Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Tyveri og kopiering er to helt forskjellige ting. Når det gjelder skattesvindel, er det stor sjanse for å bli tatt, og dermed ikke særlig lønnsomt.

Om du mener skattesvindel i den forstand at man får falsk uføretrygd, flytter til Thailand, og lever der som en greve, er det uetisk fordi det er folkets skattepenger som brukes.

6775463[/snapback]

 

Jeg sammenlikner ikke tyveri/nasking og kopiering her som det samme, men jeg sammenlikner dem som lovbrudd på omtrent samme alvorlighetsnivå. F.eks åndsverkloven (og alle andre lover) er skrevet av folk som vet hva de holder på med, og interesserte har vært gitt mulighet til å påvirke lovene gjennom høringer. Ingen norsk lov gir den enkelte hjemmel til å selv vurere om loven er gydlig for den enkelte eller ikke, så vennligst slutt å argumentere for at det lovbruddet du gjør "ikke spiller noen rolle" fordi andre etter ditt hode tilsynelatende ikke blir påført økonomisk tap. Et lovbrudd er et lovbrudd uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tyveri og kopiering er to helt forskjellige ting. Når det gjelder skattesvindel, er det stor sjanse for å bli tatt, og dermed ikke særlig lønnsomt.

Om du mener skattesvindel i den forstand at man får falsk uføretrygd, flytter til Thailand, og lever der som en greve, er det uetisk fordi det er folkets skattepenger som brukes.

6775463[/snapback]

 

Jeg sammenlikner ikke tyveri/nasking og kopiering her som det samme, men jeg sammenlikner dem som lovbrudd på omtrent samme alvorlighetsnivå. F.eks åndsverkloven (og alle andre lover) er skrevet av folk som vet hva de holder på med, og interesserte har vært gitt mulighet til å påvirke lovene gjennom høringer. Ingen norsk lov gir den enkelte hjemmel til å selv vurere om loven er gydlig for den enkelte eller ikke, så vennligst slutt å argumentere for at det lovbruddet du gjør "ikke spiller noen rolle" fordi andre etter ditt hode tilsynelatende ikke blir påført økonomisk tap. Et lovbrudd er et lovbrudd uansett hvordan du vrir og vender på det.

6775546[/snapback]

 

Har ikke sagt at piratkopiering ikke var lovbrudd, men at det ikke var uetisk. Tror ikke at et firma med en omsetning på flere milliarder merker om jeg laster ned et spill til 500 kr.

Lenke til kommentar
Har ikke sagt at piratkopiering ikke var lovbrudd, men at det ikke var uetisk. Tror ikke at et firma med en omsetning på flere milliarder merker om jeg laster ned et spill til 500 kr.

6775574[/snapback]

Da kan vi alle andre gjøre det også da :roll: Da er det ikke snakk om 500.-! La oss slå spilleindustrien konkurs ved å laste ned spill gratis...

 

Jaggu bra at det finnes ærlige folk der ute -Uten dem hadde ikke du kunnet stjele spill, eller spille spill.

Lenke til kommentar
Om det er etikk du sikter til, er piratkopiering etisk forsvarlig siden en person ikke gjør noen forskjell på et helt firma, og siden spillprisene er høye.

6772885[/snapback]

At noe er dyrt gjør det ikke etisk riktig. Industri-spionasje er heller ikke lovlig, og det meste som da blir stjålet er tegninger til fremtidige produkter, eller løsninger til eksisterende. Er det etisk riktig å gjøre dette? Fordi produktet er opprinnelig dyrt?

 

EN person som kopierer gjør ikke skade på en utvikler, en halv verden som distrubierer kopien GJØR skade på en utvikler. Er dette så vanskelig å forstå?

 

EDIT: En kamerat av meg leste meningen din og dro denne analogien med samme basis: "å voldta og drepe ei jente er etisk forsvarlig siden en person ikke gjør noen forskjell på en hel befolkning, og de er så jævla kresne"

6774157[/snapback]

 

Venligst ikke sammenlign piatkopiering med voldtekt, voldtekt sitter dypt hele livet, piratkopiering er kopiering av et spill verdt 500 kr, og gjør ingen stor forskjell på et firma.

6775163[/snapback]

Haha, Snakk om å gå rundt grøten!

 

Innlegget mitt inneholder FLERE spørsmål direkte rettet mot deg, men du henger deg oppi en liten kommentar som en kammerat av meg dro for å å understreke hvor teit ditt første utsagn var. Begge er selvfølgelig ugyldige. Så jeg sammenligner ikke piratkopiering med voldtekt. Jeg sammenligner ubrukelige utsagn.

 

Og igjen: EN person som kopierer et spill gjør helt riktig ikke noe med et firma, når denne kopien blir spredt til alle verdens hjørner VIL det ha innvirkning på et firma. Er det så vanskelig å forstå?

 

Er det slik du mener du svarer på tiltale? Kan ikke si meg imponert.

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar

*popcorn*

 

Seriøst ass...uansett...greit man får lagt ut sine meninger her..men man vil ikke kunne gjøre noe med kopieringen uansett...det vil fortsette uansett hvor store sperringer de kommer med...fines det alltid hull.....piratkopiering kan ikke stoppes.

Og det å sitte her å fortelle de som kopierer hvor teite de er vil bare få dem til å le hardt å jævlig....sånne diskusjoner ender aldri...denne posten kommer til å vare til jeg sitter på gammle hjem.

Lenke til kommentar
Og det å sitte her å fortelle de som kopierer hvor teite de er vil bare få dem til å le hardt å jævlig....sånne diskusjoner ender aldri...denne posten kommer til å vare til jeg sitter på gammle hjem.

6776361[/snapback]

Åh de er ikke teite fordi de kopierer, for det er bare 1/100 som faktisk ikke kopierer/deler på dette forumet. De er teite fordi de mener de har rett til det. There's a difference :)

Lenke til kommentar
Tror ikke at et firma med en omsetning på flere milliarder merker om jeg laster ned et spill til 500 kr.

6775574[/snapback]

Hvor mange tror du det er som laster ned spill/andre programmer? greit nok at de ikke merke 1 person, men det er mange som laster ned så de merker nok det skal jeg si deg

Lenke til kommentar

Tyveri og kopiering er to helt forskjellige ting. Når det gjelder skattesvindel, er det stor sjanse for å bli tatt, og dermed ikke særlig lønnsomt.

 

Om du mener skattesvindel i den forstand at man får falsk uføretrygd, flytter til Thailand, og lever der som en greve, er det uetisk fordi det er folkets skattepenger som brukes.

6775463[/snapback]

 

 

- Når du kopierer et spill fører det til at et firma får mindre inntekter, det førere til at de betaler mindre skatt. Dermed er du, ifølge dine egen ord, uetisk, fordi du stjeler fra fellesskapet.

Lenke til kommentar
Har ikke sagt at piratkopiering ikke var lovbrudd, men at det ikke var uetisk. Tror ikke at et firma med en omsetning på flere milliarder merker om jeg laster ned et spill til 500 kr.

6775574[/snapback]

Da kan vi alle andre gjøre det også da :roll: Da er det ikke snakk om 500.-! La oss slå spilleindustrien konkurs ved å laste ned spill gratis...

 

Jaggu bra at det finnes ærlige folk der ute -Uten dem hadde ikke du kunnet stjele spill, eller spille spill.

6775684[/snapback]

 

Jeg har aldri stjålet et spill, og kommer heller aldri til å gjøre det. Igjen: Noen "hyggelige personer" har betalt for spillene som ligger ute på torrent-sidene, folk som laster ned, kopierer fra disse "hyggelige personene". Spillet ligger fremdeles på harddisken til disse "hyggelige personene" etter at man har lastet det ned, altså kan det umulig være stjeling.

Lenke til kommentar
Har ikke sagt at piratkopiering ikke var lovbrudd, men at det ikke var uetisk. Tror ikke at et firma med en omsetning på flere milliarder merker om jeg laster ned et spill til 500 kr.

6775574[/snapback]

Da kan vi alle andre gjøre det også da :roll: Da er det ikke snakk om 500.-! La oss slå spilleindustrien konkurs ved å laste ned spill gratis...

 

Jaggu bra at det finnes ærlige folk der ute -Uten dem hadde ikke du kunnet stjele spill, eller spille spill.

6775684[/snapback]

 

Jeg har aldri stjålet et spill, og kommer heller aldri til å gjøre det. Igjen: Noen "hyggelige personer" har betalt for spillene som ligger ute på torrent-sidene, folk som laster ned, kopierer fra disse "hyggelige personene". Spillet ligger fremdeles på harddisken til disse "hyggelige personene" etter at man har lastet det ned, altså kan det umulig være stjeling.

6785574[/snapback]

 

Derimot er det groft brudd på åndsverksloven og på linsensen som du godtar ved å ta programmet i bruk. Grunnen til at vi har åndsverksloven er at folk som deg ikke skal ha det argumentet du bruker nå til å sno deg unna. De som har laget spillet har brukt tilsvarende antall arbeidstimer som bedrifter som lager fysiske og ikke digitalt reproduserbare produkter, og skal sikres betaling gjennom åndsverkloven.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri stjålet et spill, og kommer heller aldri til å gjøre det. Igjen: Noen "hyggelige personer" har betalt for spillene som ligger ute på torrent-sidene, folk som laster ned, kopierer fra disse "hyggelige personene". Spillet ligger fremdeles på harddisken til disse "hyggelige personene" etter at man har lastet det ned, altså kan det umulig være stjeling.

6785574[/snapback]

 

 

Det er ikke stjeleing, og de aller fleste i denne diskusjonen er enige om det. Dropp alt pratet om stjeling, det er vi ferdige med.

 

 

Problemet er at en av disse hyggelige personene har betalt for spillet, men for seg selv, og ikke en tilfeldig person som kommer over det på torrent. De som laster ned fra torrent bruker et produkt de har lyst på uten å betale for det. Dermed mister produsentene en potensiell kunde for hver person som kopierer spillet. De har jo lyst på produktet, men de velger å skaffe seg det gratis i stedet for å kjøpe det.

 

OK, de taper ikke en potensiell kunde for hver eneste person som kopierer. Noen har kanskje ikke har penger til å kjøpe spill, men i de aller fleste tilfeller handler dette om prioriteringer, hadde ikke piratkopiering eksistert så hadde man kanskje kontrollert økonomien på en annen måte for å få råd til spill. Selv et barn kan klare å spare litt penger.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Jeg syns at et kopiert spill nå til dags er vanskligere pga starforce og alt det der....for å være helt ærlig så kjøper jeg heller spillet enn å sitte å tulle med det der...det eneste som irriterer meg no sinnsykt er at de jeg har fått tak i på ærlig vis altså ikke kopiert de er vansklige å få kjørt som image...jeg liker å kjøre image på min pc grunn til det er at jeg spiller flere forskjellige spill...når jeg skifter cd hele tia blir jo cden ganske slitt...selv om jeg behandler den bra....

 

Pirat kopiering er ikke å stjele men å bryte en lov, men det gjør også spillutviklerne...fordi brennesperre er heller ikke lov;) det hindrer jo ærlige folk å kopiere original cd'en de har kjøpt for å hindre skader på originalen:)

 

Jeg tror også at spillutviklerne hadde fått mindre pirat kopiering hvis de hadde laget Demoer etc litt større....noe de allerede har begynt med....altså beta testing.....der hvor du får testet spillet mye i en bred grad...og ikke et løpe gjennom en korridor og skyte et monster bam også popper en skjerm opp med Titles og til slutt "Coming soon" jeg syns bare demoer skaper for dårlig første intrykk....den enste demoen som inponerte meg var FEAR...og det er den enste...resten av de jeg har prøvd og i ettertid har kjøpt har jeg vært beta tester i.

Lenke til kommentar
Alle argumentene dine og forsvarene dine har vært presentert av andre og ble  skutt ned i fjor.

Det samme gjelder argumentene dine. Du ble regelrett valset ned.

6777995[/snapback]

 

Eksempel?

6778153[/snapback]

 

Det kom sannelig ikke mange eksempel ut av han...

 

EDIT: Men det var jo ingen bombe. De argumenterer jo aldri på det folk virkelig spør om. I stedet pirker de på irriterende smådetaljer som ingen bryr seg om.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...