Dux ducis Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Pricks og Supserseven... Det blir IKKE det samme. Dårlige sammenligninger har ikke noe here å gjøre. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Pricks: Visst søren er det konkurranse. Vet du hvor mange spillselskaper som finnes i verden? Tror ikke noen hadde kjøpt et FPS-spill til 500 kroner hvis en konkurrent kostet 200, med mindre det var ekstremt mye bedre. Jeg kan aldri tenke meg at spill ville vært dyrere hvis piratkopiering ikke hadde eksistert, det går imot alle mine intuisjoner (IKKE bash intuisjonene mine). Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Etisk sett er det akkurat det samme. Vi betaler også for internett-abonoment, DVD-brenner, og tomme DVD-plater. 6724915[/snapback] Så bileiere burde i grunn få gratis bensin? Jeg mener, de betaler jo veiavgift, bilforsikring, kjølevæske osv. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Pricks og Supserseven... Det blir IKKE det samme. Dårlige sammenligninger har ikke noe here å gjøre. 6725602[/snapback] ... men relevante har. I prinsippet er opptak av film akkurat det samme fra piratkopiering. Det er en MYE bedre sammenligning enn sammenligningen mellom tyveri, og piratkopiering. Så lenge en person ikke ufrivillig mister noe til en annen person, er det ikke stjeling. Etisk sett er det akkurat det samme. Vi betaler også for internett-abonoment, DVD-brenner, og tomme DVD-plater. 6724915[/snapback] Så bileiere burde i grunn få gratis bensin? Jeg mener, de betaler jo veiavgift, bilforsikring, kjølevæske osv. 6726229[/snapback] Bensin er fysisk. Hvis man stikker av fra bensinstasjonen uten å betale bensinen, har man STJÅLET bensinen, ikke kopiert den. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Det jeg ikke skjønner, er hvorfor i helsike alle skal holde på å sammenligne piratkopiering med alt annet. Kopiering av ting er noe helt annet enn fysisk tyver, men så lenge man har kopiert et spill, har man stjålet rettigheten som eieren av det originale spillet, har. Dermed blir det akkurat det samme som stjeling. Å stjele rettigheter er å stjele. Og det er akkurat det vi kjøper når vi kjøper spill og film. Man eier ikke spillet, bare rettigheten til å ha en kopi av det. Heller diskuter hvorvidt det er moralsk rett å laste ned spill, istedet for å kjøpe dem. Endret 23. august 2006 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 For å vinkle det på en annen måte. I mange butikker kan du kjøpe kopier av merkevarer innen klær. Kopiene er billigere enn originalen. Er de som lager disse kopiene tyver som stjeler da ? Det kan umulig være noe annerledes det enn de som selger piratkopierte filmer osv. Et annet eksempel er jo innen medisinen hvor regjeringen ber legene skrive ut resepter på medisin som er billigere. Disse medisinene er kopier av de som de større medisinske selskapene har produsert seg frem til. Da oppfordrer jo egentlig den norske staten til å "stjele" fra noen bransjer, mens andre bransjer skal vernes og passes på. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 så lenge man har kopiert et spill, har man stjålet rettigheten som eieren av det originale spillet, har Nei det har man ikke. Dermed blir det akkurat det samme som stjeling. Nei, det gjør det ikke. Å stjele rettigheter er å stjele. Det går ikke an å stjele noe som ikke er fysisk. Slutt å komme med usanne påstander som allerede er tilbakevist er du snill. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Du er en snål person, Pricks, og om du er slik i andre diskusjoner IRL også, så er jeg egentlig glad jeg ikke er rundt deg. BTW: Jeg gleder meg nesten til den dagen du kommer med bedre argumenter enn "Nei". Argumentene dine nå passer godt til nicket ditt. Bare fjern S-en på slutten, så er jeg enig... EDIT: Jeg har ikke peiling på hvorfor jeg gidder å fortsette denne diskusjonen, da å snakke til deg er som å snakke til en vegg (uten hjerne). Uansett, jeg får vel si det likevel: Du ahr vel aldri hørt om patent? Har man patent på noe, har man rettighet på noe. Stjeler noen denne rettigheten, så blir du dømt i en rettsak. Krangle på det du, din ekstremt kloke mann... *passer på å ikke si relativt passende, likevel for stygge ord* Endret 23. august 2006 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 At ikke et par personer snart skjønner at de har tapt denne diskusjonen får meg til å undre.. Som Hr. Jenssen sier; det er som å snakke til en vegg. Vær så snill å gå tilbake til postene mine hvor jeg forklarer hva som er galt med sammenligningene deres. (Jeg må bare beklage hvis jeg er litt for slem her, men jeg blir så skuffet over enkeltes fatteevene at det nytter ikke å være høflig lenger.) Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Slutt å komme med usanne påstander som allerede er tilbakevist er du snill. 6727096[/snapback] Tror ikke du er den rette personen til å snakke om usanne påstander som allerede er tilbakevist. Alle tenker det, Zythius sa det. (Hr. Jenssen også, egentlig.) Endret 23. august 2006 av MiSP Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Lurer på alle de som syter om piratkopiering her ALDRIG under noen som helst omstendingheter, ikke engang har kopiert en kassett eller trykket på record da favoritt sangen kom på radio, eller tatt opp en film fra tv'n o.s.v? Blir jo det samma. Hva er forskjellen på og ta opp 1 episode av f.eks 24 på video fordi man ikke er hjemme den kvelden, og laste den ned fra internett? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg piratkopierer ikke, og er stolt av det Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg piratkopierer ikke, og er stolt av det 6731887[/snapback] TARD :!: neida....good for you, mener det virkelig, da kommer ikke fbi, eller cia, eller kgb å banker på døren din en vakker dag Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Lurer på alle de som syter om piratkopiering her ALDRIG under noen som helst omstendingheter, ikke engang har kopiert en kassett eller trykket på record da favoritt sangen kom på radio, eller tatt opp en film fra tv'n o.s.v? Blir jo det samma. Hva er forskjellen på og ta opp 1 episode av f.eks 24 på video fordi man ikke er hjemme den kvelden, og laste den ned fra internett? 6730899[/snapback] For det første - les tråden. For det andre - jeg vet ikke hvor mange ganger det må gjentas, det er tydeligvis ganske vanskelig å forstå dette. Piratkopiering er ikke én problemstilling - du kan for eksempel ikke sammenligne piratkopiering av et spill med å laste ned en episode av Lost eller ta opp musikk fra radioen. Det er ulike diskusjoner; når et produkt sendes over eteren, f eks ved musikk på radio eller film på tv, har stasjonen som sender produktet enten betalt for senderettigheter på forhånd, eller betaler en viss sum i vederlag i etterkant. På den måten får rettighetshaverne en liten skjerv hver gang det sendes. Hvis du piratkopierer et spill til eget bruk, er det ingen andre enn deg selv som får noe som helst utbytte av det. Du kan derfor ikke sammeligne dette direkte. For det tredje er det vel svært få av oss som argumenterer mot piratkopiering som samtidig hevder å ha helt rent mel i posen, eller alltid har hatt det. Selv har jeg antageligvis kopiert programvare og spill for flere hundre tusen over de siste 25 årene. Men det er fullt mulig å endre oppfatning av hva som er rett og galt. Og når det gjelder hvorfor jeg i det hele tatt gidder å skrive noe her, så finner du forklaringen i ett av Pastorens nylige innlegg i tråden her. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Så hvis jeg lager en krusedull på et papir og vil selge det for en million men ingen vil kjøpe det, så har jeg tapt penger på det? Bra tenkt. Men hvem skal jeg saksøke for milliontapet mitt? 6691294[/snapback] Du kan godt saksøke meg, men regn med å tape. Kruseduller tegnet av piratkopierende kverrulanter oppnår skjelden høyere pris enn papiret de er tegnet på. Dessuten sitter jo du fortsatt på "millionverdier" i form av krusedullen din, som forhåpentligvis ingen har tatt en million kopier av og distribuert gratis over hele verden uten din tillatelse, - og dermed redusert den til verdiløs. Jeg er ganske lei av pro-pirat-folk her inne som hever seg selv over norsk lov. Åndsverkloven gir den som har laget et programm eller spill rett til å bestemme om det han / hun har laget skal gjøres gratis tilgjengelig eller om det skal koste penger å ta det i bruk. Opphavsmannen eier rettighetene til eget åndsverk, og derfor er det for det både ulovlig, respektløst og håpløst egoistisk å laste ned beskyttet materiale i hytt og gevær. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Lurer på alle de som syter om piratkopiering her ALDRIG under noen som helst omstendingheter, ikke engang har kopiert en kassett eller trykket på record da favoritt sangen kom på radio, eller tatt opp en film fra tv'n o.s.v? Blir jo det samma. Hva er forskjellen på og ta opp 1 episode av f.eks 24 på video fordi man ikke er hjemme den kvelden, og laste den ned fra internett? 6730899[/snapback] Å ta opp en 24-episode på TV'en er vel strengt tatt ikke ulovlig. Det må i såfall være snålt, da det dermed burde være ulovlig med bånd- og DVD-oppdatkere. Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det er ikke lov å ta kopier fra tven heller. Lisensen som du betaler til Nrl inkluderer ikke noen rett til å kopiere programmene de sender, eller å tamopp musikken fra radioen. Det er piratkopiering det også. Tvselskapet betaler en viss sum for å få sende en film, men denne summen gjelder bare for den ene gangen det sendes (eventuelt om de også kjøper rettigheter til å vise den senere), det de derimot ikke betaler for er at du skal kunne ta et opptak av det. Leser en av de såkalte antipiratene her sier at det ikke er det samme å laste ned en episode som å drive med piratkopiering... ok da har jeg virkelig misforstått noe her. Hvorfor hylte TVNorge så kraftig under sesong 1 av Lost da. Hvis det ikek hadde noen betydning. Jo fordi tvkanaler kjøper rettighetene til disse seriene, og de selger reklameplass før, midt i og etter hver episode. Til mer som ser på dette jo mer kan de ta for reklameplassen. Jo mer reklame det er mulig for dem å selge i forbindelse med denne serien, jo mer vil de tjene, og eventuelt vil også filmselskapet som har laget serien kunne tjene mer. Derimot hvis nok personer laster ned episodene så forsvinner noe av reklmaegrunnlaget og inntektsgrunlaget til tvstasjonen, og dermed mister også selskapet som laget filmen inntekter fordi tvstasjonene ikke har lyst å sende noe som alle bare laster ned uansett. Så ja det er piratkopiering å laste ned en episode nå og da. Det finnes derimot et stort pluss med dette, og det er at grunnet piratkopieringen så begynner filmer og serier å samsendes mer over hele verden, slik at du ikke skal kunne laste ned hele sesongen før den har begynt på tv. Personlig syns jeg det er helt hull i hodet at du som internettbruker skal risikere straff for å laste ned filmer og musikk. Egentlig burde det vært som før at det var bare den som legger materialet ut på nettet som burde bli straffet, fordi i mine øyne er det denne personen som utfører en kriminell handling. Du stjeler ikke noe fysisk og han som har kjøpt rettighetene allerede har lagt kopier av sitt materiale ut for nedlasting, så egentlig er det han som bryter lisensen og ikke personen som laster det ned. Ingen som hadde noe å si om medisin og klær her inne når det kommer til piratkopiering da ? Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Leser en av de såkalte antipiratene her sier at det ikke er det samme å laste ned en episode som å drive med piratkopiering... ok da har jeg virkelig misforstått noe her. Hvorfor hylte TVNorge så kraftig under sesong 1 av Lost da. 6733360[/snapback] Igjen, foreslår at man både leser det som står her, og klarer å tenke litt lengre enn nesetippen sin. TVNorge representerer kommeriselle interesser, og de er ikke nødvendigvis noe mer objektive i sine argumenter og fremstillinger som de innbitte piratforsvarerne. De skriker høyt, hardt og lenge for å forsvare sine egne interesser. Det betyr ikke nødvendigvis at de har "rett" eller at jeg nødvendigvis er enige med dem. Les hva *jeg* har skrevet om sammenligning av massemedierte åndsverk vs åndsverk beregnet på personlig bruk, og kommenter heller ut ifra *det*, enn å bruke TVNorges argumenter og handlinger, som i høyeste grad har egne interesser. Edit: Når det gjelder klær og medisiner, er det også helt andre diskusjoner. Du kan ikke heller automatisk sammenligne internt mellom klær og medisiner. Klær er én ting, men medisiner er på mange måter et spesielt tilfelle. Jeg regner med at du tenker på debatten omkring kopimedisiner vs patenterte medisiner. Her kommer det inn en rekke andre momenter, for eksempel at originalmedisiner kan være priset på en slik måte at ulike grupper mennesker rett og slett ikke har råd til dem (Fattige i norge, regioner, U-land, ...), og det blir en helt annen debatt omkring etikken der. Du kan ikke sammenligne dette med piratkopiering av underholdnignsprodukter. Og jeg for min del er ikke interessert i å ta den debatten her, og jeg tror strengt tatt ikke at jeg kan nok om det for å i det hele tatt ha noen som helst kvalifiserte meninger om det. Endret 24. august 2006 av cetram Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 OK, fint at du iallfall gir et svar, da er jeg fornøyd jeg. Er selv ganske ivrig i å laste ned serier, rett og slett fordi de enten kræsjer med hverandre eller fordi jeg ikke vet hvor jeg kan få sett dem sånn ellers. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Du er en snål person, Pricks, og om du er slik i andre diskusjoner IRL også, så er jeg egentlig glad jeg ikke er rundt deg. BTW: Jeg gleder meg nesten til den dagen du kommer med bedre argumenter enn "Nei". Argumentene dine nå passer godt til nicket ditt. Bare fjern S-en på slutten, så er jeg enig... EDIT: Jeg har ikke peiling på hvorfor jeg gidder å fortsette denne diskusjonen, da å snakke til deg er som å snakke til en vegg (uten hjerne). Uansett, jeg får vel si det likevel: Skal si "argumentene" dine (eller mangel på sådanne) ble overbevisende når du kjører på med barnslige personangrep fordi du har tapt diskusjonen. Du ahr vel aldri hørt om patent? Har man patent på noe, har man rettighet på noe. Stjeler noen denne rettigheten, så blir du dømt i en rettsak. Krangle på det du, din ekstremt kloke mann... Nå er det ikke om det er lovlig eller ikke som er diskusjonen. Diskusjonen er om hvorvidt det kan kalles tyveri, og det kan det ikke. Du kan ikke "stjele" patenter, med mindre du stjeler papirene patensøknaden er skrevet ned på så de som skrev det ikke får levert inn søknaden. Så hvis jeg lager en krusedull på et papir og vil selge det for en million men ingen vil kjøpe det, så har jeg tapt penger på det? Bra tenkt. Men hvem skal jeg saksøke for milliontapet mitt? 6691294[/snapback] Du kan godt saksøke meg, men regn med å tape. Men skal man følge deres argumentasjon så har jeg jo tapt på det hvis ingen vil kjøpe den. Jeg er ganske lei av pro-pirat-folk her inne som hever seg selv over norsk lov. For noe tull. Det er du og dine som hever dere over loven ved å påstå at piratkopiering er tyveri. Åndsverkloven gir den som har laget et programm eller spill rett til å bestemme om det han / hun har laget skal gjøres gratis tilgjengelig eller om det skal koste penger å ta det i bruk. Det er da irrelevant for diskusjonen. Opphavsmannen eier rettighetene til eget åndsverk, Tullprat. Du finner ikke ordet "eie" en eneste gang i åndsverkloven, såvidt jeg kan se. og derfor er det for det både ulovlig, respektløst og håpløst egoistisk å laste ned beskyttet materiale i hytt og gevær. 6732746[/snapback] Det er fullstendig irrelevant for hvorvidt det er tyveri eller ikke, og hvorvidt piratkopiering er moralsk eller ikke er kun snakk om ren synsing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå