Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.

Anbefalte innlegg

De som gir ut spill i dag og blir offer for storstilt piratnedlastning er bare rett og slett dumme og kan for det selv. De VET godt at folk kommer til å laste ned dersom muligheten er der. Hvorfor de da er så tilbakestående og ikke implementerer aktiveringstiltak a la half life 2 og wow etc. er ufattelig. Regner med at alle sore selskap vil begynne med dette veldig snart, men at de ikke har gjort det ennå er bare idioti og penger ut vinduet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor de da er så tilbakestående og ikke implementerer aktiveringstiltak a la half life 2 og wow etc. er ufattelig.

5100516[/snapback]

På hvilken måte mener du ting som feks. Steam(HL2) skulle hjelpe mot piratkopiering? Det finnes jo crack til det som med det meste annet. :shrug:

Eneste som feks. Steam har oppnådd er å sette enda større begrensninger på kunder som velger å være ærlige å betale. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Av en eller annen merkelig grunn, kan man ikke diskutere backup av spill men backup av alt annet her på forumet. De slår hardt ned på diskusjon rundt backup av spill. Tok dette opp i  "Tilbakemeldinger"-delforum men tråden ble rimlig kjapt stengt av Gamer.no moderator. Akkurat som at de ikke har noen gode argumenter for at backup av film kan diskuteres men ikke spill.

5083352[/snapback]

Vet ikke om det er svart på dette før, men sier det allikevel.

I følge norsk lovgivning så er det ulovlig å laste ned, dele og kopiere (inkl. backup) programvare inkludert spill.

Musikk og filmer, derimot, er det faktisk lov å laste ned og kopiere til dine nærmeste venner og familie. Backup er også lov.

Å dele musikk og filmer (gjøre de tilgjengelige på P2P nettverk) er imidlertid ikke lov.

Ettersom vi ikke lager våre egne lover angående musikk og film her på forumet, så lar vi sånt passere litt lettere.

Nå er det visst bestemt at denne loven skal endres litt til ugunst for de som kopierer film og musikk, så når den trer i kraft vil vi også bli strengere med tanke på dette her i forumet.

Lenke til kommentar
Eneste som feks. Steam har oppnådd er å sette enda større begrensninger på kunder som velger å være ærlige å betale.  :thumbdown:

5101869[/snapback]

Hæ? Steam gjør jo alt så mye enklere, ingen mer leting etter patcher, ingen cd-sjekk, trenger faktisk ikke å bruke cd-ene når man skal legge inn spillet engang. HL2 var jo også ganske rimelig i forhold til andre titler.

Lenke til kommentar
Eneste som feks. Steam har oppnådd er å sette enda større begrensninger på kunder som velger å være ærlige å betale.  :thumbdown:

5101869[/snapback]

Hæ? Steam gjør jo alt så mye enklere, ingen mer leting etter patcher, ingen cd-sjekk, trenger faktisk ikke å bruke cd-ene når man skal legge inn spillet engang. HL2 var jo også ganske rimelig i forhold til andre titler.

5104400[/snapback]

Han tenker sikkert på problemene med steam de første dagene etter HL2 kom ut. Jeg brydde meg ikke så veldig om det da, og syns Steam er en bra ting. :)

Lenke til kommentar

Og når resultatet blir en kraftig reduksjon av tilgjengelige produkter, filmer, musikk etc? Resultatet av fullstendig anarki på deling av det som i dag er opphavsberettighet informasjon vil antageligvis bli at de som sitter på pengesekken og finansierer det vi underholder oss med, heller vil investere pengene i noe som gir avkastning.

De driver tross alt ikke med veldedighet. Hvor langt er du villig til å ta denne 'krigen' din? Hvor mye er du villig til å gi avkall på?

5088981[/snapback]

Det ER fullstendig anarki på fildeling i dag. Og det har vært det siden datamaskinen kom til verden. Og økonomien blomstrer. Den er enorm. Både innenfor musikk, film, spill og software. På grunn av "anarkiet" som råder. Men de er griske. De vil ha mer. Derfor vil de ha kontroll. Og rettsvesenet i mange land er blinde når det gjelder teknologi, og kjøper derfor alt plate og filmselskapene sier. De jobber blindt for dem. Og det eneste argumentet de har er økonomi. Som jeg mener må vike for ideologi. Hvor langt er jeg villig til å denne krigen? til seier. Vi godtar ikke annet en seier. Og vi er mange.... :tease:

Lenke til kommentar

At piratkopiering er et gigantisk problem kan man jo lett se på utviklingen siden tidlig på 80-tallet.

Filmindustien har nesten gått konkurs, skuespillere jobber så og si gratis fordi produsenter ikkje tjener penger på filmene de lager lengre.

Musikk? Artistene har ikkje råd til nye gitarstrenger fordi vi sitter å laster ned alt på mp3.

Og spill? De har ikkje vert utvikla videre siden "flashback" på grunn av at alle laster ned spill, og det er umulig å hjulene på vogna til å snurre.

Ærlig talt folkens. I lever i ett kapitalistisk helve**e, og bakmennene i alle disse 3 gigant industriene har aldri hatt det bedre. Og alle industiene vokser i beste velgående, hvordan kan man sitte å si at piratkopiering er farlig da?

Hadde det ikkje vert for piratkopiering så hadde jeg hørt på D.D.E. og DeLillos, å aldri kjøpt alle disse ukjente platene som lå i butikkhyllene.

Den dagen Electronic Arts melder i fra om at de har gått konkurs fordi ingen kjøper spill lengre skal jeg heller innse at det faktisk finnes ett problem med piratkopiering.

Endret av PoWerFeeD
Lenke til kommentar
Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

:hmm:

5083312[/snapback]

Jobber du i staten du. ?

Etter som du er så utrolig bekymret for "produsenter". ?

Lenke til kommentar
Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

5083312[/snapback]

Jobber du i staten du. ?

Etter som du er så utrolig bekymret for "produsenter". ?

5111254[/snapback]

Tviler på at han jobber i staten som du sier, men ja han har eit poeng.

Lenke til kommentar
De som gir ut spill i dag og blir offer for storstilt piratnedlastning er bare rett og slett dumme og kan for det selv. De VET godt at folk kommer til å laste ned dersom muligheten er der. Hvorfor de da er så tilbakestående og ikke implementerer aktiveringstiltak a la half life 2 og wow etc. er ufattelig. Regner med at alle sore selskap vil begynne med dette veldig snart, men at de ikke har gjort det ennå er bare idioti og penger ut vinduet.

5100516[/snapback]

Spill bransjen tjener penger på kopiering (ikke vær stigmatiserende og kall det for piratkopiering). Derfor gjør de ikke noe med det. Det er en måte å spre produktet sitt på. Jungelordet sprer seg raskt på nettet og mange får høre om spillet. Mange laster det ned og noen kjøper det. Dermed har selskapet tjent penger. For uten jungelordet ville ingen ha kjøpt det. Og jungelordet... jo det er IRC, msn, web, dc++, emule, bittorrent etc. Når det gjelder HL2 og WoW så er det de mest hypa og komersielle spillene noensinne. De hadde derfor råd til å beskytte seg. Men det var ingen nødvendighet. De ville ha solgt vanvittig mye uansett. Det var vel mere for å teste det ut. Sette et eksempel. Og kanskje sette en standard. Men jeg tviler på at de andre har råd til å være med på den standaren, for da må de reklamere i stor stil og det er jævla dyrt. Er det bare jeg som stusset litt da Xbox kom? Den var jo designet for modding! :dremel: Og Microsoft har derfor solgt noe sinnsykt og tjent vanvittig mye spenn. Gates er ikke dum. Han er den største "piraten" av oss alle

Lenke til kommentar

tror de som lager spillene(programmerere, animerere, osv.) har fått sin start ved piratkopiering, tviler sterkt på at de tenkte "hmm, kanskje jeg skal prøve meg på 3d" han har så klart hørt om 3d studio max, stikker på butikken og blar opp nærmere

30 000 for å starte med 3d, de fleste startet nok med en pirat-kopiert versjon...

jeg piratkopierer noe, men det er enten fordi jeg aldri kunne tenkt å kjøpe filmen/spillet/cd`n, men har lyst på det eller for å teste det, de spillene jeg faktisk liker og har lyst til å spille en del kjøper jeg, de fleste jeg kjenner gjør det samme...

jeg hadde f.eks en samling mp3 på ca 4 000 filer, jeg hadde ikke kjøpt noen av dem i butikken, dermed har ikke produsentene/sangerene tapt noe på det, de har heller fått en fan til som kanskje kjøper neste plate.

mener ikke at all piratkopiering er ok eller bra, men bransjene har også fordeler med piratkopiering, de som piratkopierer programmer får økt kompetanse, skuespillere og musikkere kan bli mer populære og bra programmer kan få ett godt rykte

og forresten, artistene og skuespillerene tjener mer enn nok av penger fra før, vet ikke åssen det er med spill-industrien, men jeg tviler på at de har det så fælt...

Lenke til kommentar
Spill bransjen tjener penger på kopiering (ikke vær stigmatiserende og kall det for piratkopiering). Derfor gjør de ikke noe med det. Det er en måte å spre produktet sitt på. Jungelordet sprer seg raskt på nettet og mange får høre om spillet. Mange laster det ned og noen kjøper det.

5111393[/snapback]

Kvifor skal ein ikkje kalle piratkopiering for piratkopiering? Det ER ulovleg å kopiere programvare på denne måten, og blir ikkje mindre ulovleg av at ein kallar det noko anna. Jungelordet sprer seg på nettet, ja, men ikkje først og fremst gjennom piratkopiering. Rekk opp handa alle som først fekk vite om Doom3 når dei såg det dukka opp på fildelingsprogrammet sitt. Ikkje so mange, nei? Spelprodusentane tener ikkje på piratkopiering, dei tapar ei formue på det. Når det gjeld konsoll-produsentane er biletet meir komplisert, det stemmer nok at M$ har fått ein større marknadsandel enn dei ville hatt om det var vansklegare å piratkopiere til XBox.

Uansett, det blir berre unnskyldningar. Kan ikkje folk berre vere ærlege og seie det som det er, at grunnen til at dei piratkopierar er at dei vil spare nokre kroner på å ikkje betale for seg?

Kay

Lenke til kommentar

Kjøper aldri musikk lenger pga. at det kommer før albumet er sluppet på nettet og en cd er ganske dyr i forhold til hva man får igjen.

DVD'er pleier jeg å kjøpe, det "samler" jeg på, er det filmer jeg ikke finner i butikken laster jeg den ned.

Spill kjøper eller laster jeg ned nesten aldri lenger, men Half-Life (1 & 2) og BF2 måtte jeg selvfølgelig ha. :)

Hvis vi får hevet tollgrensa til 1.000 kr. (som 200 kr. tilsvarte for 30 år siden eller noe) kan det bli konkurranse på markedet igjen, da kommer jeg nok til å handle musikk tom. og mye mere dvd'er og spill.

Lenke til kommentar
Spill bransjen tjener penger på kopiering (ikke vær stigmatiserende og kall det for piratkopiering). Derfor gjør de ikke noe med det. Det er en måte å spre produktet sitt på. Jungelordet sprer seg raskt på nettet og mange får høre om spillet. Mange laster det ned og noen kjøper det. Dermed har selskapet tjent penger. For uten jungelordet ville ingen ha kjøpt det.

5111393[/snapback]

Jeg er med på tankegangen din, digitalplacebo, men la oss tenke på en annen situasjon:

I morgen skal jeg gå inn i en matvarebutikk og stjele en sjokolade og spise den (la oss i det minste si at jeg skal gjøre det da). Og hvis den er god så skal jeg gå inn og kjøpe noen til, og fortelle alle vennene mine at sjokoladen den er god. Så kanskje noen av de også kjøper sjokoladen. Da vil produsenten tjene mer penger.

Ikke mange av oss ville gjort dette, men det er ikke det grann mindre ulovlig enn piratkopiering.

Men tjener virkelig produsenten penger på det? Det var så lett å sjele sjokoladen at kanskje jeg skal stjele også de jeg hadde tenkt jeg skulle kjøpe? Og fortelle alle vennene mine hvor lett det var? Da kan vi spare masse penger alle sammen... produsenten vil lide et reelt tap for dette, ettersom mange av de som får vite hvor lett det er å stjele de, hadde kjøpt de om de ikke visste hvor lett det var å stjele.

For jungelordet som du snakker så varmt om, det forteller også hvor man finner spill på nettet, og hvordan man laster de ned. Det lages cracks, og jungelordet forteller hvor man finner disse.

For de som forsvarer piratkopieringen på grunnlag av at produsentene tjener så mye penger og er så griske, så har jeg bare en ting å si... tull. Dere kopierer fordi dere selv er griske og vil spare penger. Dere behøver ikke å gjemme dere bak motstanden mot det kapitalistiske samfunnet, for dere beviser bare at dere selv er tilhengere av det. Og uansett om man er grisk eller ikke... ingen lager spill for å være snille... alle lager det for å tjene penger, og hadde de ikke tjent gode penger på det, så hadde de aldri gjort det. Skal du gå inn på Rimi og stjele en sjokolade eller to bare fordi Rimi-Hagen er stappfull av penger?

Jeg sier ikke at jeg aldri har vært en pirat... jeg sier bare at argumentene for piratkopiering er syltynne, og oser bare av at piratene prøver å forsvare lovbruddet de driver med.

Lenke til kommentar

Så noen her som sammenlikner piratkopiering med stjeling av fysiske gjenstander.

Herregud.. Kunne man gått i en butikk, og "duplikert"/fordoblet en sjokolade og spist den? Så hvorfor ikkje?

Du stjeler ikkje en verdi når man piratkopierer. Du tar ikkje noe fast eller fysisk fra noen andre.

Du henter en binærkode, så når jeg ser reklamer som sier at piratkopiering er som å stjele en bil blir det å gå for langt.

Det blir det samme som å si at å drepe ett dyr er akkuat det samme som å ta ett menneskeliv.

Lenke til kommentar
Du stjeler ikkje en verdi når man piratkopierer. Du tar ikkje noe fast eller fysisk fra noen andre.

5112405[/snapback]

Hvordan vil du definere en person som stjeler penger fra en bankkonto eller et kredittkort? Det er jo også bare binære koder som flyttes, personen tar jo ikke noe fast eller fysisk fra andre.

Lenke til kommentar

5112405[/snapback]

Hvordan vil du definere en person som stjeler penger fra en bankkonto eller et kredittkort? Det er jo også bare binære koder som flyttes, personen tar jo ikke noe fast eller fysisk fra andre.

5112807[/snapback]

Hmm.. Tenkte først, veldig godt spørsmål.. Men så..

Du tar flytter jo på pengene da. Du kopierer dem ikkje inn på din egen konto.

Hadde noen "kopiert" penger fra min konto, så hadde dette skap inflasjon men hatt lite å si for meg.

Du snakker om "cut and paste"

Mens jeg snakker om "copy and paste"

:thumbup:

Endret av PoWerFeeD
Lenke til kommentar
Så noen her som sammenlikner piratkopiering med stjeling av fysiske gjenstander.

Herregud.. Kunne man gått i en butikk, og "duplikert"/fordoblet en sjokolade og spist den? Så hvorfor ikkje?

Du henter en binærkode, så når jeg ser reklamer som sier at piratkopiering er som å stjele en bil blir det å gå for langt.

Det blir det samme som å si at å drepe ett dyr er akkuat det samme som å ta ett menneskeliv.

5112405[/snapback]

Ja, enig. Data er ikke fysisk i den forstand som vi er vant til. Det er det mange som ikke har forstått ennå. Man stjeler ikke en ting. Man kopierer. Ikke fordi man er grisk, men fordi det er en være, ikke være, situasjon for mange. Måtte jeg betale for all software så hadde jeg ikke hatt et eneste program. Ok, linux kan man jo bruke. Men jeg vil jo spille BF2, som jeg har betalt for, og da må jeg ha windows. Nå sier faktisk mange software produsenter og utviklere at de driter i om vanlige brukere laster ned programmet så lenge det ikke er til komersiellt bruk. Det er film og musikk bransjen som er hissige. To bransjer som har vokst i takt med teknologien, men som ikke skjønner en dritt av den. Stjeling er stjeling, kopiering er kopiering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...