Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei. Har du høyrt om å stjele til seg eit kyss?

Dette er kun en talemåte.

 

Her var det snakk om når ein kan bruke ordet stjeling, ikkje tjuveri.

Tyveri er stjeling.

 

Utifra definesjonen tror jeg man kan kalle det å stjele når man piratkopierer.

8291911[/snapback]

Feil. Lovverket sier noe annet. Ordet "eie" er ikke brukt en eneste gang i åndsverkloven.

Lenke til kommentar
Nei. Har du høyrt om å stjele til seg eit kyss?

Dette er kun en talemåte.

 

Her var det snakk om når ein kan bruke ordet stjeling, ikkje tjuveri.

Tyveri er stjeling.

 

Utifra definesjonen tror jeg man kan kalle det å stjele når man piratkopierer.

8291911[/snapback]

Feil. Lovverket sier noe annet. Ordet "eie" er ikke brukt en eneste gang i åndsverkloven.

8293964[/snapback]

 

Problemet er at du konsekvent definerer stjeling som tjuveri, det kan du ikkje. Det er kun ein av fleire måtar ein kan definere stjeling på. Er derfor eg var "forvirra" i utgangspunktet.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Problemet er at du konsekvent definerer stjeling som tjuveri, det kan du ikkje. Det er kun ein av fleire måtar ein kan definere stjeling på. Er derfor eg var "forvirra" i utgangspunktet.

8294027[/snapback]

Uten staten har man ikke noe som heter åndsverkloven. Uten åndsverkloven er det ingenting som heter beskyttelse av åndsverk. Åndsverkloven definerer hva lovbruddet er, og det er ikke tyveri.

Lenke til kommentar
Problemet er at du konsekvent definerer stjeling som tjuveri, det kan du ikkje. Det er kun ein av fleire måtar ein kan definere stjeling på. Er derfor eg var "forvirra" i utgangspunktet.

8294027[/snapback]

Uten staten har man ikke noe som heter åndsverkloven. Uten åndsverkloven er det ingenting som heter beskyttelse av åndsverk. Åndsverkloven definerer hva lovbruddet er, og det er ikke tyveri.

8295471[/snapback]

 

Må ein ha ein stat for å kalle noko stjeling då? Nei.

Lenke til kommentar

Hvis du kysser ei dame som sier klart ifra at hun ikke vil bli kysset og blir dømt for det, blir du da dømt for tyveri?

 

Hvis du deler kopibeskyttet materiale og blir dømt for det, blir du dømt for tyveri?

 

Trenger ingen stat til å fortelle oss hva som er hva, nei. Jeg trenger ingen stat til å straffe meg for fildeling heller. Jeg synes ikke det er kriminelt.

 

Igjen - så lenge det er så forbannet lett å kopiere spill vil det fortsette. Jeg ser gjerne at de klarer å lage en sperre som ikke lar seg bryte. Hvis ikke er det ikke mitt problem.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Problemet er at ein treng nødvendigvis ikkje meine tjuveri når ein snakkar om å stjele. Ein kan godt seie at folk som piratkopierer er kjeltringpakk som stjeler, men ein kan ikkje seie at dei har begått tjuveri. Det er ein viss forskjell på korleis og når desse ordene kan bli brukt.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Igjen - så lenge det er så forbannet lett å kopiere spill vil det fortsette. Jeg ser gjerne at de klarer å lage en sperre som ikke lar seg bryte. Hvis ikke er det ikke mitt problem.

8297717[/snapback]

 

Kva så egentleg? Det er forbanna lett å bryte fartsgrensa, men det er fortsatt ulovleg.

8299278[/snapback]

 

Å bryte fartsgrensen er farlig for degselv og andre trafikkanter. Når du laster ned skader du ingen. Det er heller ikke ulovlig.

Lenke til kommentar
Igjen - så lenge det er så forbannet lett å kopiere spill vil det fortsette. Jeg ser gjerne at de klarer å lage en sperre som ikke lar seg bryte. Hvis ikke er det ikke mitt problem.

8297717[/snapback]

 

Kva så egentleg? Det er forbanna lett å bryte fartsgrensa, men det er fortsatt ulovleg.

8299278[/snapback]

 

Å bryte fartsgrensen er farlig for degselv og andre trafikkanter. Når du laster ned skader du ingen. Det er heller ikke ulovlig.

8299302[/snapback]

 

Jo, du "skader" noen i den forstand.

Lenke til kommentar
Å bryte fartsgrensen er farlig for degselv og andre trafikkanter. Når du laster ned skader du ingen. Det er heller ikke ulovlig.

8299302[/snapback]

Naiviteten når nye høyder, ser jeg. Selvfølgelig er piratkopiering skadelig - du benytter deg av noe du ikke har rett til, som andre har brukt veldig mye penger på å utvikle.

 

Når folk laster ned i stedet for å kjøpe noe de vil ha, så skader de utviklerne som ikke får pengene de har et rettmessig krav på.

 

Hvis man laster ned noe man aldri ville kjøpt uansett så er det nok ikke så veldig skadelig i seg selv (akkurat som man ikke skader noen ved å kjøre for fort så lenge man ikke kolliderer eller på annen måte forulemper andre trafikanter). Men piratkopiering som helhet gjør at utviklere og investorer vender seg mot markeder der det er større sjanse for at folk betaler for seg (f.eks. konsollspill og mmorpg).

Lenke til kommentar

Jo, du "skader" noen i den forstand.

8299339[/snapback]

 

Her er vi uenige. Jeg mener de skader seg selv ved at de ikke klarer å beskytte produktet sitt.

8299354[/snapback]

 

lol, så all kriminalitet er lovlig så lenge man ikke blir tatt for det? Voldtektsofre kan skylde seg selv? Tror du det er så vanskelig å stjele? Å rane en gammel dame? Hvorfor gjør man ikke det oftere? Hvorfor gjør ikke du det? Det handler om etikk og moral, et vanskelig og mye debatert tema i pritakopiering.

 

En del av ansvaret ligger faktisk hos forbrukeren og, ikke glem det.

Lenke til kommentar

Jo, du "skader" noen i den forstand.

8299339[/snapback]

 

Her er vi uenige. Jeg mener de skader seg selv ved at de ikke klarer å beskytte produktet sitt.

8299354[/snapback]

 

Hei dude.

 

Så hvis noen bryter seg inn og tar PC'en din er det ditt problem, som ikke har klart å beskytte huset/leiligheten/gutterommet ditt godt nok? Ikke noen sak for politiet?

 

Det er derfor vi har eiendomsrettigheter, politi og rettsvesen, gutten min, så ikke alle behøver å bruke mesteparten av tiden på å beskytte det man har, men kan bruke tid på å utvikle varer og tjenester som øker velferden

Lenke til kommentar
Å bryte fartsgrensen er farlig for degselv og andre trafikkanter. Når du laster ned skader du ingen. Det er heller ikke ulovlig.

8299302[/snapback]

 

Ein liten digresjon: Alle som meg bekjent er dømt for ulovleg fildeling her til lands, vedgjekk at dei gjorde noko kriminelt, og fekk strengare straffer enn det som er normalt når ein bryt fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Jo, du "skader" noen i den forstand.

8299339[/snapback]

 

Her er vi uenige. Jeg mener de skader seg selv ved at de ikke klarer å beskytte produktet sitt.

8299354[/snapback]

 

Hei dude.

 

Så hvis noen bryter seg inn og tar PC'en din er det ditt problem, som ikke har klart å beskytte huset/leiligheten/gutterommet ditt godt nok? Ikke noen sak for politiet?

 

Det er derfor vi har eiendomsrettigheter, politi og rettsvesen, gutten min, så ikke alle behøver å bruke mesteparten av tiden på å beskytte det man har, men kan bruke tid på å utvikle varer og tjenester som øker velferden

8299436[/snapback]

 

 

Du har lås på ytterdøren din, har du ikke? Hvis du reiser til syden i to måneder uten å ha låst døra, da har du ikke beskyttet huset ditt skikkelig. Går du da til politiet og sier at huset er blitt tømt mens det sto ulåst i to måneder mens du var borta har du en dårlig case.

 

Det blir uansett feil å sammenligne med tyveri - for nte gang! Hvis noen bryter seg inn og tar pc'en min MISTER jeg nettopp pc'en. Når jeg laster ned et spill er det ingen som mister noe. Jeg tar ingenting.

 

Tror du politiet hadde klart å få løst en eneste sak dersom ingen hadde låste dører? Latterlige eksempler dere kommer med, IGJEN og IGJEN! Og hver gang er det det samme - "hva hvis noen tok ditt og datt fra deg". BAH - denne diskusjonen går virkelig fremover!

 

Det er ikke ulovlig med piratkopiering.

 

De kan takke seg selv når ikke de klarer å lage skikkelige sperrer.

Lenke til kommentar

Jo, du "skader" noen i den forstand.

8299339[/snapback]

 

Her er vi uenige. Jeg mener de skader seg selv ved at de ikke klarer å beskytte produktet sitt.

8299354[/snapback]

 

Hei dude.

 

Så hvis noen bryter seg inn og tar PC'en din er det ditt problem, som ikke har klart å beskytte huset/leiligheten/gutterommet ditt godt nok? Ikke noen sak for politiet?

 

Det er derfor vi har eiendomsrettigheter, politi og rettsvesen, gutten min, så ikke alle behøver å bruke mesteparten av tiden på å beskytte det man har, men kan bruke tid på å utvikle varer og tjenester som øker velferden

8299436[/snapback]

 

 

Du har lås på ytterdøren din, har du ikke? Hvis du reiser til syden i to måneder uten å ha låst døra, da har du ikke beskyttet huset ditt skikkelig. Går du da til politiet og sier at huset er blitt tømt mens det sto ulåst i to måneder mens du var borta har du en dårlig case.

 

Det blir uansett feil å sammenligne med tyveri - for nte gang! Hvis noen bryter seg inn og tar pc'en min MISTER jeg nettopp pc'en. Når jeg laster ned et spill er det ingen som mister noe. Jeg tar ingenting.

 

Tror du politiet hadde klart å få løst en eneste sak dersom ingen hadde låste dører? Latterlige eksempler dere kommer med, IGJEN og IGJEN! Og hver gang er det det samme - "hva hvis noen tok ditt og datt fra deg". BAH - denne diskusjonen går virkelig fremover!

 

Det er ikke ulovlig med piratkopiering.

 

De kan takke seg selv når ikke de klarer å lage skikkelige sperrer.

8299749[/snapback]

 

Jo, det er ulovlig, folk er blitt dømt for det.

 

I bunn og grunn er det ikke snakk om lovlig/ulovlig. Folk som lager spill dedikerer mye tid og penger for å lage disse. For hva kreves for å lage et spill? Jo, folk til å lage dette. Og de dedikerer hele sin tid til dette, så det er deres arbeid. Hvordan skal disse folkene som arbeider med å lage spill få penger til å dekke regningene/kjøpe mat osv? Hvor kommer disse pengene fra? Som regel gjerne gjennom investorer som ser sin mulighet til å tjene penger. Og de får pengene fra oss forbrukere som kjøper spillet. Pengene vi bruker går videre helt ned til utviklerene som bruker dette til å overleve dagen. Hva skjer når folk slutter å kjøpe spillet? Utviklerene kan ikke fortsette å lage spill, og vi sitter igjen med disse gratis spillene på nettet som styres av reklame. Og utviklingen slutter opp, ikke noe nytt og revolusjonerende 3D spill som sprenger grenser.

 

Og tenk litt videre på hva ellers spill finansierer. Tipper du er en hardbarka overklokker som bruker 16 timer foran dataen og lever av cola og chips? De komponentene du har i dataen som du gudedryker er av slik kvalitet pga inntektene de får når de selger det, de selger så bra som de gjør i stor grad takket være spill utvikling, som krever bedre og bedre hardware. Det er flere ledd her mister.

 

Bottom line er: For at det skal fortsette å komme gode spill på markedet, at vi skal fortsatt kunne se den utviklingen i hardware som vi gjør, MÅ folk betale for det gjennom å kjøpe spill og oppgradere PC'er. Så de som piratkopierer er snyltere på oss andre som faktisk bruker litt penger på å kjøpe det vi vil ha. Om ikke annet skylder du oss iaf en takk og en litt mer ydmyk holdning...

Lenke til kommentar
Problemet er at du konsekvent definerer stjeling som tjuveri, det kan du ikkje. Det er kun ein av fleire måtar ein kan definere stjeling på. Er derfor eg var "forvirra" i utgangspunktet.

8294027[/snapback]

Uten staten har man ikke noe som heter åndsverkloven. Uten åndsverkloven er det ingenting som heter beskyttelse av åndsverk. Åndsverkloven definerer hva lovbruddet er, og det er ikke tyveri.

8295471[/snapback]

Alle lovverk er tilknyttet nasjonalstaten, ja, men med åndsverksloven(Immateriellretten, faktisk) kan man også støtte seg til Bernkonvensjonen, lovverket som alle nasjonale immateriellretter er bygget på.

 

Men, det er uansett vanskelig å definere piratkopiering som tyveri. Særlg siden det ikke er tyveri.

 

I min mening er det største tyveriet at det i det hele tatt laget en rett til å eie intellektuell eiendom. Dette stjal retten til informasjon fra folket. I ordrett betydning er lovverket faktisk retten til "Okkultisme", altså retten til skjult kunnskap.

 

Den eneste beskyttelsen kreative skapere trenger er "De ideelle rettighetene", altså retten til å bli sitert som skaper av noe, og retten til å beskytte sitt gode navn og virke mot utnytting. Disse rettighetene er beskyttet utenom selve åndsverksloven.

 

Ett av de morsomste eksempelene på hvor absurd hele lovverket er, er en av de første søksmålene mot "piratkopiering", da Amerikansk musikkbransje på 40/50-tallet saksøkte radio for å "drepe musikken".

 

"Radio dreper musikken"

 

Prøv å la de ordene rulle over din tunge et par ganger.

 

Høres det rett ut?

Lenke til kommentar
Igjen - så lenge det er så forbannet lett å kopiere spill vil det fortsette. Jeg ser gjerne at de klarer å lage en sperre som ikke lar seg bryte. Hvis ikke er det ikke mitt problem.

8297717[/snapback]

 

Kva så egentleg? Det er forbanna lett å bryte fartsgrensa, men det er fortsatt ulovleg.

8299278[/snapback]

 

Å bryte fartsgrensen er farlig for degselv og andre trafikkanter. Når du laster ned skader du ingen. Det er heller ikke ulovlig.

8299302[/snapback]

 

Hva? 99.99% av de som får fartsbot skader ABOSLUTT INGEN! Hva pokker får de bot for da? Hvorfor er det da ulovlig å kjøre fort? Bruk hodet ditt lille gutt, du ANER jo faen ikke hvordan samfunnet vårt fungerer per dags dato?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...