også med på topplisten over de mest nedlastede spillene, sier PR-manager Petra Thell i Activision Sverige til Dagbladet.no.

 

Activision i Sverige jobber nå tett med den svenske bransjeforeningen for spill MDTS for å forhindre piratvirksomheten.

 

- Det vi så i fjor med «Doom 3» var at folk ikke ville vente flere uker på at spille skulle komme til Europa etter at vi slapp det i USA. Derfor sa vi til Activision i USA at «Quake 4» måtte slippes samtidig i USA og Europa, noe vi tror kan ha hjulpet litt. Men disse ferske tallene er både interessante og urovekkende, forteller Thell, og kan røpe at det har vært diskutert alternative distrubusjonsformer internt i Activision.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at iD mener noe som helst annet enn det de sier. Jeg betviler kun argumentasjonen, ikke ærligheten bak meningene.

8302965[/snapback]

 

Den argumentasjonen kjøper iallfall eg.

 

Statistikk fra det amerikanske spillbransjeorganet ESA fra 2004 viser at det i USA årlig omsettes for rundt sju milliarder dollar (43 milliarder kroner) i dataspill - men at rundt tre milliarder dollar (19 milliarder kroner) er tapt på grunn av piratkopiering av pc- og konsollspill

 

- Men det ingen nevner er at denne statistikken ikke innebærer internettbasert piratvirksomhet, og det er her de virkelig høye tallene dukker opp, kunne Todd Hollenshead fortelle under Game Developers Conference i San Francisco forrige uke.

 

 

100 prosent piratspill

 

Hollenshead er sjef for spillselskapet id Software, som har laget klassiske spillserier som «Doom» og «Quake».

 

- Scott Miller i spillfirmaet 3D Realms («Prey», «Max Payne» og «Duke Nukem Forever», journ. komm.) anslår at rundt 50 prosent av salget av pc-spill tapes hvert år på grunn av piratkopiering. ESA anslår selv at denne andelen i Vest-Europa, der det selges mange pc-spill, er på opp mot 70 prosent, fortalte Hollenshead, og legger til at det kan bli verre:

 

-Om du går til Asia, Øst-Europa, Sør-Amerika og Afrika er så og si 100 prosent av markedet piratstyrt.

 

 

Hva kan gjøres?

 

Det store spørsmålet id Software og andre spillselskaper nå stiller seg er er hva man som en pc-fokusert spillutvikler kan gjøre for å minimere problemet med piratkopiering.

 

- En mulighet er å gå utelukkende over til spill som avhenger av abonnement, men dette gjelder mer for onlinebaserte rollespill som «World of Warcraft» og ikke de mer tradisjonelle skytespillene vi lager. Vi kunne kreve at brukeren måtte koble seg på nettet og hente den siste «brikken» for å få spillet til å virke fra produsentens servere, men det er også en løsning vi ser svakheter ved, forteller Hollenshead, før han nevner en stadig mer vanlig taktikk:

 

- En siste utvei er jo å gi opp pc-markedet, og bevege seg over på konsollmarkedet der problemene med piratkopiering er mindre. Epic, for eksempel, har jo alltid vært store på pc. Men deres mestselgende spill noensinne, «Gears of War», er jo nå ute på en spillkonsoll.

 

 

- En holdningsendring må til

- Flere lager nå spill først på konsoll, for så å gi dem ut på pc et års tid senere. Om man er fan av pc, som vi er her i id Software, er det trist om vi må ty til et sånt grep - jeg tror ikke vi er der helt ennå. Men det er hovedsaklig på grunn av piratkopiering på pc at vi nå har endret fokus til multiplattform. Fra å basere alle våre spill på pc, vil det nye, uannonserte spillet vi jobber på nå utvikles samtidig til pc, Xbox 360 og PS3, sa Hollenshead, før han mer eller mindre oppsummerer det aller største problemet med piratkopiering:

 

- Det er dessverre slik at mange ikke ser på piratkopiering som et stort problem. Folk ser opp til hackere og grupper som skaffer og distribuerer spill ulovlig, i stedet for å anerkjenne at disse i stor grad skader spillsamfunnet. Her må en holdningsendring til.

 

Spillbransjen taper

Også spillbransjen er sterkt rammet av piratvirksomheten. Et firma som har merket det på kroppen, er Activision. Et av deres siste spill, «Quake 4», topper nå nedlastingslisten på The Pirate Bay med over 1,2 millioner nedlastinger.

 

- Dette påvirker naturligvis salget negativt. Dessverre vet jeg ikke hvor mye vi taper på at så mange laster ned «Quake 4». Vi hadde samme problemet med «Doom 3» i fjor - det spillet var også med på topplisten over de mest nedlastede spillene, sier PR-manager Petra Thell i Activision Sverige til Dagbladet.no.

 

Activision i Sverige jobber nå tett med den svenske bransjeforeningen for spill MDTS for å forhindre piratvirksomheten.

 

- Det vi så i fjor med «Doom 3» var at folk ikke ville vente flere uker på at spille skulle komme til Europa etter at vi slapp det i USA. Derfor sa vi til Activision i USA at «Quake 4» måtte slippes samtidig i USA og Europa, noe vi tror kan ha hjulpet litt. Men disse ferske tallene er både interessante og urovekkende, forteller Thell, og kan røpe at det har vært diskutert alternative distrubusjonsformer internt i Activision.

8304434[/snapback]

Doom 3 har solgt over 3 millioner eksemplarer, og er det mestselgende spillet til iD.

 

Hvordan i all verden kan det ha seg at iD lager en oppfølger til et av historiens bestselgende PCspill, får det til å selge fler eksemplarer, men likevel ikke synes de tjener nok penger på det?

 

Dette tilsier at det er noe galt med utviklingen av spillet, ikke at spillets salg ble ødelagt av kopiering.

 

Hvis et selskap selger mer av et produkt enn de noensinne har gjort før, men likevel taper penger på produktet, så er det på tide å reevaluere hvordan man lager produkter.

 

I tillegg, The Sims er verdens mestselgende PCspill med over 16 millioner. Og det kom ut etter at spillnedlasting ble vanlig. Hvordan i all verden kan det ha seg at verdens mestselgende PCspill kom ut etter at piratkopiering begynte å drepe bransjen?

 

Her er det digre spørsmål om hvordan bransjen lager spillene sine, men istedetfor å se innover og prøve å finne ut hva de gjør galt, så velger bransjen å skylde på kopiering. Det holder enkelt og greit ikke mål.

Lenke til kommentar
Doom 3 har solgt over 3 millioner eksemplarer, og er det mestselgende spillet til iD.

 

Hvordan i all verden kan det ha seg at iD lager en oppfølger til et av historiens bestselgende PCspill, får det til å selge fler eksemplarer, men likevel ikke synes de tjener nok penger på det?

 

Dette tilsier at det er noe galt med utviklingen av spillet, ikke at spillets salg ble ødelagt av kopiering.

 

Hvis et selskap selger mer av et produkt enn de noensinne har gjort før, men likevel taper penger på produktet, så er det på tide å reevaluere hvordan man lager produkter.

 

I tillegg, The Sims er verdens mestselgende PCspill med over 16 millioner. Og det kom ut etter at spillnedlasting ble vanlig. Hvordan i all verden kan det ha seg at verdens mestselgende PCspill kom ut etter at piratkopiering begynte å drepe bransjen?

 

Her er det digre spørsmål om hvordan bransjen lager spillene sine, men istedetfor å se innover og prøve å finne ut hva de gjør galt, så velger bransjen å skylde på kopiering. Det holder enkelt og greit ikke mål.

8304855[/snapback]

 

Kvifor dei ikkje er fornøyde med at millionar piratkopierer i staden for å kjøpe klarer du sikkert å forstå. Det er derfor dei har gjort eit tiltak ved å rette seg mot konsoll.

 

Til det andre. Dei skylder ikkje kun på piratkopiering. Dei meiner at det største problemet (altså det er fleire) PC plattformen står ovenfor er piratkopiering.

 

 

Så var det det med Sims. Andelen som piratkopierer Sims i staden for å kjøpe det er mikroskopisk. Det har noko med kundegruppene Sims rettar seg mot.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Ehm ... IBM leverer hovedsaklig hardware, og lever på å setta opp, kofigurera, og drifta store system.

Også kalt tjenester.

 

Skal dette være et argument mot det jeg skriver? :whistle:

 

Software som de lage er ikke noe de er interessert i å selge då det er skreddersydd til hardwaren.

Korrekt, IBM selger ikke programvare. De vil at programvare skal være fri og åpen, for det tjener de godt på. Derfor pumper de store penger inn i opensource-prosjekter.

 

Men jeg lure jævli på hvordan et 100millioners kroners spill skal dra inn penger på å være open source.

Si det. Hvis du finner ut det så blir du sannsynligvis avskyelig rik :)

 

Det finns folk som bruker tid på å laga open source ting, men å forventa at folk SKAL laga open source ting er vel å vær litt tullete.

Markedet utvikler seg i den retningen at ting blir mer åpent og at man ikke kan ta betalt for ting man kunne ta betalt for før. Hvordan det nye markedet skal se ut er vanskelig å si, men det kommer til å løse seg denne gangen også, akkurat som før.

 

Ett eksempel er jo MMORPG der man tar seg betalt for online-spilling. At noen kan sette opp egne servere og spille gratis er en ting, men folk flest gidder ikke å dille rundt med uoffisielle servere. Hvis det er billig nok å spille på offisielle servere så er det enkleste å bare bruke de offisielle.

 

 

 

Jeg har aldri sagt at piratkopiering betyr døden for musikk.

Du skrev:

 

"kan fort føre til at ingen lenger gidder å lage disse tingene og heller går over til noe annet"

 

Hvis INGEN gidder å lage "disse tingene", så betyr jo det at INGENTING blir produsert, altså "døden for disse tingene".

 

Jeg sier at det vil forandre bransjen

Det er jo bare positivt. Dagens bransje er pill råtten.

 

Jeg har sett at du har diskutert piratkopiering i en tidligere (enorm) tråd, og tapt argumentasjonen så det suser.

Da har du nok dessverre sett feil. Men for all del, bare fortsett med personangrepene dine du. De er bedre enn saks"argumentene" du prøver deg på uansett :lol:

Lenke til kommentar
Jeg sier at det vil forandre bransjen

Det er jo bare positivt. Dagens bransje er pill råtten.

Men da er vi enige da? Piratkopiering endrer bransjen, så da er det egentlig bare et spørsmål om på hvilken måte.

 

Jeg ser for meg noe ala følgende:

* Fokus vekk fra plattformer som gjør det enkelt å piratkopiere (dvs færre pc-spill)

* De pc-spillene som blir igjen vil stort sett være av typen abonnementstjenester

* Små utviklere vinkler seg inn på reklamebaserte tjenester i stedet for ren software

 

La oss si det ikke fantes piratkopiering, og enhver som laget software kunne regne med at de som ville ha det også betalte for det. Da tror jeg f.eks. vi hadde sett langt flere små utviklere slippe til, siden det er veldig lett og billig å slippe egenprodusert software på internett - og man kunne basere seg på inntekter fra annet enn reklame.

 

De største suksesshistoriene på internett baserer stort sett inntekten sin på reklame eller salg av annonser (google, youtube, facebook). Jeg kommer ikke på en eneste tilsvarende suksesshistorie som kun er software. F.eks. mIRC kunne vært det, men hvor mange av de som bruker mIRC betaler for seg? Her er det sikkert noe jeg har glemt, men jeg stoler på at dere vil finne det for meg :p

Lenke til kommentar
Kvifor dei ikkje er fornøyde med at millionar piratkopierer i staden for å kjøpe klarer du sikkert å forstå. Det er derfor dei har gjort eit tiltak ved å rette seg mot konsoll.

 

Til det andre. Dei skylder ikkje kun på piratkopiering. Dei meiner at det største problemet (altså det er fleire) PC plattformen står ovenfor er piratkopiering.

 

 

Så var det det med Sims. Andelen som piratkopierer Sims i staden for å kjøpe det er mikroskopisk. Det har noko med kundegruppene Sims rettar seg mot.

8305007[/snapback]

Spørsmålet er ikke hvorfor de ikke er fornøyd med at millioner piratkopierer spillet deres.

 

Spørsmålet er hvorfor de ikke er fornøyd med at de selger fler eksemplarer av et spill enn de noensinne har gjort før.

 

iD går ikke over til konsoll for å kunne fortsette å lage spill. De går over til konsoll for å kunne fortsette å lage dyrere spill. Og hvis de fortsetter å lage dyrere og dyrere spill så vil de til slutt komme til det punktet hvor de ikke kan tjene penger på spillene sine enn hvilken platformer de er på.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er ikke hvorfor de ikke er fornøyd med at millioner piratkopierer spillet deres.

 

Spørsmålet er hvorfor de ikke er fornøyd med at de selger fler eksemplarer av et spill enn de noensinne har gjort før.

 

iD går ikke over til konsoll for å kunne fortsette å lage spill. De går over til konsoll for å kunne fortsette å lage dyrere spill. Og hvis de fortsetter å lage dyrere og dyrere spill så vil de til slutt komme til det punktet hvor de ikke kan tjene penger på spillene sine enn hvilken platformer de er på.

8306251[/snapback]

 

Kva skulle alternativet vore då? At dei lagte spel på Quake 3-motoren? Du skjønner vel at det ikkje hadde gått. Målgruppa Id alltid har henvendt seg til krever den siste og beste grafikken, ellers slår du ikkje gjennom.

 

Så gløymer du at dei lager grafikkmotor som dei lisensierer ut. Her gjeldt det òg å ha den beste grafikken.

 

Kva er det du ønsker då? At spelmarkedet var open source på teknologi fra før tusenårsskiftet?

Lenke til kommentar
De største suksesshistoriene på internett baserer stort sett inntekten sin på reklame eller salg av annonser (google, youtube, facebook). Jeg kommer ikke på en eneste tilsvarende suksesshistorie som kun er software.

Du påstår at IBM, Mozilla, osv. ikke er suksesshistorier?

 

Poenget er fortsatt at disse tjener gode penger på gratis og åpen programvare. Det er ikke gratis å utvikle, men de gjør det likevel fordi de tjener på det.

Lenke til kommentar
Kva skulle alternativet vore då? At dei lagte spel på Quake 3-motoren? Du skjønner vel at det ikkje hadde gått. Målgruppa Id alltid har henvendt seg til krever den siste og beste grafikken, ellers slår du ikkje gjennom.

 

Så gløymer du at dei lager grafikkmotor som dei lisensierer ut. Her gjeldt det òg å ha den beste grafikken.

 

Kva er det du ønsker då? At spelmarkedet var open source på teknologi fra før tusenårsskiftet?

8306918[/snapback]

Det er mange alternativer. Det jeg ønsker er at de absurde lovene, lovene som skal forhindre folk å fritt distribuere produkter uten marginalkostnad, blir gjort om. Så er det opp til aktørene i de forskjellige bransjene å finne ut hvordan de skal overleve. Det finnes mange alternativer, og i spillbransjen så vil jo uansett de utviklerne med lojale fanbaser stille langt sterkere enn nye utviklere, så de hadde nok kommet opp med noen ideer hvis de hadde blitt tvunget til det gjennom mer rettferdige lover.

Lenke til kommentar
Du påstår at IBM, Mozilla, osv. ikke er suksesshistorier?

 

Poenget er fortsatt at disse tjener gode penger på gratis og åpen programvare. Det er ikke gratis å utvikle, men de gjør det likevel fordi de tjener på det.

8307064[/snapback]

Open-source prosjektene til IBM vet jeg ikke så mye om, så du får opplyse meg om det er noe som kan sammenliknes med f.eks. Google. Mozilla er såvidt jeg vet en non-profit organisasjon som blant annet lever på donasjoner, som sikkert ikke engang når google til knærne i omsetning. Og jeg regner med de pengene mozilla faktisk tjener i stor grad er basert på annonser eller tilsvarende, som faktisk støtter påstanden min.

 

Edit: etter et kjapt søk på wikipedia så ser jeg at mozilla har en for-profit gren, som tilsynelatende har google søkeboksen inkludert i browseren som hovedinntekskilde.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...