IntelAmdAti Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Nedlasting av kopibeskyttet materiale kan ikke forsvares moralsk eller etisk, det er en svært egoistisk handling. Det bør være ulovlig, men samtidig bør det ikke straffes. Forskjellen mellom å stjele en vare i en butikk og laste ned den samme varen, er enorm. Skal ikke så veldig nøye inn på dette, men på grunn av flere typer avstand kan en person som ellers er helt lovlydig laste ned ting og dermed bryte loven. Det er dette som skjer, og det blir helt feil å stemple en nedlaster som en kriminell. Han utfører en handling som er helt menneskelig. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det skal statueres et eksempel for å forhindre at andre gjør tilsvarende ting. På godt og vondt. 7788874[/snapback] Med andre ord: Kast rettferdighet og rettssikkerhet ut av vinduet. Dessuten, bruk en hel masse ressurser på slikt istedenfor å hindre vold, ran og drap. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Nedlasting av kopibeskyttet materiale kan ikke forsvares moralsk eller etisk, det er en svært egoistisk handling. 7791041[/snapback] Jo, det kan forsvares moralsk og etisk. Og mange gjør det, og presenterer en rekke meget gode argumenter. Alt kopibeskyttet materiale er i bunn og grunn informasjon, og det finnes ekstremt mange argumenter mot å forhindre fri flyt av informasjon. Det finnes også mange argumenter mot å gi penger til de kopibeskyttelsesavhengige industriene og distribusjonsnettverkene. Å nedlaste kopibeskyttet materiale betyr på ingen måte at man er i mot å gi de som lager tingen sin fortjente lønn. Det går også ann å være uenig i hvordan de tjener inn sin lønn. Bare fordi du er uenig med konklusjonene, betyr ikke at det ikke kan forsvares etisk og moralsk. For det kan det. Lenke til kommentar
slash Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Det store spørsmålet i denne sammenhengen vil være om det er etisk og moralsk forsvarlig å vekke denne tråden til live igjen.... FFS, les HELE tråden, og prøv å komme med et argument som ikke har vært oppe før. Ikke det nei? Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Pricks: Ved å statuere et eksempel håper man vel på å skremme folk og på den måten SLIPPE å bruke ressurser på dette. Om det er en spesielt god strategi, tviler jeg egentlig på. Niskivara: Strengt tatt er det ikke informasjon, men data. Men det er helst et akademisk poeng. Poenget er vel at det argumentet der ikke holder helt vann - du skjærer alle typer data under én kam, hvilket ikke tillater at vi kan behandle ulike typer data ulikt. Her setter du støy, kakeoppskrifter, spill, musikk, film, litteratur, etterretningsstoff, militære planer og gud et hva under ett. Å diskutere alt det under ett antageligvis en smule unyansert... Slash: Forsåvidt enig, men det er da bedre å holde disse tingene i denne tråden enn å lage en ny tråd hver gang en eller annen har noe å si i denne sammenhengen? Ellers blir det bare en ny tråd minst én gang i måneden. Er vi riktig heldige, er det faktisk noen som leser historikken her og ikke lirer av seg noe som allerede er sagt en mange ganger før. Men det er kanskje for mye å håpe på... Lenke til kommentar
slash Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ALT for mye. Med den gjennomsnittlige forumbruker nåtildags burde vi være glad om de leser de to siste postene.. Lenke til kommentar
AnsarAlSatan Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Setter en eller to knapper på den, Ozelot.Jeg skjønner at hw.no (diskusjon.no) forumet ikke tolererer warez-prat. Er jeg smart da? EDIT: Jeg laster ned piratkopier av film, spill og programvare rett som det er. Benekter det ikke. 5083594[/snapback] Hehe, klart de beskytter seg som et lovlydig nettsted ved å kick folk som prøver seg. Jeg husker jo den gangen de la ned Norsk Undergrunn AS pga det var mye hjelp til hackers (husker jeg leste noe interressant om nettbanker og man-in-middle attack) og der var folk som etterlyste downloads av warez, pr0n, og crackz! Så den ble dessverre stengt, og det ønsker jo ingen nettsteder å bli. Men så startet samma folka opp Norsk FreakForum og det ble ganske bra ser en bort fra en invasjon av l4m3rs og n00bz, men fremdeles er det noen GODE GAMLE ANARKISTER igjen på internett, heldigvis Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ... men fremdeles er det noen GODE GAMLE ANARKISTER igjen på internett, heldigvis 7795316[/snapback] Og takk Gud for det! Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Denne tråden har ligget død en stund nå, og det finnes sikkert tilsvarende tråder på forumet, men denne lå nå i alle fall i "mine inlegg". Det er i hvertfall helt klart at det finnes mange her på forumet med sterke meninger om saken, men det er også klart at noen er mer opplyste enn andre. Derfor etterlyser jeg en person som har bred kunnskap om dette emnet og kan gi oss en innføring i hvilke lover og regler som gjelder for kopiering i dag og evt. hvilke forslag som er fremmet for å endre på dette. Som politisk aktiv er dette et tema jeg har lyst til å jobbe med fremover! Lenke til kommentar
Sollid Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Skal ikke benekte at jeg ikke har lyst og laste ned piratkopier. Men jeg synes det er uetisk og lsate ned ulovlige kopier. Spill utviklere har arbeidet hardt for og få spillene sine itt ut! Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Enig med du ovenfor. Skal ikke si at jeg ikke har lastet ned et piratkopiert spill , men etter jeg kjøpte meg en Xbox 360 har jeg gått over fra pc til konsoll spill for det meste og jeg har ikke tenkt å "chippe, flashe osv" konsollen, slik at den tar piratkopierte spill. Filmer, musikk osv er en annen sak da seff Endret 20. mars 2007 av mX Lenke til kommentar
Averon Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Nedlasting av kopibeskyttet materiale kan ikke forsvares moralsk eller etisk, det er en svært egoistisk handling. 7791041[/snapback] Jo, det kan forsvares moralsk og etisk. Og mange gjør det, og presenterer en rekke meget gode argumenter. Alt kopibeskyttet materiale er i bunn og grunn informasjon, og det finnes ekstremt mange argumenter mot å forhindre fri flyt av informasjon. Det finnes også mange argumenter mot å gi penger til de kopibeskyttelsesavhengige industriene og distribusjonsnettverkene. Å nedlaste kopibeskyttet materiale betyr på ingen måte at man er i mot å gi de som lager tingen sin fortjente lønn. Det går også ann å være uenig i hvordan de tjener inn sin lønn. Bare fordi du er uenig med konklusjonene, betyr ikke at det ikke kan forsvares etisk og moralsk. For det kan det. 7792188[/snapback] OK. Tar gjerne i mot kontonummeret ditt og kortkoden. Sleng med personnummeret mens du er gang Edit: cetram sa det for øvrig fint Endret 20. mars 2007 av _Astron_ Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Skal ikke si at jeg ikke har lastet ned et piratkopiert spill , men etter jeg kjøpte meg en Xbox 360 har jeg gått over fra pc til konsoll spill for det meste og jeg har ikke tenkt å "chippe, flashe osv" konsollen, slik at den tar piratkopierte spill. Filmer, musikk osv er en annen sak da seff 8197926[/snapback] Hvorfor? Lenke til kommentar
Tiidus Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Det er ulovlig, ja. Men er det virkelig rimelig at de bruker ressurser på piratkopiering istedenfor andre områder? Hvem vil du helst ha vekk, en voldtektsforbryter eller en kvisete 13-åring med limewire under armen. Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Sikker på at noen av dere som taler og preker så politisk korrekt på dette forumet, ikke nødvendigvis er så moralske på andre sider av livet. Sikkert noe å tenke på, for de av dere som er slike hyklere. Det er ingen tvil om at industrien taper masse penger på piratkopiering, men realiteten er at ingen av dem kan bevise at en person ville ha kjøpt spillet om personen ikke hadde hatt muligheten til laste ned spillet piratkopiert. Dermed er nedlastning av spill lovmessig like uetisk som å låne kopibeskyttet matriale av en venn. Selvfølgelig har den personen du låner det kopibeskytta matriale fra kjøpt det lovlig, men det har vel strengt tatt også den som startet å dele det kopibeskytta matriale man laster ned også? Selv er jeg like umoralsk som alle de andre millionene som laster ned piratkopiert matriale, men jeg kjøper de spillene jeg mener fortjener støtte. Jeg er ingen svart/hvitt person og det tror jeg ingen av dere er heller. Endret 21. mars 2007 av Looper87 Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Looper, jeg tror faktisk du skal feie for egen dør før du på generellt grunnlag anklager alle som har et annet verdisyn enn deg for å være hyklerisk og/eller umoralsk. Slike utsagn sier desverre mye mer om avsenderen enn personene de er rettet mot. Lenke til kommentar
Schwiin Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvem vil du helst ha vekk, en voldtektsforbryter eller en kvisete 13-åring med limewire under armen. 8205172[/snapback] Begge. Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Looper, jeg tror faktisk du skal feie for egen dør før du på generellt grunnlag anklager alle som har et annet verdisyn enn deg for å være hyklerisk og/eller umoralsk. Slike utsagn sier desverre mye mer om avsenderen enn personene de er rettet mot. 8211166[/snapback] Leste du hva jeg skrev, eller lever du bare i din egen verden? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Ikke for å være ekkel, men argumentene som går igjen her er veldig mye av det vi har sett gjennom hele tråden (nei, jeg forventer ikke at folk skal lese gjennom 50 sider). Det som kunne vært interessant var om noen med litt innsikt i temaet piratkopiering og lovverk kunne brakt noen rene fakta på bordet med kildehenvisninger. Så kunne vi i alle fall ha grunnlag for mye av det som blir sagt og motsagt her Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Looper, jeg leste hva du skrev, også siste avsnittet ditt. Jeg lever heller ikke i min egen verden. Jeg bare stiller spørsmålstegn ved din evne til å se inn i andre menneskers sinn og avgjøre hvorvidt de er hyklere. Jeg kan riktignok bare svare for meg selv, men for min egen del innbiller jeg meg at jeg stort sett har mitt på det rene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå