Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.

Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre hvordan tankegang du har.

Såklart er det galt å kopiere spill og gi det til andre når det er ulovlig. Hadde vært noe annet hvis det var lovlig. Og hvor får du det ifra at du fortjener å spille spill? har ikke noe å si om du kopierer det til andre, det gjør ikke at du fortjener noe som helst

6750785[/snapback]

At noe er ulovlig, betyr ikke at det er uetisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og jo, når jeg kopierer spill videre til andre, fortjener jeg også å spille dem selv.

6750461[/snapback]

Jeg klarer ikke komme på et eneste argument som tilsier at noen av oss fortjener å laste ned spill til eget bruk, kanskje du kan utdype litt mer enn bare jeg fortjener det?

Du laster ned et spill, kopierer det i flere eksemplarer og gir det til kompisene dine, derfor fortjener du det? :dontgetit:^10

Lenke til kommentar

Superseven - altså, se om jeg har forstått det rett:

Du fortjener å piratkopiere spill fordi du piratkopierer spill til andre? Altså, du fortjener å gjøre noe ulovlig fordi du har gjort noe ulovlig?

"Ahh, da var ranet i banken unnagjort. Tror nesten jeg fortjener meg et innbrudd hos gamla over gaten nå, gitt!"

Lenke til kommentar

Du fortjener å piratkopiere spill fordi du piratkopierer spill til andre? Altså, du fortjener å gjøre noe ulovlig fordi du har gjort noe ulovlig?

"Ahh, da var ranet i banken unnagjort. Tror nesten jeg fortjener meg et innbrudd hos gamla over gaten nå, gitt!"

6752402[/snapback]

forstår det på samme måte. Men det har ikke noe mening uannsett. Hva han sier er bare tull og er ikke verdt å diskutere engang, men tydligvis tror superseven at det han gjør er rett og han gjør seg fortjent til å spille de spillene han har lastet ned og kopiert til andre.

Seriøst superseven, det er latterlig og dette bør du vite selv. Tror du bør tenke over hva du selv mener om det før du sier noe om det temaet her igjen.

Lenke til kommentar

Alt snakket om hva som er etisk og ulovlig interesserer meg egentlig ikke. For all del, det er en del av denne diskusjonen, men det er ikke det jeg har argumentert for. Faktisk så har dette temaet ødelagt for meg, fordi det trekker oppmerksomheten til Pricks og Superseven vekk fra det jeg prøver å fortelle de. Eller har de kanskje innsett at jeg har rett, og gått videre i debatten? :D

PS: For de som glemmer lett; det jeg har prøvd å komme igjennom med er at piratkopiering er skadelig for spillbransjen. I stedet for å kjøpe et produkt du har lyst på så kopierer du det av en fildeler. Dette fører til at butikkene mister kunder, og da selvfølgelig inntekt. Jeg har også nevnt UTALLIGE ganger at et spill ikke kan sammenlignes med med andre ting som biler, epler, bøker og en masse annet tull. Dette kan ikke et oppegående mennske nekte for lengre. Greit at man ikke forstår hva jeg mener i starten, men etter flere dager med forklaringer så burde det virkelig sitte.

Lenke til kommentar

6752402[/snapback]

At noe er ulovlig, betyr ikke at det er galt. Venligst ikke sammenlign piratkopiering med bankran, bankran er mye verre.

Det er egentlig rart at så mange på forumet er i mot piratkopiering, når nesten alle i RL er for, og laster ned.

Edit: http://www2.piratpartiet.se/

Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Selvsagt er det jo galt om det er ulovlig! Det er jo ULOVLIG! Smak litt på ordet. At noe er ulovlig, betyr at det ikke er lov, som igjen betyr at det ikke er rett, som da betyr at det er galt. Sånn er det bare.

Og at du, som Pricks, begynner å pirke på hva "stjele" betyr, er bare skuffende. Dere forstår hva vi snakker om, med mindre dere har en veldig malfunksjonell hjerne.

Lenke til kommentar
At noe er ulovlig, betyr ikke at det er galt.

6754445[/snapback]

Det er nettopp det som er definisjonen på "galt". Ulovlig = galt. "Galt" strekker seg litt lenger - man kan si at noe er "galt" dersom det strider mot de generelle normene i samfunnet du lever i, selv om det ikke er direkte ulovlig - men det som er ulovlig, er galt. Å si imot det strider mot all logikk og begrepsforståelsen i den vestlige verden. Slå opp "galt" i en ordbok, hvis du vil. Se her:

gal ulovlig, moralsk klanderverdig

Så var det avklart.

Venligst ikke sammenlign piratkopiering med bankran, bankran er mye verre.

6754445[/snapback]

Såklart er det det - jeg er nødt til å sette ting på spissen for å få slike som deg til å skjønne det, men likevel virker det ikke. Det jeg vil frem til, og som alle oppegående personer skjønner, er at prinsippet er det samme: Du sier at fordi du gjør noe ulovlig (kopiere til andre), fortjener du å gjøre noe annet ulovlig (kopiere til deg selv). Jeg prøver å få deg til å innse hvor lite logisk det er.

Det er egentlig rart at så mange på forumet er i mot piratkopiering, når nesten alle i RL er for, og laster ned.

6754445[/snapback]

Det er forskjell på å være for piratkopiering og å faktisk gjøre det. Jeg er ikke for piratkopiering på noen måter, men jeg nekter ikke på at jeg har gjort det likevel. Menneskets sinn er ganske komplisert.

Å si at piratkopiering er stjeling, er som å si at hjemmebrenning er å stjele fra Vinmonopolet.

6754445[/snapback]

Det var ingen nå som sa at piratkopiering er stjeling, og vi har jo faktisk gitt vår enighet i at piratkopiering ikke kan sammenlignes direkte med stjeling. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen - dette er ikke en begrepsdebatt, så slutt å heng deg opp i det.

Og sammenligningen din kan ikke jevnføres med å si at piratkopiering er stjeling - det du sier der, må sammenlignes med å lage ditt eget spill hjemme på gutterommet i stedet for å kjøpe. Og det er jo helt lov.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Superseven, jeg skal gjerne innrømme at jeg laster ned spill. Jeg er desverre ikke verdens rikeste, så derfor laster jeg av og til ned når jeg tviler på kvaliteten på det jeg skaffer. Er det bra, kjøper jeg spillet til slutt. Er det ikke kvalitet, kjøper jeg det ikke, men jeg fjerner det også ganske kjapt (ingen vits i å spille dårlige spill, selv om at jeg har fått det "gratis").

Dessuten er jeg ikke en slik tåpe som er stolt over at jeg laster ned, slik som _visse_ personer her.

Jeg har over 50 originale spill for tiden (tar man med alle jeg har kjøpt i all tid, har jeg nok 400), og jeg kjøper som sagt ALLE spill som jeg synes er av kvalitet, uavhengig av om spillet har multiplayer eller ikke (jeg tenker ikke bare på meg selv). Jeg kan jo nevne at jeg i høst skal kjøpe tre spill, selv om at jeg har andre store utgifter (konsert på omtrent 1500kr, samt skoletur på 3-5000kr).

Du kan jo også sjekke signaturen min også. Jeg har bortimot 500 originale DVD-filmer.

Men hva vet ve jeg, jeg er kanskje av en døende rase...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

jada, jeg selv laster ned spill. Dette er fordi jeg ikke har økonomi til det. Laster ikke ned så mye, men dette er ikke noe jeg skryter av eller ser på som et samtale emne.

Har såklart gjennom tidene kjøpt noen/mange spill (Playstation og PC) så har nok brukt noen 1000 på det.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det samme!

Du har vel fått med deg omtrent ingenting av det jeg har skrevet, eller hva? Det kan ikke sammenlignes. Det koster faktisk å lage hjemmebrent, du må ha utstyr osv.

Lenke til kommentar

6754445[/snapback]

Det er jo bare du som sammenligner det med stjeling bare for å dra frem motargumenter hele tiden. Alle andre i tråden her har forlengst skjønt at å stjele noe fysisk og kopiere noe digitalt er to forskjellige ting. Så hvorfor slenger du fortsatt frem dette som argument?

Men du er jo kjent for å finne opp argumenter når du slipper opp for egne, så for all del fortsett.

Lenke til kommentar

Spilt i 20 år. Aldri lasta ned eller kopiert et eneste spill.

(Se bort fra C 64 og Amiga)

Kjøpt alle PC spill jeg har likt ut fra demoer jeg har testa, eller prøvd hos kompiser. Liker å ha orginale spill siden det er noe spesielt med å ha for eks. manualen til spillet, samt boksen. Samme med dvd filmer selv om det er en annen diskusjon.

For meg kan dere laste ned å brenne så mye dere vil. Men for meg er det uaktuelt pga ovennevnte.

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar

Faktisk så var jeg bare rundt 11 - 13 år den gangen og viste ikke engang at jeg gjorde noe ulovelig. Tror faktisk ingen av kompisa mine heller viste at de gjorde det. Vi bytta kasetter og disketter i skoletimen som oftest. Fokusen på område om at vi gjorde noe ulovelig var vel heller ikke tilstedeværende. :blush:

Kanskje internett i seg selv er en faktor pr i dag at det er så mange som kopierer, og laster ned. Alt er jo så enkelt nå i forhold til hva det var før. Samme gjelder vel både med filmer og musikk. Internett har gjort muligheten for å få tak i det man ønsker på en enkel måte. Mulig det har medvirkning til at mange synes det er helt greit å kopiere, siden det er så enkelt å få tak i.

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar

Ser at mye av diskusjonen blir i feil retning hvor folk blander inn piratpartiet i Sverige og slikt. Mye dobbeltmoral inne i bildet blant forumbrukerne her, men folk som er i mot piratkopiering på papiret er også i mot metodene slike organisasjoner som for fatt i informasjon og saksøker deg fordi at du laster ned. Det vil si at de aller fleste setter personvern høyere enn opphavsrett.

Piratpartiet er ikke 'direkte' for ulovlig fildeling, de ser heller på metodene som blir brukt til for å spore opp fildelere og det er heller dette forumbrukere som er for fildeling burde forsvare.

Alt i alt så er det ingen som vil at antikopieringsorganisasjoner skal krenke ens personvern, og der ligger vel den største dobbeltmoralen av alle.

Selv kan jeg si at jeg har vokst opp og har ikke piratkopiert spill på mange år. Og jeg kan si at jeg er lite fan av piratkopiering av spill, så man kan si at jeg gleder meg til den dagen man kan anmelde noen og politiet kommer på døra.

Lenke til kommentar
Og jeg kan si at jeg er lite fan av piratkopiering av spill, så man kan si at jeg gleder meg til den dagen man kan anmelde noen og politiet kommer på døra.

6756682[/snapback]

Så du gleder deg til du med loven i hånd kan snoke i folks gjøremål på internett, for så anmelde dem? Får flytte til kina da vet du :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
kan si at jeg er lite fan av piratkopiering av spill, så man kan si at jeg gleder meg til den dagen man kan anmelde noen og politiet kommer på døra.

6756682[/snapback]

du tror virkelig den dagen kommer? da må jeg nok skuffe deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...