Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

kan si at jeg er lite fan av piratkopiering av spill, så man kan si at jeg gleder meg til den dagen man kan anmelde noen og politiet kommer på døra.

6756682[/snapback]

 

du tror virkelig den dagen kommer? da må jeg nok skuffe deg

6758247[/snapback]

 

Du skjønner da poenget hans. Han sier ikke at det kommer en slik dag. Men han sier at han vil bli glad om det kommer en slik dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

6754445[/snapback]

 

Det er jo bare du som sammenligner det med stjeling bare for å dra frem motargumenter hele tiden. Alle andre i tråden her har forlengst skjønt at å stjele noe fysisk og kopiere noe digitalt er to forskjellige ting. Så hvorfor slenger du fortsatt frem dette som argument?

 

Men du er jo kjent for å finne opp argumenter når du slipper opp for egne, så for all del fortsett.

6756322[/snapback]

 

Piratkopiering er ikke mer uetisk enn hjemmebrenning, kit-cars, eller svart arbeid. Face it.

Lenke til kommentar
Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

 

Nei, det er ikke det samme!

 

 

Du har vel fått med deg omtrent ingenting av det jeg har skrevet, eller hva? Det kan ikke sammenlignes. Det koster faktisk å lage hjemmebrent, du må ha utstyr osv.

6756041[/snapback]

 

Du må ha bredbånd, DVD-brenner, DVD-plater, harddisk, osv. for å piratkopiere også, hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar

Det å sammenligne hjemmebrenning med piratkopiering blir for dumt. Det er jo selv du som står bak alt når du holder på. Med piratkopiering er det mange personer som har investert tid og en utgiver som har investert mye penger.

 

Selv laster jeg ned noen spill, men ikke mange. Dessuten ser det nesten ut til å bli en trend det å slippe ut demoer ganske tidlig (Dark Messiah, Call of Juarez og Just Cause). Det er fint. Da får man prøve produktene før man kjøper de.

Lenke til kommentar
Piratkopiering er ikke mer uetisk enn hjemmebrenning, kit-cars, eller svart arbeid. Face it.

6759372[/snapback]

Jeg vet ikke hvorvidt hjemmebrenning er ulovlig, og jeg har ikke hørt om kit-cars, men angående svart arbeid: Helt enig. Det er ikke mer uetisk enn svart arbeid. Som jo faktisk er ulovlig. Og uetisk.

 

Se her:

etisk som hører inn under etikken; moralsk

Og her:

etik'k morallære normativ e- etikk som gir normer for riktig og god livsførsel

 

Sist jeg sjekket, var det å piratkopiere og å arbeide svart (generelt sett det meste "småulovlig") ikke satt så veldig pris på ifølge normene i samfunnet vårt, ergo er det uetisk.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

6754445[/snapback]

 

Det er jo bare du som sammenligner det med stjeling bare for å dra frem motargumenter hele tiden. Alle andre i tråden her har forlengst skjønt at å stjele noe fysisk og kopiere noe digitalt er to forskjellige ting. Så hvorfor slenger du fortsatt frem dette som argument?

 

Men du er jo kjent for å finne opp argumenter når du slipper opp for egne, så for all del fortsett.

6756322[/snapback]

 

Piratkopiering er ikke mer uetisk enn hjemmebrenning, kit-cars, eller svart arbeid. Face it.

6759372[/snapback]

 

Skjønner du ikke, uansett hvor etisk det er for deg er det fortsatt ulovlig, lovbrudd, straffbart.

Endret av Russlebiffen
Lenke til kommentar
Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

 

Nei, det er ikke det samme!

 

 

Du har vel fått med deg omtrent ingenting av det jeg har skrevet, eller hva? Det kan ikke sammenlignes. Det koster faktisk å lage hjemmebrent, du må ha utstyr osv.

6756041[/snapback]

 

Du må ha bredbånd, DVD-brenner, DVD-plater, harddisk, osv. for å piratkopiere også, hva er poenget ditt?

6759414[/snapback]

 

Hah, du trodde du var i nærheten av å ha et poeng der.. Det er fullt mulig å piratekopiere et spill uten at det forlater harddisken din og legges inn på en CD-plate. For en som har "piratkopiert hele livet" så vet du lite. Hørt om CD images og Daemon tools?

Lenke til kommentar

Du må ha bredbånd, DVD-brenner, DVD-plater, harddisk, osv. for å piratkopiere også, hva er poenget ditt?

6759414[/snapback]

 

Hah, du trodde du var i nærheten av å ha et poeng der.. Det er fullt mulig å piratekopiere et spill uten at det forlater harddisken din og legges inn på en CD-plate. For en som har "piratkopiert hele livet" så vet du lite. Hørt om CD images og Daemon tools?

6762415[/snapback]

Nei..

Du trenger så absolutt ingen cd/dvd-brenner for å drive med piratkopiering.

Vet om mange, som lar det ligge på harddisken, og det er like mye piratvare som om det blir brendt ut på cdr/dvdr...

Eneste, er at det kansje blir vanskeligere å distribuere, hvis du har en crapy upload, men man trenger ikke å distribuere det for å piratkopiere...

Lenke til kommentar

 

Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

6754445[/snapback]

 

 

Nei, det er en ugyldig sammenligning. Ved å lage hjemmebrent lager man et eget unikt produkt, ved å piratkopiere produserer man ikke et nytt spill.

 

Om noen tar kopi av et gradert materiale på min jobb(forsvaret) uten å være autorisert for det og tar dette med seg så har man, per lovens definisjon, stjålet statshemmeligheter. Selv om det graderte dokumentet fortsatt befinner seg på min jobb.

 

Du kan gjerne være uenig i at det er tyveri, men hverken lovens definisjon eller den praktiske bruken ellers av ordet tilsier at man må miste et objekt for at det skal være stjålet, det finnes andre aspekter som også kan definere noe som tyveri. Du kan gjerne mene det ikke er mulig å stjele ideer og innformasjon, men da er du hverken på akkord med hvordan ordet blir brukt i lovmessig forstand, historisk sett og generelt sett blant verdens befolkning. Det hele handler til slutt om hva man mener det er lov å eie. Det blir en semantisk diskusjon som egentlig ikke er særlig interessant. Å bedrive aktiv begrepsforvirring endrer uansett ikke de etiske og moralske aspekter.

Lenke til kommentar

Pirast kopiering ja, det er faktisk et faktum at spill produsenter kommer til bli mindre og mindre fordi folk pirat kopierer så mye nå i dag...det er hvertfall noe de har sagt selv. jeg kopierer selv noen få spill...enten fordi jeg er usikker på om spillet er bra eller ikke....vanlighvisa så kjøper jeg spillet etterpå hvis jeg syns det var bra feks (Fear, Oblivion ol) alle disse lasta jeg ned først...jeg nruker det til å teste spillet først...tro det eller ei, hvis spillet er bra får jeg dårlig samvittighet av å sitte der å spille et bra spill uten å støtte produsenten fordi de har ghjort en bra jobb.

Lenke til kommentar
Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

6754445[/snapback]

 

Det er jo bare du som sammenligner det med stjeling bare for å dra frem motargumenter hele tiden. Alle andre i tråden her har forlengst skjønt at å stjele noe fysisk og kopiere noe digitalt er to forskjellige ting. Så hvorfor slenger du fortsatt frem dette som argument?

 

Men du er jo kjent for å finne opp argumenter når du slipper opp for egne, så for all del fortsett.

6756322[/snapback]

 

Piratkopiering er ikke mer uetisk enn hjemmebrenning, kit-cars, eller svart arbeid. Face it.

6759372[/snapback]

 

Skjønner du ikke, uansett hvor etisk det er for deg er det fortsatt ulovlig, lovbrudd, straffbart.

6760147[/snapback]

 

Ingen har sagt at piratkopiering er lovlig, men uetisk er det ikke. I et land der salg av Red Bull er ulovlig, bør man ikke sidestille lover, og etikk.

Lenke til kommentar
Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

6754445[/snapback]

 

Det er jo bare du som sammenligner det med stjeling bare for å dra frem motargumenter hele tiden. Alle andre i tråden her har forlengst skjønt at å stjele noe fysisk og kopiere noe digitalt er to forskjellige ting. Så hvorfor slenger du fortsatt frem dette som argument?

 

Men du er jo kjent for å finne opp argumenter når du slipper opp for egne, så for all del fortsett.

6756322[/snapback]

 

Piratkopiering er ikke mer uetisk enn hjemmebrenning, kit-cars, eller svart arbeid. Face it.

6759372[/snapback]

 

Skjønner du ikke, uansett hvor etisk det er for deg er det fortsatt ulovlig, lovbrudd, straffbart.

6760147[/snapback]

 

Ingen har sagt at piratkopiering er lovlig, men uetisk er det ikke. I et land der salg av Red Bull er ulovlig, bør man ikke sidestille lover, og etikk.

6764842[/snapback]

etik'k -en (gr ethikos 'sedelig') morallære normativ e- etikk som gir normer for riktig og god livsførsel / deskriptiv e- etikk som beskriver morallivets ytringsformer, metaetikk

 

Per definisjon så er det uetisk å bryte normer/lover som gir riktig og god livsførsel. Noe Norges lover teknisk sett skal gi en guideline for. Jeg kan ikke finne ET argument for at piratkopiering kan forsvares som 1) lovlig 2) etisk eller 3) moralsk riktig..

 

Kan heller ikke se sammenhengen av etikk og salg av redbull, men det er nå så. At det ikke er lov å selge div gjenstander i Norge som feks Red Bull og blåserør er bare logisk dumt.

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar
Du kan gjerne mene det ikke er mulig å stjele ideer og innformasjon, men da er du hverken på akkord med hvordan ordet blir brukt i lovmessig forstand, historisk sett og generelt sett blant verdens befolkning.

Kan du peke på hvor i lovene dette står beskrevet som "tyveri"?

 

Når det gjelder hva befolkningen kaller det, så er det så mangt. At industrien kjører digre løgnpropagandakampanjer for å omdøpe begreper slik rasisme har gått fra å handle om rase til å inkludere til og med religion er et reelt problem.

 

Det hele handler til slutt om hva man mener det er lov å eie.

Man kan kun eie fysiske ting. Ordet "eie" forekommer i allefall ikke i åndsverkloven en eneste gang såvidt jeg kan se.

 

Det blir en semantisk diskusjon som egentlig ikke er særlig interessant. Å bedrive aktiv begrepsforvirring endrer uansett ikke de etiske og moralske aspekter.

6762538[/snapback]

Her motsier du egentlig deg selv. Ordet har stor makt over mennesker, og begrepsforvirringen er det industrien som står for, ved at den kaller ulovlig nedlasting av åndsverk for "piratkopiering" eller "tyveri".

 

At de som "piratkopierer" kalles "pirater" i utgangspunktet er jo rimelig tåpelig når man tenker på hva ekte pirater egentlig driver med.

Lenke til kommentar

Det er greit. Jeg skjønner at de to begrepene, tyveri og piratkopiering, ikke er noe du er så veldig glad i. Jeg synes nå heller ikke det, men bruker sistnenvte fordi det er rett og slett det folk kjenner det som.

 

 

Saken slik at det å kopiere spill fra nettet ikke er riktig. De fleste fornuftige mennesker har en grense i hodet som de opparbeider seg (dersom de får en skikkelig oppdragelse) som sier at dette er faktisk galt. Nå er jo det å kopiere spill fra nettet veldig enkelt, og kanskje ikke det man tenker på som mest alvorlig, men faktum er at det er galt! Du bruker et produkt uten å betale for det! Og nei, det kan ikke sammenlignes med andre ting. Spill er ganske unikt der.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Ingen har sagt at piratkopiering er lovlig, men uetisk er det ikke. I et land der salg av Red Bull er ulovlig, bør man ikke sidestille lover, og etikk.

6764842[/snapback]

Kan du være snill å forklare hvorfor det er etisk riktig for deg å piratkopiere? Jeg nekter å tro at det er fordi du fortjener det. Nekter. :ohmy:

6767257[/snapback]

 

La oss snu dette litt: Hvorfor er det uetisk for deg å piratkopiere? Jeg for min del ser ikke helt problemet med å KOPIERE spill fra andre personer.

Lenke til kommentar
La oss snu dette litt: Hvorfor er det uetisk for deg å piratkopiere? Jeg for min del ser ikke helt problemet med å KOPIERE spill fra andre personer.

6767415[/snapback]

Lurer på om pipa hadde fått en annen lyd hvis du hadde et unikt produkt som du ville selge, men så ble det kopiert opp og gitt bort gratis. Ærlig talt superseven, skuta din synker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...