Gormers Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Med 200,- i ukelønn. Som skal holde til snus og drikke i helgene, pluss at jeg har ei dame å underholde, så har jeg ikke råd til spill. Jeg har påkostet med WC3+TFT. Dette er vel det eneste spillet jeg kan se at er verdt å kjøpe. Spilles flere timer om dagen. Jeg tror utviklerene må satse på online spill som må kjøpes... 8215969[/snapback] Jeg har ikke ukelønn, bare for det noen ganger, som blir utdratt til ca 50 kr uka. Og jeg har råd til spill, men skal få meg jobb snart. Så snuser jeg heller ikke da... Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Griffar - jeg er helt med på at jeg har meg selv å takke hvis jeg blir rundstjålet hvis jeg går fra et ulåst hus, eller deler tilgangen til kodelåsen min. Der er vi enige. Jeg har større problemer med å forstå at du bruker dette til å forsvare din rett til å faktisk gå inn i huset og rundstjele det, bare fordi at du faktisk har mulighet til det. Hvis du ikke klarer å se den forskjellen, så er videre diskusjon her fullstendig meningsløst. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Hvis de fleste laster det ned istedet for å kjøpe det, så er det kanskje fordi de får svært lite igjen for å kjøpe det i forhold til å laste det ned... 5085857[/snapback] Sorry, men blir provosert av slike utsagn... (og du er ikke den eneste som har et slikt ett i denne posten). Hva med andre ting man får svært lite igjen for pengene? Bussbilletter? (man sniker lett på bussen et helt liv uten å bli tatt, og blir man tatt så er jo ikke "boten" dyrere enn at det lønner seg allikevel), Butikktyveri? Folk piratkopierer fordi de er gjerrige, og mangler innsikt i hva de egentlig gjør. Det finnes en drøss med spillfirmaer som sliter hardt økonomisk for å få til et release og som er 100% avhengige av en kundemasse som kjøper produktene. I fare for at halve Norge kjeppjager meg, vil jeg også påstå at dersom du har ukelønn og du bruker det på snus og drikke, så har du jo allerede plenty av underholdning, trenger du mer så er det bare å skaffe seg en jobb (Har du lov å nyte rusmidler, har du også omtrent 100kr i timelønn uansett hvor du jobber...). gromers - Modding er noe helt annet enn piratkopiering, de fleste leverandører (med unntak av EA, som også har blitt mer tolerant i det siste) tilrettelegger som regel med SDK ol. for spill som lar seg modifisere. Skal også legge til at det er gjort ingen eller få tiltak for å stoppe modmiljøene, uansett om det er snakk om SDK eller reverse engeneering. folk som maser om overpriset programmvare - Dersom man ikke har råd til å betale for Photoshop Elements eller Paint Shop Pro, så trenger man ikke kommersiell bildebehandlingsprogramvare, og da trenger man i hvertfall ikke Photoshop. Gimp og Paint.Net er to gode alternativ, begge er gratis. meg om kopibeskyttelse - Kopibeskyttelse er noe faenskap laget for å stoppe piratkopiering som kun stopper folk som ønsker å støtte utviklere fra å kjøpe flere spill. Neste gang du kopierer et spill eller et program. Les NFO filen til release gruppen (tviler på PirateBay-tilhengerne bruker den til noe annet enn bruksanvisning) og ha litt medfølelse når det står at du bør støtte utviklerne. Cracker er fine dyr for å bli kvitt ekle kopisperrer, men de er ikke laget for at norsk ungdom skal sippe fordi de ikke har nok penger til både spill og sprit. edit: btw. gratulerer med post 1024 Endret 28. mars 2007 av radivx Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) flott post radivx,men jeg tviler på at noen kan ha så god moral, så personlig støtter jeg kopisperrer, de bør bare helst unngå starforce. (online aktivering kunne også vært noe) Forresten så er det så rart at folk politiet eller firmaer gjør så lite for å stoppe piratkopiering. Pirate Bay, har ikke de et kjent hovedkvarter som har vært offer for et politirazzia? Hvordan kan de så slippe unna?! Endret 28. mars 2007 av gormers Lenke til kommentar
Anonym2007 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Det du sa om photoshop er jeg uenig i. Adobe tror jeg tjener mer penger (tror de har sagt det selv også) pga piratkopiering. For når ungdommer (bl.a.) meg laster ned det programmet, så liker de det så godt (det er best på markedet) at de anbefaler det, og kanskje går til innkjøp av det senere. Hvis jeg starter i ett firma kommer jeg til å anbefale photoshop, slik kan de tjene penger på det. Btw, skal man kjøpe photoshop alene koster det mange tusen. Alt for dyrt for en student som vil lære seg og redigere bilder. Det kan hjelpe med å få jobb også, og da kan man kjøpe det. Ellers er jeg ganske enig i det du sa. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen. Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel. (Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Griffar - jeg er helt med på at jeg har meg selv å takke hvis jeg blir rundstjålet hvis jeg går fra et ulåst hus, eller deler tilgangen til kodelåsen min. Der er vi enige. Jeg har større problemer med å forstå at du bruker dette til å forsvare din rett til å faktisk gå inn i huset og rundstjele det, bare fordi at du faktisk har mulighet til det. Hvis du ikke klarer å se den forskjellen, så er videre diskusjon her fullstendig meningsløst. 8259310[/snapback] Her ser jeg hva du mener haha. Du har selvsagt rett. For all del, jeg går ikke inn i noens hus, låst eller ulåst. Moralen anngående piratkopiering er helt anderledes. Piratkopiering er ikke stjeling. Og tro for all del ikke at jeg kopierer alle spill, jeg kjøper en del spill også. Men dataspill har dårlig holdbarhet, og koster for mye. Her er vi forskjeldig, men jeg ser gjerne at de som vil selge spill tar seg sammen og lager skikkelige sperrer. Jeg leste et ganske interessant argument her på forumet faktisk, om at online spill som WoW ødelegger en del også. Det er på grunn av at mange blir så avhengig av slike spill at de kun spiller det ene spillet, i tillegg til at de gjerne spiller det i flere år, og på den måten ikke støtteter andre spill. Men grunnen til at jeg er en pirat handler om mine valg. Du er sikkert ikke pirat og det er ditt valg. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Moralen anngående piratkopiering er helt anderledes. Piratkopiering er ikke stjeling. 8260093[/snapback] Selvfølgelig er det stjeling. Tror du de har jobbet timevis i kanskje flere år, legger programmet/spillet til salg, og så bruker du det gratis? Det er ikke gratis å lage det heller, det er store utgifter. Syntes du sa du tok poenget til Cetram jeg, men det har du tydeligvis ikke gjort. Men dataspill har dårlig holdbarhet, og koster for mye. Vel, ingen tvinger deg til å spille spillene, gjør de? Det forsvarer fortsatt ikke piratkopiering. Her er vi forskjeldig, men jeg ser gjerne at de som vil selge spill tar seg sammen og lager skikkelige sperrer. Det er da irrelevant om hvor gode sperrene er. Folk klager hver gang det kommer en ny sperre som gjør det vanskeligere for de som har kjøpt spillet å bruke det, og sperrer skulle aldri vært laget spør du meg. Jeg leste et ganske interessant argument her på forumet faktisk, om at online spill som WoW ødelegger en del også. Det er på grunn av at mange blir så avhengig av slike spill at de kun spiller det ene spillet, i tillegg til at de gjerne spiller det i flere år, og på den måten ikke støtteter andre spill. Og problemet er? De har da ihvertfall betalt for det de spiller. Skjønner ikke hva det har med piratkopiering å gjøre, akkurat... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Moralen anngående piratkopiering er helt anderledes. Piratkopiering er ikke stjeling. 8260093[/snapback] Selvfølgelig er det stjeling. Tror du de har jobbet timevis i kanskje flere år, legger programmet/spillet til salg, og så bruker du det gratis? Det er ikke gratis å lage det heller, det er store utgifter. Syntes du sa du tok poenget til Cetram jeg, men det har du tydeligvis ikke gjort. Men dataspill har dårlig holdbarhet, og koster for mye. Vel, ingen tvinger deg til å spille spillene, gjør de? Det forsvarer fortsatt ikke piratkopiering. Her er vi forskjeldig, men jeg ser gjerne at de som vil selge spill tar seg sammen og lager skikkelige sperrer. Det er da irrelevant om hvor gode sperrene er. Folk klager hver gang det kommer en ny sperre som gjør det vanskeligere for de som har kjøpt spillet å bruke det, og sperrer skulle aldri vært laget spør du meg. Jeg leste et ganske interessant argument her på forumet faktisk, om at online spill som WoW ødelegger en del også. Det er på grunn av at mange blir så avhengig av slike spill at de kun spiller det ene spillet, i tillegg til at de gjerne spiller det i flere år, og på den måten ikke støtteter andre spill. Og problemet er? De har da ihvertfall betalt for det de spiller. Skjønner ikke hva det har med piratkopiering å gjøre, akkurat... 8260158[/snapback] Piratkopiering er ikke stjeling nei. Å gå inn i huset til en annen person og ta ting fysisk er stjeling. Du får noe, offeret mister noe. Hvis jeg kopierer et spill er det ingen som mister noe. Jeg tar ingenting. Dette er noe de aller fleste er enige om, og dette forbannede filmjævelskapet om at kopiering er tyveri er løgn. Hvis jeg laster ned et spill, så gjør jeg det av noen som deler spillet på internett. Jeg bryter meg ikke inn hos noen, jeg tar ikke noe som noen andre mister. Og det er selvsagt ikke irrelevant hvor gode sperrene er. Om et spill kommer uten kode eller noen form for sperre har ikke de som selger spillet gjort noe aktivt for å forhindre kopiering. Å fortsette med det eldgamle kodetrikset er ikke særlig "aktivt" heller. Jeg tok poenget til cetram anngående det at et hus står ulåst - da gir ikke det meg retten til å gå inn i huset og plyndre. Men når spill er så enkle å kopiere blir det noe helt annet. Igjen: tyveri - kopiering. Ikke det samme. Og det skaper da virkelig ingen problemer for folk om spillutviklerene velger alternative sperrer? La oss si internettaktivering. Nye spill krever at du har en data til en god del tusen. Og når du først har en god pc så er det bare dumt og ikke ha internett i huset. Slike ting som patching, online spilling og helt sikkert internettaktivering (for de spillene det gjelder) er 0 problem. Alt skjer så automatisk at du trenger bare å trykke ok eller 'fortsett'. Nøyaktig hvilke problemer skaper kopieringssperrer for vanlige brukere med tilgang på internett? Endret 28. mars 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Griffar - du har rett i at piratkopiering ikke er stjeling, men det gjør det handlingen noe bedre. Dette er også diskutert i detalj her tidligere. Men et poeng: Aktivering over internett er på ingen måte noe bedre alternativ enn koder. Så vidt meg bekjent er det ikke noen systemer for internettaktivtering som fungerer; selv steam har sin skyggeside. På hvilken måte er da dette bedre? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 gormers - Piratebay gjør jo ikke noe ulovlig, det er det brukerne som gjør. Men politiet har jo sjekket gjennom at det ikke gjøres noe ulovlig da. Kopibeskyttelser benytter seg ofte av programsnutter som går litt for dypt inn i systemet ditt, derfor misliker jeg dem (+ jeg ønsker ikke å slite på CDen min, i gamle dager leste jo faktisk spillene fra dem, men nå er det jo bare waste). Den beste formen for kopibeskyttelse etter min mening er å gjøre som Steam. Det hadde ikke vært så tungvint om flere gikk sammen om lage klienter (Steam begynner jo å få en viss størrelse nå). Fordelen med dette er at spillene ikke er bundet til en maskin (som online aktivering), men til en bruker. - Lund - Kan godt være at Adobes tapte lisenspenger sparer dem for titusener på reklamebudsjettet, og jeg er enig at en programpakke til 14000kr gjør det lettere å stjele "siden den ikke var ment for deg som privatperson" allikevel. Men, jeg synes at voksne mennesker bør ha sitt på det tørre når det gjelder slike ting, det selges tross alt Studentlisens på alle programmene en photoglad 17åring trenger for å leke til 3200kr (og trenger du ikke alle programmene, så er det jo penger å spare), det er faktisk ikke mer enn et par fagbøker på videregående skole, og samme 17åringen nøler ikke med å bruke 2500kr på en iPod eller et kamera. Det som provoserer meg grenseløst er at folk tar så "#¤%"#¤ lett på piratkopiering, folk vet jo knapt at de gjør noe ulovlig, og enkelte er jo nesten stolte av at de greide å laste ned et spill! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Griffar - du har rett i at piratkopiering ikke er stjeling, men det gjør det handlingen noe bedre. Dette er også diskutert i detalj her tidligere. Men et poeng: Aktivering over internett er på ingen måte noe bedre alternativ enn koder. Så vidt meg bekjent er det ikke noen systemer for internettaktivtering som fungerer; selv steam har sin skyggeside. På hvilken måte er da dette bedre? 8260919[/snapback] Det er bedre på den måten at det ikke lar seg forbigå. Vi ser jo det på spill som Battlefield. Slike spill er riktig nok onlinebaserte, men man kunne fint lagd et system for online aktivering av singleplayer spill. Med tanke på hvor enkelt patching er, så kan ikke dette være vanskeligere. Det er jo ikke snakk om noe mer enn å trykke "ok" når det kommer opp en boks som ber om å koble til internett for å finne en database med nøkler... Lenke til kommentar
radivx Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Aktivering over internett er bare kjipt. Gjør det vanskelig å flytte på spillet fra en maskin til en annen. (se bare på Windows, kan jo ikke reinstallere maskinen en gang uten at jeg må snakke med en "#%#"¤ svenske som ikke kan gjøre jobben sin riktig'). Eneste måten jeg ser for meg online aktivering som virker er å knytte lisenser opp mot en total brukerkonto. Et stort problem med aktivering er også oppfølgingen det krever. Hva skal man gjøre om 5år når spillet ikke støttes lengre? Kaste det? Det kan i alle fall ikke brukes lovlig. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Dessverre så blir utviklerne nesten NØDT til å gjøre dette, dumt eller ikke Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Griffar - Steam er basert på dette, og det er allerede omgått. Tilsvarende for Battlefieldlignende spill og mange MMORPGer. De lar seg spille på uoriginale servere. Endret 28. mars 2007 av cetram Lenke til kommentar
slash Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Med 200,- i ukelønn. Som skal holde til snus og drikke i helgene, pluss at jeg har ei dame å underholde, så har jeg ikke råd til spill. Jeg har påkostet med WC3+TFT. Dette er vel det eneste spillet jeg kan se at er verdt å kjøpe. Spilles flere timer om dagen. Jeg tror utviklerene må satse på online spill som må kjøpes... 8215969[/snapback] Jeg har ikke ukelønn, bare for det noen ganger, som blir utdratt til ca 50 kr uka. Og jeg har råd til spill, men skal få meg jobb snart. Så snuser jeg heller ikke da... 8258985[/snapback] Om en fremdeles er ung nok til å få "ukelønn" så er en vel for ung til å snuse og drikke òg. Mener du at du er gammel nok til å drikke så mener jeg du er gammel nok til å jobbe. Betal for den morroa du får, og vennligst hold deg hjemme når du drikker. Fjortiser på byen er noe av det værste som fins. Cetram: selv om diverse mmo som f. eks wow lar seg spille på uorginale servere så er det langt mer å hente i en sånn sjanger enn vanlige spill, derfor tror jeg dessverre flere og flere kommer til å satse på sånne spill. Endret 28. mars 2007 av slash Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Piratkopiering er ikke stjeling nei. Å gå inn i huset til en annen person og ta ting fysisk er stjeling. Du får noe, offeret mister noe. Hvis jeg kopierer et spill er det ingen som mister noe. Jeg tar ingenting. Dette er noe de aller fleste er enige om, og dette forbannede filmjævelskapet om at kopiering er tyveri er løgn. Hvis jeg laster ned et spill, så gjør jeg det av noen som deler spillet på internett. Jeg bryter meg ikke inn hos noen, jeg tar ikke noe som noen andre mister. Piratkopiering er ikke stjeling fordi man ikke går inn i et hus og tar noe? Det er ok å stjele et produkt, som har kostet 50-300 mill NOK å lage, så lenge man sitter inne i sitt eget hus? For noe tøv. Endret 28. mars 2007 av djorgen Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Piratkopiering er ikke stjeling fordi man ikke går inn i et hus og tar noe? Nei. Piratkopiering er ikke tyveri fordi man ikke stjeler noe. Tyveri er når man tar en annen persons eiendom fra denne personen så vedkommende ikke har det lenger. Lenke til kommentar
slash Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 djeez.. er vi der igjen nå? Dette blir den.. hmm.. tredje fulle sirkelen? fjerde? Jeg kom ut av tellinga. Skaff dere et skikkelig argument. Uansett hva dere velger å kalle piratkopiering, enten det er stjeling eller anarkisme eller et kall fra gud, så er og blir det samme saken. Det er den samme handlingen, og det er like ulovlig uansett om du kaller det "kamp mot kapitalisme", "låning" eller rett og slett en "spade". Alle VET hva det er. Drit i å henge dere opp i pirk. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Firmaer bruker enormt med penger for å gjøre det vanskeligere å bruke kopierte programvare, og klager på hvor mye penger de taper. Men forsteden for å bruke enorme resurser på å dette så kan de jo senke prisene litt... Tror det hadde vært den mest efektive måten for å beskjempe piratvirksomhet. Og det slippes ut mye drit og, mye bug's feil i programvarene og mye av brukevenligheten er betre på piratverisjoner pga man slipper mye av dritet som følger meg orginalvarene... Spesielt Windows XP. Jeg har orginalverisjon, men jeg bruker piratverisjon pga har bare hatt problemer med aktivering osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå