Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Vet dere hva?

 

Jeg vil gjerne applauderer alle som har besvart innlegg på denne siden! Det er utrolig hvor mye tid og energi dere legger i å forsvare deres meninger, bra jobba ;)

 

Når det er sagt så er det bare å si at det kun er en del av dere, heldigvis etter hva jeg har sett, majoriteten som faktisk har huet i orden. Piratkopiering skader såvisst både spillere, utviklere, kvalitet og tydeligvis også dømmekraften til enkelte individer der ute. Jeg er ingen engel. Jeg har også lastet ned og spilt spill som jeg ikke har betalt for, men jeg skal da for faen ikke forsvare det! Det er en helt idiotisk ting å gjøre! Som alt annet får du betale for det du ønsker deg, inkludert spill :)

 

Å begynne å forsvare noe som omfatter stjeling, ødeleggelse og det å bryte loven (vær så snill, jeg vil ikke ha noe svar på at "dette er ikke å bryte loven", "det finnes ingen slik lov" osv. Enhver person som er sånn passe intelligent, dvs klarer å slå på datamaskinen sin, lukke opp dører og skrive usaklige innlegg i ymse forum har egentlig bydt nede i sinnet sitt nok i hodet til å se at dette omfatter så mange lovbrudd at det burde straffes med bøter på linje med å stjele source koden til Half Life 2. Og alle her hater sannsynligivs den fordømte tyskern som ville ødelegge moroa for uttalige gamere, fordi han ville piratdistibuere (!) sitt eget Half Life!

 

I rest my case, may if sleep well ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
E. Jaja, sånn kan det gå når man skriver hengivent om ting man bryr seg om. Eller hva, Armageddon?;)

6841798[/snapback]

 

Disser du skrivinga mi eller? Don't make me pop a cap!! :p

 

Hvis det er det du ønsker så fortsett å piratkopier spill. Jeg ville ikke ha kjøpt et eneste av spillene på topp tjue lista. Hvor fornøyd blir du den degen du kan kun laste ned sims og diverse singstar titler?

6841664[/snapback]

 

Har aldri sagt at jeg piratkopierer spill. Jeg laster ned litt ja. Lastet ned masse før, men i det siste har jeg fyllt opp harddisken med så mye dritt, at jeg heller har kjøpt spillene på billigsalg. Uansett, jeg tror ikke at du trenger å frykte at spillmarkedet bryter sammen og at ingen kommer til å lage bra spill igjen. Poenget mitt var at piratkopiering ikke har den enorme effekten på spillmarkedet som mange tror. Om spillselskaper hadde tapt en betydelig sum penger pga. piratkopiering, som hadde gjort at de hadde gått i underskudd på hvert eneste prosjekt, ville problemet ha vært løst på lenge siden. Derfor gir jeg dette rådet til EA, Ubi soft, Universal og alle andre store spillselskap. Istedet for å syte til regjeringen og RIAA, kan de heller sammarbeide om å løse problemet. Det vil ikke skje over natten, men jeg tror de absolutt har midlene til å vinne krigen imot kidza som sitter å kopierer og laster ned..

Lenke til kommentar
E. Jaja, sånn kan det gå når man skriver hengivent om ting man bryr seg om. Eller hva, Armageddon?;)

6841798[/snapback]

 

Disser du skrivinga mi eller? Don't make me pop a cap!! :p

 

Nei nei, disser ikke skrivinga di ;) Var egentlig ment på meg selv, skreiv litt feil og sånn. Også refererte jeg bare til en tidligere post du hadde hvor du sa du hadde det morro med å se på hengivne gamere kaste seg over piratbransjen, hehe.

 

Er forsåvidt enig, men poenget er at de taper penger! Og at det faktisk er ulovlig. På en annen side, så er det enkelte ulovlige saker som folk syntes er mindre viktige enn andre. Trafikkbøter f.eks. Så dette er vel bl. annet bare en ny "lov" man tar litt lettere på.

Lenke til kommentar
Armageddon. Hvis ikke noen av oss som liker spill kjøper ordentlige spill risikerer vi å få et utvalg av spill lik denne listen:

 

1. Buzz: The Music Quiz (PS2/SCEE)

2. Need For Speed: Most Wanted (MULTI/EA)

3. Buzz: The Big Quiz (PS2/SCEE)

4. Singstar Norske Hits (PS2/SCEE)

5. The Elder Scrolls IV: Oblivion (MULTI/TAKE2)

6. Gudfaren (MULTI/EA)

7. World Of WarCraft (PC/VUG)

8. The Sims 2 (PC/EA)

9. Singstar 80's (PS2/SCEE)

10. Torino Olympiske Vinterleker 2006 (MULTI/TAKE2)

11. Eyetoy Play 3 (PS2/SCEE)

12. Fifa Street 2 (MULTI/EA)

13. GTA Liberty City Stories (PSP/TAKE2)

14. Battlefield 2 (PC/EA)

15. The Sims 2 Forretningsliv (PC/EA)

16. Fifa World Cup 2006 (MULTI/EA)

17. Ringenes Herre: Kampen om Midgard 2 (PC/EA)

18. SSX On Tour (MULTI/EA)

19. Sly Racoon 3: Honor Among Thieves (PS2/SCEE)

20. Ice Age 2 (MULTI/VUG)

 

Hvis det er det du ønsker så fortsett å piratkopier spill. Jeg ville ikke ha kjøpt et eneste av spillene på topp tjue lista. Hvor fornøyd blir du den degen du kan kun laste ned sims og diverse singstar titler?

6841664[/snapback]

 

 

Det der er bare BS, de tjener i bøtter og spann uansett om det er mange som laster ned eller ikke.

 

Noen av de spilla der er faktisk ganske bra, men det er bare meninger...

Endret av Roug
Lenke til kommentar

Det der er bare BS, de tjener i bøtter og spann uansett om det er mange som laster ned eller ikke.

 

Noen av de spilla der er faktisk ganske bra, men det er bare meninger...

6843447[/snapback]

 

 

Det kan hende at noen av disse spillene er bra. Det jeg vet er at det er de spillene som faktisk selger nå. Selskapene som lager dem ser at det er slike spill som selger. Derfor lager de mer av samme type spill.

 

Det betyr at det blir laget mindre av andre typer spill. Vi risikerer en ensretting av spillverden, hvem er det som ønsker det? Det blir som på syttitallet er den første airport filmen, hvor mange like filemr kom det ikke? Eller politiskolen, rambo, rocky,,,,,

 

De som lagde GALCIV2 beregnet at de må selge 200.000 kopier for å gå i null. Klarer de ikke å selge betydelig mer så blir det ikke laget flere spill av den typen. Sånn er det. GAKCIV2 kom faktisk uten noen som helst kopieringsbeskyttelse, men de krever at du er registrert for å kunne motta patcher, oppdateringer. Det kan være en bra måte å sikre seg p å tfolk kjøper spillet.

Lenke til kommentar

Tviler veldig sterkt på at om det blir mindre piratkopiering i verden, så lager de andre typer spill, de lager spill som selger, folk har alltid vært glade i spill som

feks morrowind.

Ergo, de lager oppfølgere

 

markede skifter avogtil, kanskje sim city spillene kommer tilbake, hvem vet..

 

 

Vist Spillprodusenten ikke liker at folk laster ned spilla deres, så finn opp nye kopisperrer da!!, lag en ny vri når spillet lanseres, feks fancy ting i eskene, ting man trenger for å kunne spille spillet, starte en storstil kampanje mot kopiering, som faktisk politiet gidder å gjøre noe med, men da har du det problemet, at sikkert mange mange politifolk i verden kopierer de også. De kan dessuten sette ned prisene da kjøper folk spill!!

Uansett det er så mye, så mye de produsentene kan gjøre for at det skal bli mindre kopiering, men de gidder ikke, så da er det sånn det er.

 

 

Leste at det var noen her som hadde skrevet at du kan sammenligne datakopiering med en sjokolade.. vel får å si det sånn, det er ikke samme følelsen av å gå inn i en butikk og ta en sjokolade, som å sitte forran pcen og tenke "jeg trenger litt mere musikk" så går du på et p2p program og skaffer deg den sangen, det går IKKE å sammenligne det i det heletatt.

 

Kopiering er kommet for å bli, bare lev med det..

Lenke til kommentar
Jeg har skumlest gjennom de siste sidene her, og tror ikke jeg skal komme med så mange av mine egne argumenter, i fare for å få dem tilbake i form av ei bøtte dritt nedover nakken. Alt som legges ut på internett, hvertfall servere som er åpen til offentligheten, er allemanseie. Folk kan laste ned masse filmer, spill og musikk bare ved hjelp av et par tastetrykk. Så lenge det ligger en haug med filer som kan lastes ned, så er det jo selvfølgelig at man utnytter seg av tilbudet. Egentlig er det jo dumt å ikke gjøre det. Om du får valget mellom å dra til butikken, bruke 500kr på et spill, eller sitte comfy i pc-stolen å laste ned det samme spillet over natten, er det jo naturlig å benytte seg av sistnevnte.

 

Må innrømme jeg humrer litt når jeg leser om hengivne gamere som kjøper et spill og tror de gjør en ganske stor forskjell. Kollektivt sett gjør de jo det, men det er ikke grunn nok til å sammenligne seg selv med den nye Frelseren. Det er jo spill- og filmindustriens egen skyld at de taper på piratkopiering. Om de alle hadde gått sammen om å gjøre det mer eller mindre umulig å kopiere/laste ned produktene deres, i form av et kopieringsbeskyttelsesprogram, ville jo inntektene stige. Men så lenge en fjortenåring har egenskapene til å legge ut filmer og spill på nettet, vil folk utnytte systemet.

6840656[/snapback]

 

Gratulerer med debattens mest fjollete innlegg hittil. Vennligst les gjennom alle sidene før du kommer med ytterligere meningsløse kommentarer. Se gjerne på dette svaret som en bøtte dritt ned nakken.

 

Er ingen "hengivne gamere" som har skrytt av at de utgjør en stor forskjell. Det er derimot folk som gjør det som forventes av en, nemlig betaler for et underholdningsprodukt andre har brukt flere år på å utvikle, og ikke forlanger at all underholdning skal være gratis kun for en selv, mens alle andre bør betale for det slik at de fortsetter å få det gratis.

 

Avanserte kopibeskyttelser fungerer mot sin hensikt, det vil si at det er den ærlige forbrukeren som blir straffet, mens piraten får en versjon som er lettere å spille, så det er feil vei å gå.

 

Den riktige veien å gå er å slutte å lage spill for hardcore-gamere, fordi andre kundegrupper med mindre teknisk innsikt og høyere moral gledelig betaler for produktene som lages. Slik den salgslista som har vært postet her gir uttrykk for. Det er slutt på den tiden der spill for gamere var de salgsangivende storspillene.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
Er ingen "hengivne gamere" som har skrytt av at de utgjør en stor forskjell. Det er derimot folk som gjør det som forventes av en, nemlig betaler for et underholdningsprodukt andre har brukt flere år på å utvikle, og ikke forlanger at all underholdning skal være gratis kun for en selv, mens alle andre bør betale for det slik at de fortsetter å få det gratis.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv ;)

Lenke til kommentar
Avanserte kopibeskyttelser fungerer mot sin hensikt, det vil si at det er den ærlige forbrukeren som blir straffet, mens piraten får en versjon som er lettere å spille, så det er feil vei å gå.

6846965[/snapback]

 

Blir den "ærlige" forbrukeren straffet? Det får da være grenser for selvmedlidenhet!

 

Det finnes nok av spill som ikke benytter seg av Starforce, og annen jævelskap.

Lenke til kommentar
Er ingen "hengivne gamere" som har skrytt av at de utgjør en stor forskjell. Det er derimot folk som gjør det som forventes av en, nemlig betaler for et underholdningsprodukt andre har brukt flere år på å utvikle, og ikke forlanger at all underholdning skal være gratis kun for en selv, mens alle andre bør betale for det slik at de fortsetter å få det gratis.

 

Det er slutt på den tiden der spill for gamere var de salgsangivende storspillene.

6846965[/snapback]

 

Tror du virkelig at alle en slik holdning som du har? Enkelte gir rett og slett faen om det er folk som går i butikken og kjøper spill, og finansierer hele spillindustrien, så lenge det kan lastes ned. Det er kanskje ikke etisk riktig, men sånn er det. Jeg husker når jeg først oppdaget at det gikk an og laste ned med napster. Det gikk ikke en eneste tanke til folka som hadde slitt med å lage dette produktet. Sånn tror jeg det er i dag og. Folk gir faen, så lenge det er gratis og at ingen slår ned på det.

 

Det at spill har blitt en hverdagsting; er det noe å klage på da? Så lenge det finnes folk som kjøper spillene, går jo selskapene med overskudd, og nye spill blir laget.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at alle en slik holdning som du har? Enkelte gir rett og slett faen om det er folk som går i butikken og kjøper spill, og finansierer hele spillindustrien, så lenge det kan lastes ned. Det er kanskje ikke etisk riktig, men sånn er det. Jeg husker når jeg først oppdaget at det gikk an og laste ned med napster. Det gikk ikke en eneste tanke til folka som hadde slitt med å lage dette produktet. Sånn tror jeg det er i dag og. Folk gir faen, så lenge det er gratis og at ingen slår ned på det.

 

Det at spill har blitt en hverdagsting; er det noe å klage på da? Så lenge det finnes folk som kjøper spillene, går jo selskapene med overskudd, og nye spill blir laget.

6848018[/snapback]

 

Det som skinner igjennom i innlegget ditt her er at de smarte laster ned og de dumme kjøper produktene.

Lenke til kommentar
Dessuten er det også ganske drøyt å skjære hele bransjen over en kam og kalle _hele_ industrien for pill råtten.

Nei, faktisk ikke. Om ikke alle er onde djevler, så er de fortsatt del av en industri som sett under ett er onde djevler. De jobber som nevnt aktivt for å fjerne individets rettigheter.

 

Nå får du virkelig skjerpe deg. Bare det at du kommer med en slik påståd burde være nok til å ignorere deg for resten av diskusjonen, men nå er desverre dette et forum, hvor slike ting aldri dør ut.

 

Du kan ikke komme her å påstå at hele "industrien" jobber aktivt for å fjerne indivitets rettigheter. Bare at du i det hele tatt skriver det.. det er latterlig. Alle med fornuft skjønner at det du sier er feil, men desverre klarer vi aldri å få stoppet denne diskusjonen.

 

Det er tydelig at du trenger å ordne på fakta, derfor skal jeg være så snill å gjør det for deg: Noen innenfor "industrien" har i de siste årene oppdaget akkurat hvor stort problem piratkopiering er. Derfor har de iverksatt tiltak for å hindre dette. Jeg leser mange av deres innlegg og ser at veldig få av dere har i nærheten av peiling på hvordan salg, markedsføring, kundebehandling, økonomi og slikt fungerer, men bare det faktum at "industrien" i det hele tatt bryr seg med å stoppe piratkopiering forteller hvilket enormt problem det er. En bedrift ville ikke brukt tid og penger på å stoppe piratkopiering dersom det ikke var et problem.

 

Og nei, hele industrien er ikke direkte fanatikere som jobber hardt for å fjerne alle våre rettigheter. Det er riktignok noen som går litt for langt, det skal jeg si meg enig i.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Det som skinner igjennom i innlegget ditt her er at de smarte laster ned og de dumme kjøper produktene.

6848277[/snapback]

 

Da ville jeg ha kalt meg selv dum, for jeg kjøper også spill. Men enkelte ganger føler jeg meg ganske dum når jeg tenker meg om etter jeg har kjøpt et spill. Hvorfor bruke penger på spill, når man kan laste ned? Det er jo ingen som merker det bortsett fra meg selv, og jeg tror jeg klarer å leve med meg selv etter å ha gjort det.

Lenke til kommentar
Blir den "ærlige" forbrukeren straffet? Det får da være grenser for selvmedlidenhet!

 

Det finnes nok av spill som ikke benytter seg av Starforce, og annen jævelskap.

6847840[/snapback]

 

Det finnes mange eksempler på kopibeskyttelser som gjør ting vanskeligere for en ærlig forbruker, men som blir fjernet i piratutgaven.

6848297[/snapback]

 

Så lenge man har internett, er ikke Steam noe problem, og systemer som legger inn filer på PC-en, har overhodet ingen innvirkning på annet enn piratkopiering.

 

Edit: Skal vi tenke slik som du gjør, men snu flisa litt, ødelegger dere som kjøper, fordi da blir spillene dyrere. :roll: Bare se på spillene til de store, som f.eks.: Nintendo, EA, eller id Software.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...