Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Hvis du piratkopierer et spill til eget bruk, er det ingen andre enn deg selv som får noe som helst utbytte av det. Du kan derfor ikke sammeligne dette direkte.

 

Føler meg litt teit her :blush: Men slik jeg tolker den settningen er at hvis jeg kopierer et spill og holder det kun for meg selv er det FYFY for ingen andre for utbytte av det. Men hvis jeg deler kopien med mange så er alt bærre lekkert? For da for jo andre utbytte av det da ;)

 

Men du tenker vel litt mer på rettighetshaverne her egentlig da.

 

Og ja jeg føler meg enda litt teitere siden jeg fremdeles ikke forstår begrepet piratkopiering :blush: Trodde f.eks piratkopiering var å

* Laste ned en film eller serie?

* Ta opp en film eller serie fra tv?

* Kopiere et spill/ laste ned et spill?

* Ta opp en sang fra radio?

 

Må bare beklage at jeg ikke er født smartere altså, men i mine øyne kan alle de punktene havne under piratkopiering spør du meg.

 

Best jeg ikke sier så mye mere i denne tråden tror jeg for jeg skjønner nå at dette hadde jeg ikke mye peiling på :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Føler meg litt teit her :blush: Men slik jeg tolker den settningen er at hvis jeg kopierer et spill og holder det kun for meg selv er det FYFY for ingen andre for utbytte av det. Men hvis jeg deler kopien med mange så er alt bærre lekkert? For da for jo andre utbytte av det da ;)

 

Men du tenker vel litt mer på rettighetshaverne her egentlig da.

6737119[/snapback]

 

Ingen grunn til å føle seg teit! :) Og det har forsåvidt heller ikke noe med å være 'smart' eller ikke :)

 

Synes selv hele problemområdet er svært vanskelig og uoversiktlig å få oversikt over. Det har som sagt tatt meg størsteparten av 20 år å finne frem til det jeg står for nå.

 

Men når det gjelder begrepet piratkopiering, så har du rett i at det omfatter alt du listet opp, og forsåvidt en rekke andre ting. Men det jeg (og andre?) har prøvd å presisere, er at ulike former for piratkopiering ikke direkte lar seg sammenligne, og at man ikke kan sammenligne piratkopiering direkte med tyveri, stjeling, svindel eller tilsvarende. Poenget mitt er stort sett at det er mye mer nyansert enn en den skyttergravskrigen man kan få inntrykk av både ved å lese denne tråden, og å følge med på debatten som går mellom rettighetshavere og piratgrupper.

 

Desverre er mye av debatten her inne relativt fruktesløs da folk på begge sider har gravd seg ned i skyttergravene sine for lenge siden, nekter å høre på andres argumenter og begynner etterhvert å gå på person og ikke sak. Synd og skam.

 

Men det er uansett ingen grunn til å føle seg dum eller krype inn i stillhet :)

Lenke til kommentar
Du er en snål person, Pricks, og om du er slik i andre diskusjoner IRL også, så er jeg egentlig glad jeg ikke er rundt deg.

 

BTW: Jeg gleder meg nesten til den dagen du kommer med bedre argumenter enn "Nei". Argumentene dine nå passer godt til nicket ditt. Bare fjern S-en på slutten, så er jeg enig...

 

EDIT: Jeg har ikke peiling på hvorfor jeg gidder å fortsette denne diskusjonen, da å snakke til deg er som å snakke til en vegg (uten hjerne). Uansett, jeg får vel si det likevel:

Skal si "argumentene" dine (eller mangel på sådanne) ble overbevisende når du kjører på med barnslige personangrep fordi du har tapt diskusjonen.

6736928[/snapback]

Jeg kan faktisk gå med på at det var et barnslig personangrep, men det var fordi han gav opp med å prøve å få formidlet noen form for logisk tankegang til deg, ikke fordi han har tapt diskusjonen. Den delen ligger hos deg; du har bare ikke innsett det ennå.

 

 

Så hvis jeg lager en krusedull på et papir og vil selge det for en million men ingen vil kjøpe det, så har jeg tapt penger på det? Bra tenkt. Men hvem skal jeg saksøke for milliontapet mitt?

6691294[/snapback]

Du kan godt saksøke meg, men regn med å tape.

Men skal man følge deres argumentasjon så har jeg jo tapt på det hvis ingen vil kjøpe den.

6736928[/snapback]

Nei, nei, NEI! Vi har sagt det før, og vi (i hvert fall jeg) sier det igjen: Du taper ikke penger på at andre ikke kjøper det. Du taper penger hvis noen ikke kjøper det og i stedet kopierer det.

 

Jeg er ganske lei av pro-pirat-folk her inne som hever seg selv over norsk lov.

For noe tull. Det er du og dine som hever dere over loven ved å påstå at piratkopiering er tyveri.

6736928[/snapback]

Hvordan kan man heve seg over loven ved å påstå at noe er tyveri?

 

Åndsverkloven gir den som har laget et programm eller spill rett til å bestemme om det han / hun har laget skal gjøres gratis tilgjengelig eller om det skal koste penger å ta det i bruk.

Det er da irrelevant for diskusjonen.

6736928[/snapback]

Det er det ikke, for det som menes, er at hvis du lager en krusedull, så kan du selv bestemme om den skal trykkes opp i massevis og gis ut gratis, eller om du skal beholde din ene kopi og selge den for millioner. Går du for sistnevnte og tar copyright på den, har andre nemlig ikke lov til å kopiere den. Og da var vi med én gang inne på denne diskusjonen igjen.

 

Goodall: Du er ikke teit; det er mange andre her inne som er det. Hvis du skal bli klok på piratkopiering, så er dessverre ikke dette riktig sted, som cetram sier. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg kan faktisk gå med på at det var et barnslig personangrep, men det var fordi han gav opp med å prøve å få formidlet noen form for logisk tankegang til deg, ikke fordi han har tapt diskusjonen.

Jo, og fordi argumentasjonen hans er ulogisk og usammenhengende.

 

Nei, nei, NEI! Vi har sagt det før, og vi (i hvert fall jeg) sier det igjen: Du taper ikke penger på at andre ikke kjøper det. Du taper penger hvis noen ikke kjøper det og i stedet kopierer det.

Altså taper butikken penger hvis jeg plukker epler gratis i stedenfor å kjøpe det der.

 

Hvordan kan man heve seg over loven ved å påstå at noe er tyveri?

Fordi man ikke forholder seg til hva loven faktisk sier.

Lenke til kommentar

Nei, brudd på åndverksloven er en kriminell handling. Veldig til flisespikkeri du skal gjøre ting til Pricks, og det uten å ha hatt et argument i det hele tatt. Jeg støtter synspunktet ditt, men jeg syns du bruker en utrolig dårlig måte å argumentere på. Du bare plukker ut ting fra ting folk sier og sier nei nei nei, og det er ikke rett, nei det er ikke stjeling uten noen dypere begrunnelse. Selv tar jeg det ikke så høytidlig om folk kaller piratkopiering stjeling, selv om det ikke er det rette ordet for det, i og med at ingenting fysisk blir stjålet.

 

Men det er en kriminellhandling, og det er det jeg tror det hele her dreier seg om. Skal du være en lovlydig borger, så kan du ikke piratkopiere. Selv om jeg mener at jeg som den som laster ned ikke burde bli straffet for å benytte meg av muligheten over nettet, så står det faktisk i loven at det ikke er lov.

Lenke til kommentar
Jeg kan faktisk gå med på at det var et barnslig personangrep, men det var fordi han gav opp med å prøve å få formidlet noen form for logisk tankegang til deg, ikke fordi han har tapt diskusjonen.

Jo, og fordi argumentasjonen hans er ulogisk og usammenhengende.

6739176[/snapback]

Med all respekt - jeg tror ikke du er den rette til å snakke om hva som er god/dårlig argumentasjon. Dårlig kanskje, for det vet du mye om - men ikke god.

 

Nei, nei, NEI! Vi har sagt det før, og vi (i hvert fall jeg) sier det igjen: Du taper ikke penger på at andre ikke kjøper det. Du taper penger hvis noen ikke kjøper det og i stedet kopierer det.

Altså taper butikken penger hvis jeg plukker epler gratis i stedenfor å kjøpe det der.

6739176[/snapback]

Nei; det du sier nå, er som å si at Bethesda taper penger fordi jeg kjøpte FIFA 06 i stedet for Oblivion. Eller som å si at Bethesda taper penger fordi du i stedet spiller ditt hjemmelagde rollespill. Du vet like godt som meg at replikken din der var renspikka BS.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Mitt svar er nei og ja. Jeg synes det er helt greit å laste ned det som er tilgjengelig på nettet, men det er ikke lovlig å bryte loven (sier seg vel selv).

 

Superseven: Det er ikke galt å bryte loven ? I normal forstand så er det jo lover som definerer hva som er lov eller ikke, og hva som rett og galt. Selvfølgelig finnes der unntak som ikke finnes i lover da.

Mye tyder på at du har lite forståelse for lover og hvordan slike ting virker, og da er det egentlig en umulig diskusjon å ha med deg, siden du går ut fra hvordan du mener ting burde vært, og ikke hvordan ting fungerer.

 

Hva med å identitestyveri over nettet ? Hvis denne personlige informasjonen blir misbrukt så er det greit ? F.eks visakort nummeret ditt blir brukt til å kjøpe en vare, og betaler med ditt kort.

Lenke til kommentar

Hva med å identitestyveri over nettet ? Hvis denne personlige informasjonen blir misbrukt så er det greit ? F.eks visakort nummeret ditt blir brukt til å kjøpe en vare, og betaler med ditt kort.

6740700[/snapback]

 

Dette er å stjele penger, piratkopiering er ikke å stjele. Hvis man kopierer en side av en bok fra biblioteket, kan det da sidestilles med å rive siden ut av boka og stjele den? Nei. At noe er ulovlig, betyr ikke at det er uetisk.

Lenke til kommentar

Hva med å identitestyveri over nettet ? Hvis denne personlige informasjonen blir misbrukt så er det greit ? F.eks visakort nummeret ditt blir brukt til å kjøpe en vare, og betaler med ditt kort.

6740700[/snapback]

 

Dette er å stjele penger, piratkopiering er ikke å stjele. Hvis man kopierer en side av en bok fra biblioteket, kan det da sidestilles med å rive siden ut av boka og stjele den? Nei. At noe er ulovlig, betyr ikke at det er uetisk.

6740756[/snapback]

 

Det er etisk korrekt for deg å piratkopiere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hva med å identitestyveri over nettet ? Hvis denne personlige informasjonen blir misbrukt så er det greit ? F.eks visakort nummeret ditt blir brukt til å kjøpe en vare, og betaler med ditt kort.

6740700[/snapback]

 

Dette er å stjele penger, piratkopiering er ikke å stjele. Hvis man kopierer en side av en bok fra biblioteket, kan det da sidestilles med å rive siden ut av boka og stjele den? Nei. At noe er ulovlig, betyr ikke at det er uetisk.

6740756[/snapback]

 

Det er etisk korrekt for deg å piratkopiere?

6741016[/snapback]

 

vel. tror ikke du skal blande etikk og moral inn i piratkopiering. for hundre år siden var det etisk korrekt å brenne hekser på bålet.

 

kanskje vanskelig å skjønne hva jeg mener. men for å si det slik, moral og etikk er noe som går fra person til person. om en person mener det er etisk riktig å moralsk å piratkopiere så er det slik i hans verden. akkurat som det ikke er det i en som mener det ikke er etisk riktig. ser man i større sammenheng så mener vi i Norge at det er etisk feil og umoralskt å steine kvinner. mens i noen land er dette etisk korrekt.

 

Etikk, eller morallære, er den gren av filosofien som undersøker hva som er rett og hva som er galt, og som setter normer og prinsipper for riktig handling.

    Dersom man sier at noe er «uetisk» eller «umoralsk», mener man at det er i strid med visse moralnormer. Dersom man f.eks. mener at det er umoralsk å stjele, betyr dette at man slutter opp om den moralnorm som sier at man ikke bør stjele.

    I alle samfunn finnes det moralnormer. Disse normene varierer imidlertid fra samfunn til samfunn, og de kan også variere over tid. Handlinger som godtaes i enkelte samfunn er uakseptable i andre - f.eks. er bruk av alkohol idag akseptert i noen samfunn og ikke i andre. Handlinger som nå er uakseptable var ikke bare akseptert, men i enkelte tilfelle påbudt for ikke mange hundre år siden - heksebrenning er et grusomt eksempel på dette. Det finnes også moralnormer som er identiske over hele verden - overalt finner man f.eks. forbud mot tyveri og drap. Det aller viktigste spørsmål innen etikken er spørsmålet om det finnes allmenngyldige, objektive normer som gjelder for alle mennesker til alle tider.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
vel. tror ikke du skal blande etikk og moral inn i piratkopiering. for hundre år siden var det etisk korrekt å brenne hekser på bålet.

 

kanskje vanskelig å skjønne hva jeg mener. men for å si det slik, moral og etikk er noe som går fra person til person. om en person mener det er etisk riktig å moralsk å piratkopiere så er det slik i hans verden. akkurat som det ikke er det i en som mener det ikke er etisk riktig. ser man i større sammenheng så mener vi i Norge at det er etisk feil og umoralskt å steine kvinner. mens i noen land er dette etisk korrekt. poenget er, du kan ikke rette på personers etikk og moral, de må gjøre det selv.

 

Prøver ikke å rette på noens etikk. Jeg synes bare det er rart at de ikke ser noe galt i å piratkopiere. Her har noen brukt en masse tid og masse ressurser på å lage et produkt de ønsker å selge for å tjene til livets opphold og eventuelt fortsette å lage spill. Ikke selger de bare cd/dvd-en, men også rettigheten til å bruke det. At noen piratkopier dette er å stjele uansett hvordan du vrir og vender på det. Du tar deg rettigheten til å bruke andres produkt uten tillatelse.

 

Jeg piratkopierer som det bittre og grådige svinet jeg er, men jeg erkjenner iallfall at det jeg gjør er galt for andres del.

Lenke til kommentar

Hva med å identitestyveri over nettet ? Hvis denne personlige informasjonen blir misbrukt så er det greit ? F.eks visakort nummeret ditt blir brukt til å kjøpe en vare, og betaler med ditt kort.

6740700[/snapback]

 

Dette er å stjele penger, piratkopiering er ikke å stjele. Hvis man kopierer en side av en bok fra biblioteket, kan det da sidestilles med å rive siden ut av boka og stjele den? Nei. At noe er ulovlig, betyr ikke at det er uetisk.

6740756[/snapback]

 

Det er etisk korrekt for deg å piratkopiere?

6741016[/snapback]

 

Ja. Har piratkopiert så lenge jeg kan huske. :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
vel. tror ikke du skal blande etikk og moral inn i piratkopiering. for hundre år siden var det etisk korrekt å brenne hekser på bålet.

 

kanskje vanskelig å skjønne hva jeg mener. men for å si det slik, moral og etikk er noe som går fra person til person. om en person mener det er etisk riktig å moralsk å piratkopiere så er det slik i hans verden. akkurat som det ikke er det i en som mener det ikke er etisk riktig. ser man i større sammenheng så mener vi i Norge at det er etisk feil og umoralskt å steine kvinner. mens i noen land er dette etisk korrekt. poenget er, du kan ikke rette på personers etikk og moral, de må gjøre det selv.

 

Prøver ikke å rette på noens etikk. Jeg synes bare det er rart at de ikke ser noe galt i å piratkopiere. Her har noen brukt en masse tid og masse ressurser på å lage et produkt de ønsker å selge for å tjene til livets opphold og eventuelt fortsette å lage spill. Ikke selger de bare cd/dvd-en, men også rettigheten til å bruke det. At noen piratkopier dette er å stjele uansett hvordan du vrir og vender på det. Du tar deg rettigheten til å bruke andres produkt uten tillatelse.

 

Jeg piratkopierer som det bittre og grådige svinet jeg er, men jeg erkjenner iallfall at det jeg gjør er galt for andres del.

6741437[/snapback]

 

jeg også :) men det bryter ikke med min egen etikk og moral for da hadde jeg ikke gjort det, men det bryter med Pliktetikken.

 

Den enkleste etiske holdning hevder at en eller annen autoritet har bestemt hva som er rett og galt, og at vi bare har å adlyde denne autoriteten - vi må gjøre vår plikt, uansett hva våre egne ønsker og vurderinger skulle tilsi. Den moralske verdi en handling har bedømmes etter i hvilken grad den er i overensstemmelse med de standarder som autoriteten setter. Autoriteten kan f.eks. være stammens høvding, kongen, de politiske myndigheter, loven, eller Gud.

    Begrunnelsen for dette standpunktet er at folk ikke selv er i stand til å kunne foreta moralske vurderinger. For å unngå kaos må en eller annen gi regler og normer, og disse reglene må folk følge, uansett hva de selv synes.

 

og det er denne etikken som er tvingt på oss som de fleste referer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...