Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Med 200,- i ukelønn. Som skal holde til snus og drikke i helgene, pluss at jeg har ei dame å underholde, så har jeg ikke råd til spill. Jeg har påkostet med WC3+TFT. Dette er vel det eneste spillet jeg kan se at er verdt å kjøpe. Spilles flere timer om dagen. Jeg tror utviklerene må satse på online spill som må kjøpes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spilles flere timer om dagen. Jeg tror utviklerene må satse på online spill som må kjøpes...

8215969[/snapback]

Hva med å arbeide? Tjener bra på å jobbe litt i helgene og i feriene. Med jobblønna kan jeg kjøpe spill fortere enn jeg får spilt de ferdig, så jeg har droppet piratkopiering på det holdet, om jeg ikke må få prøvd spillet først. Da foretrekker jeg uansett demoversjoner.

Lenke til kommentar

Et par tanker...

 

Et AAA-spill tar 2-4 år å lage, og koster et sted mellom 50 og 300 mill NOK å produsere. Flere hundre mennesker har dette som en jobb. Dette er levebrødet deres. Når spillet så er ferdig, blir dette lastet ned av ufattelig mange mennesker. Folk spiller et spill de ikke har betalt for. Produktet blir rett og slett stjålet.

 

Følgende av dette kan være at spillutviklerne må legge ned pga man ikke tjener inn investeringen det var å lage spillet. Som spillelskere, er det slik vil vi ha det? Skyter vi oss heller ikke litt i foten ved å stjele spill - som jo er vår store hobby?

 

For å ta en direkte sammenligning.. Hvorfor er det "ok" å stjele et spill, når det å stjele et brød (som koster et par kr å lage), er uetisk.. Og ulovlig?

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Er spillet bra nok til at jeg faktisk spiller det noe særlig, så kjøper jeg det. Vil støtte de som lager bra ting, det være seg musikk, filmer, spill, eller programvare.

 

Så for min del er ikke det eksempelet der så gyldig, men jeg regner med at det gjør det for mange andre...

Lenke til kommentar
Looper, jeg leste hva du skrev, også siste avsnittet ditt. Jeg lever heller ikke i min egen verden. Jeg bare stiller spørsmålstegn ved din evne til å se inn i andre menneskers sinn og avgjøre hvorvidt de er hyklere. Jeg kan riktignok bare svare for meg selv, men for min egen del innbiller jeg meg at jeg stort sett har mitt på det rene.

8215474[/snapback]

 

Kan godt være du er en helgen, for alt jeg vet. Innlegget mitt var på ingen måte generalisering.

Lenke til kommentar
Tallenes klare tale er at spillsalget på PC har gått nedover jevnt og trutt siden 1999.

 

Det kan være tre grunner til det:

1. Folk går fra pc-spilling til konsoll.

2. Det er færre folk som spiller.

3. Folk kopierer istedet for å kjøpe.

 

Kilde om salget i USA de siste årene

8216508[/snapback]

 

 

Det kan være interessant å merke seg at salget av gaming-hardware som f. eks fete skjermkort har økt. Så om ikke folk kjøper spill, hva spiller de da på de nye fete pcene sine?

 

 

 

Djorgen: Det du nevner har vært diskutert grundig i detalj tidligere i tråden. Sjekk de første 5-10 sidene.

Lenke til kommentar

Vi må tenke på hva vi får for pengene, som et dataspill til 300 kroner, du må tenke på at det er mangen som skal ha penger og at 300 kroner ikke er så mye uansett.

Viss alle piratkopierer er det iongen som får penger, ikke engang de som lager spillet og når de ikke får penger, hva skjer da? Jo, de går konkurs og kan ikke lage flere spill, og når alle går konkurs, er det ingen igjen å lage spill. Så tenk på det: En verden uten spill. Da får vi nøye oss med sjakk og ludo for resten av livet.

 

Mvh Kiwien6

Lenke til kommentar
Vi må tenke på hva vi får for pengene, som et dataspill til 300 kroner, du må tenke på at det er mangen som skal ha penger og at 300 kroner ikke er så mye uansett.

Viss alle piratkopierer er det iongen som får penger, ikke engang de som lager spillet og når de ikke får penger, hva skjer da? Jo, de går konkurs og kan ikke lage flere spill, og når alle går konkurs, er det ingen igjen å lage spill. Så tenk på det: En verden uten spill. Da får vi nøye oss med sjakk og ludo for resten av livet.

 

Mvh Kiwien6

8225832[/snapback]

 

 

Husk at det finnes onlinespill her i verden da, selskapene som lager disse holder lengst. Om ikke alltid.

Lenke til kommentar
Det kan være interessant å merke seg at salget av gaming-hardware som f. eks fete skjermkort har økt. Så om ikke folk kjøper spill, hva spiller de da på de nye fete pcene sine?

 

Det fekk meg til å tenka på ein kommentar fra Michael Capps i Epic Games: "The market that would buy a $600 video card knows how Bittorrent works."

Lenke til kommentar

Eg er av den typen som har piratkopiert spel, MYKJE spel. Det starta i det små med lan osv, men dei siste 5 åra har det blitt meir over internett sidan vi skaffa oss dsl. Eg er ikkje stolt over det, og spela eg har kopiert har knapt blitt spelt. Eg kan trygt seia at eg har spela C&C3 demoen ca. 10 lenger enn samtlige av dei siste 10 spela eg har kopiert. Som andre i denne posten før meg har påpeika, og som Funcom sjølv seier så vil framtida dreie seg om online spel. Eg kan med hånda på hjartet seia at når eg har spelt data har eg brukt ca. 97% av tida mi på Warcraft 3 (Online) og Counter-Strike: Source (Online). Begge desse spela har eg kjøpt sjølv. Eg ser no eg er over den "fjortissperioden" når det gjeld spel. Eg har ikkje lasta ned eit einaste spel på mange månader, og driver på å sparer til C&C3 as we are speaking.

Lenke til kommentar

90% av spillene man finner i butikkene er spill som ikke er verdt plata de er svidd på. Når mange betaler 300-500kr for et spill som man føler er verdt en 50lapp så er det jo ikke så rart at mange tyr til nedlasting for å kanskje teste ut spill. Og når man først sitter med et fungerende spill på pcn så skal det som oftest en del til å dra ræva ut av stolen for å stikke på spaceworld e.l for å plukke ned spillet fra hylla.

 

Man kan jo alltids teste en demo :p, men selv så har jeg ikke spilt en eneste god demo de siste 10årene. Siste bra demoen jeg spilte var GTA1, en annen god demo var Duke Nukem 3D. Jeg spilte begge disse demoene mer enn jeg spilte Tiberian Sun som jeg gikk i butikken for å kjøpe. Dette spillet hadde tross alt fått 10/10 i PCPLAYER. Men dessverre for meg så hadde ikke idiotene i PCPLAYER litt peiling en gang. 400kr ut av vinduet.

 

Spill jeg hadde planlagt å kjøpe siste året var CIV4 og EU3. Jeg lastet ned og testet begge, men ingen av spillene var verdt å kjøpe side jeg kunne få samme spillopplevelse fra EU2 og CIV3. Jeg spilte heller ingen av dem nevnverdig mye.

 

Et spill jeg faktisk kan tenke meg å kjøpe er Vampire the Masquerade: Bloodlines. Bare synd at Troika games gikk konk så jeg støtter jo igrunn ingen, er vel vanskelig å få tak i det også?

 

Poenget er at så lenge spillbranjen spyr ut søppel spill etter søppel spill så er det ikke mange som vil føle for å stikke til butikken får å kaste penger ut av vinduet.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Poenget er at så lenge spillbranjen spyr ut søppel spill etter søppel spill så er det ikke mange som vil føle for å stikke til butikken får å kaste penger ut av vinduet.

8239698[/snapback]

 

Dette har også blitt diskutert grundig i detalj tidligere i tråden. Spillbransjen er ikke noe trygt sted sånn rent økonomisk. Utviklere er avhengig av utgivere for i det hele tatt å lage spill. Selger ikke spillet bra er det liten sjangse for at utvikleren skal få penger til et nytt prosjekt. Det som selger bra i disse dager er formel-baserte spill, som sportsspill, bilspill, fps osv. Spill som utviklerne og utgiverne VET har solgt før, og kommer til å selge igjen. Det går langt tid mellom hver gang et spillstudio tør å ta en sjangse og utvikle noe nyskapende, og det er ofte kun etter de har bevist at de kan levere gang på gang. eksempler er will wright og peter molineux. Utgivere har tillit til de, og i gjengjeld får vi ambisiøse og (i allefall i tanken) nyskapende spill.

 

Piratkopiering bidrar til å gjøre det økonomiske enda vanskeligere, og det ser ut til å skyve mange utviklere i retning MMO og konsollspill. Og siden det som faktisk SELGER er det du kaller søppelspill så tror jeg ikke du blir kvitt de med det første.

Lenke til kommentar

Ipn din er synlig for alle du laster til/fra i bittorrent. Ipn din er synlig for alle i hubben din i f. eks. dc++. En trenger ikke ha noen form for enerett eller kontroll for å finne ut den. Men om en ip hentet fra bittorrent eller lignende er nok for evt straffeforfølgelse er vel en annen sak..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...