Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Sammenligningen går ikke på om det kan kopieres eller ikke, men om det er riktig å lovfeste bedrifters mulighet til å diktere hvordan du benytter deg av noe du har betalt for.

6857997[/snapback]

 

 

Den beste varen et spill kan sammenlignes med er ei bok. De som lager bøker tvinger deg til å faktisk sitte å holde den i handa og lese den. Du kan riktignoo få den som lydbok, men da får du ikke tilgang til en lesbar versjon uten å betale ekstra. Du kan gi boken vekk til hvem du vil, men du får ikke lov til å kopiere den. Dette takket være de skruppeløse og onde forlagene som hindrer at vi forbrukere kan bruke boken på den måten vi vil.

 

Jeg kan godt være enig med deg at DRM og TPC er en uting. Vi løser ikke det ved å argumentere for mer piratkopiering. Da gir vi bare forkjemperene for slike systemer vann på mølla.

 

Den eneste måten en kan påvirke på er å kjøpe produkter som ikke bruker slike ting og klage til selskaper som bruker slikt. Si tydelig ifra at en ikke vil bruke slike produkter.

 

Å gjøre som deg å skjære alle over samme kam, betryr at du støtter de som bruker kopisperrer og lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den beste varen et spill kan sammenlignes med er ei bok. De som  lager bøker tvinger deg til å faktisk sitte å holde den i handa og lese den.

Nei, det gjør de ikke. Det er ikke de som bestemmer hva du gjør med boken (privat) i det hele tatt. Hvis det er problemer med å gjøre noe så er det et teknisk problem, og har ikke noe med de som lager bøker å gjøre.

 

Du kan riktignoo få den som lydbok, men da får du ikke tilgang til en lesbar versjon uten å betale ekstra. Du kan gi boken vekk til hvem du vil, men du får ikke lov til å kopiere den. Dette takket være de skruppeløse og onde forlagene som hindrer at vi forbrukere kan bruke boken på den måten vi vil.

Nei, det gjør de ikke. Igjen, det er et teknisk problem, ikke et problem med hvilke rettigheter du har overfor forlegger.

 

Den eneste måten en kan påvirke på er å kjøpe produkter som ikke bruker slike ting og klage til selskaper som bruker slikt. Si tydelig ifra at en ikke vil bruke slike produkter.

Folk har ingen anelse om det som skjer, så de er selvsagt ikke i stand til å ta valg basert på dette heller.

 

Å gjøre som deg å skjære alle over samme kam, betryr at du støtter de som bruker kopisperrer og lignende.

6858499[/snapback]

Feil.

Lenke til kommentar
Jeg tror nå at om du lager cola (selv til privatbruk) med coca cola sin egen oppskrift at det ville bli et lite rabalder om det ble oppdaget..

6858232[/snapback]

Fordi?

6858398[/snapback]

Vel, fordi akkurat DEN oppskriften coca cola bruker til å lage cola på muligens er patentert, og de har ikke akkurat gitt mange andre tilgang til akkurat denne oppskriften. Om en har fått tak i denne så høres det ut som industri-spionasje for min del.

Nei, det gjør de ikke. Igjen, det er et teknisk problem, ikke et problem med hvilke rettigheter du har overfor forlegger.

Kunne du utdype hvilke tekniske problemer vi støter på her? Jeg forstår ikke helt hva du mener.

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar
Vel, fordi akkurat DEN oppskriften coca cola bruker til å lage cola på muligens er patentert, og de har ikke akkurat gitt mange andre tilgang til akkurat denne oppskriften. Om en har fått tak i denne så høres det ut som industri-spionasje for min del.

Det sa du aldri noe om. Du snakket bare om å lage det hjemme selv, noe helt annet.

 

Nei, det gjør de ikke. Igjen, det er et teknisk problem, ikke et problem med hvilke rettigheter du har overfor forlegger.

Kunne du utdype hvilke tekniske problemer vi støter på her? Jeg forstår ikke helt hva du mener.

6858841[/snapback]

Hvis folk ikke kopierer bøker så er det ikke fordi utgiverne nekter dem det, men fordi folk enten ikke har kopimaskin, scanner, el.l.

Lenke til kommentar
Vel, fordi akkurat DEN oppskriften coca cola bruker til å lage cola på muligens er patentert, og de har ikke akkurat gitt mange andre tilgang til akkurat denne oppskriften. Om en har fått tak i denne så høres det ut som industri-spionasje for min del.

Det sa du aldri noe om. Du snakket bare om å lage det hjemme selv, noe helt annet.

6858997[/snapback]

Ehh jo? jeg sa: "lage cola med coca cola sin egen oppskrift"?

Lenke til kommentar
Pirkepirk: Nå har vel ikke Coca Cola patent på brusen sin (for da ville den hemmelige oppskriften måtte avsløres innen tyve år, og da kan hvem som helst lage den), så om du faktisk har en liten lappe med ingredienser, så skal du faktisk ha lov til å lage deg litt Cola selv. :)

6861340[/snapback]

Stemmer det :)

 

Skulle du finne på å kalle drikken din for noe som kan ligne på Coca Cola, så får du derimot flere tonn med advokat på nakken.

Lenke til kommentar
Om jeg piratkopierer eller ikke vet du fint lite om, og det er også fullstendig irrelevant, og bare et desperat forsøk på deg på å diskreditere folk med andre meninger fordi du ikke har gode motargumenter.

6858398[/snapback]

 

Ok, herr dobbeltmoral. Gode argumenter er det forresten du som har gått tom for. Det eneste du gjør er å prike på småting og vri saken over når vi har knust alt du har av argumenter og påstander.

 

Det er umulig å diskutere med deg, du er for ekstremt i dine påstander og har lite skille mellom rett og galt.

Lenke til kommentar
Den beste varen et spill kan sammenlignes med er ei bok. De som  lager bøker tvinger deg til å faktisk sitte å holde den i handa og lese den.

Nei, det gjør de ikke. Det er ikke de som bestemmer hva du gjør med boken (privat) i det hele tatt. Hvis det er problemer med å gjøre noe så er det et teknisk problem, og har ikke noe med de som lager bøker å gjøre.

 

Ved å kopiere ei bok og gi den bort bryter du loven. Starter du opp masse kopiering, så vil du ganske snart få et søksmål fra forlegger mot deg. Du kan ikke gjøre hva du vil med boken privat.

 

Du kan riktignoo få den som lydbok, men da får du ikke tilgang til en lesbar versjon uten å betale ekstra. Du kan gi boken vekk til hvem du vil, men du får ikke lov til å kopiere den. Dette takket være de skruppeløse og onde forlagene som hindrer at vi forbrukere kan bruke boken på den måten vi vil.

Nei, det gjør de ikke. Igjen, det er et teknisk problem, ikke et problem med hvilke rettigheter du har overfor forlegger.

 

Nei det er ikke det. Hvis jeg kjøper ei lydbok så skal jeg selvsag ha rett til å få papirutgaven gratis, siden det er det samme produktet. Det er helt analogt til å få tilgang til en cd på pcen. De soim selger produktet har rett til å begrense hvilke medier det produktet skal gjelde, Anbefaler deg å lese åndsverk loven.

 

Den eneste måten en kan påvirke på er å kjøpe produkter som ikke bruker slike ting og klage til selskaper som bruker slikt. Si tydelig ifra at en ikke vil bruke slike produkter.

Folk har ingen anelse om det som skjer, så de er selvsagt ikke i stand til å ta valg basert på dette heller.

 

For det første, jeg er folk og jeg vet. Du forandrer ingenting ved å piratkopierere. Skal du forandre noe så må du informere de som har makten, altså forbrukerene. Det er elementert. Det du gjør er å skaffe de som ønsker å begrense friheten gratis skyts. Du er på parti med de som ønsker å begrense friheten. Eller som Lenin ville ha sgt det: "Du er en nyttig idiot"

 

Å gjøre som deg å skjære alle over samme kam, betryr at du støtter de som bruker kopisperrer og lignende.

6858499[/snapback]

Feil.

6858571[/snapback]

 

 

Du ser det ikke? :hmm: Skal ta det langsomt og sakte.

 

1. Det foregår en kamp mellom de selskapene som vil bruke kopisperre og de som ikke vil.

 

2. De som ønsker kopisperre bruker som argument at de har større salg en de som ikke bruker kopisperre.

 

3. Den eneste måten å motbevise det på er å kjøpe spill fra de selskapeen som ikke bruker kopisperre.

 

4. Ved å skjære alle over en kam støtter du de som ønsler kopisperre for de kan si at du uten kopisperre selger ikek noe spesielt bra.

 

5. Dermed støtter du selkapeen som ønsker å bruke kopisperre.

 

Litt klarere no?

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
Jadda!  ;)

 

Vi holder oss til tema og ikke la diskusjonen gå utover personer...

6863577[/snapback]

 

Beklager, men hva annet kan man gjøre når man har vunnet en diskusjon og den andre ikke vil innse det? Det er så utrolig irriterende å skrive side opp, og side ned bare for at den du diskuterer mot skal vri seg unna.

 

Vel, dere vet hva jeg mener! Piratkopiering skader "industrien", det er ikke etisk korrekt og det kan ikke sammelignes med å kjøpe et eple, en bil eller noe som helst annet! Jeg er også villig til å si at noen i "industrien" går for langt for å stoppe piratkopiering (men dette argumentet kan ikke piratene selv bruke, og dessuten er det farlig å generalisere)

Lenke til kommentar
Ved å kopiere ei bok og gi den bort bryter du loven.

Det var ikke det du startet en diskusjon om. Du kom med påstander om at de som har skrevet en bok kan bestemme hvordan du skal lese den. Du sa ikke noe om videre distribusjon.

 

Du kan ikke gjøre hva du vil med boken privat.

Hvis du distribuerer den til andre er det ikke privat lenger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når folk laster ned filmer og spill som er krympa med winrar, gjør de egentlig noe ulovlig da. De laster vel egentlig ikke ned filmen i og med att bitta de laster ned ikke er no film i det hele tatt. De laster jo kunn ned en rar fil som består av andre bitt en filmen gjør. Det blir jo ikke no film føre den er omgjort til andre bitt med ett program. Så en laster vel strengtalt ikke ned no film, en laster kunn ned ett rar dokument. Det blir som om en produsent skulle saktsøk noen for og eie grunnstoffenne som de bruker i sin produksjon siden de kan sammen settes til dems produkt med litt jobb av en side mann. "Di er sakt søkt for 2mill for og være i besittelse av jern, du kan nemmelig gjøre den om til våres x stekepanne av det". Personen gjør vel egentlig ikke no gærent føre han bruker winrar til og sette sammen bitta til en film, det er jo ikke no film før det.

 

:p

Lenke til kommentar

bits og bytes betyr null og nada. avi og mpg har helt forskjellige rekker med nuller og ettall, men åndsverket er det samme. Da kan du jo også si at du ikke gjør noe galt ved å laste ned en divx-film før du installerer codek og kjører fila gjennom en avspiller... det er jo ikke en film før det.

 

 

Jeg velger å tro at posten var av det noe useriøse slaget, grunnet smilyen i slutten, men var det VIRKELIG nødvendig å bumpe dette monsteret av en tråd for å si det?

Lenke til kommentar
Beklager, men hva annet kan man gjøre når man har vunnet en diskusjon og den andre ikke vil innse det? Det er så utrolig irriterende å skrive side opp, og side ned bare for at den du diskuterer mot skal vri seg unna.

Det er litt drøyt å påstå at du har vunnet diskusjonen når ikke et tydelig flertall er enige med deg.. Jeg tror det er tilnærmet umulig å vinne en diskusjon av denne typen, fordi det er dypt forankrede meninger blant folk.

 

En god del mennesker er livredde for å gi fra seg sine digitale rettigheter (i den grad de eksisterer), og synes dagens lovgivning allerede er alt for streng.

 

Selv er jeg noe usikker på hva som er den beste løsningen, men jeg heller nok mot at det ville vært best for samfunnet dersom copyright og patenter ble fjernet totalt fra den digitale verden. Dessverre er nok dette en utopi, da det finnes alt for mye blåruss "der ute" som ikke har forstått at det går an å tjene penger på andre måter enn ved å tre regler over hodene på folk..

Lenke til kommentar
Selv er jeg noe usikker på hva som er den beste løsningen, men jeg heller nok mot at det ville vært best for samfunnet dersom copyright og patenter ble fjernet totalt fra den digitale verden. Dessverre er nok dette en utopi, da det finnes alt for mye blåruss "der ute" som ikke har forstått at det går an å tjene penger på andre måter enn ved å tre regler over hodene på folk..

7208485[/snapback]

 

Så du mener at en hel bransjes produkter skal annekteres og gjøres gratis tilgjengelig for folk uten at de skal få betalt for arbeidet sitt? Det er det samme som kroken på døra for videre produksjon av film, musikk, prodgramvare og andre kopierbare produkter som folk må ha betalt for å lage.

 

På den annen side, så frigis materiale etter norsk åndsverklov 70 år etter opphavsmannens død. Det gjør det f.eks gratis å framføre musikk som er skrevat av komponister som har vært død mer enn 70 år, siden det ikke er hensiktsmessig at folk skal ha betalt i flere generasjoner etter de er døde.

Lenke til kommentar
Så du mener at en hel bransjes produkter skal annekteres og gjøres gratis tilgjengelig for folk uten at de skal få betalt for arbeidet sitt?

I utgangspunktet var det ingen lover for å beskytte åndsverk.

 

Det er det samme som kroken på døra for videre produksjon av film, musikk, prodgramvare og andre kopierbare produkter som folk må ha betalt for å lage.

Inkorrekt. Se f.eks. på Linux, som du kan laste ned helt gratis i forskjellige varianter. Å tro at ting forsvinner fordi folk ikke tjener penger (direkte) på det er rett og slett feil.

 

Er du klar over hvor mange musikere som tjener penger ikke på å selge musikk, men på å spille konserter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...