Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, det er en foretningsstrategi, men filmer og spill tror jeg ikke gjør det så godt på scenen :no:

7212957[/snapback]

Det finnes nok andre måter å finansiere slikt på. Se bare på TV, der det går utallige serier. Faktisk begynner TV-serier nå å ta over for det filmene tradisjonelt har stått for. Produksjonene blir bare bedre og bedre, og det blir flere og flere seere.

Lenke til kommentar
Det er det samme som kroken på døra for videre produksjon av film, musikk, prodgramvare og andre kopierbare produkter som folk må ha betalt for å lage.

Inkorrekt. Se f.eks. på Linux, som du kan laste ned helt gratis i forskjellige varianter. Å tro at ting forsvinner fordi folk ikke tjener penger (direkte) på det er rett og slett feil.

7212890[/snapback]

 

En rekke programmer jeg bruker finnes det ikke gode gratise alternativer til.

Det er riktig at det finnes en rekke open source-programmer, men det er også programmer som lages for små nisjer som er dyre å utvikle og som har begrenset mulighet for å tjene penger på annet enn direkte salg. F.eks noteskrivingsprogrammet Sibelius ville ikke kunne eksistere hvis de ikke fikk betalt for arbeidet sitt.

Lenke til kommentar
Det er riktig at det finnes en rekke open source-programmer, men det er også programmer som lages for små nisjer som er dyre å utvikle og som har begrenset mulighet for å tjene penger på annet enn direkte salg. F.eks noteskrivingsprogrammet Sibelius ville ikke kunne eksistere hvis de ikke fikk betalt for arbeidet sitt.

7215296[/snapback]

Joda. Er det behov så vil behovet oppfylles.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

 

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

 

:hmm:

5083312[/snapback]

 

Fjernet innlegget da jeg tok feil. Piratvirksomhet er delt inn under flere grupperinger deriblant å ta kopi av kopibeskyttet materiale. Dog har jeg ikke sjekket ut definisjonen i Norgeslover hva piratvirksomhet er definert som.. men samme kan det vær nå skal jeg ta meg en ubeskyttet fredags pils.

 

Dæven innrømmet at jeg tok feil gitt :yes: Putt den i pipa du cetram :thumbup:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Og hvor har du hentet den definisjonen av piratkopering? Hva er det som gjør akkurat DEN definisjonen av piratkopiering til den absolutte og endelige, sanne definisjon? Og hvem er det som har gitt deg den definisjonsmakten? Hvis du har noen eksisterende definisjoner eller lovverk å støtte deg til her, så er det fint, og da kan vi kanskje diskutere det videre. Men ta en definisjon, vri på den og bruke den som en etablert sannhet slik du tilsynelatende gjør her, er ikke spesielt fruktbart.

 

For eksempel kan jo jeg problematisere din bruk av ordet "vinningsøyemed". Hvis jeg gjør en ulovlig duplisering av et beskyttet åndsverk, slipper jeg å betale for noe, og har dermed oppnådd en vinning. Det er kanskje en liten dråpe i forhold til det store havet som er organisert piratkopering, men det er like fullt ulovlig.

Lenke til kommentar
Og hvor har du hentet den definisjonen av piratkopering? Hva er det som gjør akkurat DEN definisjonen av piratkopiering til den absolutte og endelige, sanne definisjon? Og hvem er det som har gitt deg den definisjonsmakten? Hvis du har noen eksisterende definisjoner eller lovverk å støtte deg til her, så er det fint, og da kan vi kanskje diskutere det videre. Men ta en definisjon, vri på den og bruke den som en etablert sannhet slik du tilsynelatende gjør her, er ikke spesielt fruktbart.

 

For eksempel kan jo jeg problematisere din bruk av ordet "vinningsøyemed". Hvis jeg gjør en ulovlig duplisering av et beskyttet åndsverk, slipper jeg å betale for noe, og har dermed oppnådd en vinning. Det er kanskje en liten dråpe i forhold til det store havet som er organisert piratkopering, men det er like fullt ulovlig.

7349683[/snapback]

 

Stemmer gitt :blush: hadde en gammel begreps ordbok som var gått ut på dato. Googlet litt og fant faktisk at piratvirksomhet er delt inn i flere grupper deriblant kopiering av beskyttet materiale!

 

Det kan da ikke være ulovelig og kopiere (ta back up) av innholdet en har betalt for. De fleste kjøper vel musikken eller filmen? Selve fysiske platen gir vel de fleste fanden i regner jeg med..

 

PS! har en mobil gjennom jobben som har alt av funksjoner men bruker mye strøm, har faktisk kjøpt en til privat bruk i forbindelse med jakt. Hvorfor skal jeg betale 2 ganger for samme ringetone??

Lenke til kommentar

:) Beklager hvis jeg gikk litt hardt ut i forrige innlegg der.

 

Jeg mener personlig at det ikke skal være noen grunn til å 1) være ulovlig å ta kopi/backup av innhold man har betalt for, og at når man først har kjøpt et produkt som f eks en ringetone, bør det være fritt frem å bruke denne på f eks flere mobiltelefoner. Men dette er ikke det samme som å diskutere piratkopiering. Problemet i dette tilfellet er at man ikke har klart å finne gode systemer for distribusjon- og rettighetsforvaltning slik at man faktisk kan ha råderett over produkter man har kjøpt og betalt. Og her synder forleggere/utgivere/rettighetshavere på den måten at de har en tendens til å behandle alle former for duplisering som ulovlig duplisering. Dette legger begrensninger på rettferdig bruk av det man faktisk har kjøpt.

 

Men dette er IKKE det samme som å kopiere/laste ned/distribuere materiale man IKKE har anskaffet seg rettigheter til - enten ved å betale for det, eller på annen måte tilegne seg rettigheter (som f eks ved gratis distribusjon av åndsverk).

 

Problemet her er vel at det er en utrolig sammensatt problemstilling, og det er ikke nødvendigvis de samme prinsippene eller argumentene som kan brukes mot alle former for digitale produkter - noe som desverre ikke er like klart for alle som ytrer seg i diskusjoner av denne typen.

Lenke til kommentar

Kanskje det er distrubsjonssystemet til spillene som ikke er helt gjennomtenkt da? Det man egentlig er ute etter er et system som gjør at en bruker kan installere spillet sitt hvor som helst, lage så mange kopier av mediet spillet kommer på man vil eller bare låne kameratens medie for å spille spillet.

 

Dette er jo fullt mulig, problemet kommer når man vil begrense bruken. Her er sluttbrukeren sjelden fornøyd, men inntil samtlige maskiner i verden er knyttet til samme verdensdekkende nettverk samtidig (gjerne internett eller rett og slett strømnettet...) er det ingen måte man kan forsikre seg om at akkurat din lisens til spillet ikke blir brukt på flere maskiner samtidig. De eneste spillene som kan gjennomføre dette uten å forårsake ramaskrik er mmo-spill. Spill som krever at du knytter deg til internett for å spille SP hemmer veldig mange spillere som ikke har denne muligheten, og er ikke gjennomførbart.

 

Noen som har andre idéer til hvordan dette kan løses?

Lenke til kommentar

Løsningen innebærer nok en eller annen form for DRM; problemet er vel at man til dags dato ikke har klart å komme opp med et system balanserer kravet til sikkert for rettighetshaverne med brukernes behov for en smidig og uforstyrret bruk av produktet.

 

Jeg har ingen idé om hvordan dette kan gjøres - så lenge det finnes incentiver til å omgå slike sperrer (redusere egne utlegg, oppnå ære og berømmelse, oppnå vinning vha piratsalg, ...) vil folk klare å omgå det. Og så lenge folk gjør dette, vil bransjen (deler av) bransjen antageligvis fortsette å komme med tiltak som forringer opplevelsen vår av et produkt (og friheten til å bruke det).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
, vil bransjen (deler av) bransjen antageligvis fortsette å komme med tiltak som forringer opplevelsen vår av et produkt (og friheten til å bruke det).

7399183[/snapback]

Jeg tenkte faktisk en dag at jeg skulle begynne å kjøpe musikk på itunes eller lignende, men når jeg leste litt om hvilke begrensninger som fulgte med så ble det litt nekt. Kommer det en online musikktjeneste som selger musikk på en måte slik at det føles som jeg faktisk eier en lisens til musikken så skal jeg hoppe på dette med en gang.

 

(Ja, butikker er greit nok, men jeg gidder ikke tråle igjennom tre-fire butikker for å finne en artist jeg hørte på pandora.com)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nedlaster spill er fordi jeg vil "prøve" det som en "demo", siden mange spill jeg har spilt har jeg blitt skuffet av. La oss se, som jeg har sagt før andre steder har jeg blitt skuffet på 40 av 50 spill. Av de ti jeg liker er OFP, Rome total war, silent hunter 3, diablo 2, Half-life, age of empires, Medieval 2 (litt skuffet av AI'en), Empires Dawn of The modern world, Hearts of iron 2 og noen få til.

 

Jeg og familien min har lite penger, så jeg nedlaster spillene først og så kjøper dem etterpå når de er billigere, :). Som f.eks Silent Hunter 3 var så jævla bra at jeg kjøpte det. Da jeg kjøpte rome visste jeg ikke om warez programmer og sånt, men da jeg kjøpte tileggs pakkn visste jeg om det, men kjøpte det siden jeg visste jeg ikke ville bli skuffet.

 

Medieval 2 kjøpte jeg med en liten baktanke i hodet, "Ville M2 bli skuffende?" Ja, AI'en. Men resten var ok.

 

Så siden jeg nedlaster er fordi jeg er litt "bortsjemt" med spill, eller vil ha kvalitets spill som OFP og armed assault og sideen jeg er leeeeeeeeei av å bli skuffet som jeg ble med battlefield 2 og call of duty 2.

 

Håper det er fårståelse for min warez?!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

47 sider er fryktelig mye å lese, er det noen aktivere debattanter som har et aldri så lite sammendrag å ta frem?

 

Uansett, når jeg tenker over det er det ikke moralsk forsvarlig å laste ned. Tror jeg heller skal slutte både med piratkopiering og kjøp av digitalt innhold, og heller kjøper bøker istedet. Når jeg lovlig kan laste ned det som passer meg skal jeg vurdere å vende tilbake som kunde igjen, dersom prisene er konkurransedyktige med prisene på bøker. En film varer i halvannen time, en bok kan leses hver dag på bussen i minst en uke.

Dessuten, med så mange spilldemoer som er der ute, kan jeg faktisk bare laste ned en ny demo hver gang jeg ønsker å spille et spill. Trenger ikke å kjøpe noe spill når jeg ikke rekker å bli ferdig med demoer.

Piratkopierng har jeg vanskelig for å støtte, men jeg har enda vanskeligere for å støtte industrien slik de holder på nå. Samme hvilken part du velger sitter du igjen med skjegget i kassa, men dette kan en slippe ved å unngå å blande seg inn i saken.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...