Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Du kan da vel ikke begrunne din egen piratkopiering med at det du laster ned er så dårlig?

Har jeg sagt noe om jeg laster ned eller hva jeg laster ned? Hold deg til saken, ellers kaster jeg meg på angiverknappen.

 

Jeg lurer også på hvilke "onde handlinger" du referer til

Skal dette være en spøk? Jeg har jo allerede nevnt kartellvirksomhet (som musikkindustrien er dømt for opptil flere ganger, og nå er det en ny etterforskning underveis), samt at du har Sonys rootkits, DVDer med regionsbeskyttelse, kopibeskyttelse, lobbyvirksomhet for å innføre 1984-aktige lover, osv. Listen er lang som et vondt år.

 

Dessuten er det også ganske drøyt å skjære hele bransjen over en kam og kalle _hele_ industrien for pill råtten.

Nei, faktisk ikke. Om ikke alle er onde djevler, så er de fortsatt del av en industri som sett under ett er onde djevler. De jobber som nevnt aktivt for å fjerne individets rettigheter.

 

Det er garantert ikke mer råttenskap i den bransjen enn i alle andre

Ja og nei. Men det som er saken er at i andre industrier kan du ikke behandle kundene dine som søppel. Hvordan tror du det hadde gått hvis det hadde vist seg at Toyota hadde installert spionkameraer i bilene sine som de brukte til å spionere på folk? Det hadde blitt et rabalder uten like. Men Sony? De slapp unna med et lite klaps på baken.

 

Jeg vil også be om en logisk forklaring på hvordan programvareindustrien kan være ansvarlig for dine (og andres) lovbrudd, særlig siden det er bare du og ingen andre enn deg som kan ta avgjørelsen og "trykke på download".

Nå må du slutte med disse personangrepene dine. Poenget var at når industrien behandler kundene sine som søppel så får de ikke særlig lyst til å betale for seg. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, ja.  Jeg hører du sier det...  Forøvrig får jeg ta en side ut av din glimrende argumenteringsbok, og si at det er ingen som tvinger deg til å laste ned og spille disse råtne spillene du mener kommer ut om dagene.  Forøvrig synes jeg denne tråden gikk fra å være noe interessant til å kun inneholde hodeløs sirkelargumentering.  Du får heller fortsette å laste ned piratkopier i visshet om at du tjener din egen "gode" sak.

6819005[/snapback]

 

Jeg laster ikke ned spill som kun er monotone skytegallerier heller. De er ikke verdt tiden det tar å laste dem ned.

 

Problemet er at slike spill blir hypet opp til de grader av grafikkhorer, og fjortisser, og dermed blir bedre spill – som ikke er så voldsomme når det gjelder grafikk – satt i skyggen.

Lenke til kommentar
I og med at markedet oversvømmes av søppel (om det er musikk, film eller spill), så ville det kanskje være sunt å få bort noen av søppelmakerne. Søppelet drunker jo ut mer innovative og interessante prosjekter

6809249[/snapback]

 

Nå feier du alle under samme dingsebums-som-man-feier-ting-med.

Det du sier er altså at siden en del utviklere/utgivere gir ut møkkspill, så bør egentlig alle sammen lide for det. Siden noen lager ELENDIGE spill, så bør egentlig ALLE spill lastes ned, og INGEN burde kjøpes, selv de som er av kvalitet...

 

Det blir det samme som å si at vi burde egentlig alle sammen drepe hverandre, fordi Hitler og en god bunke nazister var ganske så onde for en tid tilbake. Siden noen mennesker er onde, burde egentlig alle dø for det...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Hm, ja.  Jeg hører du sier det...   Forøvrig får jeg ta en side ut av din glimrende argumenteringsbok, og si at det er ingen som tvinger deg til å laste ned og spille disse råtne spillene du mener kommer ut om dagene.  Forøvrig synes jeg denne tråden gikk fra å være noe interessant til å kun inneholde hodeløs sirkelargumentering.  Du får heller fortsette å laste ned piratkopier i visshet om at du tjener din egen "gode" sak.

6819005[/snapback]

 

Jeg laster ikke ned spill som kun er monotone skytegallerier heller. De er ikke verdt tiden det tar å laste dem ned.

 

Problemet er at slike spill blir hypet opp til de grader av grafikkhorer, og fjortisser, og dermed blir bedre spill – som ikke er så voldsomme når det gjelder grafikk – satt i skyggen.

6820356[/snapback]

 

Du laster kun ned spill du liker? Hvorfor er det for jævlig å støtte de som har brukt masse tid og ressurser på å lage det? Er ikke de akkurat dem som fortjener det og kanskje fortsette å lage gode spill? Du skjønner hvis ingen støtter de vil de ikke ha mulighet for å lage flere.

 

Annen ting, det er faktisk folk som liker spillserien på grunn av gameplayet og spillestilen, å liker kanskje å spille det i en oppfrisket versjon. Men det tviler jeg på har sin sammenheng med piratkopiering.

Lenke til kommentar
Det du sier er altså at siden en del utviklere/utgivere gir ut møkkspill, så bør egentlig alle sammen lide for det. Siden noen lager ELENDIGE spill, så bør egentlig ALLE spill lastes ned, og INGEN burde kjøpes, selv de som er av kvalitet...

Dette er ikke "en del". Å oversvømme markedet med søppel er det mange av dem driver med.

 

Det blir det samme som å si at vi burde egentlig alle sammen drepe hverandre, fordi Hitler og en god bunke nazister var ganske så onde for en tid tilbake. Siden noen mennesker er onde, burde egentlig alle dø for det...

6820725[/snapback]

Nei, det er ikke det samme. Menneskeliv har langt større verdi enn en ondskapsfull og korrupt industri som spytter kundene i ansiktet og slipper unna med det.

Lenke til kommentar
Du kan da vel ikke begrunne din egen piratkopiering med at det du laster ned er så dårlig?

Har jeg sagt noe om jeg last.... blablalba (man må kutte litt i det man quoter elelr s blir det helt umulig å lese på forumet..)

 

Når jeg sier deg, så trenger du ikke tolke det som et personangrep, men som en "du" som i når jeg snakker til en gitt person som piratkopierer. Slutt å ta alt så personlig.

Takk for fine eksempler på "onde handlinger", men jeg synes kanskje ikke ond er en riktig betegnelse, kanskje heller tvilsom. Det er ikke akkurat folkemord de har begått, men jeg er enig i at enkelte selskap tar seg til rette. Men hvis man selv tar seg til rette (piratkopierer f.eks) synes jeg ikke man har så mye man skulle ha sagt.

 

Særlig angående Sony er jeg enig med deg i at de virkelig er ute å kjøre på konsument-segmentet (mens på proff-området har de geniale løsninger, f.eks Oxford plugins for musikkproduksjon), men måten å "straffe" Sony på er å la være å kjøpe produkter, ikke forsyne seg ulovlig. Hvis man piratkopierer i en "straff-det-store-selskapet"-kontekst, blir det en form for selvtekt, noe som vi ikke er tjent med. Eventuelle lovbrudd som store selskaper begår blir det opp til myndighetene å ta tak i. (F.eks forbrukerombudets brev til Apple angående iTunes og STANDARD ULESELIG AVTALEVILKÅR)

Lenke til kommentar
Der tar du feil. La oss ta et tenkt tilfelle. Et selskap lager et spill. de har budsjettert med å selge 100.000 kopier. De klarer bare å selge 50.000 koiper fordi spillet deres blir piratkopiert.

Da har de tydeligvis feilberegnet, og det er dumt av dem.

6816375[/snapback]

 

 

Vel hvis det er 350.000 som spiller spillene deres, men bare 50.000 som har kjøpt spillet, så vil ikke jeg kalle det for en feilberegning. Bare mange folk som ikke vil støtte et godt spill.

 

Merkelig nok er de samme som klager over at det ikke finnes noen nyskapende spill der ute.

6816778[/snapback]

 

Og merkelig nok er flere av de spillene med høyt budsjett (f.eks. UT2007) monotone skytegallerier som ikke er gode for annet enn grafikk.

6817593[/snapback]

 

Slike spill laster du ikke ned regner jeg med. Regner med at du laster ned spill som du mener er gode. UT2007 klarer å selge såpass mange spill at de er mer immune mot piratkopiering. De som rammes av piratkopiering er de som lager utradisjonelle spill. Spill som kun klarer å selge ca 50.000 til 1000.000 eks.

 

Når du piratkopierer selskaper som lager gode spill så støtter du ikke de som lager gode spill, for de tjener ikke penger på deg. Det du gjør da er å støtte de som lager spill som er overhypet og som fjortisser kjøper.

 

Siden sånne typer spill selger, blir det laget flere spill av samme typen. Spill som er gode blir ikke laget fordi det ikke finnes økonomi i det.

 

 

Så piratkopiering støtter indirekte de spillene som er uorginale og de store selskapene. Piratkopiering rammer i hovedsak de små selskapene. Så ved å piratkopiere støtter du det du kaller dårlige spill og ødelegger for det du kaller gode spill.

 

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Det du sier er altså at siden en del utviklere/utgivere gir ut møkkspill, så bør egentlig alle sammen lide for det. Siden noen lager ELENDIGE spill, så bør egentlig ALLE spill lastes ned, og INGEN burde kjøpes, selv de som er av kvalitet...

Dette er ikke "en del". Å oversvømme markedet med søppel er det mange av dem driver med.

Slutt å unngå konfrontasjoner. Du vrir deg bare unna. Om det er èn eller to eller tusen, det gir jeg blanke faen i. Poenget mitt er at det ikke er rett å ødelegge for de gode utviklerne fordi mange andre er dårlige. Det er helt latterlig. Du kan ikke bare kalle alle utviklerne for "industrien". Slik er det ikke. De er ganske så uavhengige, de forskjellige utviklerne - men det visste du vel ikke. Bare fordi noen av dem lager dårlige spill, skal ikke de andre lide.

 

Det blir det samme som å si at vi burde egentlig alle sammen drepe hverandre, fordi Hitler og en god bunke nazister var ganske så onde for en tid tilbake. Siden noen mennesker er onde, burde egentlig alle dø for det...

6820725[/snapback]

Nei, det er ikke det samme. Menneskeliv har langt større verdi enn en ondskapsfull og korrupt industri som spytter kundene i ansiktet og slipper unna med det.

6820863[/snapback]

 

Du kødder, nå? Du forstår virkelig ikke hva jeg mener? Du er et utrolig menneske, det skal jeg være ærlig å si til deg.

Stakkars lille deg, mener jeg, som bare må laste ned alle de elendige spillene... Om de er så faens dårlige, hvorfor laster du dem da ned? Hvorfor ikke heller boikotte spillene ved å ikke skaffe dem i det hele tatt?

 

Er det en industri som er ond og korrupt, så er det alt som går under ordet "mote", spesielt klær...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Du kan ikke bare kalle alle utviklerne for "industrien".

De er alle en del av samme industri, og denne industrien er gjennområtten. Se over for eksempler på ondskap fra underholdningsindustrien.

 

Stakkars lille deg, mener jeg, som bare må laste ned alle de elendige spillene... Om de er så faens dårlige, hvorfor laster du dem da ned?

Det er tydelig at du har tapt denne diskusjonen så det lukter svidd av de massakrerte argumentene dine. Nå begynner du å påstå ting om meg som du ikke har forutsetning for å påstå heller.

 

Prøv å holde deg til saken for en gangs skyld. Det er ikke meg vi diskuterer her.

Lenke til kommentar

De er alle en del av samme industri, og denne industrien er gjennområtten. Se over for eksempler på ondskap fra underholdningsindustrien.

 

 

I og med at markedet oversvømmes av søppel (om det er musikk, film eller spill), så ville det kanskje være sunt å få bort noen av søppelmakerne. Søppelet drunker jo ut mer innovative og interessante prosjekter

6809249[/snapback]

 

 

Nå ble jeg litt usikker her. Mener du at alle er pillråtten eller mener du at noen ikke er det?

 

Hvis du mener det første burde du jo ikke i det hele tatt befatte deg med den industrien. Hvis du mener at ikke hele industrien er pillrotten, burde du kjøpe de produktene som du liker og dermed straffe dem du ikke liker.

 

Ved å piratkopierer så støtter du de ikke liker. Slik som jeg ser det er det de store og mektige selskapene som gir ut de dårligste spillene. Det er de samme selskapene som best tåler piratkopiering, fordi de klarer å slege nok spill til å tjene penger. De små selskapene har mye mindre volum og tåler demed dårligere piratkopiering. Den eneste måten å støtte de gode selskapene er å kjøpe produktene deres.

 

Jeg har noen enkle regler når jeg kjøper spill.

 

1. Spillenje bør kunne spilles uten cd i spilleren.

 

2. Det skal ikke være noen sikkerhets program som blir installert.

Lenke til kommentar

Jeg er 16 år og har ikke jobb og har veldig lite penger.

 

Jeg liker data spill.

 

Jeg laster ned ca. alle spillene jeg kan som jeg kan spille singleplayer på.

 

Ett eksempel:

 

De folka som laga flatout tjener mer på at jeg lasta ned spillet deres enn at jeg aldri spillte/prøvde det i det hele tatt. Da kanskje jeg ser spillene de lager er stlige, og en eller annen gang når de lager ett online spill, ser jeg: Jamen dette er kanskje bra, skal kjøpe meg dette spille å sjekke om det er like bra som flatout var.

 

Dette vil selvsagt ikke skje før jeg har jobb osv. :p

Lenke til kommentar

Problemet med en del spill nå til dags, er at man ikke får noe spesielt ut av å betale for dem. Man får akkurat det samme som man kan laste ned.

For min del er det slik at om jeg ikke får med en feit manual (som i Civilization IV), en multiplayerfunksjon som ikke virker med piratkopier (f.eks. BF2, WoW og de fleste andre mp-spill), diverse ting (f.eks. den hetta, eller hva det var, som var med i et av Rainbow Six-spillene) eller noe sånt, så er det ikke like fristende å kjøpe spillet. Men er det med noe spesielt, så er jeg ikke i tvil heller, så lenge spillet ser bra ut. Det kan være nok med en kul eske, men det finnes jo ikke lenger, da alle spillene kommer i vanlige DVD-cover... :(

Lenke til kommentar

eg har kjøp BF2 agrer ikkje på det!! opp gjennom åra har eg kjøpt 8 spel.. men alt anna eg har er pirat. enyway eg ga min cd-cey til min beste kompis av bf2. som ikkje vil dele den med andre! han har piratkopi av BF2 og spele uten heilt problem.. han har det bedre en meg fordi han ikkje må putte en cd i PC`n kvar gong for å starte det op. deamon tools er konge! :love: starter op oblivion farcry serius sam2.. egentli alt uten å bruke cd

Lenke til kommentar

Tror jeg har deltatt i en slik tråd før, men finner den ikke i "mine innlegg" nå, så jeg har et par ord å komme med her.

 

Skal ikke komme her og påstå at jeg aldri har piratkopiert et spill, eller at jeg ikke prøver piratkopierte spill nå lengre, men jeg føler jeg har et sunt forhold til spillkjøp og god samvittighet mtp å støtte de spillene jeg liker.

 

Men dette med spillkjøp har mye med økonomi og kjøpskapasitet å gjøre. Har for tiden en stødig økonomi og tillater meg å kjøpe spill i ny og ne, ofte eldre spill som kommer for en rimelig penge, men også nyere spill, og en sjelden gang forhåndsbestiller jeg også de spillene jeg virkelig gleder meg til.

 

Jeg gleder meg over å se at de rette holdningene til spillkjøp er tilstede blandt brukerne her, og skjønner også studenter og andre med vanskelig økonomi at de piratkopierer spill. Men å se folk med kjøpskapasitet som piratkopierer bare fordi de kan, liker jeg ikke i det hele tatt.

 

Men holdninger er selvfølgelig individuelle, og jeg prøver på ingen måte å rakke ned på de som piratkopier. Har selv vært der, og selv om de ikke gir en direkte støtte til produsentene får de da prøvd spillene og når kapasiteten til å kjøpe spill en gang kommer regner jeg med at de trår støttende til og kjøper i alle fall de spillene de kommer til å bruke mer enn en time på. Det er da bare rett og rimelig.

 

Og til de som sier at de ikke kjøper spill fordi de ikke får med mer enn om de hadde piratkopiert; hvis nok folk ønsker stæsj til spillet sitt så er det som oftest en collectors edition eller lignenede som gir deg det lille ekstra du har lyst på.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned, og jeg kjøper en del spill, spill jeg liker som feks, Oblivion og NWN, lasta jeg ned dagen før de kom ut, får å se hvordan de var, så kjøpte jeg de på dagen de kom ut, sånn gjør jeg med mange spill.

 

 

De spillene jeg vet\trur jeg ikke kommer til å spille mye laster jeg ned for å prøve, når jeg har spilt en stund så kjøper jeg de vist jeg har fått en bra oppfattning av de.

 

 

Jeg for min del synes at å betale 399-499 for et dataspill er i det meste lage, kjøpte ett spill som kosta 400 kr trur det var red alert, det brukte jeg ca 8 timer på å klare, da ble jeg litt forbanna, er idiotisk at de skal ta så mye for så lite underholdning!!

 

 

NWN å baldursgate spilla er jo genial, brukte mange måneder på de spilla!

da følte jeg faktisk at jeg hadde fått noe igjen for penga mine.

 

 

Jeg betaler gledelig penger til slike utviklere, som faktisk bruker laang tid på et spill, eller film, for å gjøre det lengt og best mulig. Har blitt så mange spill de siste åra, man bruker 1 dag på, som koster flesk i butikken.

har en følelse at det er mange som lager spill "fort" hype det no sykt, får så å tjene masse penger på folk som har blitt lurt.

 

Spill jeg laster ned, og bruker mindre en 1 - 2 dager på det, fortjener ikke å bli kjøpt

Dette var min mening,

 

Filmer derimot, laster jeg aldri ned, jeg er en sammler :)

Lenke til kommentar

Jeg har skumlest gjennom de siste sidene her, og tror ikke jeg skal komme med så mange av mine egne argumenter, i fare for å få dem tilbake i form av ei bøtte dritt nedover nakken. Alt som legges ut på internett, hvertfall servere som er åpen til offentligheten, er allemanseie. Folk kan laste ned masse filmer, spill og musikk bare ved hjelp av et par tastetrykk. Så lenge det ligger en haug med filer som kan lastes ned, så er det jo selvfølgelig at man utnytter seg av tilbudet. Egentlig er det jo dumt å ikke gjøre det. Om du får valget mellom å dra til butikken, bruke 500kr på et spill, eller sitte comfy i pc-stolen å laste ned det samme spillet over natten, er det jo naturlig å benytte seg av sistnevnte.

 

Må innrømme jeg humrer litt når jeg leser om hengivne gamere som kjøper et spill og tror de gjør en ganske stor forskjell. Kollektivt sett gjør de jo det, men det er ikke grunn nok til å sammenligne seg selv med den nye Frelseren. Det er jo spill- og filmindustriens egen skyld at de taper på piratkopiering. Om de alle hadde gått sammen om å gjøre det mer eller mindre umulig å kopiere/laste ned produktene deres, i form av et kopieringsbeskyttelsesprogram, ville jo inntektene stige. Men så lenge en fjortenåring har egenskapene til å legge ut filmer og spill på nettet, vil folk utnytte systemet.

Lenke til kommentar

Armageddon. Hvis ikke noen av oss som liker spill kjøper ordentlige spill risikerer vi å få et utvalg av spill lik denne listen:

 

1. Buzz: The Music Quiz (PS2/SCEE)

2. Need For Speed: Most Wanted (MULTI/EA)

3. Buzz: The Big Quiz (PS2/SCEE)

4. Singstar Norske Hits (PS2/SCEE)

5. The Elder Scrolls IV: Oblivion (MULTI/TAKE2)

6. Gudfaren (MULTI/EA)

7. World Of WarCraft (PC/VUG)

8. The Sims 2 (PC/EA)

9. Singstar 80's (PS2/SCEE)

10. Torino Olympiske Vinterleker 2006 (MULTI/TAKE2)

11. Eyetoy Play 3 (PS2/SCEE)

12. Fifa Street 2 (MULTI/EA)

13. GTA Liberty City Stories (PSP/TAKE2)

14. Battlefield 2 (PC/EA)

15. The Sims 2 Forretningsliv (PC/EA)

16. Fifa World Cup 2006 (MULTI/EA)

17. Ringenes Herre: Kampen om Midgard 2 (PC/EA)

18. SSX On Tour (MULTI/EA)

19. Sly Racoon 3: Honor Among Thieves (PS2/SCEE)

20. Ice Age 2 (MULTI/VUG)

 

Hvis det er det du ønsker så fortsett å piratkopier spill. Jeg ville ikke ha kjøpt et eneste av spillene på topp tjue lista. Hvor fornøyd blir du den degen du kan kun laste ned sims og diverse singstar titler?

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...