Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Økonomisk sett koster stjeling fra butikk mer penger. Koster sikkert noen tiere å produsere et fysisk spill og frakte til norge, selges til butikkeier for noen hundre? butikkeier slenger på de siste 2-300kr i fortjeneste. I tillegg til fortjeneste taper butikkeieren altså pengene han betalte for spillet.

 

Men når det er sagt må jeg få lov å si at jeg er usikker på hva som er den eksakte definisjonen av tyveri. Derfor vil jeg ikke involvere meg i den diskusjonen. Piratkopiering er ulovlig og kan vel muligens også komme innunder dokumentforfalsking, siden du fremstiller en kopi av EULA som du ikke har rett på. :)

Lenke til kommentar
Økonomisk sett koster stjeling fra butikk mer penger. Koster sikkert noen tiere å produsere et fysisk spill og frakte til norge, selges til butikkeier for noen hundre? butikkeier slenger på de siste 2-300kr i fortjeneste. I tillegg til fortjeneste taper butikkeieren altså pengene han betalte for spillet.

 

Men når det er sagt må jeg få lov å si at jeg er usikker på hva som er den eksakte definisjonen av tyveri. Derfor vil jeg ikke involvere meg i den diskusjonen. Piratkopiering er ulovlig og kan vel muligens også komme innunder dokumentforfalsking, siden du fremstiller en kopi av EULA som du ikke har rett på. :)

8284882[/snapback]

 

Piratkopiering er ikke ulovlig og det er ikke å stjele/tyveri. Man kan ikke fortsette å påstå dette. Selv de fleste som er imot piratkopiering er enig i dette. Det er ikke det samme å stjele som å laste ned.

Lenke til kommentar
Du bryter kopiretten ihvertfall. Mange vil se på dette som stjeling da du stjeler en versjon av spillet og gir det bort til andre.

8285628[/snapback]

 

Ihvertfall? Jeg vil ikke se på det som stjeling, og ingen jeg kjenner ser på det som stjeling heller. Hvem er "mange? For meg er ikke dette en problemstilling som bestemmes av de som er flest, men av de som har rett.

 

Og er det slik at piratkopiering er å stjele en versjon av spillet å gi til andre? Det har jeg nemlig aldri gjort. Aldri har jeg stjålet et spill som jeg har gitt bort til andre. Jeg har faktisk aldri stjelt et spill i hele mitt liv.

Lenke til kommentar
Du bryter kopiretten ihvertfall. Mange vil se på dette som stjeling da du stjeler en versjon av spillet og gir det bort til andre.

8285628[/snapback]

 

Ihvertfall? Jeg vil ikke se på det som stjeling, og ingen jeg kjenner ser på det som stjeling heller. Hvem er "mange? For meg er ikke dette en problemstilling som bestemmes av de som er flest, men av de som har rett.

 

Og er det slik at piratkopiering er å stjele en versjon av spillet å gi til andre? Det har jeg nemlig aldri gjort. Aldri har jeg stjålet et spill som jeg har gitt bort til andre. Jeg har faktisk aldri stjelt et spill i hele mitt liv.

8285672[/snapback]

 

Når du sier at mange ikke ser på dette som stjeling, har du kanskje rett, fordi at alle de som piratkopierer ser det de vil.

 

Men når du sier at du aldri har stjålet et spill, men du har lastet ned et ulovlig er edt feil. Det du sier er jo at f. eks. hvis noen tar en ide som du har tenkt til å ta patent på, ikke er stjeling.

Lenke til kommentar
Du bryter kopiretten ihvertfall. Mange vil se på dette som stjeling da du stjeler en versjon av spillet og gir det bort til andre.

8285628[/snapback]

 

Ihvertfall? Jeg vil ikke se på det som stjeling, og ingen jeg kjenner ser på det som stjeling heller. Hvem er "mange? For meg er ikke dette en problemstilling som bestemmes av de som er flest, men av de som har rett.

 

Og er det slik at piratkopiering er å stjele en versjon av spillet å gi til andre? Det har jeg nemlig aldri gjort. Aldri har jeg stjålet et spill som jeg har gitt bort til andre. Jeg har faktisk aldri stjelt et spill i hele mitt liv.

8285672[/snapback]

 

Når du sier at mange ikke ser på dette som stjeling, har du kanskje rett, fordi at alle de som piratkopierer ser det de vil.

 

Men når du sier at du aldri har stjålet et spill, men du har lastet ned et ulovlig er edt feil. Det du sier er jo at f. eks. hvis noen tar en ide som du har tenkt til å ta patent på, ikke er stjeling.

8285969[/snapback]

 

Selvfølgelig er det ikke det. Stjeler du noe mister noen andre det du har stjålet. Tyveri/å stjele blir helt feil når man snakker om piratkopiering, og hvis ikke du vil forstå det, så er det ikke vits i å diskutere. Det er heller ikke ulovlig slik jeg har forstått det å laste ned spill. At jeg ikke har stjelt et spill er ikke feil - igjen: piratkopiering er ikke stjeling. Ei heller er det ulovlig.

 

Derfor: Jeg har aldri stjelt et spill.

Lenke til kommentar

Okai, la oss gjere eit lite tankeeksperiment her:

 

La oss seia at det ikkje gjekk an å kopiere spel, det var heilt umogeleg. Trur du spelselskapa ville ha tent meir pengar?

 

Og for å sitere litt frå Bedriftsøkonomiboka mi: "All tapt inntekt er ein kostnad". Om det er stjeling eller ikkje, er relativt vanskeleg å slå fast, men om det er urettferdig ovanfor spelselskapa kan ingen nekte for.

Lenke til kommentar
Å stjele er å frata noen deres eiendom uten samtykke. I åndsverkloven brukes ikke "eie"/"eiendom" en eneste gang. Dessuten må noe være fysisk for at man skal kunne ta det fra noen. Den som blir bestjålet må miste det som ble stjålet. En kopi fratar ikke den det ble kopiert fra hans kopi.

8280403[/snapback]

Nei, det må ikkje vere ein fysisk gjenstand inni bildet når ein snakkar om stjeling.

Jo det må det. Jeg har nettopp forklart deg på flere måter hvorfor dette er tilfelle.

 

Ein kan stjele abstrakte ting (fridom), energi, osv...

8281544[/snapback]

Hvis du kidnapper noen (fjerning av frihet) så dømmes du ikke for tyveri, men for kidnapping. Energi er fysisk.

 

Du skyter deg selv i foten ved å vise til andre lovbrudd som NETTOPP IKKE er tyveri, men som har egne lover fordi det ikke er det samme.

 

 

Kan ikke tro at folk står her og sier at piratkopiering ikke er stjeling.

Det er irrelevant, all den tid dette er et faktum.

 

Hvis du stjeler det i butikken eller laster det ned, gjør det noen forskjell?

8282915[/snapback]

Ja. Kopiering fratar ikke "offeret" hans kopi.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg kom nettop til å tenke på noe pricks.. Har du noengang lest en eula? Har du godtatt den? Om piratkopiering defineres som stjeling i eulaen, og du trykker "i agree" så går du med på deres definisjon på stjeling.

 

 

 

Men uansett.. for Nte gang.. Hvorfor diskuterer vi noe så irrelevant som definisjonen? Pricks, jeg får spørre deg direkte, siden du tydeligvis står sterkt for det du mener. Mener du at din piratkopiering ikke skader noen? Mener du at du har rett til det? Tenker du ikke deg om to ganger før du benytter deg av noe som du egentlig skulle betalt penger for? noe som andres levebrød avhenger av at du betaler for? Mener du piratkopiering er sunt for spillindustrien?

Lenke til kommentar
Er det moralsk riktig å selge halvferdige spill med mange bugs da?

Man får ikke det man betaler for altid...

8289022[/snapback]

 

 

 

I en perfekt verden der kjøper alle spillene sine, og alle utviklere har all den tiden og pengene de trenger for å polere produktet sitt mest mulig.

 

Men vi lever ikke i en perfekt verden. Og jeg skjønner ikke helt hva som er argumentet ditt, da piratkopiering bidrar til at spill får mindre budsjetter og færre vil ta sjangser. Utviklere lager et dårlig spill, derfor kopierer du spillet og sørger for at den neste tittelen blir enda dårligere? Det vil nok gavne gamere over hele linja.. :ermm:

Lenke til kommentar

Slash: Jeg er også enig i pricks' argumenter her, og det er absolutt ikke irrelevant om det er stjeling eller noe annet, men nok om det. Til noen klarer å sitere en paragraf eller annen kilde som gir oss noe fakta å gå på er det ikke vits i å dra denne diskusjonen lengre på den biten.

 

Forøvrig så sier hverken jeg eller Pricks at det er rett eller moralsk forsvarlig å piratkopiere åndsverk. Tvert imot, jeg er motstander av piratkopiering og kjøper spillene mine selv om dette kanskje ikke kommer klart frem fra argumentene mine på dette temaet.

Lenke til kommentar
Om piratkopiering defineres som stjeling i eulaen, og du trykker "i agree" så går du med på deres definisjon på stjeling.

Nei, det gjør jeg ikke. En EULA er ingen gyldig kontrakt.

 

I følge deg kan de skrive hva som helst der, og jeg må godta det. Hvis det for eksempel står at jeg må begå selvmord, så må jeg gjøre dette hvis jeg trykker "agree". Det er selvsagt feil.

 

Hvorfor diskuterer vi noe så irrelevant som definisjonen?

Fordi noen insisterer på å bruke ordet "stjele" om noe som ikke er tyveri.

Lenke til kommentar

Jo, den er gyldig sånn ca ihvertfall. Hvis for eksempel de sier at de vil installere spyware i maskinen din så godtar du det vet å trykke agree og den eneste måten du kan ikke godta er å bryte kontrakten på den er å ikke installere programmet. De gjør ikke noe ulovlig da. Men selvfølgelig er dette veldig sleipt siden du må lese mil på mil med informasjon (du skulle ha sett spesielt XBOX live sin agreement, og jeg tror til og med at de sa at de kunne ta seg rettigheten til å avlytte deg via telefon eller noe, jeg husker ikke helt...)

 

Er ikke ihvertfall spillet merket med copyrighted?

Og i uttrykk som f. eks. identitestyveri bruker man jo uttrykket tyveri.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Jo det må det. Jeg har nettopp forklart deg på flere måter hvorfor dette er tilfelle.

 

Nei. Har du høyrt om å stjele til seg eit kyss? Kva for ein gjenstand blir det snakk om her? Det du snakkar om er tjuveri. Stjeling er eit lausare begrep som kan vere så mangt.

 

Hvis du kidnapper noen (fjerning av frihet) så dømmes du ikke for tyveri, men for kidnapping. Energi er fysisk.

 

Her var det snakk om når ein kan bruke ordet stjeling, ikkje tjuveri. Det var uansett ikkje snakk om kidnapping, men abstrakte ting, eg gav kun fridom som eit eksempel. Energi har ein fysisk egenskap (kapasiteten til å gjere arbeid), men er ingen gjenstand.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar

I ordboken er stjeling definert slik:

 

stjele stjal, stjålet (norr stela)

  1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en

  2 ta, legge beslag på tillitsvervene s-r mye tid / de store vindusflatene s-r mye varme

  3 lure (seg til) s- et kyss / s- seg til å gjøre noe / s- seg ut bakveien

 

 

Utifra definesjonen tror jeg man kan kalle det å stjele når man piratkopierer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...