Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Tull at pirat kopiering er størst i den verstlig delen. Kina og Russland er størst. USA, Norge og sverige er nummer to. Vet ikke eksakt plasseringen, men disse er topp 5 prosentvis av de som har pc i landet.

6741216[/snapback]

 

Det var vel faktisk bevist at sentral-Europa (Nederland, Tyskland, Østerrike, osv), samt Australia var verst på nedlasting. Ikke bare av spill, men av alt, egentlig. USA var faktisk overraskende langt ned på listene.

 

I midtøsten har de jo "fabrikker" som brenner ut spill, film og musikk.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tull at pirat kopiering er størst i den verstlig delen. Kina og Russland er størst. USA, Norge og sverige er nummer to. Vet ikke eksakt plasseringen, men disse er topp 5 prosentvis av de som har pc i landet.

6741216[/snapback]

 

Det var vel faktisk bevist at sentral-Europa (Nederland, Tyskland, Østerrike, osv), samt Australia var verst på nedlasting. Ikke bare av spill, men av alt, egentlig. USA var faktisk overraskende langt ned på listene.

 

I midtøsten har de jo "fabrikker" som brenner ut spill, film og musikk.

6741916[/snapback]

 

Mente selvsakt å ha pirat kopierte programmer på pcene.

 

Spill koste jo 10-20kr i Russland med drit kvalitets cover og billig trykt cd, men det virker.

Lenke til kommentar

Noen som har sett filmen Steal This Film?

 

Steal This Film

- "In 2006 a group of friends decided to make a film about filesharing that *we* would recognise.

 

There have been a few documentaries by 'old media' crews who don't understand the net and see peer-to-peer organisation as a threat to their livelihoods. They have no reason to represent the filesharing movement positively. And no capacity to represent it lucidly."

 

(Hey, it's starring, amongst others, the crew of The Pirate Bay and people from Piratbyrån!)

 

Det sier seg selv hvor man kan få tak i denne filmen, å ja selvom man får tak i derfra er ikke den filmen ulovlig å laste ned.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt galt å gjøre det.

Det er ikke galt å gjøre det bare fordi det er ulovlig. Piratkopiering er sannsynligvis den mest utbredte forbrytelsen i den vestlige delen av verden.

 

Dette er å stjele penger, piratkopiering er ikke å stjele. Hvis man kopierer en side av en bok fra biblioteket, kan det da sidestilles med å rive siden ut av boka og stjele den? Nei. At noe er ulovlig, betyr ikke at det er uetisk.

 

Det er etisk korrekt for deg å piratkopiere?

Ja. Har piratkopiert så lenge jeg kan huske.

 

Og mange flere, også fra andre brukere.

 

Jeg vil påstå at disse sitatene viser hva jeg mener med at denne diskusjonen har tuffet veggen, når de jeg prøve å diskutere med kommer med slike utsagn vil jeg påstå at det er opplagt hvilken side som "vinner diskusjonen".. Hvordan i all verden skal jeg kunne forklare det noe bedre? Når folk piratkopierer så forsvinner det en god del potensiell kunder, slik er det bare! Du trenger ikke akkurat doktorgrad innenfor salg og markedsføring for å skjønne at noen som allerede har produktet ditt ikke kommer til å kjøpe det! (Oi fillern! Der glemte jeg visst at alle som piratkopierer er samvittigheten selv og selvfølgelig løper til butikken for å kjøpe det spillet de nettopp har lastet ned.)

 

Og dette med sammenligninger.. Vær så snill, slutt med det. Et spill er ikke et fast fysisk objekt, det kan blant annet lastes ned! Det er ikke som noe annet, så slutt med prat om bilder, epler og bøker!!

 

Dere vet hva jeg mener, og dere vet at det er rimelig korrekt, men dere vil bare ikke akseptere det. Det er egentlig ganske vanlig i diskusjoner. Folk vil av en eller annen grunn ikke ombestemme seg fordi de har et spesielt forhold til saken som diskuteres. Som f. eks en som eier AMD eller Intel prosessor vil som regel påstå at det merket han har er best. Eller den som har en "<3 Warez! fuck teh polize lololololol i pirate to i die!11"-instilling vil stå på sitt uansett. Dere har i hvert fall viljestyrke, da.

 

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt galt å gjøre det.

Det er ikke galt å gjøre det bare fordi det er ulovlig. Piratkopiering er sannsynligvis den mest utbredte forbrytelsen i den vestlige delen av verden.

 

Dette er å stjele penger, piratkopiering er ikke å stjele. Hvis man kopierer en side av en bok fra biblioteket, kan det da sidestilles med å rive siden ut av boka og stjele den? Nei. At noe er ulovlig, betyr ikke at det er uetisk.

 

Det er etisk korrekt for deg å piratkopiere?

Ja. Har piratkopiert så lenge jeg kan huske.

 

Og mange flere, også fra andre brukere.

 

Jeg vil påstå at disse sitatene viser hva jeg mener med at denne diskusjonen har tuffet veggen, når de jeg prøve å diskutere med kommer med slike utsagn vil jeg påstå at det er opplagt hvilken side som "vinner diskusjonen".. Hvordan i all verden skal jeg kunne forklare det noe bedre? Når folk piratkopierer så forsvinner det en god del potensiell kunder, slik er det bare! Du trenger ikke akkurat doktorgrad innenfor salg og markedsføring for å skjønne at noen som allerede har produktet ditt ikke kommer til å kjøpe det! (Oi fillern! Der glemte jeg visst at alle som piratkopierer er samvittigheten selv og selvfølgelig løper til butikken for å kjøpe det spillet de nettopp har lastet ned.)

 

Og dette med sammenligninger.. Vær så snill, slutt med det. Et spill er ikke et fast fysisk objekt, det kan blant annet lastes ned! Det er ikke som noe annet, så slutt med prat om bilder, epler og bøker!!

 

Dere vet hva jeg mener, og dere vet at det er rimelig korrekt, men dere vil bare ikke akseptere det. Det er egentlig ganske vanlig i diskusjoner. Folk vil av en eller annen grunn ikke ombestemme seg fordi de har et spesielt forhold til saken som diskuteres. Som f. eks en som eier AMD eller Intel prosessor vil som regel påstå at det merket han har er best. Eller den som har en "<3 Warez! fuck teh polize lololololol i pirate to i die!11"-instilling vil stå på sitt uansett. Dere har i hvert fall viljestyrke, da.

 

 

Takk for meg.

6745137[/snapback]

 

Det er ingen som har sagt at utviklere/utgivere ikke taper penger på piratkopiering, men fremdeles er det ikke det samme å laste ned et spill, som å stjele en DVD-plate med det samme spillet i butikken.

Lenke til kommentar

Nei, det er verre...

 

Å stjele en plate fra butikken, gjør til at butikken taper penger, men hvis man laster ned spillet, taper utgiverne (og dermed også utviklerne).

 

EDIT. Pricks, spar deg fra å komme med et svar som "Nei, det gjør de ikke". Jeg skjønner at du er uenig, og jeg gir blanke i det - så lenge du ikke kan argumentere for deg.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Tull at pirat kopiering er størst i den verstlig delen. Kina og Russland er størst. USA, Norge og sverige er nummer to. Vet ikke eksakt plasseringen, men disse er topp 5 prosentvis av de som har pc i landet.

6741216[/snapback]

 

Det var vel faktisk bevist at sentral-Europa (Nederland, Tyskland, Østerrike, osv), samt Australia var verst på nedlasting. Ikke bare av spill, men av alt, egentlig. USA var faktisk overraskende langt ned på listene.

 

I midtøsten har de jo "fabrikker" som brenner ut spill, film og musikk.

6741916[/snapback]

 

I australia så gjorde jo de noe mot nedlastnings program. Greier bare ikke huske hva. Er ikke så alt for lenge siden det var snakk om det

 

Nei, det er verre...

 

Å stjele en plate fra butikken, gjør til at butikken taper penger, men hvis man laster ned spillet, taper utgiverne (og dermed også utviklerne).

 

EDIT. Pricks, spar deg fra å komme med et svar som "Nei, det gjør de ikke". Jeg skjønner at du er uenig, og jeg gir blanke i det - så lenge du ikke kan argumentere for deg.

6745505[/snapback]

Jada, hvis vi laster ned taper såklart utvikler og utgiver på det. Dette gjør jo såklart at flere lar være å kjøpe og laster ned istede. Siden mange folk tar denne veien så kjøper de ikke så mange spill lengere

Endret av Luchy
Lenke til kommentar
hvis man laster ned spillet, taper utgiverne (og dermed også utviklerne).

Slett ikke. Da må du påvise at alle som laster ned hadde vært villige (eller hadde hatt muligheten) til å betale i utgangspunktet. Du må påvise at en nedlasting medfører et direkte tap - altså at utvikleren/utgiveren mister noe den har hatt.

Lenke til kommentar
hvis man laster ned spillet, taper utgiverne (og dermed også utviklerne).

Slett ikke. Da må du påvise at alle som laster ned hadde vært villige (eller hadde hatt muligheten) til å betale i utgangspunktet. Du må påvise at en nedlasting medfører et direkte tap - altså at utvikleren/utgiveren mister noe den har hatt.

6745828[/snapback]

Du henger deg alt for mye opp i begreper, Pricks. Du pirker alltid på ord som "tyveri", "stjeling" og "tap", men du kommer søren meg aldri med noen klar definisjon av dem selv. Diskusjonen dreier seg ikke om begreper. Man kan ikke direkte si at utviklerne taper penger, hvis jeg skal være litt snill med deg, men de vinner heller ikke de pengene som de skulle ha fått.

 

For å si det slik: Laster du ned spill, blir utviklerne sure. Utviklerne har loven på sin side, og det har ikke du. Hvis noen kopierer krusedull-kunstverket ditt (for å ta et tilfeldig eksempel) som du har lagt ut for salg, så blir du sur. Du har loven på din side, og det har ikke de som kopierer.

 

Og by the way: Man må ikke påvise at alle er villige til (eller har muligheten til) å kjøpe spillet i utganspunktet - det holder med én eneste en. Hvis én person laster ned et spill, og vedkommende ellers hadde kjøpt det, så "taper" utviklerne penger. Det kan du ikke si imot. Å bevise det må da bli som å bevise at 2 + 2 = 4.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Nei, det er verre...

 

6745505[/snapback]

 

Nei, det er ikke verre. Når jeg laster ned et spill, kopierer jeg det fra harddisken til en annen person, spillet på denne personens harddisk forsvinner ikke når jeg laster det ned, det kopieres, altså stjeler jeg det ikke.

6746747[/snapback]

 

Now you just keep thinking that, and it'll be all right...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Nei, det er verre...

 

6745505[/snapback]

 

Nei, det er ikke verre. Når jeg laster ned et spill, kopierer jeg det fra harddisken til en annen person, spillet på denne personens harddisk forsvinner ikke når jeg laster det ned, det kopieres, altså stjeler jeg det ikke.

6746747[/snapback]

 

Dette har vi gått over flere ganger. Det spiller ingen rolle om hva som blir borte eller ikke, saken er at det er et menneske som spiller spillet uten å betale for det. Det vil si at en potensiell kunde er tapt.

Lenke til kommentar
Nei, det er verre...

 

6745505[/snapback]

 

Nei, det er ikke verre. Når jeg laster ned et spill, kopierer jeg det fra harddisken til en annen person, spillet på denne personens harddisk forsvinner ikke når jeg laster det ned, det kopieres, altså stjeler jeg det ikke.

6746747[/snapback]

 

Dette har vi gått over flere ganger. Det spiller ingen rolle om hva som blir borte eller ikke, saken er at det er et menneske som spiller spillet uten å betale for det. Det vil si at en potensiell kunde er tapt.

6747443[/snapback]

 

Fremdeles er det ikke stjeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...